850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: Johann op 12-07-2015 20:17:07
Citaat van: Piet op 12-07-2015 19:34:50
En hoe weet jij dat dan, dat dat zo zou zijn?
Heb je al eens iets gezien van ons wat dat betreft dan?

Wij gaan nergens zo maar van uit. Onze kennis van de motronic gaat inmiddels veel verder dan weten waar wat kenvelden staan waarvan je een paar waardes wat opschroeft en dat dan een tune noemt.
Wij begrijpen inmiddels hoe de software in elkaar zit en werkt en wel dusdanig dat we tamelijk ingrijpende aanpassingen van de software kunnen maken en ook hebben gemaakt.
Wij gaan er dan niet van uit dat alles werkt, wij weten dat alles werkt.

Klinkklare onzin is wat jij hier zomaar uit het niets beweer, zonder dat ergens op is gebaseerd.

Je zou bijna gaan denken dat hier een clubje heren zijn die zich op een of andere manier bedreigd voelen, gezien de licht geagiteerde en tamelijk ongefundeerde opmerkingen. Als dat zo zou zijn zou ik overigens niet goed weten waarom.

Volledig gefundeerd Piet en dat weet jij ook. Het past alleen niet in je commerciële verhaal. Als je gaat tunen moet je zelf weten. Je hebt er verstand van. Maar je hebt ook een ander beeld over tunen en de eerste opmerkingen over het niveau van andere tuners hebben wel kunnen lezen.  Niet dat het nieuws is maar onderbouw het dan ook eens en zeg dan ook eens iets over die software van 1000 euro of meer.
Waar het werkelijk over gaat is dat je geen tuning over zet maar zelf aan het leveren bent en als je dat doet draag dan ook de zorg voor die tuning. Nu wel je de indruk dat je klanten nog steeds bij hun tuning leverancier terecht kunnen voor issues, want het probleem is altijd de software, terwijl dat het niet is.

Ik meen dat Piet geen tune leverde, dat moet je extern zelf laten doen.

Citaat van: Piet op 01-02-2015 01:19:36
Voor cop moet je bij TMM9 zijn en voor widebandcontrol of lpi switcher moet je bij mij zijn, simple as that.
Cop is niet nodig voor mijn functies en vica versa ook niet.

Het is hobby voor ons, geen business. Wij willen daar helemaal niet gigantisch aan gaan verdienen of zo, maar  betekent nog niet dat we alles helemaal voor free gaan weggeven.
Met name met de widebandcontroller zijn zeer serieuze brandstofbesparingen te behalen.
We hebben nog helemaal niet nagedacht over de vergoedingen, maar dat zal niet in de buurt komen van prijzen als bv. voor turbotuner of tunes van tuners betaald moeten worden.
Als we een ecu prepareren zit daar werk  in, het is normaal dat dat vergoed wordt.

Overigens, wat wij willen gaan leveren is absoluut geen tune. Het is dus nog steeds of 200 tot 500 euro neertellen bij een tuner of zelf tunen.

-D©©©L-

Citaat van: Maarten-t5 op 12-07-2015 18:54:19
Hmmm rommelen / solderen aan de hardware van de auto/ecu, of de software compatible maken (converteren naar de routine zoals die orgineel in de m43 software zat)... Wat is nu de redneck methode?

De controle van de ECU over de airco buiten spel zetten door een (te)botte hardware modificatie.

innocenti

Heren
Ik vind dat jullie moeten stoppen met deze discussie in het blog van Eric.
Start maar een nieuw blog om dit uit te discussiëren.

Eric
Erg gaaf project.

Piet

Zoals ik al zei, we faciliteren met name zelftuners. Daarnaast helpen we mensen met de overgang van m43 naar m44.
We kunnen wel volledige tunes  en in alle onbescheidenheid ook echt goede tunes maken, die verder gaan dan alleen aanpassen van een paar maps,  maar we hebben er voor gekozen dat niet op commerciele basis te gaan doen.
We gaan niet verder dan evetueel overzetten van bestaande tunes (en ja nogmaals dat kan dus wel, een rica tune die we ongewijzigd overzetten zal nog steeds hetzelfde karakter  van die rica tune hebben) en we  zorgen ervoor dat alles, maf injectoren, goed ingeregeld is en de zaak goed loopt.
De mods die we kunnen leveren zijn geen tunes.

Piet

Citaat van: innocenti op 12-07-2015 21:27:00
Heren
Ik vind dat jullie moeten stoppen met deze discussie in het blog van Eric.
Start maar een nieuw blog om dit uit te discussiëren.

Eric
Erg gaaf project.

Je hebt gelijk, ik laat het hier ook bij.
Een ieder denkt er ook maar van wat ie wil.

Maarten-t5

Citaat van: -D©©©L- op 12-07-2015 20:58:02
Hmmm rommelen / solderen aan de hardware van de auto/ecu, of de software compatible maken (converteren naar de routine zoals die orgineel in de m43 software zat)... Wat is nu de redneck methode?

De controle van de ECU over de airco buiten spel zetten door een (te)botte hardware modificatie.

Mja precies. Ik zie al waar dit mis ging.

luuksch

Citaat van: EricL op 11-07-2015 19:01:38

Voordelen:
- sneller starten (toch wel de must-have voor 2015  :))

Mooie update!

Klinkt interessant, allemaal wel 'irritante' dingetjes waar ik ook wel vanaf wil. Je blijft maar zoeken hoe dingen kunnen en dan blijkt het aan de ecu te liggen.
Ik snap hoe de ecu bepaalde dingen kan oplossen maar hoe kan dit precies?
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

EricL

Die discussie in m'n blog maakt me niet zo uit...

