Onregelmatige cruise control

Gestart door yannickdv, 18-12-2014 14:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yannickdv

Tot op heden ben ik erg blij met mijn 10v uit 98. Echter, de cruise control doet niet helemaal wat ie moet doen vind ik.

Als ik hem bijvoorbeeld instel op 100 dan zakt ie af naar 98 om weer bij te regelen naar 102 ongeveer. Dat vind ik nogal onnauwkeurig, dit is op een vlak wegdek met airco uit.

Ik neem aan dat op de V40 uit 98 hetzelfde systeem zit en daar heb ik dit nog nooit gehad, herkent iemand dit of is er iets kaduuk. Werkt deze CC op vacuĆ¼m en heb ik mss ergens een lek?

Bedankt  ;D
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Lunadust

Het eerste waar ik aan denk is een vervuild gasklephuis.
Techneut, geen dichter.

yannickdv

OK dan gaan we die morgen ook maar even open trekken. Thx!
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

volvobug

Vind het niet abnormaal, weet niet beter of mijn cc heeft altijd al die variatie gehad.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Zou dat niet kunnen voortkomen van de lambdasonde. Die zorgt ervoor dat de auto 'zagerig' optrekt.
Ik heb laatst gereden zonder sonde (vergeten aan te sluiten) en dan krijg je hetzelfde gevoel op de CC.

yannickdv

Citaat van: Vulk op 18-12-2014 19:28:52
Zou dat niet kunnen voortkomen van de lambdasonde. Die zorgt ervoor dat de auto 'zagerig' optrekt.
Ik heb laatst gereden zonder sonde (vergeten aan te sluiten) en dan krijg je hetzelfde gevoel op de CC.

Hmm geen idee, heb geen last van zagerig optrekken.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

volvobug

Citaat van: Vulk op 18-12-2014 19:28:52
Zou dat niet kunnen voortkomen van de lambdasonde. Die zorgt ervoor dat de auto 'zagerig' optrekt.
Ik heb laatst gereden zonder sonde (vergeten aan te sluiten) en dan krijg je hetzelfde gevoel op de CC.
Ik denk het niet, ook met een verse sonde blijft de cc 1-2 km/uur naar beneden of boven bijstellen. Het is bij mij overigens niet zo dat dat heel "schokkerig" gaat, maar gewoon vloeiend. Maar je ziet het wel op de teller gebeuren.
Naar mijn idee is het ook zo dat hij de snelheid in beginsel wel netjes vasthoudt, maar als je bijv. een helling van een viaduct krijgt en hij staat ingesteld op 100km/h, hij eerst terugzakt naar 98 om dan pas te reageren en te corrigeren, om vervolgens door te schieten voorbij de 100km/h richting 102 en dan weer terug naar 100.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

Meen wel eens hier gelezen te hebben van iemand die alle leidingen in het vacuĆ¼msysteem van de cc maximaal heeft ingekort en dat dat het wat nauwkeuriger en directer maakt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

De oude V40/S40 gebruikte inderdaad hetzelfde vacuum systeem als de 850 en V70 zonder ETM. In mijn oude S40 had ik ook het probleem dat het systeem altijd wat achter liep, in de V70 wederom. Het is helaas een weinig geavanceerd systeem, dus ik vrees dat je deze onnauwkeurigheid altijd een deel zal houden.

Het klinkt echter wel logisch dat als je de slangen inkort, dat het systeem sneller/directer zal reageren en daarmee de afwijking mogelijk kleiner maakt. Ik denk dat hetzelfde zal gelden wanneer je een koperen buisje gebruikt in plaats van de originele kunststof leidingen. Mocht iemand zin hebben en in staat zijn om de nodige hoekjes te buigen, dan heb je komend weekend weer wat leuks te doen  ;D

yannickdv

Nu zit ik mijn oude topics door te lezen, en zie ik dat dit nog onbeantwoord is. in het kader van oplossingen posten, bij deze.

Het probleem bleek hem te zitten in een oude, stroef lopende gaskabel :)

Hopelijk kan dit anderen helpen!
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green