Waar komt het roffel geluid door

Gestart door Volvo comfort, 25-01-2005 15:36:39

Vorige topic - Volgende topic

Volvo comfort

Het overheerlijke roffelgeluid..wat ons zo bekend in de oren klinkt...

Waar  komt dat eigenlijk vandaan...

Komt het puur door die 5 cylinder..
of komt het door een luchtfilter of een uitlaat...

Het is echt een geluid wat echt Volvo is.... 8)

Menno

Zal wel de combinatie zijn van wat je daar opnoemt.
Moet wel zeggen dat de nieuwe modellen: S60, S80, V70 (2000 en nieuwer) de roffel hebben verloren   :(

En of dat nou enkel komt door de uitlaat  ???

Keesjan

;) Koos,

Ik denk dat je antwoord al in je vraag opgesloten zit.
Ik kan me een audi 90 van een collega herinneren. Die had ook een vijfcilinder incl mooi geluid.
Maar het zal ongetwijfeld de forse vijfcilinder in onze auto's zijn in combinatie met de dikke uitlaat. De loop van een vijfcilinder is heel anders dan een vier of zescilinder. De demper zal e.e.a wel the finishing touch geven.
Het is wel super herkenbaar he, als je in de stad loopt te slenteren (lees: winkelen met vrouw) hoor je al van verre een roffel aankomen. Tenminste IK wel, haha.

Volvo comfort

Ik betrap mezelf er ook op idd..ik hoor ook een roffel al van verre aankomen...het geluid is  onbetaalbaar

Zo herkenbaar als het goedkope geluid van een startmotor van een bmw ;)

Keesjan

He Koos,

Ben je intussen al weer een beetje blij met je auto na al die beslommeringen met de vakgarage van omkattend Nederland? ;-)
Ik hoop het maar. Niks zo frustrerend als een nieuwe auto waar "dingetjes" aan zijn.

Spin!

Inderdaad...het geluid herken je uit duizenden, maar dat heb ik ook als er een 440 aan komt snorren...van die auto's hebben we er ook een aantal van gehad. Niettemin klinkt het geluid van een 850 gewoon geweldig...stoer, sterk, krachtig en had ik sterk al genoemd? :D

www.vm-parts.nl

Volvo comfort

Citaat van: Keesjan op 25-01-2005 22:34:40
He Koos,

Ben je intussen al weer een beetje blij met je auto na al die beslommeringen met de vakgarage van omkattend Nederland? ;-)
Ik hoop het maar. Niks zo frustrerend als een nieuwe auto waar "dingetjes" aan zijn.

Leuk dat je het vraagt... :)

Ik ben hartstikke trots op mn roffel...Net als iedereen hier trouwens..

Het is ook vervelend als je nieuwe wagen elke keer weer weg moet..ik was echt van plan om er gewoon bij te blijven ...maar mn vriendin zei dat dat een beetje overdreven is...

Het voelde elke keer weer alsof je je kind wegbrengt naar het ziekenhuis...

Elke keer kijk je naar buiten en dan staat je roffel er niet alleen maar een lege parkeerplaats :'(   en dat rotte gevoel dat ze je wagen aan het verkrachten zijn...

Ik ga er nu ook niet meer heen voor de bougies heb ik zelf mn knip opengetrokken..

Ook moest ik hem opnieuw laten uitlijnen omdat ik hem terugkreeg met een scheef stuur... dat heb ik ook zelf betaald..ik had zoiets van laat maar....
Ze hebben ook een paar lichte krasjes aan de zijkant van mijn motorkap gemaakt en overal zitten vette hand afdrukken op de motorkap...toen had ik echt zoiets van'' van mij hoeft ie daar nooit meer naartoe''

Je merkt gewoon dat ze steeds lakser worden... >:(

Een beetje service hoef je niet te verwachten.....

