Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Je hebt gelijk, geen pakking, alleen de diesel heeft een pakking.

Maar dan kan je het daar ook voelen dat ie blaast?

Edit, je hebt ook de turbo van het nieuwe blok gebruikt? Zie de opmerking van Marco.

-D©©©L-

Een k24 voorpijp heeft een fiber pakking, net als de k04 en k16

de Boeing

Yip, Marco heeft gelijk als ik in Vida kijk zit er idd een pakking tussen: 30650969

Ik dacht dus ook ten onrechte dat er geen tussen zat, morgen maar eens naar dealer voor zo'n pakking...

-edit-

deze dus:

komt hiertussen

lijkt nu opgelost

de Boeing

ergernisje nr??:

oliepijlstok was dus afgebroken, ik had een nieuwe besteld maar om voorlopig verder te kunnen de oude nog maar eens gelijmd (breekt uiteraard weer dus van de week toch maar eens nieuw plaatsen)

boven: origineel B5244T5
midden: nieuw skandix besteld (wel gewoon het correcte nummer)
onder: peilstok uit een non turbo N (B525...)

zo te zien mag bij een non turbo het oliepeil wat lager gaan (het max is bij de 3 wel gelijk (foto vertekend beetje)

even geen zin in mailen/terugsturen/dingen ondernemen (ondanks dat skandix dat wel vlot doet) en ff gorilla-style:

en nu we toch over olie bezig zijn: ik had graag triomfantelijk willen roepen dat ik na al die werken eindelijk eens met een lek vrije (olie) boot onderweg kon zijn maar alas  :(  Onderaan de turbo is het wat vettig (raar want toen die blok nog in de N zat was het kurkdroog rond turbo (er zijn daar nieuw oliepakkingen gekomen maar daar lijkt ie niet te lekken, het lijkt uit de inlaatbuis te komen?! maar moet dit nog eens goed onderzoeken)

en verder had ik bij multiriem spanner gezien dat het wat vettig was:

op de alternator:

moeilijk te zien maar dit is de binnenkant van de servopomppoelie en daar lijkt onderin een plasje te staan

het lijkt geen rode ATF olie maar ik mag dan toch wel aannemen dat dit afkomstig is van de keerring achter de servo poelie?!

en het stomme van al: mijn vorige stuurbekrachtigingspomp deed het nog prima, maar ik dacht bij de motorwissel, nu het los ligt, ik vervang gelijk alles dan ben ik van het (olie) gezeik af  :eusa_wall:  :eusa_doh:

Dit is dus een nieuwe! TRW stuurpomp. Wat wel al was opgevallen: dit was een revisie namaak en geen revisie Volvo want deze komt van autodoc en daar moet je dus je oude terugsturen zodat ze deze weer kunnen reviseren.

had deze besteld: https://www.autodoc.be/trw/2199539

Godver mag deze ellende dus toch weer terug los (en eens kijken of ik nog garantie kan claimen)  >:(

iemand nog tips qua nieuw pomp? (ja de dealer heeft hem vast ook)

(hopelijk lost een andere pomp ook het 'zwaarder sturen dan normaal' op)

NinaPaul

Bij het meten moet je de bovenkant op lengte houden, ze willen nog wel eens iets verschillen in lengte.
Bij skandix kan je ze zelfs kopen zonder markering, omdat er zoveel verschillen in zitten.

Als je niet zeker bent waar de olie vandaan komt, dan is garantie claimen niet echt makkelijk.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

de Boeing

het spreekt voor zich dat ik de bovenkant als referentie heb gebruikt, het plastiek randje daar bepaald hoe diep je hem in het carter steekt. Maar qua lengte waren ze alle 3 nagenoeg hetzelfde...

garantie claimen op servo pomp zal idd wel een dingetje worden, maar er kan daar op die plek niks anders lekken dan die pomp...

razorx

Vervelend van die pomp. Naar mijn gevoel wordt het bij TRW allemaal wat minder.

de Boeing

grote prijsverschillen ook op deze  JPR130:

http://www.mister-auto.be/fl/stuurbekrachtigingspomp/trw-jpr130_g12_a161JPR130.html

ik zie ook nog Spidan staan tussen de andere merken, iemand daar ervaring mee? (wel al weer een stuk duurder)

UserID6342

Spidan is qua homokineten en zowel aandrijfashoezen als stuurhoezen altijd gewoon goed. Geen ervaring in hoe ze zijn qua pompen.

de Boeing

en iedere keer als ik me erop betrap dat ik in de R zit en denk: wat is het toch een fijne B... begint er weer iets anders te zeuren... zou het dan toch een V zijn?! (1 politiek oncorrecte grap per jaar moet kunnen toch?)

Zo zit ik nu met een rammel in het onderstel wat ik maar niet kan vinden, lijkt op kapotte endlink maar die meyle HD voelen nog heel stug aan (kogels), er leek wat speling te zitten op kogel van draagarm voor maar bleek dat deze nog een slag of 2 vaster kon  :eusa_wall: daarna niet meer echt te bewegen. Het knakt ook als ik volledig vlak rechtdoor rij... Aan achteras ook al gevoeld maar kan daar niets zien/voelen. Keertje op de brug zetten maar weer :(

Hectische week gehad met werk (wie niet, en waarom doe ik me dat ook alweer zelf aan?) waarbij ik 2 dagen veel km moest maken en de volvo het gewoon zou moeten doen! op de eerste dag dus die rammel, na dag 2 (om 22u pas klaar met alle blowerdoor metingen en ik verheugde me al op 1,5u rust in de auto op weg naar huis... rij ik weg en denk ik, die rammel daargelaten, er klopt iets niet. Uitstappen en ja hoor, rechtsvoor platte band:

