Motor valt uit: veel geprobeerd, maar geen idee! OPGELOST!

Gestart door toonbinneveld, 01-04-2015 16:10:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toonbinneveld

Het wordt steeds vager. Ik kan de ECU niet uitlezen. Als ik mijn testkastje op pin 3 zet dan krijg ik een half brandende led en op knop drukken geeft geen resultaat...

Alle bekende oorzaken heb ik nagelopen:

-brandstofpomp gaat aan bij contact maken. er is druk op de fuelrail.
-nokkenassensor en toerentalsensor gewisseld
-temperatuursensor vernieuwd
-verdelerkap en rotor vernieuwd
-massa's schoongemaakt en getest, blok heeft keurig massa
-antennering gewisseld
-contactschakelaar gewisseld

NU dus de vraag, waarom kan ik de ECU niet uitlezen? Waar komt de spanning voor de ECU vandaan?

Het grijze relais boven de radiateur schakelt de ECU meen ik, dus maar eens gemeten met de multimeter.
Deze krijgt op de twee rode draden 12v continu(contact aan/uit). Op de groene draad 1v(contact uit) en 3,8v (contact 2). De oranje geeft geen spanning (contact uit) of 3,8v bij contact aan. Als ik het relais zo bekijk dan moet deze aan schakelen als er massa op de oranje zwarte komt. DIt gebeurd echter niet...

Kan iemand mij zeggen waar die schakeling naar de oranje/zwarte draad van het grijze relais gemaakt wordt?

V70geRwin


toonbinneveld

Al gedaan, die noem ik contactschakelaar. Of bedoel je dat die de massa moet geven bij het relais?

V70geRwin

Citaat van: toonbinneveld op 03-04-2015 13:00:21
Al gedaan, die noem ik contactschakelaar. Of bedoel je dat die de massa moet geven bij het relais?

Die zit achterop je contactslot.
Bedoelen we dezelfde?

toonbinneveld

ik bedoel de ronde schakelaar met pinnen erop die met twee schroefjes vast zit.

V70geRwin

Citaat van: toonbinneveld op 03-04-2015 13:44:20
ik bedoel de ronde schakelaar met pinnen erop die met twee schroefjes vast zit.

Yes die.
Maar wat heb je er mee gedaan?

RoelNL

Als je een andere ECU hebt zou ik die eerst proberen en als die geen stroom geeft dan moet je het denk ik zoeken in de bekabeling van de ECU.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

toonbinneveld

De contactschakelaar heb ik omgewisseld voor andere. Ik heb er 5 en allen zonder resultaat.

Ik denk ondertussen ook aan de kabels naar de ecu, in combinatie met het grijze relais. Heeft iemand een schema met wat ik moet meten op de pinnen van het contactblok van de ecu.

Al ik weet welke pinnen van de ecu 12V moeten hebben en welke massa zou al een hoop helpen.

elmarconi

Citaat van: toonbinneveld op 03-04-2015 14:22:49
De contactschakelaar heb ik omgewisseld voor andere. Ik heb er 5 en allen zonder resultaat.

Ik denk ondertussen ook aan de kabels naar de ecu, in combinatie met het grijze relais. Heeft iemand een schema met wat ik moet meten op de pinnen van het contactblok van de ecu.

Al ik weet welke pinnen van de ecu 12V moeten hebben en welke massa zou al een hoop helpen.

LMGTFY: http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/850%20Wiring%20Diagrams/TP3911202%20850%201996%20Wiring%20Diagrams.pdf

--
Autogas Inside . . .

toonbinneveld


V70geRwin

Citaat van: toonbinneveld op 03-04-2015 14:22:49
De contactschakelaar heb ik omgewisseld voor andere. Ik heb er 5 en allen zonder resultaat.

Ik denk ondertussen ook aan de kabels naar de ecu, in combinatie met het grijze relais. Heeft iemand een schema met wat ik moet meten op de pinnen van het contactblok van de ecu.

Al ik weet welke pinnen van de ecu 12V moeten hebben en welke massa zou al een hoop helpen.

Die kan je dan wel uitsluiten.
Inderdaad de ECU gaat niet vaak maar soms wel, ff proberen met een andere.

toonbinneveld

andere ecu geprobeerd, doet het ook niet. Ik wordt langzaam een beetje moedeloos. Die electrische schema's maken me ook niet echt vrolijk.

Kan er niet iets zijn met de startblokkering ofzo?


jeroen74

Startblokkering blokkeert de startmotor, niet de ECU.

Ik vind die 3,8V wat vaag. Heb je alle 12V pennen op de ECU al nagemeten of daar ook 12V op komt?

Heb je wel vonk? Blijft de brandstof pomp draaien als je start? Stopt ie na 2s na het staken van het starten?

V70geRwin

Citaat van: jeroen74 op 03-04-2015 15:07:05
Startblokkering blokkeert de startmotor, niet de ECU.

Ik vind die 3,8V wat vaag. Heb je alle 12V pennen op de ECU al nagemeten of daar ook 12V op komt?

Heb je wel vonk? Blijft de brandstof pomp draaien als je start? Stopt ie na 2s na het staken van het starten?

Die 2 seconden heb ik vaker gelezen icm de antenne ring.

toonbinneveld

#29
IK weet niet of de brandstofpomp blijft draaien aangezien je dat dan niet kan horen. Ik zal even de slang eraf wippen en kijken wat er gebeurd als ik start.

Ondertussen lekker in de electrische schema's gedoken. Net als VIDA erg ellendig om mee te werken. Er staat gewoon geen pin-out overzicht voor de ECU connector. Moet ik echt dat hele plastic huis gaan slopen om te zien wat eronder nu echt aan kabels zit of heeft iemand een overzicht welke nummers van 4/46(de ecu) uit de handleiding bij welke pinnen op de ECU-connector horen?

Edit: Ik heb al iets gevonden op de interwebs.

Ander puntje, Er staat op mijn ECU: " FE.2 " is dat de Fenix of een motronic? Gezien de oranjezwarte kabel naar het grijze relais zou ik Motronic moeten hebben, maar de " FE "  lijkt me wel meer bij Fenix passen.