Bijna 20 jaar DOP T-5R

Gestart door Johann, 08-08-2014 11:37:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Bekende kleur op je bovenlicht  ;D

martijn.

Citaat van: Johann op 25-08-2014 21:22:37
Samen met m'n broer twee setjes Titans gekocht,

http://www.swededemon.com/images/DOP-T5R/shots/exterior/new-titans.jpg

Iets meer dan tien jaar geleden dan he..  :eusa_think:


Vooruitziende blik heet dat :eusa_dance: ;D

Johann

Inmiddels 734 km met de nieuwe motor.
Auto de hele week als DD gebruikt. Heeft inmiddels ook een paar PK meer (Onder dwang).  ;)
Er zitten nog een paar rammels in en binnenkort zal een homokineet vervangen moeten worden maar verder doet ie het heel leuk.


Silverarrow

Respect, binnen 5 pagina's een T-5R van semi-afgeschreven naar geschikt voor dagelijks gebruik geholpen :eusa_clap:.

Johann

#64
Kleine update.

Inmiddels 11340 km voorbij de "beginstand" en twee APK's verder.



Einde 2014 had ik eigenlijk al besloten dat mocht hij het willen mijn zoon wel in de T-5R mocht gaan rijden als hij zijn rijbewijs had.
In December heeft hij ook het rijbewijs gehaald maar was nog 17 en mocht dus alleen onder begeleiding van een coach rijden.
De eerste APK zat er ook aan te komen en er waren een paar zaken die de aandacht nodig hadden, andere zaken die gewoon in orde moesten zijn.  Het was al bekend dat de auto een sporing probleem had. Het vermoeden was er dat dit aan de silent blocks in de achteras zou liggen. De draagarmen voor waren ook niet meer helemaal fris dus gelijk ook die maar vervangen. Het stuurhuis was gaan lekken. Remmen hadden aandacht nodig en een handrem kabel was geknakt.
Daar er nieuwe schijven op moesten gelijk maar naar de 302 gegaan.
Het was nogal een lijstje en omdat er ook een APK keuring gedaan moest worden heb ik besloten dit uit te besteden aan Emiel. Volvo 850 kenner bij uitstek, meester sleutelaar en alle speciaal gereedschap bij de hand om deze klus in record tijd te kunnen klaren.
Helaas bleek het sporing probleem nog niet opgelost. Uitlijning zo goed mogelijk gezet en een schuin afgesloten achterband naar de andere kant gezet ging de auto wel goed rechtuit maar de camber op een van de achterwielen zat er helemaal naast.

Vanaf ongeveer begin 2015 heeft zoonlief de auto twee keer in de week mee gehad naar school, een kameraad die ook net zijn rijbewijs had maar al 18 was was dan chauffeur. De brandstof moesten ze zelf maar betalen. Dat hebben we wel geweten. Regelmatig waren er vragen betreffende het brandstof verbruik daar het toch wel een aanslag bleek op hun investeringen in een lokale biermaatschappij.  ;D
De heren hielden keurig het verbruik in de gaten en wisten ook goede waarden te halen moet ik zeggen. Ze ontdekten dat de dosering van het gaspedaal omgekeerd evenredig was aan de mate van beneveldheid in het weekeinde maar toen ze een afwijking aan de trend constateerden moest papa toch even op zoek naar de boosdoener. Inderdaad was er een smerig verborgen lek in een knietje in het vacuum systeem.
Eind Juni mocht zoon dan eindelijk alleen op pad. Leuk om te zien dat de liefde voor de Volvo het steeds meer won van de VAG invloeden vanuit de vriendenkring. Eerder sprak hij nog over een leuke VW Caddy of misschien een Golf 1, het laatste half jaar hoor ik 'm er niet meer over en is het Volvo voor en Volvo na. (Behalve de Polestar want dat is een nep Volvo..  ??? )

In Augustus vroeg hij of er iets aan de verweerde lijsten gedaan kon worden. Besloten om eerst maar eens te proberen de lijsten zelf te spuiten hebben we samen een poging ondernomen. Het meeste heeft hij zelf gedaan.





Heb dit ook bij SD11 gedaan. Gaat redelijk goed maar had etsende grondverf moeten gebruiken. Gevolg is dat het in de hoekjes toch weer een beetje gaat loslaten. Bij de DOP hebben we primer voor aluminium gebruikt. Hopen dat dit beter gaat.

Een maand of twee geleden bleek dat met de foute sporing de band met het goede profiel aan de foute kant ook weer schuin weggelaten was. De foute band aan de goede kant was inmiddels al dusdanig versleten dat deze ook aan vervanging toe was. Na montage van 4 nieuwe Kumho KU39 banden in de maat 205/45-17 wilde de auto ineens niet meer rechtuit rijden. Dit was wel verwacht en ik had al met Emiel een afspraak om een keer een andere achteras onder de auto te zetten maar dat moest er nu dan toch maar eens van komen.
Een week of twee geleden heeft Emiel de achteras vervangen door hopelijk een beter exemplaar.



Lijkt er op dat het probleem verholpen is. De oude achteras lijkt idd krom.

Afgelopen Vrijdag ben ik samen met zoon naar een lokaal autodemontage bedrijf geweest en hebben we nog een paar spulletjes meegenomen. We waren op zoek naar een nieuwe hemel. De bestaand hing door aan alle kanten. Zoon had helemaal alleen de bestaande hemel al uit de auto gehaald. Helaas bleek een beschikbare hemel ook niet helemaal mooi. Wel een paar andere achterlichten en een spiegel mechanisme meegenomen. Heeft hij inmiddels ook al zelf vervangen.



Volgens mij is ie helemaal verknocht is aan de auto.  :)

big ben

Mooi verhaal, ook erg leuk dat er meer "liefhebbers" in de familie zijn. Dit maakt het klussen zoveel leuker  ;), kan me nog goed voorstellen dat ik 13 jaar geleden in de GLT stapte  :angel:
Bij dat lokale demontagebedrijf mag ik ook graag vertoeven............ lekker "snoeven" tussen de oale volvo's .

Er is toch ok nog een DOP T-5 ?

Martijn_B

Prachtige onverprutste 850...en leuk dat hij er zelf ook een passie voor ontwikkeld. Leuke afwisseling icm de sponsoring aan de bierbrouwerij ;-)
Mooi verhaal!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

The Volvoboy

Mooi verhaal! Komt me bekend voor ;D Ik heb mezelf ook het eerste jaar naar school laten rijden door een vriend van me, met m'n eigen auto, omdat ik nog geen 18 was :P
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

razorx

Heerlijk om weer bij te lezen.
Ook mooi die relatie tussen de stand van de rechtervoet en de beneveldheid in het weekend.

Jurijn R

Leuk om te lezen dat je zoon ( leeftijdsgenoten, hij 18,  ik 21 ) uiteindelijk niet bezwijkt onder het VAG-fenomeen.
Mijn vrienden rijden ook in van die Golf 5's en 6 allemaal GTI. Eentje rijdt nog een Impreza, en nog eentje met een Clio RS.
Bij uitstek bij ik dan diegene met de oude Volvo. Maar wel de snelste.
De VAG-mannen praten enkel over het optische, willen allemaal wel sneller en laten ze ook chippen. Maar mijn Volvo is .. Gemapt ;D
GT30 en van dit soort dingen lijkt voor hen allemaal veel te hoog gegrepen.

Leuke eraan is dat mijn 'oude' Volvo gewoon het beest is vergeleken met hun 10000+€ meer kostende VAG's.
Bij mij is er nog geen sleutel opgekomen, enkel bij modificaties die ik gedaan heb. Zij hebben al wat meer rekeningen.
TOV. verbruik kunnen ze het zelfs soms niet halen tegen mij, waar ik in een rustige periode 1 op 9 rijdt , doen zij minstens 1 op 11-12 met minder vermogen.

Leuk om dit te gelezen te hebben over je zoon! Ben ik gelukkig niet alleen.