DAB radio, hoe lossen wij dat op?

Gestart door cornelis-b, 14-12-2013 12:06:33

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Ik heb afgelopen week een dab ontvanger ingebouwd. Nadat ik op mijn bek was gegaan met een compleet onbruikbaar ebay product heb ik een ander chinees apparaatje gekocht. Ik wil de originele SC-900 gewoon blijven houden dus de DAB ontvanger moest weggewerkt worden.

De set:

Een omvormer 12V naar 5V en een usb splitter voor een eventuele dashcam.

En uiteindelijk het kastje weggewerkt in het handschoenenkastje.

Het mooie is dat er een afstandsbediening bij zit. De infrarood ontvanger had ik in eerste instantie in de centerspeaker weggewerkt, maar daar was blijkbaar te weinig ontvangst, dus staat ie nu even naast de centerspeaker.

Het geluid gaat via een FM frequentie naar de radio en is gewoon goed. De ontvangst is niet optimaal, zo valt de muziek regelmatig weg in slecht ondersteunde gebieden voor de commerciële zenders.
Heb nu een eigen antenne in elkaar geflanst om te kijken of die beter werkt.

Kosten:
Setje: $58 inclusief DHL verzending (kan goedkoper via chinamail)
BTW en douane kosten: €28
Splitter en omvormer: €5

Ben wel tevreden tot nu toe   :)

daanium

Woger,
Heb je misschien een link naar die splitter/omvormer?
Lijkt me handig voor allerhande projecten  8)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

innocenti

DAB klinkt leuk. Ik heb t nu in mijn nieuwe auto. Geluid vind ik van mindere kwaliteit dan FM. FM goede ontvangst klinkt voller.

Wat wel opvalt met DAB. Ik kan de grens over en via DAB 3fm blijven luisteren. Totdat je t contact uit zet. Dan ben.je 3fm kwijt en.vind je die pas weer als je terug bent in NL. Geen idee nog waarom.

Woger

Citaat van: innocenti op 02-03-2017 11:27:58
DAB klinkt leuk. Ik heb t nu in mijn nieuwe auto. Geluid vind ik van mindere kwaliteit dan FM. FM goede ontvangst klinkt voller.

Wat wel opvalt met DAB. Ik kan de grens over en via DAB 3fm blijven luisteren. Totdat je t contact uit zet. Dan ben.je 3fm kwijt en.vind je die pas weer als je terug bent in NL. Geen idee nog waarom.
Ik wil voornamelijk DAB omdat de radio in de auto verschrikkelijk stoort, zodra ik verder dan 15 km van een radiotoren ben.

Lampje

Maandag ga ik ook een DAB+ ontvangertje inbouwen. Aan de radio hoeft niets aangepast te worden, dat is een Sjinees met Android 6.0 erop. DAB+ app is al geinstalleerd. Maar ben benieuwd of alles gaat werken!

Woger

Heb uiteindelijk DAB aan de kant geschoven. Weet niet of het aan de antenne, radio of zenders ligt, maar krijg geen fatsoenlijke ontvangst in de auto. Men zegt ook dat je voor een goede ontvangst zo'n jaren zeventig antenne op je dak moet zetten, maar ik vind dat geen porum en zeker niet op een cabrio  ;D.  Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik de ontvangst van FM kan verbeteren.

BBS

Het scheelt dat ik al zo'n klein jaren 70 telefoon antenne op het dak heb zitten, die kan dus zo vervangen worden voor een DAB antenne, mits niet te lomp.
Maar het wil verder wel werken met een SC900/SC901?

Heb je toevallig een linkje van het DAB spul? Of doe je jouw setje weg?
Volvoloos....

Woger

Citaat van: BBS op 29-04-2017 08:57:23
Het scheelt dat ik al zo'n klein jaren 70 telefoon antenne op het dak heb zitten, die kan dus zo vervangen worden voor een DAB antenne, mits niet te lomp.

