De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Citaat van: StefanCJ op 20-08-2015 06:53:48
Lijkt op de lampen die ik op de V70 heb. Ziet er nu niet mooi uit omdat van twee lampen het glas gebarsten is, moet dus eigenlijk een nieuwe kopen maar die dingen zijn best prijzig.

Op zich wel grappig maar die dingen vullen je grootlicht aan terwijl je 95% van de tijd met dimlicht rijdt, althans ik wel.

Citaat van: Claudia op 20-08-2015 22:10:34
Anders deze?

http://img.tweedehands.nl/f/normal/163114692_2-mooie-kandelaren-postkoets-wandverlichting.jpg

:P

Ik ben niet zo handig met photoshop, anders zou ik ze op de C30 photoshoppen ;D

Citaat van: Snellebaksteen op 21-08-2015 01:38:48
:eusa_naughty: :eusa_naughty:
stelletje grapjassen!
Nee, het zijn deze:
http://i74.photobucket.com/albums/i262/Smallegange/temporary_zpso85h0yxh.jpg

Dank je wel!
Gelukkig is ze helemaal fan van de Action dus die mag ze binnenkort zelf meenemen en dan eens kijken wat er beter licht geeft, zo'n Philips ding van 20 euro per stuk of een Action lampje van 2 euro.

Taranis

Gisteravond had Daniëlle de V70 mee. Vanmorgen vertelde ze dat de kofferklep niet open ging waarop ik reageerde dat die nu eenmaal zwaarder gaat dan bij de C30.
Toen ik vanmiddag zelf de klep probeerde te openen, ging de greep juist heel licht maar openen ho maar. Bank plat, rolhoes eruit, hondenrek omhoog en zelf in de kofferbak gekropen. Bodem van de achterbak eruit inclusief bak die eronder zit en de omlijsting van de kofferklepopening geprobeerd los te halen om bij het slot te komen maar dat werkt dus niet. Uiteindelijk de binnenbekleding van de klep er maar af gerukt (je moet iets) en het slot handmatig geopend (noodvergrendeling is niet aanwezig). De stang bleek er af te liggen maar het kunststof van de actuator lag er ook af. Klaar met die ellende dus en een nieuw slot + stangenstelsel bestellen. Hopelijk ben ik dan niet alleen van de foutmelding af dat de achterklep open is maar weet ik ook zeker dat het stangetje halverwege de klep er niet meer uit pleurt, wat nu gebeurd lijkt te zijn.

Ook maar een rits nieuwe clipjes bestellen want er is er 1 níet afgebroken  ::)

Gelukkig was deze maand toch al een goede maand voor Olov met een nieuw onderstel voor de V70 en een set schokbrekers voor de C30  :-X Ooit kopen we twee probleemloze Toyota's :angel:

vincen tdi

Zodra die op de markt zijn denk ik  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Taranis

Citaat van: Taranis op 23-08-2015 17:42:34
Gisteravond had Daniëlle de V70 mee. Vanmorgen vertelde ze dat de kofferklep niet open ging waarop ik reageerde dat die nu eenmaal zwaarder gaat dan bij de C30.
Toen ik vanmiddag zelf de klep probeerde te openen, ging de greep juist heel licht maar openen ho maar. Bank plat, rolhoes eruit, hondenrek omhoog en zelf in de kofferbak gekropen. Bodem van de achterbak eruit inclusief bak die eronder zit en de omlijsting van de kofferklepopening geprobeerd los te halen om bij het slot te komen maar dat werkt dus niet. Uiteindelijk de binnenbekleding van de klep er maar af gerukt (je moet iets) en het slot handmatig geopend (noodvergrendeling is niet aanwezig). De stang bleek er af te liggen maar het kunststof van de actuator lag er ook af. Klaar met die ellende dus en een nieuw slot + stangenstelsel bestellen. Hopelijk ben ik dan niet alleen van de foutmelding af dat de achterklep open is maar weet ik ook zeker dat het stangetje halverwege de klep er niet meer uit pleurt, wat nu gebeurd lijkt te zijn.

