olie verversen onzin volgens......

Gestart door citroen, 03-02-2015 12:19:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

The Volvoboy

Citaat van: maartendeb op 08-02-2015 11:39:12
Heb tijden met de Auto Refresh™ functie gereden. Schakelt vanzelf in vanaf 300.000km, interval slechts aanhouden voor het oliefilter.

;D !
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

WhizzMan

Ik lees nu dat ik nog vergeten ben om een goed luchtfilter te noemen als een methode om langer met je olie (en je motor) te doen. Een goed luchtfilter laat voldoende lucht door, maar zo min mogelijk (fijn)stof. Een K&N filter moet goed in de olie worden gezet en uiteindelijk zal een echt goed papierfilter beter werken als het om de levensduur van je motorblok gaat.

V70 classic

Citaat van: WhizzMan op 09-02-2015 22:15:33
Ik lees nu dat ik nog vergeten ben om een goed luchtfilter te noemen als een methode om langer met je olie (en je motor) te doen. Een goed luchtfilter laat voldoende lucht door, maar zo min mogelijk (fijn)stof. Een K&N filter moet goed in de olie worden gezet en uiteindelijk zal een echt goed papierfilter beter werken als het om de levensduur van je motorblok gaat.

Hmm.
Zou beteken dat men t best met een oud papieren filter rijdt.  :eusa_think
Die filteren nl het best  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Lunadust

Citaat van: WhizzMan op 09-02-2015 22:15:33
Ik lees nu dat ik nog vergeten ben om een goed luchtfilter te noemen als een methode om langer met je olie (en je motor) te doen. Een goed luchtfilter laat voldoende lucht door, maar zo min mogelijk (fijn)stof. Een K&N filter moet goed in de olie worden gezet en uiteindelijk zal een echt goed papierfilter beter werken als het om de levensduur van je motorblok gaat.

Ik zou em onderdompelen in olie en dan elke week je lmm vervangen.
De olieresten blijven daar namelijk op vastgebrand zitten.
Techneut, geen dichter.

Lunadust

#49
Citeer
Citaat van: Lunadust op 10-02-2015 07:50:31
Ik zou em onderdompelen in olie en dan elke week je lmm vervangen.
De olieresten blijven daar namelijk op vastgebrand zitten.

http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

Tenzij jij een onderzoek kan citeren wat het tegenovergestelde aantoont, ben ik geneigd K&N te geloven.

Wij van wc eend.....
Techneut, geen dichter.

-D©©©L-

In olie gedrenkte textiel filters werken goed

...op een grondverzet machine.

glenfiddich1983

#51
Citaat van: Lunadust op 10-02-2015 08:29:52
Citeer
Citaat van: Lunadust op 10-02-2015 07:50:31
Ik zou em onderdompelen in olie en dan elke week je lmm vervangen.
De olieresten blijven daar namelijk op vastgebrand zitten.

http://www.knfilters.com/MAF/massair.htm

Tenzij jij een onderzoek kan citeren wat het tegenovergestelde aantoont, ben ik geneigd K&N te geloven.

Wij van wc eend.....

Datzelfde kan je van dealers/garages zeggen die beweren dat hun papieren filters beter zijn?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)


glenfiddich1983

Citaat van: -D©©©L- op 10-02-2015 09:00:49
http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=2917

Hmm, interessant verhaal en de conclusie lijkt te zijn dat de papieren filters zelfs beter lucht doorlaten.. dat had ik niet verwacht.
Misschien moet ik die K&N meuk er maar gewoon uitgooien anders, als het toch niets toevoegt.

Weet iemand of een standaard papieren luchtfilter voor een S70 2.5T (193pk) ook voldoet voor een getunede 2.5T (240pk)?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

V70R^2

Citaat van: glenfiddich1983 op 10-02-2015 09:14:26
Citaat van: -D©©©L- op 10-02-2015 09:00:49
http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=2917

Hmm, interessant verhaal en de conclusie lijkt te zijn dat de papieren filters zelfs beter lucht doorlaten.. dat had ik niet verwacht.
Misschien moet ik die K&N meuk er maar gewoon uitgooien anders, als het toch niets toevoegt.

Weet iemand of een standaard papieren luchtfilter voor een S70 2.5T (193pk) ook voldoet voor een getunede 2.5T (240pk)?

Filters zijn allemaal hetzelfde afmeting, of je nu 140pk 10V of 265pk classic R had, de maat is hetzelfde, ik heb ook geen verschil ontdekt in het filter van de 10V en de 2.3t R.