Goed niet specifiek volvo gerelateerd alleen de timing kwam wat slecht. Normaal heb ik nooit een reserve wiel bij wegens lpg ringtank maar nu per toeval de thuiskomer die in de donor N zat meegenomen. Opkrikken (2x want iele krikje ging helemaal scheef staan, zucht). Mij erover verbaasd dat je het borg boutje van de remschijf (met lange pin) moet verwijderen om een stalen wiel (thuiskomer) te monteren. Er dan ook (pas) achterkomen dat dit een 18" is? Onder V70N zaten gewoon 17" velgen.. (klopt dat? het is natuurlijk ook een veel dunnere band). Blijkt dat fietswiel ook zo goed als leeg te zijn (eigen domme fout  :eusa_wall:, had ik hem maar even moeten checken voor ik hem achterin gooide, hij leek hard maar hier moet dus bijna 4 bar op staan!!). gelukkig was 500m verder een tankstation waar je nog gewoon gratis na de openingsuren een band kan oppompen (Q8 Oostakker: hulde!). Afijn, na een half uur extra klooien eindelijk terugreis kunnen aanvatten á 90 km/u  ::). Wellicht daardoor wel mijn beste lpg score ooit gehaald: 532 km op 54l lpg.

Dag erna snel snel maar mijn winterset eronder gegooid, aan het eind van de dag ineens flink schokken tijdens uitrollen, gaat weg bij gas geven of remmen?! Blijken de wielbouten (weer rechtsvoor) los te zitten  :eusa_wall: :eusa_wall: (remschijf kan dus lichtjes bewegen, wiel zat overigens nog niet echt los). Terug vastzetten en door, vind ik 2 dagen later een wielbout (weer het wiel rechtsvoor?!) hier op de oprit (wat is de kans dat die net hier eruit valt). Nu weet ik 100% zeker dat alle bouten goed vast zaten (eerste keer eigenlijk ook maar toch). Nu iedere keer goed alle wielbouten nakijken en misschien maar eens een setje nieuwe scoren...

de Boeing

Ondanks dat ik eigenlijk eerst alles technisch 100% wil hebben voordat ik verder ga met kleine ergernissen zijn er sinds de ombouw toch nog een aantal aangepakt:

- niet werkende CC

na nog een keertje goed kijken onderin kom ik er dus achter dat dit niet helemaal goed zit

Hoort dus zo te zitten:

en we kunnen weer lekker cruisen!

Hoe de hell dit gekomen is weet ik niet, wat ik wel weet is dat een of andere mongeul (ondergetekend) het pedaal had losgehaald bij het plaatsen van een nieuw kacheldoorvoer huisje, maar nu moest ik echt heel het pedaal loshalen in dat knietje er helemaal uit halen om terug correct te monteren en ik weet zeker dat ik dit de vorige keer niet heb los gehaald?!!

- achter sproeier ellende

Na de open-hart operatie en reanimatie van het pompje dacht ik het probleem wel getackeld te hebben, maar nee, nog steeds niet sproeien (wel kofferbakvijver rechts achterin, pompje werk dus). Uiteindelijk bleek ook nog het knietje in de kofferklep zelf verstopt. Je moet de binnenbekleding rond het raam weghalen (kan zonder het onderste deel te demonteren):

deze heb je nodig:

ModderFocking Finally:

- los zittend plastieke deel koffer ruimte:

In mijn sloop N zitten blijkbaar nog een hoop dingen die ik kan gebruiken voor de 850, deze onder andere:

even erin schuiven en terug vast klikken! (quick fix, mag ook eens!!!)

- raamgeleider (rammel) eindelijk eens fixen:

Na het verwijderen van het binnenpaneel kwam ik hem onderin de deur tegen (verklaart rammel wanneer het raam omlaag is en deur dichtgegooid wordt). Was nog ff flink klooien om de nieuwe erin te krijgen maar uiteindelijk gelukt. Het raam gaat nu ook weer zonder tok helemaal open al heb ik het idee dat dit toch nog vrij moeizaam gaat, mss nog een keer die zij raamgeleiders inspuiten met siliconen of iets geschikt(ers)?

Neven effect was wel dat mijn X70 deurgreep niet meer lekker ging en de deur ook moeilijker dicht ging. Toch maar weer terug de originele (850 greep met slot) teruggeplaatst en probleem weg...

- over deurgreep gesproken:

hier erger ik me al aan sinds ik de R heb, blijkt deze (origineel!) 10 euro te kosten bij Skandix, daar ga ik niet voor sukkelen:

Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat extra geluidsisolatie aan te brengen in de deur:

merk ik er iets van? zoals zo vaak: neen  :(

wat je wel merkt:

en de bijhorende, niets zeggende, dB meting op telefoon:

zonder die binnenbekleding rijden geeft een heel onbehagelijk gevoel (en ook een hoop extra herrie)

Hans Duiven

razorx

Lekker bezig weer!
Zonder deurbekleding rijden voelt voor mij alsof je geen deur hebt.

Taranis

Citaat van: de Boeing op 28-10-2017 11:34:56
Uitstappen en ja hoor, rechtsvoor platte band:

Waarom vervang je dan het wiel linksvoor? :eusa_think:

de Boeing

Citaat van: Taranis op 28-10-2017 23:48:03
Citaat van: de Boeing op 28-10-2017 11:34:56
Uitstappen en ja hoor, rechtsvoor platte band:

Waarom vervang je dan het wiel linksvoor? :eusa_think:

speciaal voor de kijkers thuis  ;D ;D