Ik heb hem besteld bij een leverancier in China. Apparaatje zit in het dashboard kastje en zend via een eigen FM kanaal uit. Dat werkt op zich goed, met name de afstandsbediening vind ik wel makkelijk.

https://betterdigital.en.alibaba.com/product/60596946283-804371804/DAB_car_radio_DAB_adapter.html?spm=a2700.8304367.0.0.WmeGuW

elianmars

Citaat van: Woger op 29-04-2017 08:52:54
Heb uiteindelijk DAB aan de kant geschoven. Weet niet of het aan de antenne, radio of zenders ligt, maar krijg geen fatsoenlijke ontvangst in de auto. Men zegt ook dat je voor een goede ontvangst zo'n jaren zeventig antenne op je dak moet zetten, maar ik vind dat geen porum en zeker niet op een cabrio  ;D.  Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik de ontvangst van FM kan verbeteren.

Ik heb ook een DAB ontvanger in het dashboardkastje van de C liggen, maar ook bij mij is de ontvangst ruk. Weggegooid geld  :eusa_shifty:

elianmars

Rijdt je V weer? :D

UserID6342

Zo snel ben ik nu ook weer niet ;D.

Maar even een vraagje, gewoon omdat ik er helemaal geen verstand van heb. Dat DAB gebeuren maakt toch gebruik van het bestaande FM signaal meen ik ?  Kan het niet zo zijn dat al die DAB producten die momenteel verkocht worden voor de Amerikaanse markt geschikt zijn en niet voor de Nederlandse.  Daar werken ze toch met andere FM frequenties als hier meen ik ?

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet dat ik er verder belang bij heb want de FM ontvangst van mijn autoradio is gewoon goed te noemen.

BBS

Citaat van: elianmars op 29-04-2017 09:32:56

Rijdt je V weer? :D
Nee, maar dat is weer een ander topic ;D Maar het kriebelt wel weer en zeker nu er al weer tig aantal onderdelen besteld zijn en binnenkort geleverd gaan worden.
Ik appte Dirk ook al dat ik in het begin van het jaar geen snars gaf om dat hok, maar nu wij er toch mee bezig gaan en de onderdelen besteld zijn het ding toch eigenlijk stiekem best mis....

Maar goed, dat komt allemaal ook wel weer goed en intussen kan ik mij gewoon lekker druk maken om van alles en nogwat wat totaal niet belangrijk is voor de ombouw maar wel leuk is om uit te vogelen. Zo ook het DAB+ gebeuren. Ik zit dit topic toch steeds in de gaten te houden omdat ik graag DAB+ wil hebben, maar de SC901 niet wil opgeven.
En ik heb dus zo'n lelijke telefoon antenne op het dak zitten die niet gebruikt word.... ;D
Dus vandaar mijn vraag over dat DAB+ setje ;)
Volvoloos....

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 29-04-2017 09:40:12
Zo snel ben ik nu ook weer niet ;D.

Maar even een vraagje, gewoon omdat ik er helemaal geen verstand van heb. Dat DAB gebeuren maakt toch gebruik van het bestaande FM signaal meen ik ?  Kan het niet zo zijn dat al die DAB producten die momenteel verkocht worden voor de Amerikaanse markt geschikt zijn en niet voor de Nederlandse.  Daar werken ze toch met andere FM frequenties als hier meen ik ?

Gewoon even uit nieuwsgierigheid, niet dat ik er verder belang bij heb want de FM ontvangst van mijn autoradio is gewoon goed te noemen.

Mijn ontvanger is gewoon voor de Nederlandse/Europese markt bestemd.

Ik vind het FM geluid in de C niet mooi, zeker niet vergeleken met het geluid dat te horen is als ik muziek via Spotify afspeel. Ik had gehoopt met de DAB ontvanger mooier geluid te krijgen, maar dat is dus nóg slechter.... ;D

https://www.mp3shop.nl/product/700651/imperial-dabman-1.html

In de reviews komt-ie er ook niet best vanaf.

henry classic v70

Welk DAB-setje zou je dan moeten hebben om wél een beter ontvangst/geluid te krijgen in de auto?
...en kan zo'n setje in combinatie met elke radio?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4