Hilko's Roffel

Gestart door hilko73, 03-01-2015 16:36:09

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Thnx.

Ik reageer misschien wat scherp, maar het is ook een gedoe... Maar het ligt dus echt aan een temperatuur gerelateerde oorzaak. Ik kan bijna op de seconde precies voorspellen wanneer de eerste hik komt.
Lambdasonde is best wel verdacht nu, maar goed. Even geduld maar weer.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Beetje rond het blok spuiten met remmenreiniger is een makkelijke manier om lekkages te vinden.

Ben zelf nu ook de laatste vacuüm slang aan het vervangen, die dikke naar de rembekrachtiger.

hilko73

Ik zoek me helemaal suf naar mogelijke oorzaken voor de (zeer vreemde) storing. Uit voorzorg heb ik een NIEUW en origineel brandstofpomprelais gekocht (ik had 'm al vervangen want de oude was stuk, maar dat was geen nieuwe). Inmiddels gaan de gedachten van de goegemeente ook steeds meer richting een onwillige ecu. Dat komt eigenlijk nooit voor, maar eens moet de eerste zijn. Bij de onderdelen die ik gekocht heb zit een ecu voor een handgeschakelde 10 klepper, dus ook dat gaan we proberen.
Een bedradingprobleem sluit ik zo goed als uit, omdat de auto koud wél goed loopt op benzine en LPG. Hooguit dat een slecht massacontact van de ecu zelf nog het probleem kan zijn, maar dat ga ik uitvinden als ik de carterventilatie ga vervangen. Dan moet namelijk het inlaatspruitstuk eraf en daaronder zitten de massacontacten van de ecu.
En ik ben aan het uitkijken naar een Landi setje voor het LPG gebeuren, maar dat heeft wat minder haast. Eerst moet ie goed aan het lopen komen.

Vacuümprobleem is niet waarschijnlijk, ik heb alle slangen en knietjes/connectoren al gecontroleerd en ze zijn goed; ook met remmenreiniger rond het blok spuiten resulteert niet in hoger of anders gaan lopen.

Nog maar een keer de lijst met onderdelen die al vervangen zijn:

Complete ontsteking, dus kabels, bougies, rotor, verdeler, bobine.
Nokkenassensor
BDP sensor
Temperatuursensor
Brandstofpomprelais (gebruikt)
Massabekabeling van accu naar blok en chassis
Distributie compleet (staat goed op tijd, is gecontroleerd)

Ga nog proberen:
Nieuw relais 103
Nieuwe lambdasonde
Andere (gebruikte) ecu

Als iemand nog andere ideeën heeft lees ik ze graag.
En ik voel me net zo'n Pittbull... ;D
Vastgebeten, ik zal het gekke ding weer op de weg krijgen...

elianmars

Jee, schiet niet op zo. Wel mooi dat je niet opgeeft  :eusa_clap:

Lammert

Lambdaregeling begint pas als de kvs op temperatuur is inderdaad, dus lambdasonde en bekabeling/stekkers daarvan zou ik zeker proberen uit te sluiten.

petrolhead2.5

nogmaals succes, ik vindt 't gaaf dat je doorgaat :eusa_clap:. Het wordt inderdaad wel een zoektocht  ;)

hilko73

Goed, nieuw relais 103 is opgehaald en zit in de auto. De geen die eruit kwam was ook van 1996, dus wellicht...
En ik heb nog heel wat met de kabelboom van de AMS installatie te doen. Niet normaal meer zoveel kroonsteentjes erin zitten.
Ik hoeverre kan een (niet juist) uitgebouwd alarm invloed hebben op het benzine-startsysteem van de AMS installatie?

razorx

Voor de compleet- en waarheid: Het is niet zo dat de lambdaregeling pas begint als de kvs op temperatuur is. De lambdaregeling begint nadat de sonde op temperatuur is plus nog wat vertraging. Normale waarden zijn voor dit type wagen een minuut of twee.

hilko73

Nieuw relais 103 maakt geen verschil, nieuwe lambdasonde ook niet. Kan nu alleen nog de ecu wisselen, dan heb ik alle hardware gehad. Is het probleem er dan nog, dan moet het in de kabelboom huizen.

classicT5

Heb je dat grijze relais voor bij je radiateur ook nagekeken? Bekabeling ervan?

Daar ook al verhalen over gelezen met vreemde storingen. Oa in blog van Piet.

hilko73

Het hoofd-injectierelais bedoel je? Nee, die nog niet vervangen. Wel nagekeken, bedrading is in orde.

hilko73

Tussen de bedrijven door wordt er aardig gesleuteld aan mijn 855. Door mijzelf, wel te verstaan.
Op het moment ben ik bezig met de carterventilatie.

Volgens mij is ie ooit wel vervangen geweest. Wat me ertoe bracht om 'm nu te gaan vervangen is dat het hele inlaattraject telkens volloopt met olie. OK, dat is wat overdreven, maar er wordt heel wat olie mee verbrand, hetgeen niet de bedoeling is. Ik ben dan ook erg benieuwd of het olieretourkanaal in het blok open is. Ben bang van niet, maar goed. Ook dat is op te lossen.

Meeste gedoe waren natuurlijk de twee boutjes onderop het spruitstuk. Die van de steun kreeg ik los, maar die van de peilstokbuis was rond gedraaid. Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om de peilstoksteun door te zagen, ook al omdat ik ook dat spulletje wil vervangen.

Tot slot nog een mooi plaatjes van hoe het NIET moet met de klepdekselpakking:

Ja, het is dicht. Nee, ik ben er niet blij mee zo. Ja, ik laat het nu zo zitten. Het gaat vanzelf weer lekken, da's vroeg genoeg om het spul er weer af te halen...

razorx

Oeef! Van die pakking word je inderdaad niet vrolijk. Kan het niet laten me af te vragen of je aan de binnenkant ook van die druipsteengrotten hebt.
Goed hoe je doorzet hoor!

petrolhead2.5

als je de pakking van 't inlaatspruitstuk niet vervangt kun je niet uitsluiten dat er 'valse lucht' naar binnen wordt gezogen. Ik zal 'm zeker vervangen. Evenals pakking gasklephuis. En direct vaccuumslangen controleren nu je alles kunt zien. En alles supercleanen uiteraard  ;)

hilko73

Natuurlijk vervang ik de inlaatspruitstukpakking. De oude is volgezogen met olie...
Het gasklephuis heeft al een nieuwe pakking, ik heb het gasklephuis ook laten zitten bij het uitbouwen van het spruitstuk.
Vacuümslangen zijn allemaal al nieuw, knietjes ook. Valse lucht trok ie niet, en ik verwacht eigenlijk ook niet dat ie dat wel gaat doen als alles klaar is. Tenzij ik er zelf een puinhoop van maak, natuurlijk ;D