Stotteren op LPG

Gestart door LeRa, 01-02-2005 13:18:25

Vorige topic - Volgende topic

hilko73

Dat is de les die ik nu ook geleerd heb, ja.
Ik ben nooit ontevreden geweest over NGK's, maar het verschil is duidelijk. Bij een roffel maakt het blijkbaar echt veel uit.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Jammer hoor, toch te vroeg gejuicht. :(

Moest net nog ff weg, en meteen weer stotteren. Ditmaal resulterend in een backfire.
Gelukkig spetterde gewoon de kap van het luchtfilter eraf, hij loopt nog goed op benzine dus de lucht temp sensor zal 't nog doen...

Je hoort de bobine knetteren, dat lijkt me niet goed. Ik hoop van harte dat de vervanger al onderweg is.

petrolhead2.5

ik blijf 't onvoorstelbaar vinden dat deze motoren zo gevoelig zijn voor bougies. Ik ben benieuwd of het probleem nogmaals de kop opsteekt.

petrolhead2.5

sorry, ik had te snel getypt  ;) ik blijf meelezen en hoop oprecht voor je dat de oplossing naderbij is (al is het een compleet andere LPG installatie  :o)

rolvio

Als je denkt dat de bobine het probleem veroorzaakt, waarom zet je er geen nieuwe in? Nu ga je weer met een tweedehands aan de gang. Een beetje zoeken en je hebt een (originele) bobine rond de € 100,-  Hier bijvoorbeeld:
http://www.auto-onderdelen24.nl/volvo/850-stationwagen-lw/3982/10250/bobine

op Ebay wellicht nog goedkoper...

elmarconi

Citaat van: hilko73 op 22-04-2015 18:43:55
Waarschijnlijk is het toeval, maar het is ontstaan na het vervangen van de distributie.

Bij mij stond bij (deels) dezelfde klachten de distributie ook niet op tijd.
Dat samen met een uiterst brak en oud onderbrekerrelais + bedrading waren de oorzaak van het onregelmatige lopen.

1: Zorg dat je zeker weet dat de distributie op tijd staat.
2: Kijk met gezond argwaan naar het onderbrekerrelais.
3: G3 regelt op lambda, dus zorg er voor dat deze OK is.

Ref: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,44920.0.html
--
Autogas Inside . . .

hilko73

Goed. Een NIEUWE bobine (Bosch, € 135, eat your heart out) heeft het ook niet opgelost.

Het probleem zit echt in de AMS, of beter, in de dradenknoeierij ervan.
Dat ga ik aanpakken, en wel heel rigoreus: de hele troep van Vialle gaat eruit.
Er komt een Landi in.
En tot die tijd ga ik weer CX rijden  ;D

Als het allemaal weer werkt zal ik het wel laten weten hier.
Ik ga het niet eens allemaal opschrijven, maar er klopt zoveel niet aan de AMS installatie dat er eigenlijk geen beginnen aan is. Daarom dus de keus om de auto even te stallen en in alle rust aan het probleem te werken. Dat gaat me lukken, dus als het allemaal weer functioneert zal ik het laten weten hier. Voor nu: bedankt voor het meedenken!

V70geRwin

Verstandig besluit en nieuwe bobine is altijd fijn.
Succes met de ombouw en een cx is zeker geen straf.

rappendaf

ikheb pas een nieuwe bosch bobine gekocht en deze was slechter als mijn oude .hoe test je dit eenvoudig in het pikkedonker motor laten draaie met de kap open .bij mijn oude kwamen er vonkjes als ik hem met een handpompje natnevelde .bij de nieuwe schoten de vonken er droog uit bij licht enkel hoorbaar in de balkendonker zichtbaar .nu heb ik net mijn terug nieuwe bobine afgehaald en de auto loop tot nu toe goed en geen geknetter meer .Ik hoop dat u iets bent met de info mvg raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

rappendaf

dus het is ni mvg rafet omdat je iet nieuw steekt dat je het 100 procent kan uitsluiten
   C70 t5 23 T

Robster480

Ik heb niet het volledige topic gelezen, dus wellicht is het al genoemd:

Wellicht is het het relais wat zorgt voor de overschakeling van benzine naar lpg. Ik heb dit ook gehad, het relais werkte niet lekker meer, waardoor in 1 cilinder benzine ingespoten werd en in 4 gas. Stotteren tot gevolg, soms wel, soms niet.

Succes!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

rappendaf

ik probeer een topic altijd door te lezen zeker als ik wil antwoorden    is met verdamper als ik goed gelezen heb mvg raf
   C70 t5 23 T

rappendaf

en hij doet het ook op benzine dus euh
   C70 t5 23 T

hilko73

Het gestotter op benzine is over, dat kwam door een falend relais 103.
Op zich is het logisch dat dan ook je LPG installatie mee gaat vervelen, omdat (bij een juist ingebouwde installatie) relais 103 ook de LPG toevoer zou moeten afsluiten bij een calamiteit.

Helaas was dat te simpel geweest.

De auto loopt nu dus weer goed op benzine. Wil ook op LPG lopen maar blijft dus hikken.
Telefonisch heb ik mijn licht eens opgestoken bij Mesman. Ik werd vriendelijk te woord gestaan en men deed z'n best om mee te denken, waarvoor hulde.

Volgens Mesman is het relais (Vialtronic) dat ik omschrijf als onderbreekrelais ook een soort van veiligheidsrelais  ???
In ieder geval dachten zij niet dat dát relais het probleem zou zijn. Eerder het lambda-converteer kastje zou weleens de boosdoener kunnen zijn.

Daarom de vraag: heeft er nog iemand een complete AMS installatie voor een 850 10V op de plank liggen waar ik mee mag experimenteren? Ik zoek dan met name het lambda kastje, de computer en eventueel dus zo'n Vialtronic relais. Ik wil nou eerst weleens één en ander gaan proberen voordat ik alles ga vervangen.

De noodzaak en zin van ombouwen naar een Vogels systeem zijn, met de aanschaf van mijn 854, ook verdwenen. Bij voorkeur zet ik mijn 855 weg als reserveauto. Liefst wel op LPG, eventueel op benzine.

hilko73

Om dit af te sluiten: het probleem is opgelost.

Zowel op benzine als op LPG hikte de motor. Uiteindelijk bleek dit aan de massa-bekabeling te liggen. Die heb ik compleet vervangen en alle gehik is over, weg en foetsie :)

Het lag niet dus NIET aan de AMS, de verdamper, welk relais dan ook of de ontsteking; gewoon een falende massaverbinding. Ik vind het oerstom van mezelf, ik kom uit de Citroenwereld en daar check je als EERSTE je massa bij bovengenoemde klachten... ;)