Hilko's Roffel

Gestart door hilko73, 03-01-2015 16:36:09

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Ik denk dat ik het heb. Vanavond heb ik roffel weer in de stalling gezet. Als ik dat doe haal ik altijd de accu los. Dit keer kostte me dat bijna verbrande vingers. Ik vermoed dat er sprake is van slechte massa. Dat zou zelfs het hikken kunnen verklaren. Ga ik verder uitzoeken, iig maar eens een nieuwe massakabel bestellen.

Wordt vervolgt!
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Tijdens de pauze even bij roffel geweest en de massakabel eens goed bekeken. Aan de accuklem ziet het er goed uit, geen groene uitslag. Ook het massapunt achter de koplamp ziet er goed uit, die had ik ook al helemaal schoongemaakt.
Het aansluitpunt op het blok, in de buurt van de starter, is wel helemaal groen uitgeslagen. De kabel lijkt daar ook bros te zijn.
Bij de automaterialenhandel heb ik nu anderhalve meter kabel van geschikte doorsnee gekocht en een stapel die-hard accu- en aansluitklemmen.
Binnenkort eens plaatsen en dan zal het me benieuwen of er verbetering gaat zijn.

hilko73

Tja, ik heb 'm maar te koop aangeboden.
Iets met te weinig tijd en te veel andere zaken aan het hoofd.

hilko73

Ja maar, krijg nou alles!!

Huh? Nou, dat zit zo:

We zijn thuis aan het verbouwen. En hoewel mijn 854 een erg trouwe metgezel is, is het geen verhuiswagen. Dat is mijn 855 natuurlijk wel...

Vanmiddag had ik een uurtje over.
Daarom heb ik vanmiddag getracht om de 855 te reanimeren. Ik heb de massabekabeling vervangen en alle massapunten opgeschuurd. De hoofd-massakabel bleek half door te zijn. Ik had dus goede hoop dat dit de klachten veroorzaakte en dat de problemen nu opgelost zijn.

Bleef het wel spannend natuurlijk; eerst starten. Beetje chagrijnig wakker worden, een seconde of 5 op 4 cilinders, daarna op 5. Oude peut ook, erg lekker vindt ie dat niet en het stinkt ook behoorlijk.
Enfin, rustig even laten draaien zodat de ECU weer "iets" van parameters had. Daarna (illegaal nog, want geschorst) een rondje om het blok. Dat ging goed, na het derde rondje eens op LPG gezet en ook dat ging goed.
Auto uit de schorsing gehaald en rijden met dat ding. Na een kilometer of 2 heb ik een hikje opgemerkt, en dat kan vanalles geweest zijn. Daarna bleef het weg en naarmate de kilometers opliepen ging de motor ook steeds mooier draaien. Eigenlijk ben ik met een grote grijns terug naar Den Haag gereden. Ik wacht het nu even af tot na de kerst, als de 855 het zo goed blijft doen als nu, dan ga ik de 854 schorsen en gaat de estate de winter door.

Met de nieuwe massakabels rijdt het apparaat beter dan ooit in mijn bezit. Niet zo vreemd, want ik heb zo'n beetje alles wat met de ontsteking en de AMS te maken heeft al vervangen.

Kom je op onderhoud... alles eigenlijk klaar, ik ga nu wel op zoek naar een (gebruikte) carterventilatie set. Dat is het enige dat er nog aan gedaan moet worden, afgezien van het cosmetische.
En dat wil ik dan toch nog wel even aanpakken.

razorx

Mooi dat hij weer goed draait. Tja geduld en doorzetten.
Moet bij mij de massa kabels ook eens preventief onder handen nemen.

hilko73

Ik mag nog wel ff doorgaan  met doorzetten.
Uiteraard heeft de nieuwe massabekabeling veel goeds gebracht. Zo keldert het stationaire toerental niet meer als de ventilator inkomt, bijvoorbeeld.

Echter, waar het om begonnen was is nog niet opgelost: nog steeds gaat de motor hikken/stotteren zodra de kvs opgewarmd is...
De auto loopt nu zonder AMS (LPG)computer omdat ik ervan overtuigd was dat daar het probleem in zou zitten. Helaas...

