olie verversen onzin volgens......

Gestart door citroen, 03-02-2015 12:19:50

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Verversen doe ik nog steeds iedere 15dkm.
Volgende week hopelijk nog even doen.

Maar na het verversen merk ik toch dat het motortje weer iets rustiger loopt.
Nu is die van mij net als vele hier op het forum niet helemaal standaard, maar als er een volle beurt tussen uit kan... ???
Ik rij overigens hoofdzakelijk lange stukken met de auto, geef alleen maar gas als hij goed warm is, en toch met net frisse olie loopt hij net weer wat rustiger en stiller. Dit is mij ook al verteld door mensen die er bij waren tijdens een wissel.

Daarnaast rij ik op lpg dus de olie blijft best wel prima schoon. ;D
De bougies moet ik daar en tegen wat vaker vervangen dan normaal.  :eusa_whistle:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

konniekip

Kwakzalverij bestaat ook in de autotechniek ;)

Een biostabiel voor motoren :D

The Demon

Flikker er gewoon Slick 50 in, dan kan je zonder olie rijden  ;D :eusa_wall: :eusa_wall:

classicT5

Zit wel kern van waarheid in, alleen de meetmethode heb ik mijn vraagtekens bij. Denk dat je vooral nauwkeuriger termijn zou moeten kunnen meten, dus ook vroeger vervangen indien nodig.

Bij grote scheepsmotoren, maatje villa zeg maar, wordt de olie niet op intervallen vervangen. Regelmatig neemt men monsters en stuurt die op naar laboratorium. Pas als olie onder bepaalde maatstaven valt wordt die ververst. Gezien de aantal liters zinvol. Bij een auto met die paar liter niet haalbaar.

Onderhoudsintervallen is sowieso discutabel, cadiilac had een blok dat om de 100k miles groot onderhoud nodig had, maar daar werden de dealers niet blij van. Technisch dus wel haalbaar maar commercieel niet.

citroen

Als motoren van een bepaald type de fabriek verlaten zijn ze allemaal hetzelfde. Verschillen ontstaan door het soort onderhoud en het gebruik. De een wordt anders belast dan de andere, in andere weersomstandigheden, etc.

Het moet toch een koud kunstje zijn om een paar motoren fabrieksaf te testen op slijtage en na 2k te vergelijken na wel of geen olieverversing. Bij gelijke omstandigheden, etc. worden de verschillen echt wel duidelijk.

Verder zou inderdaad een intelligente meetmethode van de conditie van de olie het vroegtijdig verversen van olie kunnen voorkomen.
Het is puur commercie en belangen dat zo'n meetmethode niet toegepast wordt in het onderhoud. Of de peilstokmethode voldoende betrouwbaar is kan ik met mijn lekenverstand niet beoordelen. Ik vind het initiatief wel sympathiek.

widebody

Citaat van: classicT5 op 03-02-2015 23:27:40
Zit wel kern van waarheid in, alleen de meetmethode heb ik mijn vraagtekens bij. Denk dat je vooral nauwkeuriger termijn zou moeten kunnen meten, dus ook vroeger vervangen indien nodig.

Bij grote scheepsmotoren, maatje villa zeg maar, wordt de olie niet op intervallen vervangen. Regelmatig neemt men monsters en stuurt die op naar laboratorium. Pas als olie onder bepaalde maatstaven valt wordt die ververst. Gezien de aantal liters zinvol. Bij een auto met die paar liter niet haalbaar.

Onderhoudsintervallen is sowieso discutabel, cadiilac had een blok dat om de 100k miles groot onderhoud nodig had, maar daar werden de dealers niet blij van. Technisch dus wel haalbaar maar commercieel niet.

Toen destijds de Northstar motoren gelanceerd werden, oa in de Seville STS/CTS was de eerste grote beurt 180tkm :o :o :o

NielZ3qp

Commercie is de longlife interval die er voor zorgt dat je met een moderne diesel de 5 ton niet meer gaat halen. Grappig is dat Toyota gewoon lekker intervallen aanhoudt van slechts 15000km en de conclusie mag je zelf trekken.

Iemand die van beroep in betrouwbaarheidsonderzoeken zit en auto liefhebber is heeft op regelmatige basis olie analyses laten doen en na 15000km is het beste er wel vanaf. Diverse 10W60's voor in de sportievere motoren moet je ook niet langer dan de jaar laten zitten. Daarnaast is menig turbo gesneuveld door gewoon de intervallen niet aan te houden. Wat iemand met deze info doet moet ie zelf weten, ik vind RCA's zeer interessant dus post vooral je ervaringen ;D
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

850-2.520V-Driver

Ook ik ben totaal geen expert maar wel van het principe "beter safe than sorry".
Auto's krijgen gewoon hun beurtjes volgens de opgegeven interval.
Vooral de C30 waarvan ik al meerdere malen gelezen heb dat 't behoorlijk nauw komt ivm de turbo.
Bij de vorige was de interval iedere 10K. Redelijk vaak mijns inziens, helemaal omdat dat in ons geval op zo'n 10 weken neerkwam. Bij de huidige is dat 20dkm, iets acceptabeler.
Dan nog, liever wat vaker verversen dan een nieuwe turbo of blok.

V70R^2

ach, bij auto's van vroeger ging de olie ook 4 x per jaar eruit, de rek van tegenwoordig is simpelweg een eis van de consument, die wil max 1x per jaar een beurtje, of die nu 10.000 of 50.000 per jaar rijd...

Met alle gevolgen van dien natuurlijk, ik blijf gewoon op 10.000 verversen, heb vroeger diverse samples laten nakijken, met een trackday of 2 en 7500km was de olie soms al helemaal niet meer goed.

Laguna-S60R

De turbo van onze 530D is ook puur gesneuvelt vanwege t feit dat vorige eigenaar geen olie wissels gedaan heeft laatste tien duizenden km's.. alle olie kanalen waren dicht geslibt.
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

NinaPaul

Citaat van: citroen op 04-02-2015 11:17:24
Als motoren van een bepaald type de fabriek verlaten zijn ze allemaal hetzelfde. Verschillen ontstaan door het soort onderhoud en het gebruik. De een wordt anders belast dan de andere, in andere weersomstandigheden, etc.

Het moet toch een koud kunstje zijn om een paar motoren fabrieksaf te testen op slijtage en na 2k te vergelijken na wel of geen olieverversing. Bij gelijke omstandigheden, etc. worden de verschillen echt wel duidelijk.

Verder zou inderdaad een intelligente meetmethode van de conditie van de olie het vroegtijdig verversen van olie kunnen voorkomen.
Het is puur commercie en belangen dat zo'n meetmethode niet toegepast wordt in het onderhoud. Of de peilstokmethode voldoende betrouwbaar is kan ik met mijn lekenverstand niet beoordelen. Ik vind het initiatief wel sympathiek.

Nee! Elke motor is anders, hoe je hem ook in elkaar steekt (met de hand of machinaal).

Als je wil beginnen met wetenschap en zo wil kijken naar het wel/niet olie verversen verhaal, begin dan eerst bij het begin en stap af van wat je denkt te weten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Lunadust

Iedere motor is anders.
Elke sensor is anders.
Ze vallen wel allemaal binnen bepaalde toleranties, vallen onderdelen buiten de toleranties dan komt er een hyundai sticker op.

Vw gebruikt voor de "longlife" motoren sensoren die op basis van (ik dacht )magnetisme bepaald wanneer je olie vergaan is. Geloof me dat systeem werkt niet. Die blokken draaien praktisch allemaal bij 160.000 de turbo op een hoop. De leasemaatschappijen willen de intervallen zo ruim gesteld dat de motoren het de leaseperiode net uitzingen.
Allemaal om kosten te besparen.

De particulier die de "schema onderhouden" geknepen egr milieu dramabak daarna koopt mag voor de kosten opdraaien.

Vuistregel die ik aanhoud is als het oliepeil op minium staat dan verversen.
Meestal tussen de 10 en 15 duizend. Luna is een uitzondering, die verbruikt van nieuw af aan 1 liter per 5 k km, die gaat om de 20k. Dan is de olie nog net donkergoud van kleur.
Techneut, geen dichter.

henry classic v70

Mijn kameraad heeft een garagebedrijf en de "longlife olie" klanten worden ingelicht dat er géén longlife olie in komt omdat hij dat slecht vindt voor het onderhoud van de auto. Hij geeft dan ook wel duidelijke uitleg over waarom juist géén longlife olie
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

petrolhead2.5

Citaat van: Lunadust op 05-02-2015 18:54:17

Vw gebruikt voor de "longlife" motoren sensoren die op basis van (ik dacht )magnetisme bepaald wanneer je olie vergaan is. Geloof me dat systeem werkt niet. Die blokken draaien praktisch allemaal bij 160.000 de turbo op een hoop. De leasemaatschappijen willen de intervallen zo ruim gesteld dat de motoren het de leaseperiode net uitzingen.
Allemaal om kosten te besparen.

Longlife motoren bestaan niet, longlife olie en service intervallen wel. Longlife is alleen een marketingterm.

De particulier die de "schema onderhouden" geknepen egr milieu dramabak daarna koopt mag voor de kosten opdraaien.

100% mee eens, egr koelers, 2 massa vliegwielen, spruitstukken turbo's, gaat vaak gedurende de gemiddelde kilometrages van de leasecontracten goed, maar daarna......vliegen ze je om de oren.

Vuistregel die ik aanhoud is als het oliepeil op minium staat dan verversen.
Meestal tussen de 10 en 15 duizend. Luna is een uitzondering, die verbruikt van nieuw af aan 1 liter per 5 k km, die gaat om de 20k. Dan is de olie nog net donkergoud van kleur.
Citaat van: henry classic v70 op 05-02-2015 19:31:07
Mijn kameraad heeft een garagebedrijf en de "longlife olie" klanten worden ingelicht dat er géén longlife olie in komt omdat hij dat slecht vindt voor het onderhoud van de auto. Hij geeft dan ook wel duidelijke uitleg over waarom juist géén longlife olie

petrolhead2.5

Ik/ wij zijn ook Anti Long life gewoon om de 15.000 - max 20.000km verversen maar gewoon minimaal 1x per jaar. Einde discussie. En bij moderne VW diesel 5W30 gewoon kroon oil of castrol weet ik 't voldoen allemaal aan de norm van VW hoor. En hoeft ook zeker geen 30 euro per liter te kosten !