Vibraties achterremmen ook met nieuwe schijven / blokken, story continues...

Gestart door t_w, 24-07-2014 22:15:33

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: t_w op 25-07-2014 12:37:31
Citaat van: volvobug op 25-07-2014 12:11:38
Citaat van: thuur op 25-07-2014 11:42:01
Het zijn inderdaad bijna altijd de klauwen.. Vaak ook te zien dat de schijven niet mooi vlak zijn ingesleten.

Gr 8)

De zuigers krijg ik met de hand ingedrukt. Wat kan er dan nog meer aan de klauwen mankeren?

Dat is bij mij ook het geval.
Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat de punten waar de blokken ondersteund worden (tangentiële richting) wat ingesleten zijn en dat speling oplevert?
Toch wel 'prettig' dat ik niet de enige ben met dit probleempje. Onder het motto: twee (of meer) weten meer dan één ;)
Nu nog een collectieve oplossing en dan kunnen meerdere mensen weer blij het weekend in ;)

Kan me wel iets voorstellen bij normale slijtage van de zuiger waardoor de speling tussen zuiger en zuigerwand in de klauw groter wordt. En daardoor de zuiger gaat kantelen, waardoor het blok iets kan gaan "klapperen" oftewel vibreren. Maar dan is de vraag waarom dat niet altijd even duidelijk voelbaar is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Marc O.

Citaat van: Bouke op 25-07-2014 13:11:55
Het lijkt toch echt op een klauw die blijft hangen

Ik had het zowel met mijn oude (Volvo) remklauwen als met mijn nieuwe (immitatie) remklauwen. Ik wil echt niet uitsluiten dat het daar aan ligt, maar het zou me ten zeerste verbazen als dat wél het geval is.
...The Nile isn't just a river in Africa...

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

volvobug

Citaat van: peteRRR op 25-07-2014 13:47:56
Hier ook nog info over het vibreren van de achterremmen.

http://volvo850wagon.wordpress.com/2012/11/24/70-rear-brakes-deep-rumbling/

Groet.
Interessant. De shimmetjes werken tegengesteld aan de kanteling van de zuiger, voor zover die kanteling van invloed is op het trillen. Ga ik eens proberen, iemand zo paraat waar deze te verkrijgen zijn (behalve bij de dealer) of onderdeelnummer?

Daarnaast melding van loskomende pennen in de achterremmen, daar was laatst nog een real life voorbeeld van hier op dit forum.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Marc O.

Inderdaad interessant, die L-vormige shims.

Edit: http://www.fcpeuro.com/products/volvo-disc-brake-pad-shim-set-rear-850-c70-s70-v70-stainless-steel
Bij thuiskomst maar eens gaan bestellen.

leons850

Die L-vormige shims heb ik er ook al een poosje in zitten heeft vooral bij m'n oude 850 prima geholpen.
Nieuwe pennen en dat klipje heeft ook nog zin.
Ik zelf heb beide klauwen (naja eigenlijk alle 4) voorzien van een nieuw setje rubbers, boel goed schoon gemaakt, daardoor is het bij mij nu weg.
Wat het nu precies is geweest weet ik niet, die shims en pennenset kost minder dan zo'n setje rubbers dus zou het gewoon allemaal tegelijk mee nemen.
De zuigers ook even grondig schoonmaken en controleren op krassen en roest e.d.

Daarna remt hij weer als een nieuwe.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

t_w

Mijn oude schijven waren niet zo mooi gesleten. Vorig jaar een vastzittende klauw gehad...
Toen de klauwen / zuigers gereviseerd met nieuwe rubbers e.d.

Schijven waren al dusdanig 'niet mooi' gesleten dat ik dus (na een tijde ;) ) toch maar nieuwe schijven / blokken heb geplaatst.

Let wel, dat trillen heb ik pas een maand of 2, dus dat is niet direct opgetreden nadat die klauw vast zat.
Vandaar ook dat de zuigers van de klauwen nu nog prima gangbaar waren.

Die L vormige shims heb ik er ook al tussen zitten. Zaten er bij mij al op toen ik de auto kocht.
Dus ook mét die shims, kun je de trillingen hebben.

En inderdaad door het verhaal van die loskomende glijpennen heb ik die er maar direct bij besteld toen ik de schijven en blokken heb vervangen. Die paar euro doet het hem dan ook niet...

Ludo

t_w

Citaat van: Ludo op 25-07-2014 21:59:25
Heb je de remolie ook al eens vervangen?.
Ik moest het even opzoeken in de administratie, maar:

Remklauwen achter gereviseerd in februari 2013 en omdat ik de klauwen er toen toch af had, ook de remvloeistof vervangen. Dat is 22.500 km geleden.

marrrcel

Ondanks recent vervangen remolie vibreerde het bij ook.

t_w

:eusa_wall:

Vibreren was vandaag echt drama!
't lijkt wel erger te worden... Altijd lekker zo vlak voordat je op vakantie wilt met de auto.

Nog maar weer eens een keer loshalen / schoonmaken / inspecteren dan...

t_w

Na gisteren begonnen er zich al donkere wolken rond mijn hoofd te verzamelen...
Het vibreren was dusdanig heftig dat ik serieus begon te twijfelen of ik de auto wel klaar zou krijgen voor de geplande vakantie...

Vandaag samen met m'n pa de nodige uurtjes aan de auto besteed, na diverse discussies met een aantal 'autominded' collega's...

Rubbers van de achteras nog eens goed bekeken, 't is niet nieuw, 't moet wel een keer vervangen worden maar 't ziet er ook niet zo slecht uit dat het deze vibraties zou 'moeten' veroorzaken (voor zover je dat op 'zicht' kunt beoordelen...)

Toch de remmen maar weer uit elkaar.
Schoonmaken was niet echt van toepassing, aangezien alles schoon was, dus de halve 'shims' (anti-piep-plaatjes) er maar tussenuit gehaald.

Deze dus:

En:
So far so good!
's Middags nog een redelijk eindje rond gereden, maar geen enkele trilling / vibratie meer!  :eusa_dance:

Helemaal 'gerust' ben ik nog niet, maar het ziet er wel redelijk rooskleurig uit moet ik zeggen!
De plaatjes gaan vanaf nu (vooralsnog) door het leven als: "Anti-anti-vibratieplaates"  ;D
Ik hoop van harte dat dit het probleem oplost... Zo'n goedkope oplossing heb ik volgens mij nog nooit gehad...

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen...

Thijs

Marc O.

Typisch.... Ik heb die shims er niét tussen zitten, maar vibreren doet het wél. Weliswaar niet altijd, maar voornamelijk (en zoals vlgs mij ook bij anderen het geval was) als de remmen een paar keer goed gebruikt zijn.

marrrcel

Ik hoop dat je van je trillingen af bent. Bij mij zaten er ook geen shims tussen. Fijne, trillingvrije vakantie toegewenst!

leons850

Ik heb ze na aanleiding van dit topic vandaag er ook tussenuit gehaald en de volledige shims die ik nog nieuw had liggen er tussen gezet.
Ook ik ben nu eindelijk trillingsvrij. :eusa_dance:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein