Stotterende / haperende turbo (T-5R) iemand een idee ?

Gestart door rients, 31-07-2014 15:19:59

Vorige topic - Volgende topic

rients

Begin deze week heb ik een Volvo 850 T-5R aangeschaft en al sinds de eerste dag merk ik dat de turbo bij veel gas begint te stotteren.
Gisteren naar m'n vaste automonteur geweest en die had geen idee waar het aan kon liggen.

Ik weet dat ik nog nieuw ben maar ik hoop toch op jullie expertise en kennis :)

Bij gewoon rijden is er geen probleem en rijdt de auto gewoon normaal. Echter als je het gas intrapt begint de turbo na 2/3 seconden te stotteren. Je voelt de auto gewoon schokken.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen ? De auto is gechiptuned bij Rica.

Alvast bedankt!
850 T-5R Cream yellow estate (1995 / handgeschakeld)

glenfiddich1983

Misschien navragen bij de vorige eigenaar en hopen dat hij zo eerlijk is om te vermelden wat er aan de hand is?

Klinkt mij namelijk in de oren alsof de auto is weggedaan omdat hier een dure reparatie uit voort zou komen, en de vorige eigenaar daar geen zin meer in had.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

RoelNL

Misschien je bougies vervangen?

Rijd de auto op LPG of benzine?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

reneetje

Die vaste monteur van jouw is natuurlijk al zo slim geweest om er (orginele nieuwe) nieuwe bougies in te draaien.......

Toch ?  8)

9 van de 10 keer is dit de oplossing bij stotteren onder vollast, de 10 keer is het een ander onderdeel van de ontsteking (kabels , bobine ).
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Marijn Degens

Stap 1 is volgens mij een andere monteur zoeken. Stap 2 zou idd zijn bougies checken / vervangen.

The Demon

In een ander topic zei je al dat jouw "monteur" geen verstand van turbo's heeft, laat hem dan alsjeblieft ver van de CY blijven!
Uitlezen zal hij ook niet kunnen en het ding is ook nog eens gechipt, dat is dus vragen om problemen.

Maar probeer eerst eens nieuwe (originele) bougies, verdeelkap en rotor.
En kijk even hoe oud de bougiekabels zijn en vervang ze eventueel.

Sbv

begin met zoeken naar iemand die verstand van de auto heeft

UserID6342

Ben het met de rest eens, zoek een goeie monteur !

)()()sT

En dus een stukkie "stage 0" onderhoud doen, al dacht ik dat dat aardig voor mekaar was.

rients

Iedereen bedankt voor de reactie's!

Cas had me al verteld euro 98 te tanken, ik kon hier in de buurt zo snel geen 98 vinden dus gewoon maar weer 95 getankt.

Nu de tank vol met 98 gegooid en hij rijdt weer als een zonnetje :)

Bougies waren kortgeleden nog vervangen, en had eigenlijk ook niet gedacht dat euro 98 zo'n verschil zou geven.

Weer wat geleerd  :eusa_wall: :eusa_wall:
850 T-5R Cream yellow estate (1995 / handgeschakeld)

leons850

Je auto zou volgens mij ook gewoon op 95 moeten kunnen rijden, op 98 zal die het misschien iets beter rijden maar veel verschil moet je niet merken.
Die van mij heeft altijd 95 er in zitten en rijd verder op lpg (lpi) en doet het perfect inc chip.
Zou toch wat dieper in de materie duiken.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

cornelis-b

Net wat Leon zegt duik er maar eens verder in want op euro 95 moet hij ook gewoon goed rijden. Als het aan euro 95 zou liggen dan had het merendeel van het forum een hakkelende en stotterende auto bij flink door gassen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cas

Citaat van: glenfiddich1983 op 31-07-2014 15:28:48
Misschien navragen bij de vorige eigenaar en hopen dat hij zo eerlijk is om te vermelden wat er aan de hand is?

Klinkt mij namelijk in de oren alsof de auto is weggedaan omdat hier een dure reparatie uit voort zou komen, en de vorige eigenaar daar geen zin meer in had.

nee hoor  ;) 

ik heb er juist voor duizenden euros aan opgeknapt, ook vanalles wat niet nodig was, en zoveel mogelijk origineel volvo. De volvo stond de afgelopen maanden maar stil te staan in de garage. had hem er graag toch nog stiekem zien staan. check het rode boek, bij een factuur van estate service staat volgens mij de km stand toen ik alles nieuw heb gedaan, kabels rotor etc.

Ik heb wel altijd argwaan gehad bij de MSD bobine. wellicht deze vervangen voor een originele volvo.

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

The Demon

Citaat van: cas op 13-08-2014 23:08:45
Citaat van: glenfiddich1983 op 31-07-2014 15:28:48

nee hoor  ;) 

ik heb er juist voor duizenden euros aan opgeknapt, ook vanalles wat niet nodig was, en zoveel mogelijk origineel volvo. De volvo stond de afgelopen maanden maar stil te staan in de garage. had hem er graag toch nog stiekem zien staan. check het rode boek, bij een factuur van estate service staat volgens mij de km stand toen ik alles nieuw heb gedaan, kabels rotor etc.

Ik heb wel altijd argwaan gehad bij de MSD bobine. wellicht deze vervangen voor een originele volvo.

Dat is een eerste verdachte, genoeg over geschreven hier, zowel positief als negatief.