850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

koen.s

Goed bezig, leuk om te volgen  :eusa_clap:

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

nicojrr32

mooie plannen eric ziet er goed uit allemaal 8)

EricL

Thanks heren!

Citaat van: V70geRwin op 03-12-2014 09:52:55
houdt je de standaard veren?

Nee, ik wilde eerst de ERST veren aanschaffen maar navraag wees uit dat deze dezelfde eigenschappen hebben als een Eibach Pro set. Echter zijn de Eibach veren wat aan de softe kant voor de Öhlins.
Ik ga nu voor veren van AP,  een forumlid had me die getipt  ;D. De recensies over die set zijn ook positief, dus ben benieuwd hoe de wegligging is als alles eronder zit.
De setup is een beetje à la de S/V60 Polestar.....zachtere dempers icm stijvere veren.

Citaat van: V70R^2 op 03-12-2014 12:49:27
Mag ik uit je post aannemen dat je komend kwartaal je papiertje kwijt bent?

Ja!  :police:  Kan nu wel wat zaken aanpakken die ik anders zou uitstellen :)

The Volvoboy

Elk nadeel heeft z'n voordeel :eusa_shifty:

;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

EricL

Na het stage-0 hoofdstuk op motorisch gebied bijna te hebben afgesloten, liggen nu de onderwerpen Interieur en Exterieur in het verschiet.
Gezien de winterse temperaturen van de afgelopen weken ben ik alvast gestart met het interieur, dan kan ik mooi binnenshuis het dashboard polijsten en e.e.a. voorbereiden.

Langzaam aan wordt de 850 van binnen steeds kaler:

Ingebouwd het beige 850R stuur welke ik heb gekregen van MikeyQR (Thanks!!)....mijn eigen grijze stuur wordt van nieuw leer voorzien. Verder moet de vloerbekleding gereinigd worden en wil ik een nieuwe zitting in de bestuurdersstoel plaatsen.

Het dashboard verkeert gelukkig nog in uitstekende staat. Alle bevestigingspunten zijn nog heel en het houtfineer is nog volledig intact, reparatie was hier dus niet nodig.
Ik heb echter wel het ingelegde houtfineer gepolijst, want ik stoorde me aan de oppervlakte krasjes in de blanke lak. Al die krasjes zijn er met behoorlijk wat poetswerk uitgegaan en de glans is weer helemaal terug gekomen.

Vervolgens ook nieuwe kabelbescherming aangebracht in het dashboard, want de oude viel van ellende uit elkaar...

Ook het display van de tellerbak zat vol met lichte oppervlakte krasjes, uiteraard die dus ook weggepoetst:

Het polijstmiddel wat ik voor het display en dashboard heb gebruikt is die van Xerapol:

De bijgeleverde poetsdoek is fijn genoeg om de interieurdelen weer in nieuwstaat te brengen.

De logische vervolgstap na uitbouw van het dashboard is het (preventief) vervangen van de verdamper.

Voor een zeer lage prijs een originele aangeschaft:

Binnenkort kan er dus weer een leuke inbouwklus ingepland worden. De accumulator heb ik ook al klaar liggen, maar die laat ik inbouwen zodat het aircosysteem binnen de 30 minuten na lekcontrole direct afgevuld kan worden.

Met betrekking tot de accessoires/opties wordt ook nog steeds het nodige verzamelt:

Met enig geluk een vrijwel ongebruikte 850R mattenset op de kop getikt, t.z.t. een keer met de stoomreiniger er overheen en dan zullen die matten weer in perfecte staat zijn.

Verder had ik al een 'NIB' montageset voor de timer van de standkachel liggen:

Omdat dit een behoorlijk zeldzame set is en tevens niet meer leverbaar is, vind ik het zonde dit zakje te openen. De bijgevoegde documentatie had ik al digitaal, de kabelboom heb ik niet nodig en inmiddels een tweede montageplaatje kunnen kopen:

Vervolgens het muntenbakje van mijn 850 geprepareerd voor montage van dit plaatje en het geheel ingebouwd:

Links een extra schakelaar voor de standkachel en rechts de schakelaar voor de nog nader in te bouwen extra lampenset.

De grijze X70 timer zal binnenkort verwisselt worden voor een zwarte 850 timer.

Verder heb ik de nodige voorbereidingen getroffen voor montage van de ophangingsonderdelen:

Een nieuwe rechter alu-draagarm, om toch enige bescherming te bieden tegen zout en water heb ik deze met speciale (epoxy) lak voor onbehandeld aluminium ingesmeerd:

Vervolgens afgelakt met witte Hammerite:

En daarna nog eens ingespoten met blanke tectyl als laatste (blanke) laklaag:

De achterste Öhlins dempers zijn nu ook klaar voor montage, deze zijn nu veel beter behandeld tegen roest dan toen vanuit de fabriek. Als extra 'safety' nog eens speciale stofhoezen geplaatst:

Bedoeling was om Öhlins stofhoezen te plaatsen, alleen waren die in deze maat niet meer leverbaar....