Ook maar een rits nieuwe clipjes bestellen want er is er 1 níet afgebroken  ::)

Die clipjes heb ik nog niet besteld maar woensdag mocht ik een nieuw achterklepslot + stangenstelsel ophalen bij Olov. Sander had zijn hulp aangeboden en daar maak ik dan ook graag gebruik van:

Het nieuwe slot zat er al snel in en na wat geklungel met het stangenstelsel hadden we ook dat op z'n plaats. De klep kan dus weer op de normale manier open en dicht maar helaas:

De foutmelding blijft bestaan. We wisten nog van vorige keer dat het groene draadje van het slot de draad van de microswitch is:

Dat groene draadje gaat verder op roze in de kabelboom van de achterklep. Die doorgemeten: weerstand oneindig. Draadbreuk dus. Het betreft deze kabelboom:

Twee dagen later kwam ook deze foutmelding er nog bij:

Het derde remlicht doet niet mee als je remt, maar gaat wel branden als je de auto ontgrendelt  :eusa_doh:
Ik moet toch eens bij de dealer navragen hoe je die optie uit kunt schakelen ;D

De kabelboom in kwestie kost 158 euro dus maruska heeft aangeboden nog wel een poging te willen wagen om de kabelboom te herstellen. Mocht het niet lukken dan alsnog maar een nieuwe bestellen. Dat ze op voorraad liggen wil denk ik wel zeggen hoe goed die kabelbomen zijn  :eusa_wall:

Nu ik toch bij Sander was meteen met z'n tweeên de voorbumper er weer eens af gehaald:

Daarna de speelgoedbak van Flip opgevuld met het resterende water van de ruitensproeiervloeistoftank:

Ik was er wel een beetje klaar mee om elke 2 dagen de tank bij te moeten vullen met water. Hoe warmer het buiten was, hoe harder de tank lekte. Dat bleek uiteindelijk zowel op de rubber ring tussen het pompje en de tank te zijn als op de slang. Die slang gaat blijkbaar nooit stuk want er zat bijna 4 weken levertijd op  :eusa_shifty:

Mooie nieuwe rubber ring en nieuwe slang op z'n plek:

Bijgevuld met de bloemengieter en alles leek keurig lekdicht dus voorbumper er terug op en klaar voor de dag. Dankzij de nieuwe en erg stugge slang was het even frommelen om de voorbumper weer terug op z'n plek te krijgen maar soms ben je gewoon te voorzichtig :)

Nu we de smaak van het klussen weer te pakken hadden, was gisteren dan ook eindelijk de dag om het nieuwe onderstel onder de V70 te zetten. Terwijl er buiten een XC60-meeting begon, had ik beide veerpoten aan de voorzijde alvast los gehaald:

De nieuwe veerpoten aan de voorkant zaten er eigenlijk vrij snel onder:

En ja, ik ben een neuroot, alle bouten en moeren en plastic kapjes zijn vernieuwd. Volgens sommigen onnodig maar als ik zie hoe sommige bouten er na ruim 3 ton vanonder komen, dan steek ik die liever niet terug voor nog eens 3 ton:

Het meeste gepruts bij de voordempers was het netjes op z'n plaats brengen van de bekabeling van de schokdempers. Ik kan me niet herinneren dat mijn MY05 een kabelgootje had voor de demper rechtsvoor maar mijn MY07 blijkbaar wel. Een goed idee om de bekabeling opzij te houden maar wat een gepruts om het op z'n plek te krijgen. Hetzelfde met de bekabeling van de linkerdemper onder de ABS-pomp  :-X
Uiteindelijk besloten dat het wel goed zat of dat ik het later nog wel eens aanpas  ;D

Ondertussen was Sander al begonnen met de veerpoot linksachter:

De bumpstop bleek linksachter helemaal los te zitten en rechtsachter compleet te ontbreken dus daar moet ik er nog even 2 van bestellen:

Terwijl ik me weer eens verbaasde dat we er weer een lekkere onderdelenexplosie in de schuur van hadden gemaakt...:

... was Sander aan het proberen om het vermaledijde stekkertje van de demper rechtsachter los te krijgen:

Daar heeft Volvo blijkbaar niet van geleerd. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe Emiel dat naar eigen zeggen zo snel kan  ;D
Uiteindelijk was ik het zat, de schokdemper van de draad af geknipt en na wat gemopper was ook deze etter los van de auto:

Daarna kon de nieuwe demper aangesloten worden. Strikvraag: wat mist er op onderstaand plaatje?  :angel:

Juist ja. Toen Sander na een minuutje of 25 proberen eindelijk de nieuwe stekker op z'n plaats geklikt had, meldde ie doodleuk dat het stekkertje ook weer los mocht:

Inderdaad. Stofkap vergeten. Dus stekkertje weer los gewurmd maar we hadden geen zin om weer te prutsen dus wat speciaal gereedschap gemaakt ;D 1 stengel die precies in het stekkertje past om 'm op z'n plaats te schuiven, de andere om de contrastekker tegen te houden:

Dat werkte zo goed dat we dat gereedschap gaan bewaren. Ik wil zoals het zich nu laat aanzien nog een jaartje of 4 met deze auto doen dus dat is met mijn huidige jaarkilometrage iets van 140.000-180.000 km. De ervaring met de XC leerde dat de eerste achterdemper na 40.000 km alweer lek was dus de kans is groot dat we nog eens dempers mogen wisselen. Dat is overigens ook de reden dat ik nu de complete veerpoten met alles erop en eraan vernieuwd heb: het heeft nu ruim 3 ton gehouden dus als er nog een demper lek gaat voordat ik de auto verkoop, dan steek ik enkel nieuwe dempers en laat de rest zitten.

Uiteindelijk zat alles terug in elkaar en een proefritje gemaakt. Eerlijk is eerlijk, ik heb er een tijdje tegenaan zitten hikken omdat ik 1800 euro inclusief uitlijnen gewoon heel veel geld vind om in een auto van 8 jaar oud met 3 ton op de teller te steken maar het is elke euro waard: de auto kent plots een veercomfort wat de auto nog niet gehad heeft zolang ik de auto ken  :o
Een snelle rit op de Zeeuwsche autobahn leerde dat je nu ook weer harder dan 160 km/h kunt zonder direct in de vangrail te hangen op het moment dat er een dwarsrichel in het wegdek zit. Gisteravond wilde Daniëlle de V70 ook nog wel eens uitproberen om het verschil te voelen en ook zij kwam na 50 meter al met de opmerking "Jeetje, hij veert gewoon!"

Het enige minpunt is dat de auto met het nieuwe onderstel wat hoog op z'n poten lijkt te staan:

Even waren we bang dat we net als Ewout de verkeerde veren gekregen hadden maar de kleurcodes kloppen. Ofwel de veren moeten nog wat inzakken, ofwel alle andere V70 AWD's die je ziet rijden zijn inmiddels lekker doorgezakt. Het was me de laatste maanden wel opgevallen dat de auto steeds lager leek te liggen maar ik dacht dat dat verbeelding was. Misschien toch niet helemaal.
Hoger op z'n poten ziet er iets minder mooi uit naar mijn mening maar het rijdt echt stukken beter en strakker. Dat Sander en Daniëlle me nu plagen met m'n XC zal me een zorg zijn ;D

Morgen even bellen om uit te laten lijnen en dan zijn er toch mooi weer wat zaken van de to-do lijst af.
Sander wederom bedankt voor je geduld! En dat je Flip uit logeren brengt om gewoon even in de auto naar Zeeland te stappen om te sleutelen  :eusa_clap: (Ewout denkt nu: "nou en, doet ie naar Noorwegen ook" :P )

Verder vorige week de koplampen van de C30 uit elkaar gehaald. Die waren viezer dan ik verwacht had dus het resultaat is ook beter dan ik verwacht had. Voorlopig is Daniëlle er tevreden mee, verder heeft ze een nachtzichtbril gekocht dus ik ben benieuwd. Er lijkt in elk geval een stuk meer licht op de C30 te zitten.

Op naar het volgende klusje: nieuwe schokdempers vóór voor de C30.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 30-08-2015 21:38:28
Sander wederom bedankt voor je geduld! En dat je Flip uit logeren brengt om gewoon even in de auto naar Zeeland te stappen om te sleutelen  :eusa_clap: (Ewout denkt nu: "nou en, doet ie naar Noorwegen ook" :P )

:eusa_whistle:  ;D

Voorlopig is Daniëlle er tevreden mee, verder heeft ze een nachtzichtbril gekocht dus ik ben benieuwd. Er lijkt in elk geval een stuk meer licht op de C30 te zitten.

Da's fijn. Marije heeft er ook al 20 jaar voordeel van. Een nachtracer zullen ze wel nooit worden, maar het helpt enorm. :eusa_clap:

Op naar het volgende klusje: Standkachel in Ewout z'n Übergeile XC70NN vervangen.

