855R "Blackie"

Gestart door cornelis-b, 05-09-2014 18:19:40

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Vanmiddag weer in het AvL geweest en eigenlijk niet veel opgeschoten.

Het begon met een longfunctieonderzoek waarvan ik eigenlijk al wist dat het niet goed zou uitpakken, ik ben best wat kortademig op het moment en bij diep inademen en uitademen is het onmogelijk om hoestbuien tegen te houden. Ik ben nog bezig met de antibioticakuur en heb nog enorme last van slijm in mijn luchtwegen wat heel moeilijk op te hoesten is. Verder bloed laten prikken en de bloedwaarden zijn stabiel en ook mijn gewicht staat strak op 80 kilo net als anderhalf jaar geleden.

Vanmiddag het gesprek met de chirurg gehad maar die kon eigenlijk weinig positiefs zeggen wat betreft een operatie op dit moment en dat had alles te maken met de longfunctietest die ronduit slecht was. Wel was er te zien op de scan die gemaakt was dat er in de linker long een lichte longontsteking zat en in combinatie met de bronchoscopie waar een aantal biopten bij zijn genomen heeft dit er voor gezorgd dat ik er knap beroerd van ben geworden met kortademigheid als gevolg.

Wat wel weer raar was is dat er geen kwaadaardige cellen zijn gevonden in de biopten en in de spoeling van het longweefsel na het borstelen met een micro borstel langs de wanden in de long.

In elk geval is het traject voor de operatie in gang gezet en heb ik 10 januari gesprekken met Wanda de Kanter, de longarts en verder met Anaesthesie Pre OK screening, Fysio-Ergotherapie, telefonisch contact met de chirurg, meten en wegen en de 12de een gesprek met Verpleegkundigen thorax chirurgie. Ook zal er nog een longfunctietest plaatsvinden en deze is bepalend of er wel of niet geopereerd gaat worden. Als de longfunctie niet voldoende is zal er na een verwijdering van een deel van de long te weinig longcapaciteit over blijven om normaal te kunnen functioneren.

Nu eerst maar eens oud en nieuw en de 10de januari zien we wel weer verder.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

)()()sT

Sterkte Henk. Erg vervelend. :(
Ben je nu wel 100% gestopt met ... ? Stay strong de komende tijd..!

UserID6342

Zit nu ook in het UMCN, afd anesthesie maar word er ook niet echt vrolijk van hiero, pfff...

cornelis-b

Citaat van: )()()sT op 28-12-2016 08:16:41

98% Joost en de laatste 2% ook druk aan het afbouwen. Ik draai af en toe, lees een keer of 5 per dag een half sjekkie, neem daar een trekkie of 3 van en blaas direct weer uit, inhaleer dus niet meer. Een goede manier volgens de anti-roken mevrouw van de Anti-Rook Poli. Ook beter dan het plakken van pleisters en elektro peuken omdat je dan nog steeds een "golf" nicotine binnen krijgt.

Dirk ik denk dat je van geen enkele afdeling in een ziekenhuis vrolijk wordt.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Kapitein Haak

Die longfunctietesten is om nachtmerries van te krijgen.
Zit er zo`n idioot bij je die maar roept BLAZEN BLAZEN BLAZEN terwijl dan je luchtwegen al zowat in het apparaat zitten.
En vergeet niet dat je in feite nog aan het herstellen bent van een operatie Henk, dat icm met het soms toch vochtige weer maken het er niet makkelijker op.

Maar geen kwaadaardige cellen.... Dat vreemd vinden is nog zachtjes uitgedrukt...
En al dat afwachten :eusa_doh: :eusa_doh: :eusa_doh: Het hoort erbij, helaas...

Er is trouwens toch 1 afdeling in het ziekenhuis die mij heel vrolijk gemaakt heeft hoor... Was dik 6 jaar geleden en zit nu naast me op de bank ;D
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

Hans Duiven

Citaat van: cornelis-b op 28-12-2016 10:29:31
Citaat van: )()()sT op 28-12-2016 08:16:41

98% Joost en de laatste 2% ook druk aan het afbouwen. Ik draai af en toe, lees een keer of 5 per dag een half sjekkie, neem daar een trekkie of 3 van en blaas direct weer uit, inhaleer dus niet meer. Een goede manier volgens de anti-roken mevrouw van de Anti-Rook Poli. Ook beter dan het plakken van pleisters en elektro peuken omdat je dan nog steeds een "golf" nicotine binnen krijgt.

Dirk ik denk dat je van geen enkele afdeling in een ziekenhuis vrolijk wordt.

Daarom is roken ook echt een verslaving. Heb je nu nog niet genoeg gedoe gehad met je lijf en je leven?
Zoek hulp!

Kijk eens bij een hypnotherapeut bijvoorbeeld. Werkte voor mij super, het hele roken uit mijn systeem.

Vulk

Citaat van: cornelis-b op 27-12-2016 23:53:12
Als de longfunctie niet voldoende is zal er na een verwijdering van een deel van de long te weinig longcapaciteit over blijven om normaal te kunnen functioneren.

En wat dan? Welke opties zijn er dan?
Sterkte alvast, lijkt me verschrikkelijk.

cornelis-b

Citaat van: Vulk op 28-12-2016 19:58:17
Citaat van: cornelis-b op 27-12-2016 23:53:12
Als de longfunctie niet voldoende is zal er na een verwijdering van een deel van de long te weinig longcapaciteit over blijven om normaal te kunnen functioneren.

En wat dan? Welke opties zijn er dan?
Sterkte alvast, lijkt me verschrikkelijk.

Dan is er nog een behandeling met Chemo mogelijk, bestralen kan niet meer in het gebied waar de tumor zit omdat dit al een keer bestraald is. De longfunctie gaan we over een paar dagen aan werken met ademhalingsoefeningen, eerst moeten mijn longen vrij van slijm zijn.

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Omdat de veerpoten inmiddels best wel wat ervaring hadden en de lagers en rubbers die er net anderhalf jaar opzaten ook op waren, ik weet het, het waren goedkope ProParts dingen, had ik vorige week via www.besteonderdelen.nl een set veerpoten, rubbers en lagers besteld. Lagers en rubbers van Sachs, op het lager staat Ina maar op de doos Sachs, zal dus wel één pot nat zijn. De veerpoten heb ik even over lopen twijfelen en ben uiteindelijk voor Stark gegaan, deze geven drie jaar garantie en na een belletje met Duitsland blijken deze uit de zelfde fabriek te komen als de Sachs dempers.

Vandaag de boel laten monteren door Kylian en Jesse en toen de wagen op de brug stond bleek er ook een scheurtje in een van de ashoezen te zitten, deze dus ook gelijk maar laten doen. Nog bedankt voor de hulp.

De auto daarna bij mijn vaste uitlijner, Profile Tyrecenter Kossen in Beverwijk laten uitlijnen en hij spoort weer super. De man die daar al meer dan 11 jaar het uitlijnen doet, een Pool, weet echt waar hij mee bezig is, stuur recht zetten met een waterpas en niet op gezicht via de kappen en voor hij het stuur recht zet eerst de maximale stuur uitslag naar links en naar rechts en dan pas recht.

Morgen weer een paar onderzoeken op nucleair gebied maar daar later meer over.

Waterpas op het stuur

Zeg maar Henk tegen mij

razorx

Ik lees nu pas weer bij. Anders had ik eerder gereageerd. Succes de komende tijd!

elianmars

Sterkte morgen, Henk!

cornelis-b

Vandaag eerst een nucleair onderzoek gehad waarbij de doorbloeding van beide longen is bekeken, hiermee kan de arts beoordelen hoe de zuurstof opname is. Het onderzoek stelt op zich weinig voor, een klein infuus en dan komt het loden kistje waar de vloeistof in zit. Van het toedienen hiervan merk je niets. De tijd die je stil moet liggen is wel redelijk lang, ruim 20 minuten en dan ook nog op een metalen plaat met daarover een flinterdun matrasachtig iets.

Daarna had ik een gesprek met een leuke dame en dat ging over de opname en operatie, hier hoop ik de 10de een definitieve beslissing te krijgen. Eerst zal ik ook nog even figuurlijk een paar Cols van de zwaarste categorie moeten fietsen, de zogenaamde inspanningstest.

Als er wordt overgegaan tot de daadwerkelijke operatie dan is dat best pittig begreep ik uit dit gesprek. De opname is de middag voor de operatie en dan word je klaar gestoomd. Op de dag van de operatie krijg je wat medicijnen waar je rustig van zou moeten worden :eusa_think:

Voor de operatie zelf krijg ik eerst een epidurale ruggenprik waarbij er een slangetje, epiduraal catheter, in mijn rug blijft zitten en dit wordt gebruikt voor pijnbestrijding na de operatie. Dit doet men nog even bij het volle bewustzijn en daar zie ik best wel een beetje tegen op, zit die epiduraal catheter eenmaal dan zal ik verder niets meer merken want dan zal de anesthesioloog me naar het land der dromen helpen, hoop ik dan tenminste :eusa_pray:

Een kijkoperatie, VATS-procedure (Video Assisted Thoracic Surgery), is bij mij helaas niet meer mogelijk omdat ik al een keer ben bestraald, waarom dat dan niet meer mogelijk is moet ik nog navragen. Het zal dus de "open procedure" (thoracotomie) worden waarbij de borstkas ruim wordt geopend en de chirurg tussen de ribben door werkt. Een ding is zeker ik maak er niets van mee ;D

Na de operatie die wel een halve dag kan duren zal ik op de IC bijkomen en daar minimaal 24 uur verblijven. Ook zullen er twee catheters zijn geplaatst, een om vocht en lucht bij de long af te voeren en een voor urine.

Als alles de eerste 24 uur goed gaat ga ik van de IC terug naar zaal en is het zaak dat ik zo snel mogelijk het bed uit kom en wat ga lopen. Afhankelijk van hoe alles verloopt hoop ik binnen een week weer thuis te zijn en dat behoort zeker tot de mogelijkheid.

Nu nog even afwachten wat er de 10de allemaal gaat gebeuren, weer even spannend.

Verder vandaag best wel weer wat kilometers gemaakt en wat rijdt de wagen weer lekker met verse dempers, rubbers en lagers. Het is een verschil van dag en nacht  ;D

Zeg maar Henk tegen mij

elianmars

Poeh, klinkt als een pittige ingreep.... :eusa_shifty:

razorx

Henk en Anton,

Ik heb gezocht naar de juiste woorden om mijn gevoelens weer te geven. Ik doe een poging en begin bij mij zelf omdat dat voor mij bekend is.
Puur vanuit mij zelf en de wens tot leven. Ooit hielp Hans Duiven mij met zijn verhaal en hoe hij van het roken is afgekomen. Ik weet het het heeft niets met jouw verhaal te maken, maar ik hoop dat ik het een en ander tot een lief verhaal samen kan breien. Hoe leg ik dat uit? Ach laat ik het zo zeggen, ik vertel wat hoe ik zaken onderga, soms leer, me dan weer ellendig voel en dan weer goed.

Zijn mail met zijn zeer persoonlijke verhaal, wat zijn vader overkwam en hoe hij stopte met roken raakte mij. Zeker door de persoonlijke toon. Ik bewaarde dat mailtje en las het iedere dag. Toen kwam jouw bericht. Je had kanker. Heftig. Zeker toen je de behandeling net als nu heel gedetailleerd beschreef. Op een zeker moment was de keuze voor mij simpel. Ik zeg het zo grof, maar zo is het wel en ik zeg dit ook met dankbaarheid: Wat is moeilijker voor mij: Een chemotherapie of stoppen met roken? Het antwoord was helemaal duidelijk voor mij. Dank je. Je hebt mij een keiharde en duidelijke boodschap meegegeven. Dat kan op lange termijn meer betekenen dan die paar woorden.

Dit is geen pleidooi voor jou Henk om nu te stoppen met roken of weet ik veel wat te doen, maar dat weet je ook. Hiermee wil ik je een dank je toe dienen. Niets meer dan dat. Geen zoete woorden van mij. Die zitten er niet in. Wel eerlijkheid.

Van Midas Dekkers heb ik geleerd dat je geluk moet hebben om oud te worden. Ik denk dat dat waar is. Dat geluk kan je een beetje helpen.
Veel liefs voor jou en Anton van Saskia en mij. En sterkte maar ook geduld.

BBS

Citaat van: elianmars op 06-01-2017 00:26:30
Poeh, klinkt als een pittige ingreep.... :eusa_shifty:
Klinkt niet alleen als een pittige ingreep, maar dat is het ook.
Mijn oom die afgelopen September overleden is, heeft die operatie ruim 20 jaar geleden ook al gehad. Alleen had mijn oom erg veel last van complicaties, maar dat wil ik je onthouden.
Henk, heel veel sterkte en succes met deze zware ingreep!
Volvoloos....