Ook de verbrandingsunit van de standkachel heb ik onderhanden genomen. Deze is dik 10 jaar in gebruik geweest in Zweden. Een servicebeurt is dan ook geen overbodige luxe.

De verbrandingsunit eerst van allerlei zand en stof ontdaan en gecontroleerd op mogelijke beschadigingen. Opvallend was dat de gloeibougie toch wel wat roestig was:

Deze met enkele andere onderdelen (thermostaat, benzineleiding, drukregelaar etc) vervangen.

Met name het vervangen van het O-ringetje aan de brandstofleiding is belangrijk:

En uiteraard ook alle kabelbomen gecontroleerd op beschadigingen, vervolgens nieuwe water- en hittebestendige kabelbescherming geplaatst op alle kabels:

Verder nog wat kleine details:

Het R-mapje ontbrak, dus die gekocht.

De huidige schakelbussen zijn versleten, voor enkele dollars (incl shipping) een mooie nieuwe set over laten komen vanuit de VS.

En als laatste een nieuwe set Goodridge gevlochten remleidingen gekocht voor de achter remklauwen:

Ondanks dat mijn vrije tijd relatief schaars is probeer ik zoveel mogelijk aan te pakken en voor te bereiden zodat ik in één keer alles kan monteren.

Het einde is voorlopig nog niet in zicht maar verwacht binnen afzienbare tijd toch wel de horizon in het vizier te hebben!

maartendeb

Wat een mooi werk weer en oog voor detail, knap hoor!

koen.s

cornelis-b

Eric wat een mooi werk, ik had al wat gezien op de telefoon maar op deze grote foto's is het allemaal wat beter te zien. Die verbrandingsunit ziet er ook weer gewoon nieuw uit, weet je zeker dat deze l 10 jaar in gebruik is geweest ;D ;D

:eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Nice details  :eusa_clap:

Zelf had ik met de vorige bbk alleen staal voor. Onze wagens remmen namelijk eerst meer achter dan voor (safety first).
Met de stalen slangen voor en standaard rubber achter wordt dit weer een beetje gelijk getrokken.

Died850

Dat paneeltje met die standkachel en verstralers schakelaar is echt heel gaaf! Rest ziet er ook mooi uit hoor ;) maar vind dat wel een mooi detail.

KIM

Oei, dat wordt wel een serieus interessante auto (en mooi).
Keep up the good work!

EricL

Update:

Vandaag gestart met de optische renovatie van één van de voorste Öhlins dempers. Technisch gezien verkeren deze dempers in perfecte staat en zo wil ik ze optisch ook hebben  :).

Her en der zijn wat roestplekjes zichtbaar:

Met verschillende korrels schuurpapier alle roestplekken geschuurd. Vervolgens goed ontvet en direct in een speciale professionele primer gezet. Daarna is er een beschermende zinkspray overheen gegaan. Aangezien de roestplekken over de hele demper waren verspreid heb ik beide (beschermende) lagen ook over de gehele demper aangebracht, waar mogelijk de originele laklaag laten zitten.

Na uitharding licht opgeschuurd met zéér fijn schuurpapier om daarna de eerste laklaag aan te brengen. Het zoeken naar de juiste kleur was nog wel een behoorlijke zoektocht!

Na de 2e laklaag:

Morgen met waterproof schuurpapier opschuren en dan de laatste laklaag erover.

Verder heb ik nieuwe reservoirklemmen aangekocht voor alle 4 de dempers:

1 vd klemmen voor de achterste dempers

En een tijdje geleden eindelijk de twee brochures gevonden waar ik al lang naar zocht!

Het interieur van de 850 is weer bijna volledig ingebouwd. De meeste tijd zit voornamelijk in het schoonmaakwerk als je het goed wil doen.
Wel voer ik nog een audio-upgrade uit want die standaardspeakers die erin zitten hebben echt hun beste tijd gehad.
Ik heb gekozen voor een complete Dynaudio set.

Hier alvast de tweeters:

koen.s

Mooi werk Eric  :eusa_clap:  :eusa_clap:

cornelis-b

Je bent weer lekker bezig geweest Eric en die dempers zijn weer als nieuw :eusa_clap:
Van een oud hok een nieuwe wagen maken is aan jou wel toevertrouwd, wat een bult werk heb je er al ingestoken. En je bent er nog niet want ik heb hier ook nog een zooi ouwe bende voor je liggen waar je nog mee aan de gang moet ;D

Nu binnenkort nog eens de polijstmachine op de auto loslaten daar trekken we wel weer een dag voor uit.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien