Afslaan na starten en hikken

Gestart door Marc O., 29-10-2014 18:14:56

Vorige topic - Volgende topic

Marc O.

Al een tijdje heeft mijn '98 V70 R (met LPi) last van hikken.

Ik som even wat punten op in de hoop dat iemand dit herkent en een oplossing weet. De auto genereert geen foutmeldingen en ik ben een beetje huiverig om lukraak allerlei onderdelen te gaan vervangen:
- Hij hikt niet altijd
- Als hij hikt, dan is dat een minuut of 10 na een koude start. De eerste 10 minuten is er dus niks aan de hand
- Het hikken doet zich dan gedurende een minuut of 10 voor, dus als de motor nog niet echt helemaal warm is
- Ca. 10 minuten verder is het hikken over en komt het ook niet meer terug, op een kortstondige terugval in toeren na die ook al elders is beschreven (toeren zakken bij stationair draaien kort in tot zo'n 500 à 600 waarna hij zich weer herstelt)
- Het hikken merk je bij stationair draaien, maar is anders dan de in het vorige punt beschreven hik. De toeren zakken niet merkbaar in maar je hoort en voelt de motor 'overslaan'
- Je merkt het ook bij accellereren, variërend van licht inhouden tot zodanig sterk inhouden dat je niet fatsoenlijk een vrachtwagen kunt inhalen op de snelweg
- Het lijkt zich erger en vaker voor te doen met kouder en vochtiger weer
- Geen verschil tussen benzine of LPG

Sinds gisteren is daar iets bij gekomen. Na het starten, waarbij de motor gewoon aanslaat, draait deze een seconde of 3 netjes stationair maar vervolgens zakt het toerental en slaat de motor af. Als ik daarna weer contact maak (zonder te starten) hoor ik achter de schopplaat (bestuurderskant) een relais heel snel klapperen. Als ik wil starten dan slaat de motor niet aan (startmotor draait wel). Als ik contact aan laat dan wordt het klapperende geluid van het relais zachter. Na een halve minuut kan ik de motor gewoon weer starten en slaat deze niet meer af.

Ik weet het, een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand dit herkent danwel uit de gegeven symptomen kan afleiden in welke richting ik moet zoeken.

Edit:
Vernieuwd zijn inmiddels:
- Bougies (paar duizend km geleden)
- Bobine (ca. 10k km geleden)
- Lambdasonde (ca. 80k km geleden)
- Verdeler en bougiekabels (ca. 80k km)
- Lmm heb ik geruild met die van Innocenti; dit maakt geen verschil (al heb ik de indruk dat het hikken de eerste dagen na ruilen minder was, maar dat kan ook samenhangen met het feit dat het toen warmer weer was; dan is het hikken altijd minder)
- Temp. sensor bij thermostaat (ca. 30k km)
...The Nile isn't just a river in Africa...

classicT5

Eerste wat in me opkomt is relais 103 eens doorverbinden en dan kijken of het beter is

)()()sT

Is dat relais echt achter de schopplaat of onder de kap?
GeertG kampte al tijden met een stotterende en afslaande R en toen ie dat laatst (gelukkig!) bij Thuur weer deed bleek het 'hoofdrelais' (?) onder die kap met Main Fuses een waarschijnlijke kandidaat.
Deze stuurt injectoren/ecu/... aan...?

Suc6!

Ludo

Citaat van: Marc O. op 29-10-2014 18:14:56
- Het hikken merk je bij stationair draaien, maar is anders dan de in het vorige punt beschreven hik. De toeren zakken niet merkbaar in maar je hoort en voelt de motor 'overslaan'
- Je merkt het ook bij accellereren, variërend van licht inhouden tot zodanig sterk inhouden dat je niet fatsoenlijk een vrachtwagen kunt inhalen op de snelweg

Wat gebeurt er als je op dat moment (veel) gas geeft?.

Marc O.

Citaat van: )()()sT op 29-10-2014 18:49:30
Is dat relais echt achter de schopplaat of onder de kap?
GeertG kampte al tijden met een stotterende en afslaande R en toen ie dat laatst (gelukkig!) bij Thuur weer deed bleek het 'hoofdrelais' (?) onder die kap met Main Fuses een waarschijnlijke kandidaat.
Deze stuurt injectoren/ecu/... aan...?

Suc6!

Het lijkt alsof het vanachter de schopplaat komt, maar die bak met relais en zekeringen onder de motorkap staat volgens mij in een min of meer open verbinding met de ruimte achter de schopplaat....?

Marc O.

Citaat van: Ludo op 29-10-2014 19:06:11
Citaat van: Marc O. op 29-10-2014 18:14:56

Wat gebeurt er als je op dat moment (veel) gas geeft?.

Dan wordt het inhouden/hikken erger en versnelt de auto beduidend langzamer dan normaal (tot 'vrijwel niet').

Ludo

Lijkt mij alsof er een slang word vacuum getrokken.

Een effect zoals Maikel had: http://www.mehn.nl/volvo/volvo855t5/motorisch/Intercoolerslang.mpg

Vulk

Citaat van: Ludo op 29-10-2014 19:17:29

Een effect zoals Maikel had: http://www.mehn.nl/volvo/volvo855t5/motorisch/Intercoolerslang.mpg

Hoe verklaar je dan dat het enkel met lauwwarme motor gebeurt?

Marc O.

Citaat van: Vulk op 29-10-2014 19:20:41
Citaat van: Ludo op 29-10-2014 19:17:29

Hoe verklaar je dan dat het enkel met lauwwarme motor gebeurt?

En ook niet altijd. Als ik 's avonds van kantoor naar huis rijd heb ik nergens last van. Verschil is dat je dan niet van die zeiknatte lucht hebt, en dat het wat minder koud is dan 's morgens.

svenerik

Bij mij was het injector relais defect. Althans de connector ervan. Geeft niet alleen de spanning aan de injectoren maar ook aan een aantal sensoren.

succes met de trouble shoot...

sven

Marc O.

Waar zit dat relais? En had je die symptomen alleen maar bij half-warme motor?

RoelNL

Wat voor bak heb je? Ik had een tijd geleden ook wel is last van slecht stationair en uitvallen maar toen de bak gespoeld was en nieuwe bougies is dit over gegaan.

Ik heb automaat.

Anders misschien iets van krukas- of nokkenassensor
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ludo

Marc, het relais dat Joost en Sven bedoelen zit onder de afdekkap van de radiator.

Marc O.

Citaat van: RoelNL op 29-10-2014 22:06:36
Wat voor bak heb je? Ik had een tijd geleden ook wel is last van slecht stationair en uitvallen maar toen de bak gespoeld was en nieuwe bougies is dit over gegaan.

Ik heb automaat.

Anders misschien iets van krukas- of nokkenassensor

Heb een automaat die ca. 60.000km geleden is geflushed, maar ik geloof niet dat het daar in mijn geval aankan liggen.

Citaat van: Ludo op 29-10-2014 22:16:14
Marc, het relais dat Joost en Sven bedoelen zit onder de afdekkap van de radiator.

Thnx!

)()()sT

Citaat van: Ludo op 29-10-2014 22:16:14

Nee, deze: