854 t-5r (2.0l) Project "Eerherstel"

Gestart door Rvd, 06-04-2014 13:13:19

Vorige topic - Volgende topic

Rvd

Hallo,
Nadat ik helaas van mijn vorige s70 2,5T aut afscheid moest nemen na een heftig ongeval, begon het toch te kriebelen om terug te gaan naar een 850. Daarom ging ik opzoek naar een 854 liefst een R of t-5r en een MT met opendak.
Na er wat gezien te hebben en wat exemplaren die voor me neus zijn weggekaapt zag ik de 854 t-5r te koop staan van (forumlid) Ossie. Omdat ik in het zuid-westen woont en hij hoog in het noorden eerst maar eens een paar keer gebeld over de staat van de 850.
Zodoende de informatie gekregen dat de auto technisch 100% in orde is en altijd is onderhouden door een vriend bij de plaatselijke volvo dealer  :eusa_liar: Met deze informatie in het achterhoofd een prijs af kunnen spreken en op zaterdag vol goede moed in de trein gestapt.

Na een treinreis van bijna 3 uur :-[ werd ik door hem opgehaald op het station en zijn naar de auto gegaan. En daar stond hij dan de bolide. Zag en aan de buitenkant strak uit, motor liep netjes alleen het interieur was aardig afgetrapt. Met in het achterhoofd houdend dat ik dat moest aanpassen besloot ik de koop te doen. Eindelijk had ik een 854 t-5r :P

Na de overschrijving rustig mee naar huis gereden +/- 275km. En dat is een goed stukje om is even alles rustig op je in te laten werken. Wat me als eerst opviel, kapotte thermostaat >:( en het stuur deed af en toe ook vreemd, zingende stuurpomp ineens. Werkte niet al te goed op mijn gemoedsrust.
De volgende ochtend toen de auto koud was maar eens een stukje gaan rijden. Heel fijn  :eusa_naughty: stuurhuis is overleden. Wat je dus alleen merkt als die koud is. Zitten dode stukken in en dan trek je je helemaal wezeloos aan dat stuur. Dat komt op de "to do" lijst.
Op maandag gelijk maar is een thermostaat opgehaald. Een klusje van 10 min loopt natuurlijk altijd uit. maar dat het een paar uurtjes werden had ik niet verwacht. De boutjes zaten vast gerot en braken dus fijn af. Daarbij kwamen ook de nodige "lijken" uit de kast.
Dit was namelijk de oude "thermostaat"

(fijn zo'n goede vriend die onderhoud doet bij de volvo dealer :eusa_wall: >:( ??? )

Ik begon al aardig te koken van binnen na deze opeenstapeling van technische tegenvallers. Dat verwacht je allemaal niet van een "100%" technische auto. (Want na een nachtje op de schone oprit zag ik toch ook wel wat oliedrupjes).

Even tot rust gekomen met een russische versnapering en de draad maar weer opgepakt

Het hele thermostaat huis vervangen, de stuurpomp ook maar gelijk vervangen en verse koelvloeistof erin.

Voordat ik verder ging onder de kap heb ik eerst een compressie test gedaan. Gelukkig was dit nog perfect.
De kap stond nog open dus heb ik ook maar gelijk vergangen:
- olie koelerslangen
- Luchtfiler huis vervangen (power filter gelijk verwezen naar de kliko  :eusa_angel: :eusa_dance:  )
- K&N inlegfilter
- motorflush
- nieuwe Olie 5w30
- Koelvloeistof tankje
- andere grille
- andere motorkap zonder al te veel steenslag
- originele nieuwe voorruit sproeiers
- Distributieriem
- Distributie spanner + spanrol
- Multieriem
- APK
- Oliedop O-ring

Voorlopig de noodzakelijke dingen gedaan. Nu weer nieuwe onderdelen verzamelen! :P

rpakuypers

Jammer van de ervaring met de kreten die je in advertenties tegenkomt en dikwijls (niet altijd) dus te mooi om waar te zijn. Al met al wel wat klussen en als je niet de hoofdprijs hebt betaald dan valt het nog wel mee. De mijne komt overigens ook vaak bij de dealer ................................. langs  :P

Succes,
Roger

RoelNL

Doe er AUB geen 5W-30 in dat is echt heel dun.

