Help mij even uit mijn droom :-)

Gestart door Toorn, 27-11-2014 18:58:22

Vorige topic - Volgende topic

Toorn

Hallo allemaal

Bij deze wil ik me hier ook even voorstellen..

Danny, 24 jaar oud en woonachtig in Steenwijk..
Momenteel in het bezit van een Opel Astra F Station van 1998, maar druk zoekende naar een grotere auto..

Daar begint het hele gedoe nog maar pas, want keuze genoeg.. Ben al lange tijd fan van de Volvo modellen, dus ook dit behoord tot de mogelijkheden..
Ik kom dan op 2 opties uit, namelijk:
De 850 2.5 5 cilinder of een V40..

Wat is wijsheid? Ik ben net een maand geleden vader geworden, dus een geldverslinder zit ik niet echt op te wachten.. Die heb ik al ;D

Graag jullie advies hierover en indien mogelijk enkele voorbeelden qua kosten..  ???

marc-850

Welkom danny...

Denk dat een V40 niet veel meer ruimte biedt dan een Astra station.
En als je geen geldverslinder zoekt, zit je misschien toch op het verkeerde forum...  ;D ;D

henry classic v70

De V40's zijn goed te noemen maar daar zit verschil in qua bouwjaar.
Ik weet 't niet helemaal zeker maar de eerste types zijn de betere, daar ligt een volvo-motor in (zelfde type blok als de 5 cil. maar dan eentje minder) de latere types zijn voorzien van Mitsubishi blokken alhoewel dit ook weer heeft te maken met de cil.inhoud...

Dan is de vraag wat je budget is mbt de aanschaf van een 855/V70 en welk budget je overhoudt voor eventueel achterstallig onderhoud. Iets roepen over eventuele kosten is erg breed, heb je pech en je koopt er eentje die minder goed onderhouden is (vraagprijs vaak stuk lager) dan kunnen de kosten flink oplopen. Geef je echter wat meer uit voor eentje die goed is onderhouden (waarvan de onderhoudshistorie bekend is) zullen de kosten aanzienlijk minder zijn.

Kijk vooral in het advertentie topic, daar staan vaak mooie (goed onderhouden) wagens voor redelijke prijzen.
Welkom natuurlijk en succes met je zoektocht

edit: toevoeging

Ook jezelf afvragen hoelang je met de wagen wilt gaan rijden (wil je bijv. voor langere tijd een roffel rijden) , hoeveel km/jr ivm gas/diesel/benzine..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Toorn

Bedankt voor de reactie..
Budget zal niet denderend hoog zijn, er mag ook best wat werk aan de auto zitten.

Hoe zit het met onderdelen voor een 850? Zijn deze een beetje schappelijk geprijsd en eventueel ook 2e hands nog een beetje aan te komen?

Zat inderdaad al bij het verkoop gedeelte te kijken. Wat is een beetje een schappelijke prijs voor een 850 estate in redelijke staat?

V70R^2

Zeer veel onderdelen te vinden van sloopauto's, origineel volvo is soms overdreven duur, maar niet oem A-merk onderdelen zijn dan weer zeer schappelijk geprijsd :)

Bedenk je goed dat zowel de turbo als non-turbo's een flinke slok lusten, en bij aankoop is vaak groot (achterstallig) onderhoud nodig, tenzij je zoals henry al zegt er een koopt die waarschijnlijk flink duurder is, maar goed bijgehouden door een liefhebber.

Rij je eenmaal een 850/x70 en is het onderhoud in orde dan zijn ze onverwoestbaar  :D

henry classic v70

Onderdelen zijn zeker makkelijk te verkrijgen, worden regelmatig wagens gedemonteerd door forummers.
Arjen850 en Dirk342 hebben heel veel van dat spul en zijn schappelijk qua prijzen.

Je kunt beter 500-800 €uro meer uitgeven in aanschaf zodat je weet dat je een goed onderhouden wagen hebt dan voor weinig een hok aanschaffen waar "werk" aan zit. Sommige dingen zal je best zelf kunnen doen maar weer andere reparaties vergen redelijk wat ervaring op sleutel gebied en in het bijzonder specifieke roffel-kennis.

