Standkachel blijft zeuren..

Gestart door Minifreak1293, 28-12-2014 14:35:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WhizzMan

Het kan ook nog zijn dat de kachel slechte massa krijgt of dat er een slechte verbinding op de blauw-gele draad staat. Ik zou in de regeleenheid meten wat je daar aan voltages pakt. Als die goed zijn, is je regeleenheid gaar en moet je die repareren of vervangen lijkt me?

Minifreak1293

Citaat van: id20driver op 30-01-2015 00:22:08
De rood/witte draad is een signaaldraad zodat de regeleenheid "weet" dat de motor loopt.
uiteraard meet je op de draden van de stekker. Verzeker je ervan dat de massa aansluitingen 100% in orde zijn.
Het lijkt erop dat de kachel alleen start als er ook spanning op de rood/witte draad staat. Na het stilzetten van de motor lijkt het of de spanning die ook op de andere draden staat er wel voor kan zorgen dat de werking van de kachel in stand blijft. Vermoedelijk is er toch iets in de regeleenheid aan de hand.  


Ik ben helaas niet zo goed in elektronica...als ik spanning ga meten op de stekker van de regeleenheid, moet ik dan als massa de carrosserie pakken of een zwarte draad op de stekker?
Iemand enig idee waar de kachel zijn massa punten heeft? Misschien dat idd het kringetje gewoon niet rond komt...
V70 T5 AT LPI

maruska

Marthijn, zoals al geroepen : je auto is een grote massa. ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Minifreak1293

Sorry Maruska, geloof echt in je kundigheid qua elektriciteit , maar twijfel teveel aan mezelf. Wil zeker weten dat er in de stekker van de besturing unit een massa zit en dat die goed is. Dus als ik daar de zwarte pen op zet en de rest meet met de rode...dan kan ik dat allemaal uitsluiten:-)
V70 T5 AT LPI

maruska

Uiteraard Marthijn ;D.. Ik ga tussenstekkers maken met meetpunten. Dan lees je makkelijker eea uit.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Minifreak1293

Gisteravond weer bezig geweest met de standkachel. Draden weer doorgemeten op spanning en gezocht naar de draden die eerder waren genoemd in dit topic....maar ik kan er echt geen wijs meer uit. Er gaan vijf draden naar de kachel vanaf voren. Daarbij staat alleen op de rode draad spanning. Als ik dus op de stekker ga meten (bedieningsunit eraf) meet ik dus alleen op de rode draad 12,62V. Of is het de bedoeling dat ik meet met de bedieningsunit aangesloten? De blauw/gele...lijkt bij mij meer blauw/witte draad gaat naar de vlamdetector.
Ik heb foto's gemaakt voor de duidelijkheid...heeft iemand enig idee op welke kleur darden ik een signaal moet hebben....en moet ik dan meten met of zonder besturingsunit?
De cijfers op mijn unit zijn; VAC 3729644-1 en die ik Maruska heb geleend ARDIC 3729885-1 (overige nummers zijn hetzelfde). Zouden deze uitwisselbaar zijn. Visueel zijn ze eender.


V70 T5 AT LPI

volvobug

Geen idee van al die draden maar ik meen wel een draadbreuk of op z'n minst gebroken isolatie op een gele draad te zien. Lijkt me ook niet zoals het heurt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Minifreak1293

Citaat van: volvobug op 03-02-2015 22:18:14
Geen idee van al die draden maar ik meen wel een draadbreuk of op z'n minst gebroken isolatie op een gele draad te zien. Lijkt me ook niet zoals het heurt.
Helemaal....zit een krimpkousje omheen inmiddels
V70 T5 AT LPI

eric vermeer

1: signaal gloeibougie  gloeibougie uit 0volt gloeibougie aan pulsverhouding in %
2: regelsignaal aanjager interieur alleen als accessoire
3: voedingsmassa       0 volt
4: signaalmassa voor buitentempsensor, koelvloeistoftemp en vlamsensor  0 volt
5: signaal van dynamo   lager dan 2,75volt of met motor loopt hoger als 7 volt
6: diagnosekabel obd
7: signaal buitentemp 20graden is 0,5volt, temp hoger voltage omlaag en andersom
8: signaal vlaksensor, geen vlam 5 volt, wel vlam 1,5 volt
9: voeding vanaf accu, 12 volt
10: regelsignaal verbrandinsventilator, uit is 0 volt aan is pulsverhouding in % 12 volt
11: voeding verbrandingsventilator brandstofpomp en waterpomp
12: regelsignaal waterpomp, waterpomp en contact uit 0 volt, waterpomp uit en contact aan 12 volt, waterpomp en voeding ingeschakeld 0 volt.
13: regelsignaal brandstofpomp, pomp uit 0Hz pomp aan hoger als 0Hz dus frequentie neemt toe als pomp gaat lopen
14: regelsignaal timer, timer actief hoger als 7 volt  timer niet actief lager als 2,75 volt
15: voeding vanaf contactslot 15+
16: signaal koelvloeistoftemp, bij 20 graden 3,5 volt spanning neemt af als de temp hoger wordt
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