:eusa_whistle:

Leuk verslag weer Ronald. Dat er her en der in de blog's nog maar leuke verslagen volgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Chris

Leuk verslagje weer Ronald! Jullie hebben samen weer mooi werk geleverd.

Hij zal vast nog wel wat zakken. En ach.. als t goed rijdt. Ik weet niet of je met jouw dempers ook die brackets zou kunnen plaatsen die ik op de S60 had zitten, maar anders zou je dat nog kunnen overwegen. Leuk klusje ::).

Marc O.

Mooi verhaal weer. Zou het bijna jammer vinden dat de vorige eigenaar van mijn N de 4C dempers in december nog heeft laten vervangen  :P ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Emiel

2 ipv. 3 kootjes op m'n rechter wijsvinger. Kan er heel veel kracht mee zetten.  :eusa_eh:
Geen gein, maar een toefje lucht om de stekker even te ontdoen van het stof en de juiste beweging maken, klik...los!

Enne...het is m'n werk hé?  ;D

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-08-2015 21:56:29
Op naar het volgende klusje: Standkachel in Ewout z'n Übergeile XC70NN vervangen.

:eusa_whistle:

:eusa_naughty:

Eerst schokdempers. Gelukkig begon de V vanmorgen te zeuren dat er parkeerhulp service vereist is dus ik hoef in elk geval niet bang te zijn dat er niets te klussen overblijft.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 30-08-2015 21:56:29
Leuk verslag weer Ronald. Dat er her en der in de blog's nog maar leuke verslagen volgen.

Dat is denk ik ook de manier om dit forum interessant te houden. Gelukkig verzint de auto telkens een nieuwe storing dus genoeg te bloggen ::)

Citaat van: Chris op 30-08-2015 22:47:16
Ik weet niet of je met jouw dempers ook die brackets zou kunnen plaatsen die ik op de S60 had zitten, maar anders zou je dat nog kunnen overwegen. Leuk klusje ::).

Geen idee maar ik ga geen brackets plaatsen. Het nadeel van die Four-C dempers is dat de auto vrij snel op z'n gat hangt als de auto wat beladen is of als er een aanhanger achter hangt. Dan maar wat hoger op z'n poten staan en iets meer reserve voor het geval de auto zwaar beladen wordt.

Citaat van: Marc O. op 30-08-2015 22:54:43
Zou het bijna jammer vinden dat de vorige eigenaar van mijn N de 4C dempers in december nog heeft laten vervangen  :P ;D

Je komt vast nog een keer aan de beurt hoor  :-*

Citaat van: Emiel op 30-08-2015 22:56:07
Enne...het is m'n werk hé?  ;D

Dat zal het zijn ;D Je moet een chemicus en een werktuigbouwer ook niet met elektronica laten spelen ;)

Sbv

@Ronald graag gedaan. Als je het zelf had moeten doen dan denk ik dat je de stekkers losgeknipt zou hebben en kroonsteen ertussen zou zetten ;D

Het blijft klooien met de stekker van Four-C rechts achter. Moet wel zeggen dat met aangepaste gereedschap het best wel erg snel ging. Ze hadden ook de achteras aan die kant iets laten zakken zodat je net 1,5 cm meer ruimte hebt. Ik blijf erbij degene die het verzonnen heeft zo mag van mij per direct een andere baan krijgen.
In Vida staat ook heel simpel klik de stekker los van subframe en klik de nieuwe weer vast(korte samenvatting)
@Emiel ik kijk heel graag een keer mee hoe jij dat dan doet al verwacht ik niet dat het heel snel weer nodig is om dempers te wisselen achter.

Binnenkort de C30 voordempers doen en dan ben ik weer even klaar met onderstellen voorlopig.

Snellebaksteen

Mooi verhaal weer!
Nog gelukt met de lampjes?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Citaat van: Sbv op 31-08-2015 08:21:12
Als je het zelf had moeten doen dan denk ik dat je de stekkers losgeknipt zou hebben en kroonsteen ertussen zou zetten ;D

Ik was niet voor niets al in de doos met kabelverbindertjes aan het rommelen :angel:

@Emiel ik kijk heel graag een keer mee hoe jij dat dan doet al verwacht ik niet dat het heel snel weer nodig is om dempers te wisselen achter.

