Pim's 855 Custom 2.3 T5 RN

Gestart door PimR, 10-04-2014 23:27:14

Vorige topic - Volgende topic

PimR

Zo, dan ook maar eens aan een blogje beginnen.

Ik had vorig jaar al een T5 gekocht met de gedachte om het blok een keer over te leggen in m'n huidige 850 maar daar had ik geen haast mee.

De  huidige rooie

Het was de bedoeling om dat op m'n gemak te gaan doen als ik er tijd voor had.
ware het niet dat ongeveer een maand of twee geleden de krukas keerring van de 850 begon te lekken :(
Ja en dan.... de klus maar een iets hogere prioriteit gegeven en bij gebrek aan een brug deze gelijk maar aangeschaft samen met mijn vader, gezien ik alles aan zijn auto ook doe heeft ie gelijk een stukje gesponsord ;D
En toen langzamer hand intrek genomen in de schuur van m'n zwager, helaas lag er nog geen 380V dus moest er een stukje gegraven worden

Bleek dat er wel een kabel lag maar deze was nét voor de schuur en ook nét voor het huis afgeknipt :eusa_wall:

dus na een beetje knippen en plakken...

stukje hijsen en bouwen

en uiteindelijk krijg je dan zoiets

een werkend geheel dus

Zoals je op de laatste foto kunt zien is de vloer aan de natte kant, dit had als oorzaak dat het dak inmiddels meer weg had van gatenkaas dan een fatsoenlijk rieten dak :(, dus ook hier maar eens wat aan gedaan.
van m'n collega een mooi oud vrachtwagenzijl gekregen dus we houden de voetjes weer droog ;D

Inmiddels ligt het netjes en wat strakker hoor :eusa_whistle:

Omdat beide wagens aan de kant moesten er maar een derde Volvo bijgekocht

Beide in afwachting van wat komen zal :evil:

nou van de week dan eindelijk begonnen met de uitbouw van het T5 blok

Zo, blok eruit bak eraf

Nog even aan het knutselen geweest want ik miste een onderdeel van m'n motor-bok

En daar hangt ie dan

Nu ga ik alsnog op het gemak het spul demonteren en kijken hoe het blok er aan toe is, lagerschalen, zuigerveren, klepseals enz....

Zo dit was het voor nu, ik gaat m'n mandje opzoeken.

gr Pim

edit: type fout

StefanCJ

Leuk verhaal, mooie klusruimte en mooie klus om te klaren. Succes!

elianmars

Zó jaloers op je klusruimte met brug!  :eusa_drool:

Succes met de ombouw!

de Boeing

:eusa_clap:

Goed bezig!

en zo een schuur zou ik ook wel willen!!

PimR

Ja jongens ik heb er ook 14 jaar naar verlangt :-\ en zo ineens komt het op je pad en ben je de gelukkigste mens op deze aardkloot;D

nou ik hebben weer mooi wat kunnen doen dit weekend

de kabelboom is er ook volledig uit :o wat een lengte is dat zeg.
veilig onder zeil (er wil nog wel een een verdwaalde vogel door de schuur vliegen :eusa_shhh:)

alle aanbouw delen van het blok gehaald

de ander kant

de oplettende kijker had het waarschijnlijk al gezien

jawel een beste scheur in het uitlaat spruitstuk, maar dat was niet het enige want de meeste tap-einden van het spruitstuk kon ik er met de hand uitdraaien :eusa_wall:

het spruitstuk is zo lek als een mandje

en aan alle kanten gescheurd

de turbo is gelukkig nog wel goed, deze is niet zo lang geleden vervangen door een goede gebruikte (door de vorige eigenaar) en voelt ook nog prima aan. ik denk de vorige turbo het missende stukje spruitstuk voor z'n kiezen heeft gehad :eusa_eh:

zo'n motor bok is toch even wennen hoor.... blijkt dat als je het blok draait dat er aan de andere kant ineens van alles uit kan lopen :eusa_wall: :eusa_wall:

maargoed, even poetsen en weer door. Nadat alles eraf was ben ik begonnen met het demonteren van het blok zelf en het viel me eigenlijk nog best mee hoe alles eruit zag na 3ton.
Oordeelt u zelf:

Ja natuurlijk is het zwart en goor maar na wat noeste arbeid zie je daar niks meer van

Het enige wat mij zorgen baart is dat er aan de bovenkant van de cilinderwand een behoorlijke slijtrand voelbaar is, misschien is dit normaal?
En een slijtplek op en van de zuigers die ik niet kan verklaren.
Maar zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van. Misschien dat een van de blokkenbouwers hier op het forum daar iets zinnigs op kan zeggen?

Hier ook goed te zien op zuiger 2 (van rechts)

Cilinder 1 ziet er prima uit (op die bovenste rand na dan)

Cilinder 2 hier zie je ineens een hele gladde plek in het hoon-patroon zitten

Deze week maar eens kijken of ik tijd heb om de kop onder handen te nemen.

Nu nog maar even lekker op de bank zitten met een glaasje fristi :angel: en mezelf geestelijk voorbereiden om de nieuwe werkweek.

gr Pim

risky147

Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

Johann

Blok heeft een boor en een hoon nodig. Je zit dan wel aan opmaat zuigers.
Kijk bij de zuiger met de slijtplek even naar de drijfstang. Misschien is die krom. Kun je vaak zien aan een slijtplek op de drijfstang bij het puntje van de druppelvorm bij het kleine lager cq piston pen lager.

PimR

@ johann

Ik kan er zo even geen foto van vinden maar volgens mij hebben alle drijfstangen die slijtplek op het small-end, wel iets wat me opviel inderdaad.

of ze ook echt krom zijn heb ik nog niet naar gekeken, zal ze van de week even op een plaat graniet leggen op dit te controleren.

Tja en dan.... Boren, honen, overmaat zuigers wellicht andere drijfstangen. Is het dan niet wijs om te zoeken naar een T4 of T5 blok :eusa_think:

Gr. Pim

Johann

Citaat van: remeeus op 14-04-2014 09:00:29
@ johann

Ik kan er zo even geen foto van vinden maar volgens mij hebben alle drijfstangen die slijtplek op het small-end, wel iets wat me opviel inderdaad.

of ze ook echt krom zijn heb ik nog niet naar gekeken, zal ze van de week even op een plaat graniet leggen op dit te controleren.

Tja en dan.... Boren, honen, overmaat zuigers wellicht andere drijfstangen. Is het dan niet wijs om te zoeken naar een T4 of T5 blok :eusa_think:

Gr. Pim

In mijn optiek zeg ik of je gaat dit blok goed doen nu deze toch open is of je zoekt een compleet draaiende motor, poetst 'm aan de buitenkant iets op en zet die er in. De eerste weet je wat je dan hebt, de tweede blijft toch altijd een beetje een gok.
Zuigers met drijfstangen gaat vlot richting 1000 Euro. Boren honen weet ik niet wat dat tegenwoordig moet kosten maar zal ook vrij snel richting 250 Euro gaan als het niet al meer is.
Een andere motor met redelijk verleden zal ergens tussen de 500 en 1250 Euro gaan kosten. Prijzen verschillen nogal. Minder kilometers wil echt niet altijd zeggen dat ze dan beter zijn.

UserID6342

Een T4 cq T5 hebben wij ook niet staan, maar wel een perfect lopend B5234-T3 blok wat gegarandeerd goed is en voor een stuk minder als de prijs die Johan net noemt...  Kun je er zo inlepelen en gaan met die banaan.  Als wij het blokje niet verkopen, blijft deze gewoon staan voor onszelf, als een van ons het blok suf draait ;D

Johann

Citaat van: Dirk342 op 14-04-2014 12:54:07en voor een stuk minder als de prijs die Johan net noemt...

Blij dat jij een dood vogeltje hebt..  ;)

PimR

Bedankt voor de reacties heren!

Maar ik denk dat we dan maar eens met Dirk om de tafel moeten gaan zitten, kijken of dat T3 blok een optie is

En als het helemaal nix word gaat er gewoon een andere krukas seal in!
Want dat is tenslotte het enige probleem aan het huidige blok (alleen is dat geen turbo :-[ )

PimR

Ik ben eruit! denk ik.. :eusa_think:

na wat zoeken en mailen heb ik mijn oog laten vallen op een B5234t3 uit 2002 met net geen ton op de klok :eusa_dance:
hoop daar zaterdag even te gaan kijken en het spul in te laden.

wordt vervolgd.....

Jeroentjuh

Citaat van: remeeus op 15-04-2014 20:31:31
Ik ben eruit! denk ik.. :eusa_think:

na wat zoeken en mailen heb ik mijn oog laten vallen op een B5234t3 uit 2002 met net geen ton op de klok :eusa_dance:
hoop daar zaterdag even te gaan kijken en het spul in te laden.

wordt vervolgd.....

Daar ga je dan alleen het onderblok van gebruiken?

PimR

Nee dat was niet de bedoeling