Het begin van mijn 850 R avontuur, ... the end.

Gestart door groene volvo, 11-10-2014 11:55:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sbv

Citaat van: groene volvo op 16-09-2015 15:28:56
Om even te recapituleren: dan kunnen de stock Volans met 205/50/17 zeker even hard ook aanlopen omdat ik verlaagd ben ?
ja, mooi moment om er 205-45-17 op te leggen

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

groene volvo

#92
Duuuuuusss, de versnellingsbak zit erin, subframe zit eronder en we hebben de boel even provisoir getest toen hij nog opgekrikt stond , de wielen ( enkel de remschijven eigenlijk  :P ) draaien ! Goed ! Maarrrrr, nieuwe problemen staken de kop op , ik wou de kelk ditchen en de originele ( veel grotere ) luchtfilterkast gebruiken => de MSD bobijn paste dan niet meer. Dan zijn we aan het mc gyveren geslagen en de stuureenheid van de bobijn af zijn zitting geslepen met als resultaat dat de boel niet meer startte... Gisteren heb ik dan een andere bobijn gescoord en met succes de nodige slijpwerken kunnen uitvoeren om de boel passend te krijgen. De aanzuigbuis van de OEM luchtfilterkast past ook niet omdat er met de RIP intercoolerkit geen plaats meer voor is => daar moet ik nog wat op vinden. En dan de grootste nachtmerrie van al: DIE FOKKING KOPPELING ONTLUCHTEN, voor dat de boel uiteen ging werkte de slave cilinder nog perfect, maar na een dag pompen en uitbouwen en kloten en inbouwen etc... krijgen we de boel niet werkend, als ik pomp met de pedaal dan krijg ik er druk in en ontkoppelt de boel, maar geleidelijk aan verliest het systeem ergens druk en valt de pedaal op de grond. Extern is er geen lek te bespeuren dus gok ik dat het intern een terugslagklep is die niet werkt ofzo => nieuwe slave cilinder bestellen , hopelijk moet die weer niet van Zweden komen...

arjen850

Olie snip met rem olie erin, aansluiten op de ontluchtingsnippel van de koppelingscilnder (bij de bak) dop van remolie reservoir eraf, en pompen met de olie snip totdat het niveau stijgt en niet meer borrelt.

groene volvo

Ik heb dat reservoir eens opengedraaid en daar kwam geen luchtdruk af. Verder hebben we het gedaan zoals je zei, spuit met olie op het pompje bij de bak en dan via die nippel ontluchten.

Sbv

Arjen bedoeld denk ik vullen via de ontluchtingsnippel met een spuit erop en dan dop reservoir eraf zodat je lucht daar kan ontsnappen

UserID6342

Yep ;D.  Is trouwens ook de enigste goede manier om te ontluchten.  De rest is allemaal bagger wat dat aangaat....

groene volvo



Vandaag hebben we dan een nieuwe slave cilinder geplaatst, het ontluchten ging als vanzelf ! Verder hebben we alles onder de kap nog netjes gemonteerd en dan na bijna 1 jaar stilstaan een testrit  :eusa_dance: Hij ging weer als vanouds en de bak maakte geen rare (zoemende) geluiden en schakelde perfect. In de bak zitten nieuwe lagers en de druklager en koppeling is ook vernieuwd geweest. Maar als hij stationair staat te draaien dan hoor je nog wel die typische lichte "druklagerrammel/ratel" , trap je de koppeling in dan verdwijnt dit geluid, als je niet ontkoppelt maar hem gewoon met de pook lichtjes tegen een versnelling duwt dan gaat het geluidje ook weg, hij had dit hiervoor ook al bij da andere kapotte M59 bak, is dit normaal voor een M59 ?  :eusa_think:

cornelis-b

Mijn ex 855R had ook een rammeltje en dit verdween ook als je de pook iets naar voren drukte, bij mij werd de rammel steeds erger en het bleek dat het lager van de priseas te zijn.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

groene volvo

Citaat van: cornelis-b op 14-11-2015 23:39:03
Mijn ex 855R had ook een rammeltje en dit verdween ook als je de pook iets naar voren drukte, bij mij werd de rammel steeds erger en het bleek dat het lager van de priseas te zijn.

Vreemd, die zijn allemaal nieuw...

groene volvo

Ik heb het vandaag nog eens getest, het geluid verdwijnt enkel bij indrukken koppeling , het verandert als de pook tegen een versnelling houdt , maar daar verdwijnt het niet 100% mee , ik gok dat mijn nieuwe dealergeleverde druklager toch niet je dat is.

groene volvo

#101
Trage vorderingen in project 850 :)

Afgelopen weekend de nieuwe pilkington ruit bewonderd en even gaan tanken. Dinsdag laatstleden zou hij per slot van rekening naar de keuring moeten geweest zijn. In dat korte ritje ontdekt dat we de lange cardan niet genoeg hadden vastgezet, dus er was een verschrikkelijk krakend geluid aan de fusee rechtsvoor te horen. De stroomproblemen blijven aanhouden => gemeten => alternator dood. De auto viel gewoon uit als ik aan een rood licht hem stationair liet draaien. Ik heb wel een Saab 9-iets AERO flink het nakijken gegeven voor 500 meter, dan begon de fusee te kraken  

Dussss, we gaan de alternator nog reviseren en gelijk 4 nieuwe wiellagers bij SKF besteld, na het vastzetten van de cardan was het geluid weg , maar ik wil geen risico lopen en ze zijn toch al 200 000 Km oud.

To be continued...  

groene volvo

Dit weekend nog eens sleutelen aan de 850 ! De alternator is gereviseerd, lagers en regulator zijn vervangen. Dit weekend gaan we voor : alle riemen en span/looprollen en de waterpomp, lambdasonde vervangen, olie en filters.

Omdat ik een M59 van een V70R heb ingebouwd wou ik oorspronkelijk de ombouw doen naar de druklager met interne slave cilinder, daar we de bak toch hebben kunnen ombouwen naar het oude systeem met gaffel heb ik nu dus heel de V70R druklagerzooi op overschot,OEm Volvo nieuw en ongebruikt in de verpakking , zodra ik foto's heb plaats ik een advertentie in het te koop gedeelte. Ik dacht aan 50% korting op de nieuwprijs ? :)

groene volvo

Die nieuwe druklager die rammelt irriteert me meer en meer. In mijn ogen mag er niets rammelen als de bak gereviseerd is. Kan het dat de druklager rammelt als er een foute koppelingsset is gemonteerd  ? Waarom rammelt een druklager? wat veroorzaakt dat geluid precies ?

groene volvo

Blijkbaar zou het gerammel van een klein busje kunnen komen dat de priseas op zijn plek houdt in het vliegwiel ?

Anyway, na veel vijven en zessen is de 850R gekeurd, nu moet er nog onderhoud gebeuren, ik heb nog een distributieset van SKF liggen met waterpomp, ik ging die samen met mijn sleutelbuddy vervangen. Maar hij blijft dat maar uitstellen en hoe meer ik hier op het forum erover lees lijkt het mij geen overbodige luxe om dat werkje over te laten aan een specialist. Maar het lijkt mij niet evident om bij een garage waar je geen klant bent te komen aankloppen met onderdelen in je hand en de vraag of zij die even voor jou kunnen monteren... :/  Zou ik kunnen aankloppen met mijn eigen onderdelen en zeggen dat ze de marge die ze normaal pakken op de onderdelen erbij mogen tellen ?