Standkachel blijft zeuren..

Gestart door Minifreak1293, 28-12-2014 14:35:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maruska

wil je ook foto's maken van het apparaat die ze gaan gebruiken, met eventuele nummers erbij ? Ben erg benieuwd of het gaat lukken..
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

id20driver

De originele standkachel heeft een LIN diagnose aansluiting op pen 7 in de ODB stekker.
M.b.v een Volvo Systeem Tester, of met VIDA (va. modeljaar 99 CAN communicatie) is   het systeem op foutcodes te controleren.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


Sbv

Vol-FCR herkend bij mij de unit in ieder geval niet. Volvo system tester heb ik helaas niet

Minifreak1293

#33
Vandaag vol enthousiasme naar Jacob Schaap in Lelystad gereden. Daar hadden ze inderdaad de ardic iso tester die nodig is voor mijn type kachel. Deze wordt op de unit tussen de stekker en de aanstuurunit geplaatst. Dan de kachel uitlezen(hij moet wel aan staan dan) Op de tester zitten maar twee knopen...hij zegt wat te doen.

Maar goed....reset is gelukt. Fout code 39 stond in de ecu van de kachel. Vol hoop na de reset weer geprobeerd....maar helaas. fout code 39 blijft terugkomen en de kachel gaat niet branden....Op zich niet zo'n probleem ,want je weet nu waar je moet zoeken. Niets is minder waar...niemand kon vertellen wat fout code 39 is. Iemand enig idee??????

De service en behulpzaamheid bij Jacob Schaap was heel fijn. Jammer dat alleen niemand bekend is met de tester en nog erger....wat is de fout code???!!! Mocht helaas ook die lieve som van 117,59 euro afrekenen voor arbeidsloon:-(

Hier een foto van de tester. Hij moet worden aangevraagd bij Volvo nederland



Ben een beetje op google bezig en vind bij fout code 39 bij eberspacher: Short circuit – vehicle blower relay (maar aanjager werkt prima)
V70 T5 AT LPI

EricL

Ik heb de originele Volvo 091-B service-manual aangekocht, zodra die binnen is zal ik kijken wat die foutcode betekent.

id20driver


Artic ISO foutcode vlgs. Volvo service bulletin
Foutcode 39 : UNDER VOLTAGE. Accuspanning -
Vermoedelijke oorzaak: spanningsverlies in de bedrading of te lage voedingsspanning in de auto.
1. Controleer de bedrading en connectors op contactweerstand.
2. Controleer de accu/ laadkring

Opm. de kachel zal alleen opstarten als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Accuspanning hoger dan 10,5 V ( gemeten aan de + van de regeleenheid)
Brandstof niveau in tank meer dan 10 liter
Voldoende Koelvloeistof in kachel (ontluchten)
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


Minifreak1293

Citaat van: id20driver op 24-01-2015 17:16:50

Artic ISO foutcode vlgs. Volvo service bulletin
Foutcode 39 : UNDER VOLTAGE. Accuspanning -
Vermoedelijke oorzaak: spanningsverlies in de bedrading of te lage voedingsspanning in de auto.
1. Controleer de bedrading en connectors op contactweerstand.
2. Controleer de accu/ laadkring



Opm. de kachel zal alleen opstarten als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Accuspanning hoger dan 10,5 V ( gemeten aan de + van de regeleenheid)
Brandstof niveau in tank meer dan 10 liter
Voldoende Koelvloeistof in kachel (ontluchten)

Dank voor de reactie. Daar ga ik mee aan de gang. Had gisteren op de tester al de tekst Under voltage gezien, maar begreep dat het apparaat dan spanning had....aanname van mij was dat er low voltage zou staan.

Vandaag ook bij maruska geweest in Delft en die heeft me een hoop kunnen uitleggen en ook nog een leen module meegegeven !
Ik hou jullie op de hoogte.

