Hulp gevraagd bij nukkige voortrein

Gestart door MartijnV70, 20-04-2014 09:17:40

Vorige topic - Volgende topic

MartijnV70

Hallo allen,
Na dit topic:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69572.0.html
Heb ik besloten om een nieuw topic aan te maken. Ik zoek hulp van een kenner voor mijn nukkige voortrein.
Zal een omschrijving geven van de situatie. De volvo (V70 2.5 10V AT Sportsline 1999, 270k, 16inch Mimas, Michelin Premacy HP) heb ik na aankoop uit laten rusten met zwaardere achterveren ivm montage van een gastank. De achterzijde voelt best stevig. Nu kwamen mijn bevriende monteur en ik er na aankoop achter dat de schokbreker rechtsvoor lek was. De monteur had nog een setje zgan staan, origineel volvo en die zou hij er onder zetten. Icm nieuwe toplagers. Ik ben toen gaan rijden en vond de wagen erg deinen. Ook rolde hij een soort over de lengte as. Ik ben naar hem teruggegaan en daar werd andermaal een lekke schokbreker rechtsvoor geconstateerd. Vreemd verhaal. De auto daar weer achtergelaten en nu in samenspraak besloten tot nieuwe schokbrekers. Ik las hier veel over Sachs en die zou hij bestellen. Hij wilde wel graag voor de duurdere gaan, ik meen gas/olie gevuld ipv alleen gas, klopt dit? Bij demontage van de poten bleek dat de draagarmrubbers beiderzijds loslagen. Ivm financiën toen besloten tot montage van een setje hele nette icm stabilisatorstangetjes uit een sloper (ik weet het, met de kennis van nu....). Auto is daarna uitgelijnd en ik heb hem weer gehaald. Toen ik naar huis reed voelde de wagen lekker strak maar toen ik vlak bij huis een klinkerweg naam schrok ik van de in mijn ogen enorme stugheid van het geheel. Het hele interieur begon tegen me te praten en het stuur trilde in mijn handen. En op de verkeersdrempels klonk er steeds een "kloink" bij het veren. Met de monteur gebeld, zou minder worden, moest een beetje wennen. Overigens viel het me op dat er Monroe schokbrekers gemonteerd waren, maar na googlen bleek dit ook gewoon een goed merk. Nu wilde ik na een tijdje wel graag dat er wat aan zou gaan gebeuren want ik vond en vind de auto gewoon niet lekker rijden en ook vrouw en kids klagen er over. De monteur hield de boot af en onze relatie begon te bekoelen. Hij heeft meerdere malen heel stoer geroepen dat de wagen 100% zou zijn als hij er mee klaar was en ondertussen had ik zelf al een half A4tje met dingen zelf verholpen (lampjes, ruitensproeiermotor, raambediening etc). Twee weken terug ben ik naar de dorpsgarage gereden waar hij gelijk op de brug mocht voor onderzoek. De apk keurmeester aldaar ontdekte een APK afkeurwaardige speling op de buitenste stuurkogel rechts en een mindere maar wel aanwezige slijtage op de binnenste stuurkogel links. Omdat de keuring binnen twee maanden moest plaatsvinden mocht hij dus al voor APK en heb ik dat laten doen icl vervangen van de twee kogels en wederom uilijnen. De auto is goedgekeurd haha. Lichtpuntje. Maar soepel over slecht wegdek doet hij nog steeds niet. De relatie met die monteur heb ik beëindigd. Hij reageerde verbolgen dat ik ergens anders was gaan shoppen (de man heeft geen apk bevoegdheid, ik zie het probleem niet) dus ik wil geen zaken meer met hem doen. Ook twijfel ik er steeds meer aan wat hij nou wel of niet heeft gedaan. Nieuwe toplagers? Juiste type schokbrekers?De garage heeft een filmpje gemaakt waarbij je duidelijk ziet dat links de poot niet goed zit:

Ze hebben links losgehad en daarbij de kruismoer nog een stukje aan kunnen draaien.
Rechts had ik dit al gestateerd:

Maar het rubber was verder nog intact zei de garage. oppervlakkige inscheuring.

Nu heb ik de auto terug en nog steeds is hij enorm stug op slecht wegdek. Hij kan hobbeltjes niet verwerken zodat de hele auto hobbelt. En resoneert. Alsof er sportschokbrekers onder zitten ofzo.

Samenvattend:
-auto is erg stug en rammelt aan de voorzijde
-geen comfort op minder wegdek, dwarsrichels op asfalt zijn ook zeer goed voelbaar, net als wegmarkeringen.
-rechtsvoor een kloink bij verkeerdrempels
-stuur vibreert hevig bij kickdown
-veel onrust in het stuur

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit normaal is. Sportsline houdt in dat het onderstel een cm of twee lager is heb ik begrepen maar zo stug lijkt me ehh stug zeg maar.

De vraag:
Er zitten hier een aantal vaardige sleutelaars heb ik begrepen en ik hoop dat er iemand is die er naar wil kijken en ook wil repareren. Ik neig ook naar nieuwe draagarmen (ik las hier goede berichten over MeyleHD) en stabilisatorstangen. Dank voor het lezen! :)

cornelis-b

CiteerMaar het rubber was verder nog intact zei de garage. oppervlakkige inscheuring

Ik zou maar naar een andere garage gaan want dit rubber moet zeker vervangen worden.
Beginnen met veerpoot lagers en rubbers te vervangen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Jack v

Vergeet echt niet het verschil tussen een oude versleten schokbreker en een nieuwe.
Ze hebben idd even tijd nodig om iets soepeler te worden.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

henry classic v70

Uit welke regio kom je Martijn, je kan nl. veel beter een "sleutel-forummer" benaderen bij jou in de buurt en daar tegen betaling de wagen laten onderhouden/repareren.
Veel monteurs denken te weten wat ze doen maar vaak is dat net even anders bij onze wagens.....
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Citaat van: henry classic v70 op 20-04-2014 12:52:16
Uit welke regio kom je Martijn, je kan nl. veel beter een "sleutel-forummer" benaderen bij jou in de buurt en daar tegen betaling de wagen laten onderhouden/repareren.
Veel monteurs denken te weten wat ze doen maar vaak is dat net even anders bij onze wagens.....

Helemaal war Henry, een locatie in je profiel is in dit soort gevallen veel makkelijker. Zie ook niet waarom dat geen standaard in te vullen veld is. OK sommigen willen geen exacte locatie plaatsen maar alleen een provincie zou dan al handig zijn.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

MartijnV70

Hoi allen,
Ik kom uit Gouda maar een stukje tuffen maakt me niet echt uit. Ik zoek nu echt iemand die van de hoed en de rand weet en inderdaad tegen betaling mijn wagen weer in orde kan maken. Dus... Wie wil?? :eusa_clap:

henry classic v70

Volgens mij zitten er in die regio wel wat handige sleutelaars maar is volgens mij meer een clubje die samen sleutelen.
Zit Mitchelli ook niet in die buurt? Anders zou ik gewoon de wagen naar Dirk/Arjen doen, is íe zeker in goede handen (alleen niet naast de deur > A'doorn/Nijmegen)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

MartijnV70

Hoi Henry,
Ik heb inmiddels een PB naar Dirk gestuurd. Maakt niet uit als het ff rijden is, gas lijkt steeds goedkoper te worden ;D

Bouke

Martijn ik wil ook samen is kijken met je en ik woon in bergambacht das lekker kort bij.

MartijnV70

MrCain

Veerpootlagers en rubbers hoeven niet erug duur te zijn: heb ze nu van Febi en waren niet echt overdreven duur! En heb ´t vermoeden dat dit originele delen zijn ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

elianmars

Eens in de zoveel tijd wordt er gesleuteld in onze loods in Zevenhuizen. Ook Bouke (uit Bergambacht) komt regelmatig.

Je zou ook eens kunnen (laten) kijken naar de staat van de draagarmen. Ook die hebben veel invloed op het rijgedrag.

MartijnV70

Zo, vanmorgen een paar uurtjes bij Bouke geweest. Erg gezellig en hij heeft een zeer fraaie V70 :eusa_clap:
We hebben een stukje gereden met mijn auto en daarbij was de kloink gelukkig goed hoorbaar.
De wagen op de krik gehad en het rechterwiel eraf.
Opsomming:
-Bovenste veerrubbers zijn kapot en moeten vervangen (jullie zeiden het al)
-Kruismoer links zat weer los/handvast
-Toplagers zijn NIET vervangen, die "monteur" zei van wel en ik heb er voor betaald ook >:(
-Draagarmrubbers beginnen naar buiten te komen
-Reactiearmpjes worden meevervangen.
Bovenstaand lijstje moet ik dus investeren maar ik denk dat ik dan ook gewoon weer ff klaar ben. Toplagers, veerpootrubbers, draagarmen en reactiestangetjes. Voortrein is dan grotendeels vernieuwd.
Nog wat plaatjes:

Bouke

Was zeker gezellig en uh de radertjes draaien ;) ;D

MartijnV70

Goed dat het "bijna" vakantiegeld is :P
Iom Bauke ga ik voor draagarmen, reactiearmpjes, veerrubbers en toplagers, allen origineel.
Ook wordt de motorsteun aan de distributiezijde vernieuwd.
dan nog een keertje uitlijnen en dan hoop ik een heeeeele hoop km's zonder gezeik te kunnen rijden.