Schappelijke prijzen kunnen uiteenlopen dus... (2.5 10V tot 2.3 R)
Voor een goed onderhouden 2.5 10V (met onderhoudshistorie) zou rond de €1750,= een redelijke vraagprijs kunnen zijn (is mijn mening)
Een wat jongere V70 (t/m 1999) mag en kan meer kosten (maar dat ligt ook weer aan de staat van onderhoud, kmstand, in- en exterieur etc.)

Toorn

Kijk hier heb ik wat aan  ;)

Nog maar even goed alles op een rijtje zetten wat verstandig is dus.. :police:

Zo'n 'roffel' is natuurlijk geweldig, maar moet ook haalbaar zijn..  :angel:

Anders eerst maar voor een V40 gaan, deze heeft in ieder geval op de achterbank meer ruimte als mijn huidige Astra..

henry classic v70

Let dan bij een V40 op dat er een Volvo-blok inzit, die Mitsubishi blokken zijn minder "duurzaam" 
Er zijn wel forummers die weten welke types dat zijn met bijbehorende bouwjaren..

Toorn

Daar ben ik zelf ook redelijk bekend mee (voorheen Mitsubishi Carisma gereden, zelfde platform...)..

Mocht het een V40 worden, zal het een 2.0 worden waarschijnlijk..
Blijf hier nog wel even meelezen en wie kruipt het bloed waar het niet gaan kan :eusa_dance:

glenfiddich1983

Pas wel op, als je eenmaal een 850/V70 gewend bent, dan is zo'n V40 ineens echt een prul van niks ;D

Serieus. Heb verschillende phase I/II V40's bereden sinds het in het bezit hebben van de S70 en V70, en zonder als een snob over te willen komen vind ik het telkens echt he-le-maal niks zo'n ding.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Toorn

Het is inderdaad een tree lager, maar wel Volvo ;D

Ga express ook nog niet proefrijden in een 850/V70.. 8)

cornelis-b

Het ligt er ook aan hoeveel kilometer je gaat rijden met de auto, met een 850 is 1 op 10 goed haalbaar als je "normaal" met de wagen omgaat, er zijn er die zelfs 1 op 12 halen met een fluwelen sok aan het rechter voetje.

Als ik normaal rij met mijn R dan is 1 op 10 haalbaar maar gaat het gas er goed op dan is het eerder 1 op 6, het is een keuze die je maakt maar in een V40 zie ik me echt niet rond rijden. ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Lunadust

Het verschil in verbruik en onderhoudskosten tussen een v70 classic en een v40 phase 2 is zo goed als nihil.
het rijcomfort en de stoelen zijn van een v70 zo veel beter dat het beetje houderschapbelasting extra dat ruimschoots compensert.
en met een 850/v70 clasic heb je een veiliger/degelijkere auto.
Techneut, geen dichter.

leons850

Maatje van mij heeft een s40 ph1 T4 en die is toch echt wel een stukje zuiniger dan mijn S70 T5 hoor Bas.  :eusa_think:
Dit gemeten door mij in beide auto's te laten rijden dus zeggen jij hebt een zware poot gaat niet op. ( is wel zo  :eusa_whistle: )
Best grappig ding zo'n T4 maar voor 210pk ?? vind ik hem niet echt heel snel, heb al aan hem voorgesteld er een 16T achter te knopen, misschien gaat hij dan wel.

Aan de andere kant ben ik ook totaal geen fan van de S40/v40, mijn oom en tante hebben een 2.0 PH2 helemaal aangekleed.
Deze is iets beter maar nog steeds, weggedrag ben ik niet erg over te spreken, best veel lawaai in de auto. en dan vooral de stoelen :o daar zit erg veel verschil in, met m'n 190cm ben ik niet bijzonder lang maar in een classic zit ik liever. Daarbij vind ik het lastig sleutelen, je komt bijna nergens bij onder de kap.

Ohw en de 1.8 is een Volvo motor en de 1.8i is een bami blok.
2.0 is gewoon een afgezaagd 2.5 20v blok van de 850.
2.0T is een afgezaagd 2.5T blok, weet niet hoe het met het scheuren van het onderblok gaat met zo'n ding.
1.9 T4 is een afgezaagd T5 blok. Niet bijzonder snel maar wel grappig.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

maruska

Citaat van: leons850 op 28-11-2014 11:44:37
1.9 T4 is een afgezaagd T5 blok. Niet bijzonder snel maar wel grappig.
vraag dat maar eens aan R O B
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R