V70 2.5T automaat, gear ratio's veranderen?

Gestart door Thaii, 03-05-2015 19:29:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Thaii

Hallo,

Sinds kort bezit ik een V70 2.5T automaat uit '98. Opzoekwerk heeft uitgewezen dat deze 4-bak ontzettend lange verhoudingen heeft waardoor het opgegeven vermogen totaal niet tot zijn recht komt. Kortere versnellingen zouden een groot verschil kunnen maken. Het hogere toerenaantal op de snelweg neem ik er dan graag bij.

Is het mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen/vervangen zodat er kortere verhoudingen ontstaan?

Een kleinere rolomtrek van de banden helpt natuurlijk ook om de lange verhoudingen te counteren, maar ik zou een ingreep aan de bak graag overwegen.

Alle tips zijn welkom!

RoelNL

Kleine tip ga met de 2.5t motor niet hoog de toeren in want dan kan je na een tijdje een motorwissel gaan doen. Er staan al genoeg verhalen op het forum hier over de 2.5t motor. Gebruik hem waar die voor gemaakt is weinig toeren met veel koppel door de lage druk turbo. Een handbak is wellicht een optie om je vermogen beter te verdelen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rappendaf

laat de auto chippen dan ben je blij met je lange vehouding. .zoals hierboven al gezegt auto gebruiken waarhijvoor gemaakt is dus koppel
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

leons850

Ook chippen vinden ze niet altijd even leuk.
mede omdat je bovenin meer lucht hebt ga je meer toeren maken. Ook de rustige rijders krijgen het blok stuk. Zie het blog van BBS. Gewoon lekker dieselen zeg maar.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Thaii

Citaat van: RoelNL op 03-05-2015 19:51:46
Kleine tip ga met de 2.5t motor niet hoog de toeren in want dan kan je na een tijdje een motorwissel gaan doen. Er staan al genoeg verhalen op het forum hier over de 2.5t motor. Gebruik hem waar die voor gemaakt is weinig toeren met veel koppel door de lage druk turbo. Een handbak is wellicht een optie om je vermogen beter te verdelen.

Kortere verhoudingen betekent niet meteen hoger in toeren gaan, wél ga je over je heel toerenbereik gewoon meer vermogen hebben. Hij zal natuurlijk wel sneller in toeren willen klimmen, maar het schakelmoment kan je gemakkelijk beïnvloeden. De handbak met 5 versnellingen is inderdaad opmerkelijk sneller maar ik wil echt wel voor een automaat gaan.

)()()sT

Een automaat van een 2.5 20V eraan hangen? Dan draai je bv. bij 120 ca. 2800-2900 toeren.

:)

classicT5

De automaat van de 20V heeft toch ook andere instellingen qua lock up?

-D©©©L-

Citaat van: Thaii op 03-05-2015 19:29:00
Hallo,

Sinds kort bezit ik een V70 2.5T automaat uit '98. Opzoekwerk heeft uitgewezen dat deze 4-bak ontzettend lange verhoudingen heeft waardoor het opgegeven vermogen totaal niet tot zijn recht komt. Kortere versnellingen zouden een groot verschil kunnen maken. Het hogere toerenaantal op de snelweg neem ik er dan graag bij.

Is het mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen/vervangen zodat er kortere verhoudingen ontstaan?

Een kleinere rolomtrek van de banden helpt natuurlijk ook om de lange verhoudingen te counteren, maar ik zou een ingreep aan de bak graag overwegen.

Alle tips zijn welkom!

Het koppel zit vooral onderin, ik snap dus niet wat je precies wenst te bereiken. In 1 is het koppel beperkt om de zaak heel te houden.
Stage 0 op de motor gedaan ?

cornelis-b

Eindoverbrenging veranderen en of tunen gewoon doen en nog even genieten en in die tijd een 2.3 blok helemaal klaar maken en als je daar mee klaar bent kan je hem er gelijk inhangen want dan is je 2.5T blok aan het einde. Lees je eerst eens goed in over deze motoren, zoals eerder opgemerkt als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn dan kunnen ze lang mee. Het is een heerlijk blok om mee te touren en het heeft voldoende souplesse om goed met het verkeer mee te komen. Wil je echt power bou dan een 2.3 blok in.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2015 21:17:55
Citaat van: Thaii op 03-05-2015 19:29:00
Hallo,

Sinds kort bezit ik een V70 2.5T automaat uit '98. Opzoekwerk heeft uitgewezen dat deze 4-bak ontzettend lange verhoudingen heeft waardoor het opgegeven vermogen totaal niet tot zijn recht komt. Kortere versnellingen zouden een groot verschil kunnen maken. Het hogere toerenaantal op de snelweg neem ik er dan graag bij.

Is het mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen/vervangen zodat er kortere verhoudingen ontstaan?

Een kleinere rolomtrek van de banden helpt natuurlijk ook om de lange verhoudingen te counteren, maar ik zou een ingreep aan de bak graag overwegen.

Alle tips zijn welkom!



Het koppel zit vooral onderin, ik snap dus niet wat je precies wenst te bereiken. In 1 is het koppel beperkt om de zaak heel te houden.
Stage 0 op de motor gedaan ?

Mee eens.

De 2.5t is juist qua karakteristiek een diesel blok, veel koppel onderin en rijdt makkelijk en vlot laag in de toeren. Je hebt niet de power bovenin van de t-5 varianten maar 200 pk is ook niet niks.

Eerst even kijken of alles in orde is en vacuumslangen etc. Anders kan een chip op maat nog iets doen wellicht. Als je echt de verhouding wil aanpassen moet er idd een bak van een niet turbo in.