Ik verwacht zelf wel dat we nog 1 of 2 keer dempers mogen wisselen. Zolang gaan ze niet mee. Bovendien ben ik achteraf van mening dat ik veel te lang doorgereden ben met de oude dempers. Hoe langer ik er nu mee rij, hoe meer ik het nieuwe onderstel kan waarderen. Heerlijk dat het weer gewoon veert en je niet elke oneffenheid in het wegdek keihard in het interieur door krijgt. Waar ik eigenlijk bang was dat ie met nieuwe schokdempers stugger zou worden, is de auto juist comfortabeler geworden.

Met de lekke oude dempers reed ik 100% van de tijd met de dempers in Sport-modus om te zorgen dat de auto niet zo dweilde, nu is dat 95% van de tijd Comfort-modus en alleen even op Sport als je wil boenderen. Ik denk dat het systeem ook zo bedoeld was :)

Binnenkort de C30 voordempers doen en dan ben ik weer even klaar met onderstellen voorlopig.

Ik ook ;D

Ik merk wel dat er nog een zwabber in lengterichting in de auto zit op het moment dat je over slecht wegdek rijdt. Nu was het Belgisch wegdek (Mouscron) maar toch :P
Even de APK in januari afwachten maar ik vermoed afkeur op de stabilisatorstang van de achteras. Die zag er vorig jaar nog keurig uit maar lijkt nu plots heel snel af te takelen :eusa_think:

Citaat van: Snellebaksteen op 01-09-2015 10:27:34
Nog gelukt met de lampjes?

Ja, ze heeft ze gehaald :) Voor nu zitten de Philips Xtremevision 130% dingen erin en daar is ze zo gelukkig mee dat ik het eigenlijk niet aan durf om er Action lampjes in te steken. Ik wacht wel 'even' tot 1 van de Philips lampen het begeeft. Als ik de verhalen op internet moet geloven, hoef ik dan niet al te lang te wachten :P

Sbv

Donderdagavond de C30 aftikken en dan is het klaar met onderstellen. Arme verenspanner. Op het werk willen ze nooit aan een Volvo daar gaan steeds de onderstellen van kapot  ;D

Taranis

Citaat van: Sbv op 01-09-2015 20:52:47
Op het werk willen ze nooit aan een Volvo daar gaan steeds de onderstellen van kapot  ;D

Bij de kilometerstand waarop mijn onderstel gewisseld is, zijn de meeste Renaults al tot stof vergaan hoor :eusa_whistle:

Taranis

Maruska had aangeboden wel een poging te willen wagen om te zien of de kabelboom van de achterklep nog te redden was.
Inmiddels stopt de paar maanden oude ruitenwisser van het achterraam op de meest vreemde plekken, vergrendelt de klep niet, krijg ik continu de melding dat de klep open is en brandt mijn derde remlicht als de auto ontgrendeld wordt maar niet als je op de rem trapt. Vreemd.

Na het nodige doormeten kwam ook Mark tot de conclusie dat het niet anders dan in de kabelboom van de achterklep kon zitten. Dan maar eens kijken of we de plaats van de breuk konden vinden. Groot was de verrassing toen we de roze draad zo aantroffen:

Een mooie clean cut oftewel finaal af. Dat is dus de signaaldraad van het achterklepslot, oftewel de draad die verantwoordelijk is voor de "achterklep open" melding op het display.

Tja, toen was het een kwestie van verder zoeken:

De gele draad is de draad van de ruitenwissermotor achter. Het op vreemde plaatsen stoppen was dus ook verklaard. Op naar de volgende:

De grijze draad is de vergrendeling van het slot van de achterklep. Ook die was dus verklaard. Toen vonden we nog een grijze draad die finaal af was: die was dus van het derde remlicht en zat tegen de draad van de centrale vergrendeling. Logisch dus dat het derde remlicht niet gaat branden als ik rem, maar wel als je de auto ontgrendelt  :eusa_doh:

Inmiddels een mooie oplossing voorzien:

O ja, de ruitensproeiervloeistoftank is weeeeeeeeeeeeeer lek  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :

Weet iemand een slimme manier om de tank op druk te zetten? Dan maar afpersen en kijken waar het lekt want ik wil er met de winter in aantocht wel gewoon ruitensproeiervloeistof in kunnen mikken ipv water met het idee dat ie na 3 dagen toch weer leeg is.

Mark bedankt voor je tijd en je hulp! :eusa_clap: