liqui moly met mos2 10w40

Gestart door dirkvis1968, 24-03-2015 13:19:25

Vorige topic - Volgende topic

dirkvis1968

een kleine verrassing gehad
ik had vorige week mijn olie ververst (c70 2.4t) komende van 5w40 naar liqui moly 10w40 (olie wordt om de 6 maand vervangen dus het was geen oude troep)
eerste vaststelling : zwarte olie eruit en grijze olie erin
Deze olie is door de toevoeging grijs ipv doorschijnend

Nieuwe olie is altijd een beter klinkende motor maar kan subjestief zijn
Wat mij wel opviel is dat het gemiddelde verbruik zonder te resetten en met een ervaring van 6000 referentie km terugviel van 10.2 naar 9.8-9.7 liter per 100 km
Kan dat enkel die olie zijn???? :eusa_clap: :eusa_dance:
en nee heb geen aandelen in de olie en zit niet in de handel  ;D
Dit is normaal bij start dikkere olie dus je zou zeggen meer weerstand en verbruik maar duidelijk niet
De olie is er een 6 dagen in en heb een 300 km gereden ermee

V70R^2

Het spreekt voorzich dat na vervangen van de olie de smeercapaciteit toeneemt, de vervuiling is eruit en de verse additieven kunnen een betere oliefilm op de metalen hechten.

maargoed, zo'n groot verschil verwacht je niet als de olie recent nog was vervangen..

dirkvis1968

nee idd het verraste mij ook
natuurlijk nog maar 300 km
wou het maar even delen
laatste verversing hiervoor was oktober 2014 met 5w40 dus zeker geen oude olie
kan natuurlijk tijdelijk zijn maar eer dat het langdurig gemiddeld verbruik wijzigt bij gelijk gebruik (geen speciaal lange afstanden gedaan, gewoon dagelijks woon werk ont 16 km enkel)

-D©©©L-

Weersomstandigheden (waaronder buitentemperatuur) zijn ook gelijk geweest binnen de beide "testperiodes" ?

dirkvis1968

tje het is deze week ongeveel hetzelfde weer als vorige week dus ja
ga er verder niet op ingaan
tijd zal het leren
was aangenaam verrast dus ......

Lammert

Verschil winter / voorjaar? Winterbanden / zomerbanden? Kan vanalles zijn, maar alleen olie maakt zo'n verschil niet, zeker omdat je al goeie olie had. Als je nou op pek had gereden tot vorige week zou t kunnen ;)

Sweij

Het goedje dat aan de olie is toegevoegd, molybdeensulfide, wordt gebruikt om wrijving te verminderen, o.a. in industriële toepassingen. Oppervlakten van glijdende toepassingen kunnen er mee bewerkt worden, maar het kan ook vloeistoffen verwerkt worden. Het spul is gemalen, dus erg fijn poeder maar kan door de toepassing (in bijvoorbeeld een motor of versnellingsbak) eenvoudig nog verder afbrokkelen tot bijna de molecuulstructuur. Hierdoor wordt het nog veel fijner en de wrijvingsverlagende eigenschappen nog beter. Juist omdat de deeltjes zo super klein worden kan het goed aan een olie worden toegevoegd, zoals versnellingsbak olie. In motorolie ken ik het nog niet maar het zal me niets verbazen als dit aanzienlijk minder interne wrijving geeft, en dus het verbruik zal verlagen.

Ik weet of de olie met moly toevoeging veel duurder is. Wellicht is het een optie om het spul los te kopen, en dan zelf aan de olie toe te voegen. Natuurlijk eerst het machtige internet raadplegen voor de mengverhouding; er zal vast iemand zijn die het al voor je heeft geprobeerd.

dirkvis1968

neen nog altijd op winterbanden - niet harder of zachter gezet
geen gewijzigde rijstijl of zo
daarom dat ik het ook gek vond
gekocht via ebay ongeveer  35 euro voor 5 liter dus niet zo gek duur

Sweij

Dat is een mooie prijs. Is dat het merk, liqiu moly? Welke olie gebruikt die? Dat lijkt me namelijk ook wel fijn om te weten. Anderzijds... als je de moly als smeermiddel hebt zal de oliekwaliteit van minder groot belang zijn, kan ik me indenken.

Je bent hier volgens mij wel een pionier, ik ben erg benieuwd naar de resultaten op de lange termijn. Dit ga ik volgen! Nu nog iemand die het in zijn handgeschakelde versnellingsbak wil gooien.

-D©©©L-

Sweij

Citaat van: -D©©©L- op 25-03-2015 10:05:22
Datasheet van het additief

Kleine quote uit dat PDF bestand: Feststoffgehalt : ca. 3 %. Ik maak hieruit op dat er dus 3% MoS2 poeder in het additief zit. Ook staat er dat er 5% additief in de motorolie mag. Even rekenen: 5,8 liter x 5% = 0.29 liter additief. 3% x 0,29 liter = 0.0087 liter (of dm3) = 8.7 cm3 MoS2. Zoveel mag er dus van de vaste stof aan je 5.8 liter motorolie worden toegevoegd.

De vraag is alleen of die 8,7 cm3 "los gestort" of aangestampt is; het zal waarschijnlijk wel een verschil in gewicht maken.

Nou weet ik bij ons op de zaak nog ergens een verdwaald potje te staan...

Wie geeft me de specs voor MoS2 bij de versnellingsbakolie?:D

-D©©©L-

Overigens hebben de zuigers in de nieuwere volvo 5 cilinders standaard al een coating van dit materiaal aan de zijkant.

-D©©©L-

dirkvis1968

idd dat was de verpakking
ik wist echter niet hoe een foto opladen vandaar een link