V70 T5 AT LPI

maruska

en en en ?
al tijd gevonden om eraan te rommelen ?
al de waarden aan de unit kant gemeten ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Minifreak1293

Het is om te janken...gisteravond alles weer losgehaald. Gaan meten op de unit zelf, want dat is het begin. Gezocht naar een massa op de stekker van de unit en de +. De + had ik snel gevonden, maar geen massa....met massa op de carrosserie had ik keurige 12,62 volt. Ruim voldoende voor de kachel... Op de kachel zelf zit een klein zwart (dus ik denk massa) draadje dat geklemd zit onder een schroef met een oogje. Die los gehaald en helemaal schoon gemaakt. Toen op de stekker een massa (meerdere zelfs) en keurige 12,60volt op punt twee van de stekker( Links boven). Alles weer ingebouwd en met volle enthousiasme de kachel aangezet....hij start...spanning op de gloeikaars van ruim 10 volt (kreeg hij normaal alleen met draaiende motor), maar de kachel startte niet door. Ik leek meer geluid te horen alsof hij bijna wilde, maar dat kan ook zijn omdat ik dat zo graag wilde. Koelwater was nog wel warm...aan en afvoer van de kachel ook...Ik dus de hoop dat het daaraan lag, maar vanmorgen hetzelfde verhaal
:eusa_silenced: :eusa_silenced: :eusa_silenced: :'( :'( :'(
Hij werkt nog steeds alleen met een draaiende motor...als hij dan eenmaal brandt kan ik de motor afzetten en gaat hij gewoon door...

Maruska...de nummers komen met de laatste twee cijfers niet overeen...heb jouw unit dus niet geprobeerd. Ik zal hem zo snel mogelijk naar je opsturen.
Wel super dat je hem wilde uitlenen
V70 T5 AT LPI

id20driver

Op de kachel zitten 2 plus aansluitingen. Een constante + via zekering 12 of 16  (rode draad)en een geschakelde + via relais 106 en zekering 29. (Blauw/gele draad).
Je schrijft dat de kachel alleen werkt nadat je de motor hebt gestart. Heb je ook al eens geprobeerd de kachel te starten als je alleen het contactslot in stand 2 zet? Dus niet met draaiende motor.
Doet hij het dan nog niet. Meet dan op de blauw/ gele draad of je spanning hebt. Uiteraard met ingeschakeld contact.
Er is ook nog een derde +aansluiting met rood/witte draad die van de +dynamo komt. Hier zou je met draaiende motor dus ook de laadspanning  moeten kunnen meten.
Zijn al deze spanningen aanwezig dan vermoed ik toch een fout in de regeleenheid. Wat je kunt proberen is om deze open te maken en te controleren op bijv. Slechte soldeerverbindingen of vochtintreding.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


maruska

Ik zie hem wel terugkomen Marthijn ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

eric vermeer

is de thermische beveiliging niet ingetreden? ik heb dit ook gehad, de standkachelventilator begint dan te draaien zo ook de waterpomp maar de brandstofpomp gaat niet tikken en even erna valt alles stil.

doet hij dit bij jou ook?
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

id20driver

Citaat van: eric vermeer op 29-01-2015 15:06:52
is de thermische beveiliging niet ingetreden?

Dan zal de kachel ook niet werken bij draaiende motor.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


Minifreak1293

Ik heb de kachel al eens proberen te starten met het contact op verschillende posities. Dan doet hij het niet....alleen met draaiende motor start hij. Als ik dan de motor weer afzet dan blijft de kachel branden. Laatste keer dat ik dat heb getest was overigens wel mijn accu leeg daarna....

Ik ga maandag avond weer aan de gang met de kachel. Ik moet dus op de rode en blauw-gele draad minimaal 10,5 volt meten? Pak ik dan de massa op de stekker zelf of maakt dat niet uit? Wat is de functie van de rood-witte draad die alleen met draaiende motor spanning heeft?
V70 T5 AT LPI

id20driver

De rood/witte draad is een signaaldraad zodat de regeleenheid "weet" dat de motor loopt.
uiteraard meet je op de draden van de stekker. Verzeker je ervan dat de massa aansluitingen 100% in orde zijn.
Het lijkt erop dat de kachel alleen start als er ook spanning op de rood/witte draad staat. Na het stilzetten van de motor lijkt het of de spanning die ook op de andere draden staat er wel voor kan zorgen dat de werking van de kachel in stand blijft. Vermoedelijk is er toch iets in de regeleenheid aan de hand.   
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater