De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Taranis op 30-07-2017 21:25:56
Citaat van: elianmars op 30-07-2017 21:24:35
Zonder slangklem blijft er zo'n 150 pk over  :eusa_shifty:

Heb je daar een bankuitdraai van of ben je aan het opscheppen? :P

Ze waren in het weekend niet open, helaas....  :P

Taranis

Bij de aanschaf van de V40XC hebben we zoals het echte Zeeuwen betaamt uiteraard onderhandeld op het scherpst van de snede dus een APK kon er niet meer vanaf ;D Vandaag mocht ie dan alsnog en zoals je mag verwachten van een auto met net 31.000 kilometer op de teller:

Zonder problemen of adviespunten mag ie weer 2 jaar.
Omdat de aircopomp van de C30 vermoedelijk overleden is doordat het systeem langere tijd (te) leeg is geweest, meteen maar een aircoservicebeurt uit laten voeren en een nieuw interieurfilter laten plaatsen.
Binnenkort eens kijken of de winterwielen van de C30 op de V40XC passen en verder voorlopig eens lekker toeren zonder al te veel kosten. Wel heerlijk om na een paar weken in de cabrio en de XC weer eens in een auto te stappen die wél vooruit wil :eusa_whistle:

Bij het ophalen van de V40XC stond ie geparkeerd naast een oude bekende:

Hier in betere tijden...(met gefotoshopt kenteken inderdaad):

Omdat het de auto is waarin ik direct na het behalen van mijn rijbewijs de eerste 3,5 jaar mijn kilometers heb afgelegd totdat ik de 850 kocht en ik mijn zware voet niet van een vreemde heb (langs beide zijden erfelijk belast ;D ), vroegen vrienden zich destijds regelmatig af hoe ver de T4 zou komen. Het antwoord: 374.000 km en een beetje. Afgelopen vrijdag is de APK verlopen en de roest is helaas dusdanig erg dat een nieuwe APK er niet in zit:

Helaas heb ik geen ruimte voor nog een hobbyprojectje naast de cabrio en bovendien vermoordt m'n vriendin me..... maar toch maar eens een berichtje gestuurd of ze een seintje willen geven als ie naar de sloop moet :angel:

Sbv

Leuk om de V40 weer even tegen te komen

Ewout Schalkwijk

Zou je dan dat hok terug willen hebben? Je hebt nou drie prachtige auto's voor de deur staan. :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Snellebaksteen

Daar kan nog best een roestig hok bij. :eusa_dance:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-07-2017 16:21:37
Zou je dan dat hok terug willen hebben? Je hebt nou drie prachtige auto's voor de deur staan. :eusa_shifty:

Die gaan ook niet weg hoor... ik geniet van alle 3 en wat mij betreft de perfecte set voor de deur.

Maar ik moet wel wat te knutselen houden als het huis ooit nog eens een keer af is ;D (en dan daarna een ander huis kopen om alle auto's kwijt te kunnen... ofzo... :eusa_whistle: )

Schijnbaar werkt alles nog, enkel laswerk en het ding zuipt olie. Hij moest inderdaad naar de sloop dus ik heb maar gevraagd wat 't ding nog moet kosten. Voor 1300 euro koop je een goede T4 volgens gaspedaal.nl dus alles duurder dan een kratje bier is onderhand teveel.

Als ie op de sloop belandt is het mij ook best maar 't lijkt me een leuk klusje :)

arjenT5R

Roest?? Waar!?

Ik zie slechts lichte corrosie...  ;D

Ouwe hokken is leuk joh.... wat je er mee moet weet ik ook niet  ;D

Citaat van: Taranis op 31-07-2017 21:35:21
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-07-2017 16:21:37

Die gaan ook niet weg hoor... ik geniet van alle 3 en wat mij betreft de perfecte set voor de deur.

Maar ik moet wel wat te knutselen houden als het huis ooit nog eens een keer af is ;D (en dan daarna een ander huis kopen om alle auto's kwijt te kunnen... ofzo... :eusa_whistle: )

Schijnbaar werkt alles nog, enkel laswerk en het ding zuipt olie. Hij moest inderdaad naar de sloop dus ik heb maar gevraagd wat 't ding nog moet kosten. Voor 1300 euro koop je een goede T4 volgens gaspedaal.nl dus alles duurder dan een kratje bier is onderhand teveel.

Als ie op de sloop belandt is het mij ook best maar 't lijkt me een leuk klusje :)

Kratje bier zijn mooie prijzen voor auto's als ik het biedt  worden mensen meestal boos  ;D

Cebora staat aardig stof te happen... rollen lasdraad beginnen te roesten.
Gas lekt weg door de porositeit van de cilinder... tijd voor een bak en braad project  ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

Over de V40 nog geen nieuws... de huidige eigenaresse is nog wanhopig haar best aan het doen om het ding door de keuring te krijgen dus dat kan nog wel even duren. Wel iets anders te bloggen: als Volvo een reeks nieuwe modellen uitbrengt, wordt de familie meestal wel uitgenodigd om eens een proefritje te komen doen omdat de dealer toch wel weet dat ze weer eens zo'n ding aan ons slijten ;D

Vandaag was zo'n dag...:

Zonder ooit met beide auto's gereden te hebben, was ik een enorme fan van de V90CC: het is de opvolger van mijn XC70NN en ik vind het model gewoonweg mooi. Hoe anders was het rijden...

Na een uurtje of 2 elk gereden te hebben kan ik eerlijk melden dat ik niet snap dat iemand nog een V90 koopt, cross country of niet. De lengte van de auto doet anders vermoeden maar een XC60 is de comfortabelere auto: het ding veert een stuk beter en voelt beter in balans. De V90CC in kwestie had luchtvering op de achteras, volgens de verkoper had de XC60 luchtvering rondom. Ondanks dat het een R-design was, voelde de XC60 comfortabeler aan.

In de V90CC had ik vooral het gevoel 'geef me alsjeblieft m'n XC70 terug'. De achterbank van de V90 is helemaal een lachertje: die zit zo laag dat je vooral op de punt van je billen zit, je benen worden niet ondersteund. Dat hou je niet lang vol. De XC60 zit achterin een stuk beter. Voorin is het zowel in de XC60 als in de V90CC zo dat als je houdt van een lage zit, de middenconsole wel erg hoog is waardoor je niet nog eens lekker met je elleboog op de middenarmsteun hangt.

De V90CC was een D5 AWD, de XC60 een T5 AWD. Heel eerlijk: de benzine reed beter. De D5 had het erg taai als je plotseling heel erg veel gas gaf: telkens bokte de automaat alsof ie twijfelde welke versnelling gekozen moest worden. Het doet echt afbreuk aan het comfort. Volgens de verkoper een bekende klacht... doe er dan wat aan ::)
Het start-stop systeem van de T5 was ook hemeltergend: of je het nu aan of uit zet maakte niet zoveel uit, het ding sloeg op willekeurige momenten aan en af tijdens stilstand, los van het feit of het lampje nu wel of niet brandde.
Ik ben een fan van Volvo maar heb door werk de laatste weken ook langere stukken in een Mercedes E-klasse mogen rijden. Aangezien Volvo inmiddels ook zo ongeveer hetzelfde prijskaartje hanteert (de V90CC in kwestie kost 96 mille), vind ik dat je ze ook mag vergelijken en dan gaat de V90CC echt door de mand: een E-klasse rijdt dan echt verfijnder.

Heel eerlijk: ik had aan het einde van de 2 proefritten vooral het gevoel dat ik nog zo lang mogelijk vijfcilinder diesel blijf rijden. De viercilinder D5 klinkt een stuk beschaafder dan de D4 en is ook een stuk krachtiger maar kan zich qua souplesse nog steeds niet meten met de vijfcilinders: het continu terugschakelen van de achttraps bak wekt een onrustige indruk. Ook al zal de D5 die we vandaag gereden hebben nog niet helemaal los geweest zijn: er stond bij vertrek net 75 km op de teller.

Het gaat nog een lastige keuze worden als de huidige vijfcilinders te oud worden voor betrouwbaar dagelijks gebruik  :eusa_think:

UserID25761

Ik heb afgelopen donderdag ook in een nieuwe XC60 mogen sturen  (t5 AWD) :eusa_dance:
Fijne auto, en ondanks de stevige wind op de Afsluitdijk redelijk stabiel.
het enige waar ik niet blij mee was, lane departure warning  :eusa_doh: verschrikkelijk een auto die jou gaat vertellen om terug naar je baan te gaan!  maar goed eigen fout bleek later, ik had de richtingaanwijzer moeten gebruiken haha.

Eindconclusie:  fijne auto!  zou ik er een willen: ja hoor (alleen al die elektronica mogen ze er uit laten)  ;D

Taranis

Citaat van: Claudia op 05-08-2017 20:43:38
Goh, wat fijn dat je de V90 voor ons hebt proefgereden.....hoeven we niet meer verlekkerd achter elk passerend exemplaar aan te kwijlen.

Spijker op de kop Claudia... ik kwijlde net zo hard en zag me er al helemaal in rijden. Stiekem baal ik er een beetje van dat 't 'm gewoon niet is... al moet ik het wel een beetje nuanceren: bij z'n introductie vond ik de XC70NN ook helemaal niets. Toen proefgereden in een 3.2 en dat vond ik ook maar een zuipende slingerende schuit ;D Wellicht denk ik anders over een V90CC T8 maar ik betwijfel het, ik vind het weggedrag echt niet mijn ding en de auto echt te groot.

Citaat van: Claudia op 05-08-2017 20:43:38
Wat gaat je vader doen?

Nog eens een proefrit van een dag of twee in een XC60 D5 AWD doen. Dat zou de versie zijn die ie zou bestellen maar aangezien de man ook een dagje ouder wordt en het dus beroepsmatig iets rustiger aan begint te doen, rijdt ie ook wat minder. Hij overweegt dus ook een benzine-versie. Vooral ook omdat ie erg gecharmeerd is van ma d'r XC70NN T5 die ie fijner vindt rijden dan z'n eigen XC60. Eerlijk gezegd denk ik dat ie misschien liever een XC70 had gereden dan z'n huidige XC60 en om die reden nu ook een V90CC overweegt. Of beter gezegd: overwoog. Ook hij is afgeknapt op de V90CC: het is de meerprijs ten opzichte van een XC60 niet waard.

Die laatste lijkt overigens inderdaad steeds meer op z'n grote broer. Rijdt wel fijner dan z'n grote broer trouwens, vind ik.

Er staat pas 150.000 km op de teller van de smurf dus ik hoop dat pa nog een jaartje of 2 door rijdt. Dan staat er ongeveer 3 ton op mijn XC70 en is de smurf financieel binnen bereik. Als ie 'm eerder weg doet dan ga ik 'm laten schieten en koop nog wel eens een afgeladen MY16 Polar+ XC70NN om nog wat langer van de vijfcilinder D5's te kunnen genieten. Of ik rij deze helemaal af omdat ie perfect naar m'n zin is en ga daarna elektrisch rijden. Ik weet het zelf echt nog niet...

Wat ik wel bijzonder vind: pa heeft zich er al helemaal bij neergelegd dat het tijdperk van de 'meercilinders' voorbij is en dat het een viercilinder of elektrisch wordt. Ik heb er zelf meer moeite mee  :eusa_think:

Citaat van: NickGR op 05-08-2017 20:49:45
Ik heb afgelopen donderdag ook in een nieuwe XC60 mogen sturen  (t5 AWD) :eusa_dance:
Fijne auto, en ondanks de stevige wind op de Afsluitdijk redelijk stabiel.
het enige waar ik niet blij mee was, lane departure warning  :eusa_doh: verschrikkelijk een auto die jou gaat vertellen om terug naar je baan te gaan!  maar goed eigen fout bleek later, ik had de richtingaanwijzer moeten gebruiken haha.

Eindconclusie:  fijne auto!  zou ik er een willen: ja hoor (alleen al die elektronica mogen ze er uit laten)  ;D

Ik vond de V90CC juist iets stabieler: minder windgevoelig en helt minder over. Dat waren de positieve punten ten opzichte van een XC60 dan ook wel.

Bedoel je lane departure warning of bedoel je lane keeping assist? Die warning zit namelijk al jaren op diverse Volvo's (volgens mij al vanaf modeljaar 2009 ergens, pa's MY10 Shrek had 't ook al) en is al jaren irritant. Mijn vriendin scheldt er ook regelmatig op ;D De lane keeping assist daarentegen vind ik juist prima werken als een soort van semi-autonoom rijden.

