Inspectie zuigerwanden?

Gestart door Roelbr, 07-02-2014 13:27:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelbr

Mijn Volvo 850 2.5 10 V Estate (motor B5252S) uit 1994 verbruikt aardig wat olie. Zo'n 1 liter op 1.000 kilometer. Er staat 200.000 kilometer op de teller. De auto is altijd zorgvuldig onderhouden en in een prachtige staat. Motor klinkt ook perfect. Alleen na koude start komt er ongeveer enkele minuten witte rook uit de uitlaat (condens?).

Nu heb ik mijn vakgarage gevraagd eens naar het olieverbruik te kijken. Ik heb gezegd dat bij deze Volvo's vaak de carterventilatie verstopt schijnt te zijn. Maar zij willen daar in eerste instantie niet aankomen, omdat die kwetsbaar zou zijn en dan zou kunnen afbreken. In plaats daarvan willen ze met een camera de zuigerwanden inspecteren via de bougiegaten. Mogelijk zouden kleppen of zuigerveren niet meer goed zijn.

Is dit nu de goede aanpak?  Ik twijfel een beetje. Als we eenmaal met de dat motorblok bezig gaan, kon het wel eens veel geld gaan kosten. Ik zie op marktplaats deze motorblokken voor rond de 300 euro gaan. Maar ja, daar zijn meestal ook flink wat kilometers mee gereden en hoe weet je of dat blok dan wel goed is?

Kortom, wat is wijsheid?

Wout-P11

Als de carterventilatie zo verteerd is dat deze afbreekt, dan is het sowieso al héél erg tijd om deze te vervangen.  ;D
'99 Subaru Forester S-turbo & '97 Nissan P11 SR20

)()()sT

Precies, wat een argument. De carterventilatie moet juist periodiek gereinigd worden en de slangen+potje vernieuwd worden :D

Marty__Mouse

Helemaal met Joost eens.

Carterventilatie is juist een van de mogelijke oorzaken van een flink olie verbruik..
Dat zou sowieso het eerste zijn wat ik zou laten vervangen (overigens zijn er hier op het forum wel mensen die je daarbij kunnen helpen hoor).

Het is een eerste en redelijk goedkope stap om mee te beginnen.
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

volvobug

Erg ongebruikelijk om te horen dat een 10V bij die (lage) km stand al zoveel olie verbruikt. Heb je nergens zichtbare lekkages? Olie verbruik via het inwendige blok zou resulteren in blauwe walm (bij start en/of tijdens rijden). Ik lees alleen witte rook, maar dat is idd condens.

Wordt er wel regelmatig eens stevig doorgereden of is het vooral korte stukken en rustig aan?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jack v

 Dan zou ik beginnen met een nieuwe carterventilatie en een nieuwe afdichtingsring onder je olievuldop.

En dat ding meer op zn donder geven ;)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Citaat van: Jack v op 07-02-2014 15:57:11
Dan zou ik beginnen met een nieuwe carterventilatie en een nieuwe afdichtingsring onder je olievuldop.

En dat ding meer op zn donder geven ;)
Dat bedoel ik met doorrijden ja  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

CiteerOverigens gebruik ik 10WD40-olie

Welke olie?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Martijn_B

En wéér een waardevolle post, gefeliciteerd!

@TS: met een camera ga je weinig zien van de staat van de zuigerveren. Het gaat overigens met hogere KM standen vaker om de slijtage aan de zuigerwand, en ook die ga je niet met een camera zien. Kleppen: klepsteelrubbers zouden aan de beurt kunnen zijn, zie je ook niet met de camera.

Oftewel: eerst CV vervangen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

cornelis-b

Citaat van: NinaPaul op 07-02-2014 16:31:54
CiteerOverigens gebruik ik 10WD40-olie

Welke olie?

Je snapt toch wel dat TS een typefoutje heeft gemaakt een gewoon 10W40 bedoeld
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

NinaPaul

Dus jullie kunnen de humor er niet van inzien?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MrCain

Citaat van: NinaPaul op 07-02-2014 17:02:35
Dus jullie kunnen de humor er niet van inzien?



;D

Ik wel hoor => zat ook al te lezen  : WD40 :eusa_think: ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Ries van de Zilverschuit

Soms gebruikt mijn auto ook meer WD40 dan 10W40.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

elianmars

Citaat van: MrCain op 07-02-2014 17:05:57
Citaat van: NinaPaul op 07-02-2014 17:02:35
Dus jullie kunnen de humor er niet van inzien?



;D

Ik wel hoor => zat ook al te lezen  : WD40 :eusa_think: ;D

Hier ook. Ik moest wel lachen toen ik het las.

Douwe

Als je de oliepeilstok er een stukje uittrekt en er komt rook uit dan is het bijna zeker de CV.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996