De herfst is begonnen, van groen naar saffron... :)

Gestart door MarkJJR, 15-12-2013 21:14:40

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

MarkJJR

En toen was er even een tijdje niet zoveel tijd en geld voor de roffel...
Al; dinsdag 3 juni roffel ik vrolijk naar Velp om met Ilja de blauwe rook aan te pakken.  :eusa_dance:

En afgelopen donderdag kwam ik er achter dat m'n apk al 2 weken verlopen was, ik wachtte netje op post van de RWD.
Maar dat gaat met alle belastingzaken dus nu ook digitaal naar een online inbox waar ik nooit kijk.  :eusa_wall:
Stom natuurlijk! dus vrijdag gelijk naar de dichtstbijzijnde garage (op 200m) en boven verwachting vlot m'n bakkie weer gekeurd klaar.
Nix aan het handje dus en weer voor n jaar klaar.  :eusa_clap:

MarkJJR

Gisteren was sleuteldag, project klepseals:

6:30 uur
Wekker gaat terwijl m'n bed eigenlijk nog heerlijk ligt. M'n dochter (3 jr) is al wel wakker en heel blij dat ik dat dan nu ook ben.  :-\ Evengoed ff doorwerken en de kleine meid duidelijk maken dat ik echt weg moet. Rij rond tien voor 7 weg in de veronderstelling dat ik nog wel wat vertraging op zal lopen. De A12 kent van mij tot Ilja toch geĆ«ikte knelpunten, Bodegraven, Gouda, Utrecht.. Maar totaal onverwacht kon ik rustig doorrollen en was dus al om 8 uur in Velp, een held uur te vroeg.

8:30 uur
Ilja arriveert ook en na een nadere kennismaking met elkaar en mijn auto en vooral een bak koffie kan de operatie beginnen. Ik kon me gelukkig in t eerste deel al goed nuttig maken met de demontage van vrijwel alles wat nodig was aan de accu kant. Dit stelde me gelijk in de gelegenheid om me op het verwijderen van de vele (loze) bedrading van een ooit ingebouwd aftermarket alarm en cruise control. Kwam in dat proces toch bijzondere oplossingen tegen waar je zelfs met beperkte technische kennis gelijk van kan concluderen dat het niet spoort.

13:00 uur
Lunchtijd, alles wat er uit moet is er uit, tijd om de inwendige mens te verzorgen voor we verder gaan met waar het vandaag uiteindelijk om gaat, de klepseals. Alle loze bedrading is inmiddels uit de auto, op nog wat gedoe onder het dashboard na. En ook de nieuwe achterlichten die ik vorige week bij Bouke op heb gehaald zitten op hun plaats. Na de lunch liep alles voortreffelijk, de onderlinge communicatie liep ook nu weer erg goed waardoor er lekker op tempo doorgewerkt kon worden. Met 4 handen is de klus dan toch wel goed te doen. Alleen de compressor had t wat warm waardoor we halverwege toch nog even een breakje pakten. Het tweede deel loopt dan ook weer als n trein en heel voorspoedig zijn we voor t avondeten al druk aan t voorbereiden voor t opbouwen. Er mocht vooral lekker veel troep van de kleppendeksel en kop geschraapt worden.

18:00 uur
Na de eenvoudige doch voedzame maaltijd  :) gingen we vol goede moed verder met het wederopbouwen van de motor. Onderweg kwamen we wel wat onregelmatigheden tegen, waarbij vooral de beschadigingen aan de nokkenas vraagtekens opwierpen. Er is ooit kennelijk iemand geweest die m met grof geweld er uit gewrikt heeft. Verder liep de opbouw prima, gelijk de waterpomp en distributieriem vervangen. Timing gelijk goed gezet, die stond er n tandje naast. Multiriem was ook de bedoeling maar zelfs met VIN kan je natuurlijk wel eens een verkeer onderdeel geleverd krijgen.. :-\

01:00 uur
Alles zat er op en aan, tijd om de motor te laten roffelen....
Of niet....  :eusa_wall:
Een kapot injectorrubber zorgde voor een benzine waterval. Maar was wel makkelijk te vinden en te herstellen. Maar toen toch nog niets.
Na systematisch alle onderdelen nagelopen te zijn bleek ik de nokkenassensorschijf verkeerd om had gemonteerd! hij kon er maar op 1 manier op....en ging heel soepel...maar dus wel verkeerd. Gelukkig was de sensor niet overleden.  :eusa_whistle:
Dus er werd weer vrolijk geroffeld, wel had het klokje ook vrolijk doorgetikt...

03:45 uur
Tijd om naar huis te gaan  :eusa_dance:

07:00 uur
Eerder genoemde dochter zat weer boven op me in de hoop dat ik m'n bed uit wilde komen, vandaag had ze echter ff vette pech  ;D

Ilja, superbedankt! Ik ben veel wijzer geworden over m'n 850 en de auto is erom een stuk beter op geworden. Daarbij weet ik ook gelijk wat ik nog aan mag pakken, hoef me dus nog niet te vervelen.

MarkJJR

Na aanleiding van vorige (bovenstaande) ingreep wist ik dat er nog wat werk aan de winkel is.

Het lijstje is nu:

• motorsteun onder vervangen
  • uitlaatsierstuk vervangen (roest goed nml.)
  • turbo vervangen
  • olielekkage aanpakken
  • bekabeling remsensor nalopen (ABS lampje, uitgelezen)
  • bekabeling alarm nalopen

Wat die olielekkage betreft is naast de turbo ook de oliekoelerleiding verdacht, zeker de bovenste zweet behoorlijk en ook daar vormt zich steeds een plasje onder.
Is het nou slim om alleen de bovenste te vervangen, of kan ik ze beter gelijk beiden vervangen. Ik zag al dat deze niet echt onder de noemer voordelig vallen nml.... tips zijn zeer welkom!!

MarkJJR

Bouke had (helaas) toch echt gelijk... Ik hoopte nog zo dat het verkleuring was en poetsen zou helpen. Maar nee; m'n linkervoorscherm is echt n andere tint groen..  :eusa_wall:

Het is op de foto niet geweldig goed te zien, en afhankelijk van t weer live vaak ook niet. Maar op zo'n fijn zonnige dag als vandaag na/tijdens t poetsen des te beter.

Nu de vraag wat wijsheid is, knikkerbus? laten spuiten? of op zoek naar n 'nieuw' scherm?
Wederom worden tips & adviezen gewaardeerd  :)

Vulk

Op zoek gaan naar een 2de hands scherm lijkt me de goedkoopste oplossing met de minste kans op kleurverschil denk ik.

MarkJJR

Thanx Vulk! Nu maar hopen dat er ergens een 606-21 schermpje staat.
EDIT: als t goed is heeft Marans er 1 staan, gelijk een aanvraag gedaan  :eusa_dance:

Evengoed vandaag lekker gaan poetsen, ik had n DAP-900 te leen dus t werk ging redelijk vlot.
Ben iets over de helft; morgen hopelijk de rest.
Voor nu; het resultaat op rechts:
VOOR:

NA:

Toch n geslaagde dag zo!

MarkJJR

Zo lijkt het alsof ik tijden niets gedaan heb, en dat klopt ook wel redelijk.
Hoewel de olielekkage wel verholpen is, het probleem was toch de oliekoelleidingen en dus niet de turbo.
Pluspunt is dat er nu geen plas olie meer onder de auto ligt, helaas was er dus ook geen noodzaak meer om verder te gaan met de revisie en inbouw van de 15G turbo. Maar die loopt niet weg.

Wel vandaag een mijlpaaltje bereikt:

Nu de spatlappen achter nog monteren, want die liggen ook maar in de garage...
En dan de nieuwe remschijven voor nog, ik dacht dat zelf te gaan doen, maar handleiding + optische inspectie zorgen samen voor vooral veel  ???
Dus heeft er iemand tijd/zin/energie om dat samen te doen? En anders toch maar sub-commercieel  ;D want nu is het bij hard remmen lekker vibreren in de auto  :P De schijven en blokken heb ik al liggen btw

V70R^2

Remmen is heel eenvoudig, wat is precies hetgeen voor ??? zorgt?

Ik heb ze laatst alle 4 gedaan, misschien dat de foto's je wat helpen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72152.75.html

RoelNL

Remmen zijn heel goed zelf te doen, wil je wel helpen alleen de vraag waar.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

volvobug

Wissel je banden eerst eens links/rechts, wellicht heb je last van zaagtand op je profiel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MarkJJR

Heb m'n banden van zomer naar winter gewisseld, maar dat maakt geen verschil, lijkt me sterk dat zowel zomer als winter daar last van zouden hebben.

RoelNL ik woon in Berkel en Rodenrijs, dus een half uur bij jou vandaan. Wil best naar jou toe rijden, stuur je wel een PM. Thanx!

MarkJJR

Citaat van: V70R^2 op 20-11-2014 22:06:34
Remmen is heel eenvoudig, wat is precies hetgeen voor ??? zorgt?

Ik heb ze laatst alle 4 gedaan, misschien dat de foto's je wat helpen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,72152.75.html

Puike foto's!!! evengoed ben ik met remmen wat huiverig om te beginnen aan waar ik niet zeker van weet of t goed gaat. De test is zo rottig als je t niet goed gedaan hebt :)

volvobug

Citaat van: MarkJJR op 21-11-2014 21:23:06
Heb m'n banden van zomer naar winter gewisseld, maar dat maakt geen verschil, lijkt me sterk dat zowel zomer als winter daar last van zouden hebben.

Alhoewel minder waarschijnlijk, je kunt het ook niet op voorhand uitsluiten. Heeft zowel bij zomer als winterbanden nl dezelfde reden van ontstaan maar ligt ook aan het profiel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MarkJJR

Roel superbedankt nogmaals voor je hulp, m'n roffel heeft fijn nieuwe schijven en blokken! Dat remt weer lekker! Evengoed nog niet echt kunnen testen hoe t met de balans is gesteld. Ik dacht nog wel trilling te voelen, maar weet t niet zeker...

Volvobug, mocht de trilling toch nog voelbaar zijn ga ik zeker links en rechts uitwisselen. Wat is eigenlijk de oorzaak van zaagtand op je profiel? Wellicht daar dan namelijk ook eens naar kijken. Beter de oorzaak aanpakken dan symptomen uitbannen.