Lichtschakelaar bedient automaatbakschakelaar

Gestart door VolvoJac, 01-04-2015 20:41:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoJac

Omdat ik na diep graven op het forum het antwoord niet kan vinden op de elektrische storing die ik al enige tijd heb met mijn 850 T-5 post ik hier mijn vraag (en nee het is echt geen 1 april grap)

De storing is namelijk dat de lichtschakelaar, de schakelaar van de automaatbak beïnvloed.
Met het licht ingeschakeld doet de E|S knop het dus niet. De lichtjes hiervan gaan uit.
Met het licht uit functioneert de automaatbak naar behoren en ik kan ik gebruik maken van de E|S knop.

Wie o wie heeft een idee waar dit aan kan liggen en zijn er meerder forumledendie dit probleem hebben of hebben gehad en zo ja wat is de oplossing.
Ik hoor het graag.

Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

jelmo86

alleen overdag gaan rijden ;P.

geintje natuurlijk. ik zou het eens proberen met een andere knop voor de verlichting, misschien dat deze een slecht contactje heeft o.i.d.
Clublid 85012049

VolvoJac

Citaat van: jelmo86 op 01-04-2015 23:05:10
alleen overdag gaan rijden ;P.

geintje natuurlijk. ik zou het eens proberen met een andere knop voor de verlichting, misschien dat deze een slecht contactje heeft o.i.d.

Nu de klok een uur vooruit is is het niet zo heel erg ;-) maar 's avonds is het gewoon irritant.
Ik heb het al geprobeerd met een andere schakelaar, maar dat hielp niks :-(
Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

RoelNL

Haal de schakellaar s/e/w van de automaat is los en doe hem daarna opnieuw vast. Misschien helpt dit? Ik vermoet ook een slecht contact maar dat kan overal zitten natuurlijk maar beginnen met de makkelijkste dingen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

yannickdv

Klinkt als massaprobleem. Dat veroorzaakt vaak van dit soort onverklaarbare situaties xD
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

VolvoJac

Ik zal de E|S|W schakelaar er uit halen en schoonmaken. Wellicht helpt het.

Maar een massaprobleem klinkt ook aannemelijk.
Hoe kan ik dit checken en verhelpen?

Het probleem is overigens begonnen nadat ik een cd-wisselaar heb geïnstalleerd met originele kabel en de aansluiting/voeding heb afgetakt in de buurt van het linker achterlicht.
CD-wisselaar werkt naar behoren. Verlichting ook.
Als ik echter mijn lichtschakelaar op de uit stand zet blijft 20 seconden het lampje (verlichting kapot) in het dashboard branden.

Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

maruska

hoe heb je linksachter afgetapt ? op de daarvoor bedoelde stekker, of zelf iets gebouwd ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

VolvoJac

Citaat van: maruska op 03-04-2015 11:26:10
hoe heb je linksachter afgetapt ? op de daarvoor bedoelde stekker, of zelf iets gebouwd ?
Hej Mark,

Aan de cd-wisselaar zat de aansluitstekker met daaraan vast de contrastekker die uit de bekabeling van de vorige auto was geknipt.
Ik heb gekeken naar de draadkleur (zwart en rood/grijs) en deze opgezocht in de kabelboom ter plaatse.
Vervolgens de rood/grijze doorverbonden middels het doorknippen van de draad en deze daarna weer te verbinden met een kroonsteentje.
De zwarte draad idem maar ik heb deze later weer losgehaald en natuurlijk de draadbreuk hersteld middels ook een kroonsteentje.

Zoals gezegd de cd-wisselaar werkt prima.
Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

yannickdv

Koppel de CD wisselaar eens af. Kijk dan of het probleem nog steeds is.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

cornelis-b

Citaat van: yannickdv op 03-04-2015 12:32:56
Koppel de CD wisselaar eens af. Kijk dan of het probleem nog steeds is.

Inderdaad gewoon de stappen terug testen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

855T5+

Ik heb de cd wisselaar ook geplaatst. Eigenlijk hoort er een speciaal tussenkabeltje met aftakkingen naar de cd wisselaar tussen twee los te nemen stekers bij idd de linkerachterstijl geplaatst te worden. Zo' kabeltje zit in sommige 850's al voorbedraad (dus eigenlijk voorgestoken) en dan steekt er een contrasteker onderuit de bekleding met idd de draadkleuren die je noemt, kun je dus zo insteken (dan ligt ook de din kabel er al voorbedraad). Maar jouw methode werkt ook, alleen zou ik kroonsteentjes vermijden in dit geval en doorsolderen, om spannningsval te voorkomen. Ik moest ook één draad doorknippen en heb dat ook gesoldeerd. Op 12V zijn de stromen nl. relatief hoog en kroonsteentjes daardoor onbetrouwbaar. Op 230V is dat effect veel minder.
Volvo: Mutatis Mutandis

VolvoJac

Citaat van: yannickdv op 03-04-2015 12:32:56
Koppel de CD wisselaar eens af. Kijk dan of het probleem nog steeds is.

Inderdaad de gouden regel wanneer er iets mis gaat alles weer terugbrengen naar de situatie voor de storing.
Dit had ik echter al gedaan voordat ik dit topic begon, maar helaas zonder resultaat.

Ik zal de doorgeknipte draden door solderen, maar ik verwacht niet dat dit voorkomt dat de storing verholpen is daarna.

Massakabel is een optie (hoor wel graag hoe ik dit moet doen)
Het loshalen van de E|S|W schakelaar en deze opnieuw monteren is geen probleem.
Dit heb ik nog niet geprobeerd.
Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

855T5+

Lag de din kabel er al in of heb je die zelf gerijgd?
Als je de radio eruit hebt gehad om de din kabel achterin te steken kan het theoretisch zijn dat je iets afgeklemd hebt achter de radio bij het teruginschuiven. Vlak daar in de buurt loopt de kabelboom die ook naar onderen gaat in de "tunnelbak". Long shot, i know.
Volvo: Mutatis Mutandis

VolvoJac

Citaat van: 855T5+ op 03-04-2015 20:01:12
Lag de din kabel er al in of heb je die zelf gerijgd?
Als je de radio eruit hebt gehad om de din kabel achterin te steken kan het theoretisch zijn dat je iets afgeklemd hebt achter de radio bij het teruginschuiven. Vlak daar in de buurt loopt de kabelboom die ook naar onderen gaat in de "tunnelbak". Long shot, i know.

Die lag er niet in en heb ik er idd zelf ingelegd op de manier die jij beschrijft. De radio is er idd ook uit geweest.
Als daar vlak in de buurt de kabelboom voor de E|S|W schakelaar naar beneden loopt dan zou het idd goed kunnen zijn dat er iets beschadigd is of wordt afgeklemd.
Ik denk dat ik de middenconsole los ga halen en de draden van de E|S|W schakelaar ga volgen om uit te zoeken of het daar zit. Begrijp dan nog steeds niet goed wat dat te maken heeft met de lichtschakelaar (alhoewel de lichtschakelaar wel op het verlichtingspaneel (P|D|R|N etc) van de automaat geschakeld staat), alhoewel misschien raken twee draden elkaar nu wel ten gevolge van een beklemming ;-)
Volvo 850 T-5. En opeens is het jouw Volvo.
Lid Evenementen Commissie Volvo 850 Club

maruska

draden ESW schakelaar komen uit op de connectors onder je muntenbakje. zitten 3 connectoren, waarvan er wrs 2 zijn aangesloten. check die eens of ze nog lekker contact maken (en dus ook de pinnen erin, kabelbreuk etc)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R