Actielijstje voor nu: kvs sensor en bekabeling nalopen (want temperatuur gerelateerde storing).
Ecu bekabeling, stekker, amp voet en massa nalopen
Map sensor uitwisselen.  
De storing is maar lastig te pakken. Via de zoekfunctie zijn er trouwens veel topics te vinden die in min of meerdere mate over hetzelfde probleem gaan.
Ik hoop, en vermoed, dat ik steeds dichter bij de oplossing kom en dat moet ook, want het rijden op benzine met een LPG auto tegen LPG wegenbelasting is niet heel lang grappig, als u begrijpt wat ik bedoel ;D

Het mot en het zal weer gewoon gaan draaien!!

Thys

Interessant, van die TPS! Mag ik vragen wat je kwijt was aan een nieuwe? Ik heb de mijne eerder dit jaar ook vervangen voor een imitatie exemplaar, maar optrekken gaat nog steeds niet heel vloeiend, en zo zijn er vaker wat schokjes te merken. Ik ga je bevindingen volgen :)

hilko73

TPS origineel van de dealer, ik dacht iets tussen de 80 en 100 Euro, maar ik heb dat enigzins verdrongen... ;)

hilko73

Helaas... MAP sensor gewisseld, kvs sensor gewisseld, geen effect. Ecu uit z'n behuizing gehad, behuizing gedemonteerd, bedrading en stekkers bekeken (alles goed) alles weer in elkaar, geen effect.
Alle bedrading gecontroleerd op beschadigingen, niets...
Zodra de koelvloeistof op temperatuur is begint het hikken en bokken. In het opwarmtraject heb je er geen last van. De auto start ook goed en slaat meteen aan. Enige wat ik nu nog kan bedenken is de lambdasonde. Maar daar hoort een brandend mm lampje bij en een storingscode en die zijn er niet...

HELP! :(

petrolhead2.5

Je zou bijna denken dat 'ie ergens valse lucht trekt, echt alle vacuumslangen gehad?

petrolhead2.5

Laatst bij polo 1.4 (diverse, zowel dealer als elders) heel lang naar gezocht bleek defecte slang onder rembekrachter (buiten zicht) te zijn waar ie valse lucht trok.

razorx

Citaat van: hilko73 op 28-12-2015 17:15:19
..
Enige wat ik nu nog kan bedenken is de lambdasonde. Maar daar hoort een brandend mm lampje bij en een storingscode en die zijn er niet
..
Dat laatste is helaas niet het geval. Pas als de lambdasonde gevierendeeld is en de resten verspreid zijn over vier continenten krijg je een foutmelding met een defecte sonde bericht. ;)

hilko73

Dan op de bonnefooi zo'n ding nog eens regelen.
Maar ik heb 'm net weer even in de stalling geschoven, heb gewoon een betrouwbare auto nodig.

Ik krijg het alleen niet over m'n hart om deze 855 weg te doen. Wordt vervolgt, dus, over een maandje weer een poging.

hilko73

Citaat van: petrolhead2.5 op 28-12-2015 19:38:52
Laatst bij polo 1.4 (diverse, zowel dealer als elders) heel lang naar gezocht bleek defecte slang onder rembekrachter (buiten zicht) te zijn waar ie valse lucht trok.
Valse lucht geeft over de hele linie problemen, niet alleen als de kvs op temperatuur is.

petrolhead2.5

die polo viel totaal onverwacht in storing, n.l precies op het moment dat de scheur in de vacuumslang voldoende kierde, hij liep toen echt voor geen meter, meestal bij stationair draaien en wegrijden na tijdje stil te hebben gestaan en dat alles vrijwel alleen bij warme motor. Voor m'n gevoel komen sommige 'haperingen' minder aan 't ligt bij koude motor, omdat alles dan nog op een veel rijker mengsel loopt. Ik heb destijds een half jaar met deze auto (voor m'n werk) rond gereden om erachter te komen, deze was voorzien van 1.4 16v op Vogels VSI (prima, alleen later bij 135.000km kleppen verbrand/ komt vaker voor, het is ook geen B5252S  waar VOLVO op staat  ;))

Ik zie echter ook niet direct de oorzaak van 't probleem in een vaccuumlek, anderzijds is dit natuurlijk makkelijk/ vrijwel zonder investeringen uit te sluiten.

Ik wens je veel succes met je zoektocht, keep going strong  :angel: :eusa_think: ;D