De centerspeaker ( Dolby Pro Logic )

Gestart door cornelis-b, 14-01-2014 23:17:11

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

De center speaker van het dolby pro-logic sound systeem is een beetje een vreemde speaker en eigenlijk best een kwetsbare speaker.  Normaal zijn we gewend dat de magneet, zeker bij de speakers in de auto aan de onderkant van de speaker zijn gemonteerd, zoals je hier onder ziet.

Bij de center speaker is het eigenlijk de omgekeerde wereld en is de magneet boven de spreekspoel gemonteerd in plaats van er onder. Op de onderstaande foto zie je de spreekspoel met in het midden de magneet tafel, deze is al aangetast. Het ontwerp van de center speaker is natuurlijk wel doordacht vanwege de geringe inbouw diepte in het bovendek van het dashboard.

Op deze magneet tafel zit onderstaande magneet plaat gelijmd, lijm is een prima product maar niet in warme omstandigheden. Het gaat tijden goed maar eens is het afgelopen. Warmte is het grote probleem voor de gebruikte lijm.

Hier ligt de bovenstaande magneetplaat op de "tafel" De spoel moet vrij up en down kunnen bewegen langs de magneetplaat en zo zie je dat de minste afwijking schade aan de spoel veroorzaakt. De magneet plaat ligt hier ook zeker niet gecentreerd, ik heb hier geen micrometer om het juist uit te meten ;)

En op deze magneet plaat zit de daadwerkelijke magneet ook weer verlijmd, hij ligt er hier nog even naast.

Maar eigenlijk hoort het geheel  er ongeveer zo uit te zien, maar zoals eerder gezegd: Lijm blijft niet eeuwig goed, zeker niet onder invloed van zonnewarmte.

Door de zonnewarmte op het dashboard, en het kan er warm worden, zelfs heet in de volle zon, en gaat de lijm bros worden en de magneet komt los van de plaat waarop hij is vast gelijmd met als resultaat dat de magneet van zijn positie verloopt en spreekspoel gaat aanlopen en de  center speaker  gaat vervormen. In dit stadium is de rubberen rand van de speaker ook al zodanig aangetast en uitgedroogd door de warmte dat er scheuren in de rand ontstaan. Juist doordat de magneet de spoel niet meer zuiver van boven naar beneden beweegt maar ook een fractie scheef trekt is de rubber rand die zoals gezegd door de zon, uitdroging, is aangetast gaat scheuren.

Dit alles heeft tot gevolg dat de center het helemaal niet meer doet. Dan begint het zoeken, zoals ik ook deed. De zoektocht is eigenlijk heel simpel: Trek de radio naar voren en de stekker voor de surround speaker is de groene op de foto en die zit natuurlijk in de radio.

Neem een willekeurig speakertje en soldeer hier twee draden aan en steek de uiteinden van deze draden aan de achterkant in de groene stekker, deze zit dus nog in de radio, de twee draadjes passen net tussen de stekker pootjes aan de achterkant. Speelt je zojuist aangesloten speaker als de radio op 3CH stereo of prologic staat ingesteld dan kan je er van uit gaan dat de center speaker is "overleden"

De speaker van meneer Volvo is best duur te noemen maar er is een alternatief, de TS-1301i van Pioneer. Goed deze speaker is 4 in plaats van 8 ohm maar het voordeel van de 900 / 901 radio is dat je het volume van de center kunt regelen en dan heb je niet echt een probleem met de Ohmse waarde van de speaker. De Pioneer past echt op een haar na, het is echt precies pas maar na deze ombouw geniet ik weer van mijn center.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Mooi gedaan Henk.

Nu ben ik geen fan van dat analoge dolby gebeuren, leuk voor film maar niet voor audio en dus gaat er een houder voor de mobiel op komen.

Maar hoe maak je het rooster en de houder netjes los?

cornelis-b

Het rooster loshalen is een beetje lastig klusje, het zit op 4 plaatsen geklikt in het frame. Om het dashboard niet te beschadigen heb ik een triplex plaatje genomen. Je kan natuurlijk ook een kunststof snijplankje nemen wat je tegen de rand van de center aanschuift, dan pak je een boterham mes en doet om het lemmet een stukje tape, steekt dit onder de kap op een hoek en je probeert de kap omhoog te klikken. Heb je eenmaal een "klikker" los dan gaat de rest eigenlijk heel makkelijk.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

)()()sT

Bij mij sneuvelde idd ook bijna het rooster bij loshalen. Ik heb erna de nokjes weggevijld waardoor het kapje nu los op de speaker ligt. Gaat prima, en mocht ik weer eens de speaker moeten vervangen dan is het zo bereikbaar.

V70geRwin

Bedoeling is om er een Dock op te monteren.
Dus dan wel fijn als het ook weer goed vast komt te zitten.

En het frame?
Geschroefd aan het dashboard?

cornelis-b

Het frame zit in de dash geschroefd en je zal eerst de kap moeten los klikken om het frame te kunnen verwijderen.
VIDA is er niet echt duidelijk over maar beter iets dan niets.

Zeg maar Henk tegen mij

V70geRwin

Dat is best duidelijk, 2 schroeven en 2 pennen die er in steken aan de voorkant.

Er moet zowieso een kabeltje doorheen van beneden naar boven voor het laden.
Bedankt voorzover!

855T5+

Kun je iets meer vertellen van die TS-1301i van Pioneer?
Zit daar de magneet ook bovenaan?
Indien niet, en gewoon onderaan, waarom is het dan toch een goed vervanger.
Ben nieuwsgierig in het licht van mijn oude hobby.
(zelf zoeken leverde me een gewone dual conus coaxiale speaker op, dus klopt dat?)
Volvo: Mutatis Mutandis

cornelis-b

Waarom gekozen voor de TS-1301i? Er moest een speaker in maar origineel 178 euro ex btw vond ik echt te gek, dus ben ik naar Halforts gegaan met de defecte speaker en daar gaan zoeken naar een speaker die wat betreft hoogte gelijk was aan de originele. Hoger kon niet vanwege de inbouwdiepte en de gaten om hem vast te zetten moesten overeen komen. We hebben een aantal merken bekeken en de Pioneer voldeed het beste, vandaar deze keuze.
De Pioneer is een conventionele speaker met de magneet aan de onderzijde. Ik heb ook stad en land afgezocht naar speakers met een magneet aan de bovenzijde maar dat heb ik opgegeven.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63113.msg1467625.html#msg1467625

Zeg maar Henk tegen mij

855T5+

Tnx!
Mmm, wel jammer dat er geen reversed speakers te vinden waren, ik vind dat wel een uitdaging ergens,
zal eens een briefje sturen naar Duitsland...
Volvo: Mutatis Mutandis

V70geRwin

Citaat van: V70geRwin op 15-03-2015 20:29:11
Dat is best duidelijk, 2 schroeven en 2 pennen die er in steken aan de voorkant.

Er moet zowieso een kabeltje doorheen van beneden naar boven voor het laden.
Bedankt voorzover!

Alleen nog even melden dat het kapje met het roostertje direct over de base valt waar de speaker in zit.
Als je dus van de onderkant gaat duwen, steek dan het voorwerp waarmee je duwt niet te ver er onder want dan probeer je de vastgeschroefde base mee omhoog te duwen.
Eerst dus een beetje "zoeken" zodat je zeker bent dat je alleen de dunne rand van het kapje omhoog duwt.

Nix beschadigd gelukkig hoor  ;)

knip

hier hetzelfde euvel.
ik ga het eens proberen met deze;

www.conrad.nl/nl/visaton-fr-12-breedbandluidspreker-301077.html

lijkt hetzelfde.

groet.

cornelis-b

Citaat van: 855T5+ op 17-03-2015 00:50:36
Tnx!
Mmm, wel jammer dat er geen reversed speakers te vinden waren, ik vind dat wel een uitdaging ergens,
zal eens een briefje sturen naar Duitsland...

Al bericht terug op het briefje richting Germany?

Zeg maar Henk tegen mij

diederickvolvo

vandaag de speaker gemonteerd, na veel pijn en moeite.
werkt mooi, geluid is goed alleen de spleet die overblijft vind ik wat minder.
Bedankt henk!

HuuuB

Citaat van: knip op 04-09-2015 11:29:09
hier hetzelfde euvel.
ik ga het eens proberen met deze;

www.conrad.nl/nl/visaton-fr-12-breedbandluidspreker-301077.html

lijkt hetzelfde.

groet.

Beste Patrick,

hoe bevalt de centerspeaker van conrad?

groet Huub