Motor valt uit: veel geprobeerd, maar geen idee! OPGELOST!

Gestart door toonbinneveld, 01-04-2015 16:10:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cornelis-b

Toon zoals net afgesproken morgen eens kijken wat er met de laptop uit komt aan foutcodes.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

toonbinneveld

Uitlezen kan pas als de ecu werkt en daar zit het hem dus wel in. Ik heb de volgende bevindingen:

Ik meet net op de pinnen van de ecu en ik krijg continu 12v op pin 26 en geschakeld 12v op pin 12 zoals het hoort. Daarnaast zit er massa op pin 27, want ik meet van pin 26 naar 27 12v, wat volgens mij toch niet hoort?

Relais 2/31(middelste J-relais) getest en blijkt dat het relais kapot is. Andere erin, kraakt en stinkt meteen, nu ook kapot dus. Blijkt dat de geschakelde uitgang pool (naar de BL-R kabel volgens schema) massa maakt.

Dus ik heb op twee plaatsen massa waar het niet hoort: op de blauw-rode kabel vanaf relais 2/31 en op de groene kabel vanaf 2/32(grijze relais boven radiator)

Hoe kan dat? Ik ga eerst maar weer een nachtje over slapen en morgen weer verder zoeken. Ondertussen is alle input nog steeds welkom.

jeroen74

Je kabelboom zal wel ergens beschadigd zijn; als ik het goed begrijp heb je een motorwissel gedaan? Misschien dat er tijdens de inbouw een kabel ergens klem gezeten heeft en dat er nu een draadje of wat open en bloot ligt.

toonbinneveld

Ik vrees ook dat ik er iets beschadigd is. Ik heb nog wel zo voorzichtig gedaan  :eusa_think:

mehn

Citaat van: toonbinneveld op 03-04-2015 17:18:09
Ander puntje, Er staat op mijn ECU: " FE.2 " is dat de Fenix of een motronic? Gezien de oranjezwarte kabel naar het grijze relais zou ik Motronic moeten hebben, maar de " FE "  lijkt me wel meer bij Fenix passen.

"FE" heeft niets met Fenix te maken.

Je kunt een Fenix ECU o.a. herkennen aan de fabrikant: Siemens. Motronic en LH Jetronic zijn van Bosch.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

toonbinneveld

#35
En de winnaar is: Peultje.

Ik had simpelweg de twee massa-aansluitingen op het motorblok achter de startmotor aan moeten draaien toen ik het blok plaatste. DOMdomdomdom  :eusa_wall:

Maar goed, ik heb nu wel een gedwongen snelcursus 850-elektriek achter de rug. Zeer leerzaam.

Gelukkig toch genieten van de Rrrrrr deze pasen.

Wel frappant dat die J-relais zo snel doorbranden bij slechte massa van de ECU(want dat zijn die twee massapunten 31/32 en 31/33)

Resume:

Mocht je 850 R zomaar uitvallen en je ziet daarbij het Lambda lamje niet meer oplichten als je auto op contact zet, dan heeft de ECU geen of slechte massa. Te meten op positie 13,28 en 42 van de ECU-connector A (Onder in de zwarte bak zit de conenctor, het lijkt er een, maar het zijn er twee aan elkaar, A is de voorste en B de achterste)

De spanning voor de ecu wordt geschakeld via contactslotschakelaaruitgang 15 naar zekering 1 naar ECU pin 12 en het grijze relais wordt door de ECU via massa geven op ECU pin 41 aangeschakeld en geeft dan 12v terug op ECU pin 27.