Ik kan trouwens niet wachten op de tourrit met de club in februari.....ik denk dat ik van te voren al in een hotelletje ga zodat ik lekker vroeg aanwezig kan zijn... ;D

Walter

Citaat van: Spin op 25-01-2005 23:18:22
Inderdaad...het geluid herken je uit duizenden, maar dat heb ik ook als er een 440 aan komt snorren...van die auto's hebben we er ook een aantal van gehad. Niettemin klinkt het geluid van een 850 gewoon geweldig...stoer, sterk, krachtig en had ik sterk al genoemd? :D

Het is die vijfpitter. Bij een S60 ed is ie inderdaad een heel stuk minder maar zet daar een sportuitlaat onder en het geluid is terug.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Volvo comfort

Het is die vijfpitter. Bij een S60 ed is ie inderdaad een heel stuk minder maar zet daar een sportuitlaat onder en het geluid is terug.
Citeer

Dan snap je toch niet dat ze het mooie geluid gaan dempen bij die nieuwe wagens...
Maar geldt dat ook voor de nieuwe V70 als je daar een sportuitlaat onder zet dan heb je de roffel terug??

Walter

Mijn vader heeft een S60 2.4 met daaronder een Heico dubbeluitlaatsysteem. Die klinkt net als een GLT, lekker donker en diep. Of dat bij elke nieuwere Volvo is durf ik niet te beloven

Facta non verba
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.

Yackall

Citaat van: Keesjan op 25-01-2005 21:49:13
;) Koos,

Ik denk dat je antwoord al in je vraag opgesloten zit.
Ik kan me een audi 90 van een collega herinneren. Die had ook een vijfcilinder incl mooi geluid.
Maar het zal ongetwijfeld de forse vijfcilinder in onze auto's zijn in combinatie met de dikke uitlaat. De loop van een vijfcilinder is heel anders dan een vier of zescilinder. De demper zal e.e.a wel the finishing touch geven.
Het is wel super herkenbaar he, als je in de stad loopt te slenteren (lees: winkelen met vrouw) hoor je al van verre een roffel aankomen. Tenminste IK wel, haha.

Ik denk dat de uitlaat zeker een factor is. Mijn Lancia 5 cylinder klinkt heel anders. Maar je kunt wel horen dat het geen 4 cylinder is. Levert de turbo trouwens nog een extra bijdrage ('donkerder geluid')? Ik liep onlangs door Wassenaar en hoorde een herkenbaar geluid achter me. Ik dacht:" Dat is een Volvo met turbo". En, ja hoor. Het was een 850 T5. Of komt het niet door de turbo, maar door de dikkere demper? Of is het wishfull thinking?  ;D

Walter

Een turbo treed op als demper, dus een ander en vaak "stiller" geluid.

Facta non verba

Volvo comfort

Citaat van: VolvoMafia op 27-01-2005 16:36:13

Dan allemaal maar je turbo eraf slopen ;D

En dan bij mij erop zetten :P

speedyT5

Citaat van: VolvoMafia op 27-01-2005 16:36:13

Inderdaad heeft de Turbo een veel milder geluid, wel lekker op de snelweg enzo, maar in de stad of de buitenweg een beetje doortrekken moet je toch wel flinke toeren maken om de wel hele mooie Turbogrom erin te krijgen, (tja ..automaat...) maar ja dat duurt meestal maar even want voor je het weet zit je op hoogst illegale snelheden :)  

Wat dat betreft zit ik er toch nog wel eens aan te denken om speciaal voor de typische 850 sound een gewone 2.5 20V met handbak weer erbij te kopen.

(maar ja of men dat bij mij in de straat kan waarderen is punt twee, nogal weinig parkeerruimte...)
8)
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Rad

Heeft de klank van de roffel ook niet te maken met de lengte van ieder van de 5 pijpen van het uitlaatspruitstuk tot aan het verzamelpunt aan het eind van het spruitstuk?
Dat bepaalt immers het moment en de tussentijd waarop de knallen van iedere cilinder naar buiten komen en dus hoorbaar zijn.