854 t-5r (2.0l) Project "Eerherstel"

Gestart door Rvd, 06-04-2014 13:13:19

Vorige topic - Volgende topic

hertogjan6

netjes!! en idd "een goeie uitdaging" !

de prijs zal ook wel niet aan de hoge kant zijn geweest.. dus waarchijnlijk geen miskoop  :eusa_shifty:  :eusa_pray:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Rvd

Bedankt allemaal! Hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Hopen dat er maar genoeg vrije hobby tijd is. Moet helaas ook af en toe wat tijd steken in het wrak om die zo snel mogelijk weg te krijgen :-\

Marty__Mouse

Goed bezig hoor! Ziet er meteen een heel stuk beter uit die nieuwe hemel!

Maar pookhoes is evt ook wel aftermarket verkrijgbaar, ook in leder. Wordt met de schakelpook wel wat lastiger, dealer niets in de aanbieding?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Sbv

mogelijk heb ik nog wel eea liggen thuis

TonV70R

Citaat van: Rvd op 07-04-2014 23:55:27
Bedankt allemaal! Hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Hopen dat er maar genoeg vrije hobby tijd is. Moet helaas ook af en toe wat tijd steken in het wrak om die zo snel mogelijk weg te krijgen :-\

In 1x te koop aanbieden voor de onderdelen (als je tenminste zelf niets nodig hebt)  ;)
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

V70geRwin

Zo kijk eens aan, die is in goede (betere) handen  ;)
Veel plezier ermee!  :eusa_clap:

Rvd

Na weer even bijgekomen te zijn van het dakhemel avontuur, weer een nieuwe uitdaging aangegaan: Pook en Pookhoes.
Hierbij ook maar gelijk het middenconsole aanpakken want het is allemaal in verre staat.
Eerst maar eens gaan zoeken naar een mooie indien mogelijk nieuwe pook.
Gelukkig vond ik een mooie in de vs en ook maar gelijk een antenne down schakelaar erbij besteld  :eusa_dance:

Bij de zoektocht kwam ik ook nog een splinter nieuwe tegen. Ook maar gelijk in beslag genomen  :police:

De eerste uitdaging wat om de pookhoes los te halen. Gelukkig zijn er veel tutorials en how-to topic, helaas het is allemaal uitgelegd voor een lederen pookhoes waarvan de aansluiting bij de pook(knop) anders is.

Bij het los halen aan de onderkant kwam ik de eerste leuke verrassing tegen. Schijnbaar heeft de vorige eigenaar het ook ter vergeefs geprobeerd en de boel op een boerige ook wel beunhaas manier weer terug gemonteerd.
Zoals je kan zien, met veel kit, lijm en andere plakkerige middeltjes

Helaas moest het alleen er wel met grote voorzichtigheid afgehaald worden want de pookhoes is niet meer nieuw leverbaar bij de dealer. Aftermarket ook zeer slecht verkrijgbaar.
Gelukkig via SbV nog eentje kunnen verkrijgen.
Eerst het alcantara met een scherp scalper mesje los gesneden van de kunstof ring/rand waar ook het harmonica rubber mee vast en wat het geheel vastklikt aan het midden console. Hierdoor werd de montage constructie goed zichtbaar.

Door de kunstof 4 hoekige bevestiging een kwartslag met de klok mee te draaien gingen de 3 kunstof lipjes die eraan vastzitten ietsjes openstaan. Net genoeg om met je nagel ze alle 3 wat open te trekken. (Foto's onderaanzicht.)

Hierdoor de mogelijkheid het geheel naar beneden te schuiven

Nu eerst een hulpgereedschapje maken om de pookknop los te kunnen halen. Daar ga ik morgen ochtend maar eens aan beginnen

Rvd

Zelfs die was redelijk op het eind van zijn cosmetische leven :P
Heeft denk aardig wat jaren een zenuwpees op lopen tikken met zijn ring. Stukken blanke lak waren eruit gesprongen.

cornelis-b

Citaat van: Martijn10VV op 11-04-2014 20:50:34
Citaat van: Rvd op 11-04-2014 19:38:09
Zelfs die was redelijk op het eind van zijn cosmetische leven :P
Heeft denk aardig wat jaren een zenuwpees op lopen tikken met zijn ring. Stukken blanke lak waren eruit gesprongen.

Nog een mogelijkheid is dat een gezet iemand die de gordel om doet deze nogal ruim om zich heen haalt en dan kom je met het ijzer van de gordelpen tegen de pookknop aan.

Ja dat is een mogelijkheid :eusa_shifty:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cornelis-b

Rens heb je alweer een update, weet dat je geen moment van de dag stil kan zitten  ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Rvd

Hooi Henk,
Haha ja ik moet altijd wel een beetje bezig blijven. Was even druk met de laatste loodjes aan het wrak.
Van het weekend ook nog wel even wat indirect werk gedaan aan de roffel.

Op het forum hoor ik veel trucjes van een slagroom spuitje of iets dergelijks voor het loshalen van de pookknop.

Even knutselen en hierbij een goed handig gereedschapje gemaakt.

Natuurlijk even doorgezaagd dat het 2 delen zijn.
Voor de mensen die dit ook willen maken.
Binnen diameter: 12mm +0.1
Konus: 10graden

Voordat ik verder kan even speuren naar een mooi middenconsole zonder uitgebroken stukjes of carkit gaatjes
Als iemand nog iets weet, ik hou me aanbevolen

cornelis-b

Rens de Draaier  :eusa_clap:

Goed gedaan en degelijker dan het tuitje van een slagroomspuit, je moet er maar opkomen maar om dot te maken: Goed gereedschap is het halve werk.

Zeg maar Henk tegen mij

Rvd

Het was hiermee nog geen 2 tellen werk of de pookknop kwam er met beleid van af
Geen dakraam of iets dergelijks gesneuveld :P

cornelis-b

Beter dat het zonder bloedneus of een blauw oog is gelukt ;D ;D

Zeg maar Henk tegen mij

Rvd

Na even wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld te hebben, 4x naar de sloop bezoek aan forumleden en bij de dealer het een en ander besteld te hebben vond ik het tijd voor weer een nieuwe stap in het hele project.

Het eerste wat ik heb aangepakt was het dashboard en het bovendek. Ook dacht ik gelijk maar even het tapijt eruit te halen om dat ook even op te frissen.
Vol goede moed eerst maar eens begonnen het bovendek te demonteren

Hierbij werd al wel duidelijk dat er toch wel een houthakker bezig is geweest in deze auto. Maarja het kan altijd wel eens gebeuren dat er iets kapot gaat. Dus vol goede moed verder met het dashboard.

Het dashboard was er eindelijk uit en ik kon me eens rustig de tijd geven om de bergen sigaretten as, aangekoekte nicotine en heel veel plastic scherfjes van alle afgebroken klipjes van bevestigingen op me in te laten werken.
Jemig wat was het vuil.

Het was eerst tijd voor koffie.
En terwijl ik dit op me gemak aan het drinken was bekeek ik het dashboard eens zorgvuldig. Ik denk dat de volgende beelden boekdelen spreken over de staat waarin het verkeerd.

Met dit in het achterhoofd houdend ook maar gelijk de voorstoel eruit gehaald.
Een heerlijk schoon tapijtje is immers nooit verkeerd.

Maar toen kwam ik misschien wel de grootste beunhaas oplossing tegen die ik in dit hele project nog niet had gezien.

JAWEL! de bodemisolatie compleet weg gesneden. 1 voordeel de kachelradiateur is dus al eens vervangen.

Toch wel nieuwschierig even die oude krant bekeken om te kijken of dat het een Italiaanse krant was of toch een Nederlandse.
En het bleek dat de vorige ook hier bekende o zo grote en echte liefhebber van deze auto, de roffel onderhuids had toegetakeld.

Ondertussen al een nieuwe bodem isolatiemat op de kop getikt en druk bezig deze in te bouwen.

Wat nog te doen
- Airco verdamper
- Kachel radiateur
- Kachel aansluitingen en leidingwerk
- Grote schoonmaak luchtkanalen
- Schakel mechaniek vervangen
en vele andere kleine klusjes