5W-40 of 10W40 is beter.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

cornelis-b

Goed bezig Rens en leuk dat je een blog bent gestart, bij een technisch goed onderhouden auto zou je dit toch niet mogen verwachten >:(

Ik weet zeker dat als je er straks mee klaar bent dat er een geweldige auto staat, is jullie Barendrechters wel toevertrouwd ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ewout Schalkwijk

Ik vond het begin van het verhaal zo bekend klinken. S70, crash... Blijkt dat ik wat spulletjes van jouw S70 in mijn V70 ga laten voortleven. 8)

Succes met je nieuwe auto. Een paar plaatjes van het interieur zoals het nu is, is misschien ook wel een leuk vergelijk met als je klaar bent.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Rvd

Bedankt voor de reacties.
Ewout: Volgens mijn ga jij genieten van wat mooie onderdelen uit mijn oude s70. Heb er altijd met plezier in gereden en veel liefde en aandacht aan besteed ;)
De rest van de foto's volgen nog. Staat een beetje verspreid over 3 foto toestellen hahah

scania164

Hoi
5w30 is veel te dun!!

Mvg chris

Rvd

Een kleine typefout, het is 5w40. Ook nog even voor de zekerheid de flacon gecheckt

Martijn_B

Hey Rens, toch een T-5R gevonden, gefeliciteerd!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rvd

Na de aankomst met de roffel en hem even goed schoon gemaakt te hebben ben ik gelijk maar is op jacht gegaan naar een nieuwe hemelbekleding. Helaas niet meer leverbaar bij de dealer :'( Dus maar op zoek naar een vervangende. Want de huidige ziet er vrij afgekloven uit  :-\

Na ongeveer 13 sloperijen te hebben afgebeld had ik een gebruikte gevonden bij Rima. Zat nog in de auto en moest hem er zelf uit gaan halen.
Vol goede moed op vrijdag erheen :eusa_dance: Tot dat ik er was.
Was het een Alter I uit MY92.
Met lichte twijfel begonnen aan het uitbouwen en de gok genomen of het paste. Gelukkig is een hemel van een AlterI precies hetzelfde als van een Alter II. Yes goed gegokt :P

Bij aankomst thuis de oude uitgebouwd

Na een beetje puzzelen passen en meten was hij er dan eindelijk uit. Toen was de staat pas echt goed te zien waarin hij verkeerde

Even koffie gedronken en begonnen met het inbouwen van de vervangende. Met wat extra klitteband ter versteviging en wat nieuwe andere spulletjes:
- Nieuwe rand rond opendak
- Vervangende verlichtingsunit
- Vervangende handgrepen
- Vervangende verlichtingsglaasjes
Alles was zeer ernstig aangetast door jaren lange blootstelling aan overmatige consumptie van nicotine houdende middelen.
Nieuw vs. Oud

Verlichtingsunit ook weer lekker fris

Na even prustsen, poetsen en puzzelen werd het resultaat eindelijk zichtbaar

Gelukkig veel voldoening en flinke optische vooruitgang van het interieur.
De interieur to do lijst tot nu toe
- hemel vervangen
- Dashboard vervnagen (hout is gebroken)
- Middenconsole vervangen (stuk kunstof uitgebroken)
- Hoedeplank speakers HT-259 monteren
- Stuur vervangen of opnieuw bekleden
- Dashboard bovendek vervangen
- Handgreep bakjes vervangen (gebroken)
- Speakerroosters achterdeur vervangen (zijn gedeukt)
- Stoelen repareren
- Stoelverwarming repareren
- Nieuwe versnellingspook (grote zoektocht)
- Nieuwe Pookhoes (helaas ook grote zoektocht)
- Nieuwe asbak (is lam)

En nog vele andere dingen. Ongeveer alles van kunstof is of gescheurd of afgebroken :eusa_wall: Leuke uitdaging :P :eusa_whistle:

elianmars

Zo, dat ziet er een stuk beter uit!  :eusa_clap:

Sbv

cornelis-b

Ik had het geloof ik al een paar keer via een ander medium tegen je gezegd Rens, helemaal top hoe je het aan pakt :eusa_clap:

Zeker weten dat dit weer een heel mooie auto gaat worden.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ewout Schalkwijk

T*ring, wat een bende. Als je dan zo'n zo'n nette auto hebt gehad, snap ik eerlijk gezegd niet wat je met zo'n 'hok' moet. Zelfkastijding? :angel: :eusa_whistle:

Sterkte!

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT

Heeft deze auto dan ook hier te koop gestaan? Kan ik me niet meer herinneren...
Het is inderdaad een super goed onderhouden exemplaar zo te zien ;D
Maar wel leuk om hem zo beetje bij beetje op te lappen :)