Echter vind ik het wel jammer (eerder asociaal) dat dit blog gebruikt wordt om eigen software mods / tuning aan te prijzen, terwijl ik niet eens bij je/jullie (Piet) ben langs geweest voor de M4.4 upgrade. Ik lees ook dat er geen commerciële gedachte achter zit, vanwaar dan toch direct inhaken op de vraag over de kosten van deze upgrade? Nu zadel je jezelf met werk op waar je toch niet betaald voor krijgt...

Piet

Citaat van: Maarten-t5 op 12-07-2015 21:37:58
Citaat van: -D©©©L- op 12-07-2015 20:58:02

Mja precies. Ik zie al waar dit mis ging.
Ah right, misverstand inderdaad.

Piet

Citaat van: EricL op 12-07-2015 21:46:35
Die discussie in m'n blog maakt me niet zo uit...

Echter vind ik het wel jammer (eerder asociaal) dat dit blog gebruikt wordt om eigen software mods / tuning aan te prijzen, terwijl ik niet eens bij je/jullie (Piet) ben langs geweest voor de M4.4 upgrade. Ik lees ook dat er geen commerciële gedachte achter zit, vanwaar dan toch direct inhaken op de vraag over de kosten van deze upgrade? Nu zadel je jezelf met werk op waar je toch niet betaald voor krijgt...

Waarom ik inhaakte op die vraag?
Nou gewoon omdat ik wat gevraagd werd en ik daar normaal antwoord op gaf, ik weet niet wat daar asociaal aan is?
Ik zadel me ook niet met werk op waar ik niet voor betaald krijg. Het werk wordt gedaan door maarten die er wel iets voor vraagt om het werk aan zijn 850 te kunnen bekostigen.

Johann

Citaat van: Piet op 12-07-2015 20:42:39
Heb ik wel eens uitlatingen gedaan over andere tuners en hun kwaliteit? Ik dacht toch van niet.

Ja jij hebt je wel eens over dingen uitgelaten maar waarschijnlijk heb je dat later weer weggehaald want dat gebeurd ook nog wel eens.

Citeer
Verbaas ik me wel eens over prijzen nu ik weet wat voor werk daar werkelijk achter zit? Dat zeer zeker weer wel.

En daar heb je je dus wel eens over uitgelaten. En het gaat niet om die uitlatingen op zich want daar heb je gewoon gelijk in maar het gaat er wel om dat jullie je electro hobby promoten richting mensen die ook met tuning begaan zijn maar waarvan jullie van het tuning verhaal zelf eigenlijk zeggen van daar doen wij niet aan. Is prima. Dan doen je dat niet. Maar je kunt niet een bin overhoop gaan trekken en dan zeggen van we hebben niets gedaan want heb jullie wel degelijk gedaan. Daar gaat het om.

Citeer
Als je weet hoe de 4.3 en de 4.4 in elkaar steekt zou je inzien dat de tune wel degelijk over te zetten is. Zeker het karakter ervan zoals yits opmerkte. De tuning wordt niet alleen overgezet, maar we zorgen er wel degelijk voor dat alles daarna ook goed loopt. Wat steeds met logging over langere termijn wordt gecontroleerd.

En dus niet niets doet aan de tuning die oorspronkelijk in de ECU zat maar iets gaat namaken wat er op lijkt met eventueel naar jullie inzicht aangebrachte verbeteringen. Dan is het geen tune meer die er in zit maar een door firma Piet en Maarten gemaakte tune. Punt. Je kijkt niet naar losse of ralle vacuum pruttel of wat al er nog meer niet in orde kan zijn en als er vervolgens een hikje komt dan zul je de software daarop aanpassen? Of moet de klant de tuner bellen dat de software niet in orde is?  Dat is namelijk wat je met je opmerkingen suggereert en wat er op dit moment in de praktijk gebeurt. Dat is wat ik zeggen wil met "het ligt altijd aan de software" omdat daar de minste kosten liggen.

Citeer
Wat dat betreft doe je nu dus alweer een ongefundeerde opmerking.

Nee Piet jij wilt dat laten blijken met een dergelijke opmerking omdat het niet in je straatje past maar het is wel degelijk gefundeerd en dat weet je.
Wil je de oorspronkelijk tune behouden dan zul je de chip over moeten zetten en verder niets.
Ohw.. Een rechthoekige chip past niet in een vierkant voetje.. Of is dat ongefundeerd?

Citeer
En wat heet commercieel...

Hier loop je je product toch te pluggen?

Citaat van: Piet op 12-07-2015 15:46:25
Mijn zoon Maarten converteert M43 naar M44  met behoud van een eventueel aanwezige Tune.
Kosten zijn een beetje afhankelijk van wat je nog meer wilt, we hebben nog meer allerlei handige mods .
Beste kun je daar Maarten-T5 over pb'en.

Noem ik commercieel. Is niet de eerste keer trouwens.

Piet

Ik vind het allemaal best...de argumenten worden toch alleen maar steeds vager...
Zoals ik al eerder zei: een ieder denkt er maar van wat ie wil.

Piet

En iets achteraf weghalen.. Dat heb ik dus nooit gedaan.. Wat is dat nu weer voor een achterlijke aantijging?

Johann

Citaat van: Piet op 12-07-2015 22:19:41
En iets achteraf weghalen.. Dat heb ik dus nooit gedaan.. Wat is dat nu weer voor een achterlijke aantijging?

Wat doet doe je dan? Spelfouten aanpassen?

Edit, ik wel.  ;D

Piet

Jaaaa... Heel goed gezien... Dat doe ik inderdaad. Ik hecht daar nog aan.