eric vermeer

buitentempsensor 4 graden 1,2K ohm
                              20 graden 500 ohm

verbrandingsventilator en waterpomp 1-10 ohm
brandstofpomp  8 ohm
gloeibougie  1 ohm
oververhittingsthermostaat niet afgegaan 3 ohm
                                             wel afgegaan 10 K ohm

sensor koelvloeistof temp 10 graden 20 K ohm
                                           20 graden 11 K ohm
                                          30 graden 8 K ohm
                                          75 graden 1,5 K ohm
                                          90 graden 900 ohm
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

Minifreak1293

Citaat van: eric vermeer op 04-02-2015 19:59:52
buitentempsensor 4 graden 1,2K ohm
                              20 graden 500 ohm

verbrandingsventilator en waterpomp 1-10 ohm
brandstofpomp  8 ohm
gloeibougie  1 ohm
oververhittingsthermostaat niet afgegaan 3 ohm
                                             wel afgegaan 10 K ohm

sensor koelvloeistof temp 10 graden 20 K ohm
                                           20 graden 11 K ohm
                                          30 graden 8 K ohm
                                          75 graden 1,5 K ohm
                                          90 graden 900 ohm

Super dank. Ik begrijp er nog niet heel veel van maar ga kijken wat ik kan meten. Ik begrijp hieruit dat ik dus weldegelijk moet meten met de besturingsunit aangesloten. Mocht ik nu een spanning missen kan ik er vanuit gaan dat de unit niet werkt.
V70 T5 AT LPI

id20driver

#56
Er bestaan verschillende aansluitschema's voor de standkachel. Ik heb hier wel een stuk of zes originele Volvoschema's liggen. Daarom zijn er ook zo veel verschillende partnumbers voor de betreffende regeleenheden. Na bestudering van je foto's , heb ik deze schema's nog eens doorgelopen. Op de stekker van de regeleenheid zijn maar10 van de zestien terminals aangesloten. Door de de draadkleuren en hun positie te vergelijken ben ik erachter gekomen welk schema gebruikt moet worden.
Hierbij een opsomming van draadkleuren en hun positie en functie.

1= groen->. Signaal timer. 12 V

2= zwart-> gezamenlijke massa van koelvloeistofsensor,gloeibougie en vlamsensor

3= rood-> constante plus (accuspanning)

4= oranje-> signaaldraad koelvloeistofsensor

5= geel-> voeding gloeibougie. Accuspanning als kachel wordt gestart

6= leeg-> geen functie

7=leeg-> geen functie

8= leeg-> geen functie

9= violet-> diagnose aansluiting ODB

10= blauw->signaaldraad vlamsensor. Massa als vlamsensor door licht wordt geactiveerd  

11= leeg-> geen functie

12= leeg->geen functie

13= Geel/ Zwart-> + brandstofpomp. Accuspanning als pomp wordt geactiveerd.

14=zwart-> massa signaaldraad koelvloeistofpomp

15= geel-> signaal+ voor koelvloeistof verbrandingsventilator en thermische beveiliging ,tevens naar kabelboom ECC . accuspanning als kachel wordt gestart.

16= Zwart-> signaalmassa verbrandingsventilator

De Ohmse waarden zoals boven omschreven zijn de zelfde.



C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


Hengeveld

Ik heb dit topic even doorgelezen, maar het is toch duidelijk? Te lage accuspanning (door slechte accu). Bij draaiende motor werkt hij wel zeg je. Dan zorgt de dynamo voor voldoende spanning. De spanning op de gloeiplug was 10 Volt bij belasting van de standkachel. Dat is dus te laag. De tester gaf de foutcode 39 dat de spanning te laag was. Drie duidelijke aanwijzingen die hetzelfde zeggen.

Dus: zet er eens een nieuwe accu in of sluit een andere accu (starthulp van andere auto) erbij aan met startkabels, om dit te testen.

id20driver

Citaat van: Minifreak1293 op 31-12-2014 15:26:03
Nieuwe accu erin...mocht niet baten:-(
Contact in stand 1 of 2 maakte ook geen verschil. Zou graag een computer vinden die hem kan uitlezen....
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


Hengeveld

Was die accu nieuw en wel goed opgeladen? Foutcode, meting van 10V is toch duidelijk.
Ik zou toch maar eens met startkabels met een lopende auto als starthulp proberen.