UserID25761

ik heb eigenlijk geen idee hoe dat systeem heet  :eusa_think:  hij waarschuwt als je te dicht bij de witte strepen komt dmv terug te sturen!
Wat stabiliteit betreft, ik was toch echt onder de indruk van zijn koersvastheid. ik heb aardig wat flinke windstoten gehad om dat te beamen  :eusa_whistle:

Het enige minpunt wat je niet uit kan zetten: de versnellingsbak, veel te nerveus. (in mijn vorige post vergeten te melden)

Edit:  de stabiliteit heeft natuurlijk met de setup van de auto te maken. ik heb geen idee welke uitvoering het was. wat ik me wel herinner is dat hij op 245 banden stond  ;)

KIM

Tsja ik ben ook niet zo'n fan van die systemen die jouw rijgedrag corrigeren. Lange keep assist en adaptieve cruise control zijn niet echt mijn ding.
Tsja en dan het gemis van 5 cilinder motoren; ik denk dat we er gewoon aan moeten wennen. Wellicht als je met een hybride V90 zou proefrijden dat ie je meer bevalt. Het is gewoon een feit dat we die richting uitgaan.
Ikzelf ben trouwens een groter fan van de gewone V90 dan de CC. Ik ben er echter pas over een jaar of 15 aan toe :)
De XC 60 vind ik trouwens enorm opgeknapt. Ik vond de vorige niet heel spannend (sorry Sander) maar deze ziet er heel gaaf uit; zeker in het wit; een kleur waar ik altijd een zwak voor zal blijven hebben.

leons850

Toevallig ook 1 en ander gereden.
V90 T5 summum
Xc60 T5 summum
Xc90 T8 summum
V60 cc D3 summum (handbak)

Nou ben ik bevooroordeeld dat ik liever wat lager bij de grond zit en van wat steviger geveerd hou.
XC90 T8 viel mij tegen, veeel te zwaar. Wel super mooi interieur.
XC60 merk je dat die nog nieuwer is, pilot assist werkt beter en sneller en de T5 motor beviel beter dan in de V90 (kan komen omdat ik momenteel braaf 115pk rij) verder ook gewoon een echt mooi intérieur en stabieler dan zn grote broer. Algeheel werd ik blijer van deze dan de xc90.
V90, ik ben best wat langer dan Ronald dus ik kan er ook laag prima mijn armen kwijt, net als in de andere 2. Ik vond de T5 wat loom maar dat kan nog door verkeerd referentie kader komen. Kwa wegligging etc vond ik het goed rijden en zie ik mijzelf daar best in rijden als ik het zou kunnen betalen. De andere 2 niet.
V60CC D3, was de enige handbak en die D3 rijdt een stuk beter weg dan mijn V40 D2 1.6. Verder vind ik de sportstoelen prima zitten, kan ik ook mijn armen kwijt maar is het wat gedateerder dan de rest (kan ook niet anders). Kwa wegligging merk je dat hij een stuk lichter is en is het best comfortabel.
Een normale V60 hoop ik op termijn als leaseauto te mogen rijden.

Pilot assist en adaptieve cc vind ik overigens prima en ideaal voor op de snelweg. Ik moet vaak naar t oosten overde A1, lijkt mij heerlijk! In ieder geval goed voor mn rust denk ik.

Zo zie je maar weer, zo veel mensen zo veel wensen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Ik heb niet zoveel eisen qua rijden. Mijn V70 is ook een lage stuiterbak. Ik vind het heerlijk ;D
Ik blijf de V90 een vreselijk mooie auto vinden. Maar ook de nieuwe XC60 vind ik heel mooi.
Helaas zal ik beide modellen pas over 100 jaar kunnen betalen, dus ik blijf vrolijk verder stuiteren in mijn V70 ;D

Ewout Schalkwijk

Ook ik heb de V90, XC90 en de V90XC gereden, maar was niet onder de indruk van een van de motoren. Ik word niet heel erg beïnvloed door het feit of ze wel of niet vijf cilinders hebben, maar meer het ontbreken van kracht/koppel in de motoren. De interieurs zijn zoals KIM het zegt echt super mooi.

Op het moment rijdt Marije dagelijks in onze XC70NN en dat is gewoon echt een super goede auto. Het enige wat ik ondertussen in die auto echt HAAT is die verdomde ACC en botswaarschuwingen. Die auto ontkent gewoon 2 miljoen kilometer rij ervaringen en meent steeds te moeten roepen dat een bepaalde actie niet kan. :eusa_wall:

De Tesla (die ik heb) heeft dit soort functies nog niet en dat maakt hem daardoor toch echt de betere auto voor mij.
Ook hier heb ik geen probleem met het missen van vijf cilinders. ::)

Dat de auto's er schitterend uitzien is gewoon een feit. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein