De 422R gaat hier verder...

Gestart door CorB, 24-12-2013 22:01:57

Vorige topic - Volgende topic

CorB

Bij omschakelen merk ik dan weer helemaal niks, blijft net zo mooi lopen.
Ik ga zelf eerst eens OBD uitlezen en vaccuumlekkage zoeken.

Cor

Ludo

Citaat van: mehn op 12-04-2014 12:02:22
Citaat van: de Boeing op 12-04-2014 11:27:41
bij mij op Lpi heb ik af en toe dat ie uitvalt bij omschakeling, vooral als er geen belasting is

Citaat van: )()()sT op 12-04-2014 11:45:57
Ik moet hier de wijk uit en dan sta ik vaker net op de drempel om de weg op te draaien als ie net om gaan schakelen. Sta je daar, midden op de weg ::) ;D

Citaat van: GroKo op 12-04-2014 11:50:05
Inderdaad als ik met een puntje gas de wijk uitrij en hij schakeld dan precies over, dan slaat hij ook af.

Dat is normaal doet de mijne ook. Als de auto overschakelt dan komt er heel even heel veel brandstof in de motor. Waarschijnlijk benzine + LPG, mijn AFR meter gaat dan heel even naar lambda 0,70 (heel rijk).

Het is niet dat op dat moment beide brandstoffen ingespoten worden, de oorzaak hiervan is de standaard mengselverrijking.
Dat proces is op dat moment niet, of nét afgesloten.
Dit komt ook énkel voor als je op dat moment moet stoppen, of overschakelen. (gas los)
Laat je motor even langer stationair draaien vóór dat je vertrekt, en je hebt dit probleem niet.

mehn

Citaat van: Ludo op 12-04-2014 12:42:33
Het is niet dat op dat moment beide brandstoffen ingespoten worden, de oorzaak hiervan is de standaard mengselverrijking.
Dat proces is op dat moment niet, of nét afgesloten.

Ook als ik 's ochtends gewoon rustig aan rijd (30km/h zone hier) en de auto schakelt over naar LPG schiet de lambdawaarde even naar 0,7-0,8 en dan weer terug naar 1.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: mehn op 12-04-2014 13:24:42
Ook als ik 's ochtends gewoon rustig aan rijd (30km/h zone hier) en de auto schakelt over naar LPG schiet de lambdawaarde even naar 0,7-0,8 en dan weer terug naar 1.

Dat is vreemd, als je zegt terug naar lambda 1.
Na de koudstart heb je door de mengselverrijking niet meteen lambda 1.

mehn

Citaat van: Ludo op 12-04-2014 17:51:26
Dat is vreemd, als je zegt terug naar lambda 1.
Na de koudstart heb je door de mengselverrijking niet meteen lambda 1.

Uiteraard niet. Maar ik ben eerder bij lambda 1 dan dat de auto overschakelt naar LPG.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Dan is je lambdasonde i.i.g. nog goed.  ;D
Wel nog vreemd dat de motor alsnog wil afslaan.
:eusa_think:

CorB

Zo ik ben vandaag eens lekker de hele dag met de 422 bezig geweest.
Ik had al heel lang last van behoorlijk trillende remmen en na veel te lang wachten op bestelde schijven bij Mister auto heb ik gelukkig de order kunnen annuleren en bij Gerben Brouwer een set originele volvo schijven besteld.
Wat heerlijk deze rust bij het remmen :)
Het viel me wel op dat de remblokjes aan één kant een heel klein beetje buiten de schijf vielen, zou dat kwaad kunnen (zie foto)?
Ik heb het opstaande randje even van de blokken geschuurd.
Het zijn wel 302 mm schijven die er op zaten en deze heb ik ook weer besteld.

Verder had ik van het begin af aan al een onrustige stationairloop. Op aanraden van Ludo heb ik het vacuumcircuit vandaag gecontroleeerd en er waren twee kleine en één dikkere slang bij de wastegate actuator, waarvan de slangeklemmen los zaten.
Nu is het rare pendelen bij stationair lopen weg. Hij loopt nog niet super mooi rond, maar het is al vele malen beter. Ik heb nog niet alle slangetjes na gelopen, wellicht vindt ik er nog een paar... :)

Verder ben ik nog bezig geweest wat scheuren dicht te plamuren in het leer van de stoelen. Foto's komen als de stoelen geverfd zijn.

Cor

CorB

Afgelopen weekend ben ik naar Parijs geweest voor een botenmeeting van 'oldies'. Een mooie opening van het vaarseizoen :)
De 422 heeft nog even als trekpaard gefungeerd om de boot van een vriend uit het water te halen.
Zo op de snelweg haalde ik 1 op 10,5 op LPG en twee keer genoten van de goedkope LPG in België :).
Remmen zijn nu heerlijk trillingsvrij. Stationairloop is beter dan het was, maar nog niet zoals het moet. Toch nog maar verder speuren.

Cor

The Volvoboy

Gaaf! 8)

Klein detail: kentekenplaat iets hoger hangen ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

EricL

CorB

Een tijdje geleden heb ik in een opwelling er een 850 GLT bij gekocht.
Helaas rondom veel beschadigingen en krassen en een uitgeleefd interieur.
Na even piekeren heb ik besloten dezelfde route als Mark te nemen en deze helemaal over te spuiten. Kleur gaat van rood naar 422 en het interieur wordt hetzelfde twotone als wat in mijn huidige 850R zit. Het wordt een beetje een R look-a-like, maar de Cetus velgen blijven.
Binnenkort wat foto's van dit project wat toch een stuk omvangrijker wordt als ik had verwacht :)
Ik zoek nog een paar Alter-2 achterlichten om de duplicatie compleet te maken.

Cor

Hans Duiven

Citaat van: CorB op 19-05-2014 21:17:12
Na even piekeren heb ik besloten dezelfde route als Mark te nemen en deze helemaal over te spuiten. Kleur gaat van rood naar 422 en het interieur wordt hetzelfde twotone als wat in mijn huidige 850R zit. Het wordt een beetje een R look-a-like, maar de Cetus velgen blijven.
Binnenkort wat foto's van dit project wat toch een stuk omvangrijker wordt als ik had verwacht :)

Cor

Neem je dat ding woensdagavond ff mee Cor?   ;)

CorB

Citaat van: Hans Duiven op 19-05-2014 21:24:58

Cor

Ik denk dat ie dan wel klaar is. Kan ik je mijn restauratievaardigheden eens laten zien!

Cor

hertogjan6

Citaat van: CorB op 19-05-2014 21:34:47
Citaat van: Hans Duiven op 19-05-2014 21:24:58

Cor

Ik denk dat ie dan wel klaar is. Kan ik je mijn restauratievaardigheden eens laten zien!

Cor
wow! super project! zou mij benieuwen hoe die er over een tijdje bij staat ...moet je je natuurlijk niet vergissen welke 854 je mee pakt ;D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

CorB

Zo, hier dan het restauratie verslag van de ombouw van de rode GLT naar een 422R kloon.

Inspectie na aankoop

Flinke schade rondom

De tweede 850 die ik koop met zulke stickers en welke eraf gaan

Stoel is rondom gescheurd. Heeft vast een stevige kleuter mee gereden

Versterkt met polyester

De cetussen hebben veel plintschade

Spiegel gesneuveld, waarschijnlijk door crash tegen antiek dressoir

In de spuitcabine

Een echt R stuur bemachtigd en opnieuw gekleurd

En het eindresultaat in de kleur 422 met twotone R interieur. Alleen nog kijken of ik nog Alter 2 achterlichten in dit formaat kan krijgen.

;D