Overigens flowt een K&N filter wel degelijk beter, al meerdere malen bewezen in een onafhankelijk onderzoek op een flowbench. Waarom dat zo is lijk me logisch, dat die daarom ook de echt fijne deeltjes soms doorlaat is dan ook logisch :P

Hoe minder het filtert, hoe minder weerstand het heeft, zelfde geld voor een grof open foam filter, die laat nog meer vuil door, en heeft wederom weer minder weerstand (en dus in dezelfde afmeting meer lucht doorlaat).

volvobug

Citaat van: V70R^2 op 10-02-2015 12:55:54
Citaat van: glenfiddich1983 op 10-02-2015 09:14:26
Citaat van: -D©©©L- op 10-02-2015 09:00:49
http://community.dieselschrauber.de/viewtopic.php?t=2917

Hmm, interessant verhaal en de conclusie lijkt te zijn dat de papieren filters zelfs beter lucht doorlaten.. dat had ik niet verwacht.
Misschien moet ik die K&N meuk er maar gewoon uitgooien anders, als het toch niets toevoegt.

Weet iemand of een standaard papieren luchtfilter voor een S70 2.5T (193pk) ook voldoet voor een getunede 2.5T (240pk)?

Filters zijn allemaal hetzelfde afmeting, of je nu 140pk 10V of 265pk classic R had, de maat is hetzelfde, ik heb ook geen verschil ontdekt in het filter van de 10V en de 2.3t R.

Overigens flowt een K&N filter wel degelijk beter, al meerdere malen bewezen in een onafhankelijk onderzoek op een flowbench. Waarom dat zo is lijk me logisch, dat die daarom ook de echt fijne deeltjes soms doorlaat is dan ook logisch :P

Hoe minder het filtert, hoe minder weerstand het heeft, zelfde geld voor een grof open foam filter, die laat nog meer vuil door, en heeft wederom weer minder weerstand (en dus in dezelfde afmeting meer lucht doorlaat).

Lijkt me onvolledige beschouwing. Hoe meer het filtert, des te beter voor je motor (en olie, daar ging het in dit topic om  :)). Maar om de grotere weerstand (drukverlies achter het filter) te niet te doen zul je oppervlakte moeten vergroten binnen dezelfde afmetingen. Reden waarom de filters veelal gevouwen zijn tot lamellen. Resultaat: verlaging van de weerstand met een verbetering van de filtercapaciteit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70R^2

En om dus met diezelfde oppervlak in een OEM filterhuis minder weerstand te willen hebben heb je dus een materiaal nodig dat minder weerstand heeft. Simpelgezegt, hoe groter de gaatjes, hoe minder weerstand en hoe slechter de filter capaciteiten.

Dat het slechter is voor je motor lijkt me logisch, het is altijd een afweging, prestaties, betrouwbaarheid, duuzaamheid etc. Ieder vind weer iets anders belangrijker.

In de race rijden ze met een RVS gaasje, motor hoeft toch niet langer mee dan 1000km, en zolang er geen blaadjes in komen vinden ze het wel best, alles voor die laatste 1 pk.

Maar we zitten hier in een olie topic, des te opener/minder fijn je filter des te nadeliger voor je oliekwaliteit.

NielZ3qp

Wat een dwaling van het topic ineens ???
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

Midicijnman

Om te beginnen: ik heb een K&N inlegfilter en dat bevalt me prima. Ik ververste elke 15k de olie (Kroon Emperol 5w40) en die kwam er dan nog redelijk helder uit. Het oliefilter heb ik enige jaren geleden eens opengemaakt na 15k gebruik. Dat viel reuze mee. Er zat wel wat bruine smurrie in, maar dat zag er meer uit als een soort appelstroop. Nadat de carterventilatie is gedaan, heb ik dat nog een keer bekeken. Bijna geen residu in het filter meer. De conclusie was dat ik voortaan de olie iedere 10k ververs en het filter om de andere keer, bij 20k dus. Toch merk ik wel verschil wanneer ik dan met de verse olie ga rijden. De motor loopt stiller en soepeler.
Ik heb bij verschillende auto's het effect gezien van te weinig of geen oliewissels. Black sludge zo dik als Hollandse klei! Wanneer die troep in de kleinere kanaaltjes terechtkomt en zo de circulatie van de olie door het blok verminderd, is het gauw afgelopen met de pret. Onze Volvo's zijn daar wat minder gevoelig voor, maar bij onze collega's van bijvoorbeeld Saab (GM motoren) is dat een groot probleem.
Het is net zoiets als schoenen poetsen: als je het nooit doet werkt dat prima, totdat het leer scheurt en je natte voeten krijgt. Doe je het wel, dan gebeurt dat uiteindelijk ook, maar dan zijn je schoenen echt al heel lang uit de mode. En de kwaliteit van het schoensmeer bepaald in grote mate hoe lang je met je ouderwetse schoenen voor joker hebt gelopen.
Kortom, laat mij maar lekker met verse olie mijn auto in topconditie houden.

classicT5

Brandstof speelt ook nog een rol. Met lpg heb je minder vervuiling van je olie dan met benzine of diesel. Verschil tussen diesel en benzine weet ik zo niet meer, maar denk dat benzine erger is, meer verzuring geeft dan diesel.