Thaii

Citaat van: )()()sT op 03-05-2015 20:41:36
Een automaat van een 2.5 20V eraan hangen? Dan draai je bv. bij 120 ca. 2800-2900 toeren.

:)

Dat is een antwoord op de vraag. Vraag mij wel af of deze bak het hogere koppel van de turbo motor aankan?

Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2015 21:17:55
Citaat van: Thaii op 03-05-2015 19:29:00
Hallo,

Sinds kort bezit ik een V70 2.5T automaat uit '98. Opzoekwerk heeft uitgewezen dat deze 4-bak ontzettend lange verhoudingen heeft waardoor het opgegeven vermogen totaal niet tot zijn recht komt. Kortere versnellingen zouden een groot verschil kunnen maken. Het hogere toerenaantal op de snelweg neem ik er dan graag bij.

Is het mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen/vervangen zodat er kortere verhoudingen ontstaan?

Een kleinere rolomtrek van de banden helpt natuurlijk ook om de lange verhoudingen te counteren, maar ik zou een ingreep aan de bak graag overwegen.

Alle tips zijn welkom!

Het koppel zit vooral onderin, ik snap dus niet wat je precies wenst te bereiken. In 1 is het koppel beperkt om de zaak heel te houden.
Stage 0 op de motor gedaan ?

Het hogere koppel zit inderdaad onderin de toeren. Maar het beschikbaar vermogen loopt natuurlijk op wanneer je hoger in toeren gaat. Met andere verhoudingen ervaar je over het hele toerenbereik gewoon meer vermogen, je gaat geen hoger koppel krijgen. De bedoeling is dus gewoon een snellere acceleratie dmv het veranderen van de eindoverbrenging.

Al mijn Volvo's worden met veel liefde onderhouden door Thuur  ;D, dat zit dus wel goed!

Citaat van: cornelis-b op 03-05-2015 21:26:40
Eindoverbrenging veranderen en of tunen gewoon doen en nog even genieten en in die tijd een 2.3 blok helemaal klaar maken en als je daar mee klaar bent kan je hem er gelijk inhangen want dan is je 2.5T blok aan het einde. Lees je eerst eens goed in over deze motoren, zoals eerder opgemerkt als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn dan kunnen ze lang mee. Het is een heerlijk blok om mee te touren en het heeft voldoende souplesse om goed met het verkeer mee te komen. Wil je echt power bou dan een 2.3 blok in.

Ik ben al een aantal jaren eigenaar van verschillende V70's en ik ben op de hoogte van de kwalen van dit blok, helaas. Het is echter een exemplaar met 227 000km met volledige onderhoudshistorie, loopt zeer mooi. Vandaar dat ik toch nog vertrouwen heb in dit blok!

Het heeft inderdaad voldoende vermogen onderin voor dagelijks verkeer. Maar ik wou eens weten wat de mogelijkheden zijn door te spelen met de gear ratio's.

Citaat van: V70geRwin op 03-05-2015 21:34:28
Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2015 21:17:55
Citaat van: Thaii op 03-05-2015 19:29:00
Hallo,

Sinds kort bezit ik een V70 2.5T automaat uit '98. Opzoekwerk heeft uitgewezen dat deze 4-bak ontzettend lange verhoudingen heeft waardoor het opgegeven vermogen totaal niet tot zijn recht komt. Kortere versnellingen zouden een groot verschil kunnen maken. Het hogere toerenaantal op de snelweg neem ik er dan graag bij.

Is het mogelijk om de eindoverbrenging te veranderen/vervangen zodat er kortere verhoudingen ontstaan?

Een kleinere rolomtrek van de banden helpt natuurlijk ook om de lange verhoudingen te counteren, maar ik zou een ingreep aan de bak graag overwegen.

Alle tips zijn welkom!



Het koppel zit vooral onderin, ik snap dus niet wat je precies wenst te bereiken. In 1 is het koppel beperkt om de zaak heel te houden.
Stage 0 op de motor gedaan ?

Mee eens.

De 2.5t is juist qua karakteristiek een diesel blok, veel koppel onderin en rijdt makkelijk en vlot laag in de toeren. Je hebt niet de power bovenin van de t-5 varianten maar 200 pk is ook niet niks.

Eerst even kijken of alles in orde is en vacuumslangen etc. Anders kan een chip op maat nog iets doen wellicht. Als je echt de verhouding wil aanpassen moet er idd een bak van een niet turbo in.


Zoals eerder gereageerd rijdt ie inderdaad leuk in lage toeren, maar in hogere toeren zit er natuurlijk nog meer vermogen. Ik vind het gewoon zonde dat een blok met deze cijfers (al dan niet gechipt) erg gehinderd wordt in zijn prestaties door de lange verhoudingen.

De wagen is volledig gecheckt en de nodige slangen zijn vervangen. Een chip zal wellicht komen.

leons850

Als je een bak neemt van een '92 glt.
daar zitten geharde tanden En assen in.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70geRwin

Citaat van: Thaii op 04-05-2015 09:51:08
Citaat van: )()()sT op 03-05-2015 20:41:36
Een automaat van een 2.5 20V eraan hangen? Dan draai je bv. bij 120 ca. 2800-2900 toeren.

:)

Dat is een antwoord op de vraag. Vraag mij wel af of deze bak het hogere koppel van de turbo motor aankan?


Op de aangepaste eindoverbrenging zijn de bakken allemaal gelijk (AW42-LE).
De bak gaat prima tot ongeveer 400nm koppel (gechipte standaard 15g/16t t-5 automaat haalt dat ongeveer)

V70geRwin

Citaat van: leons850 op 04-05-2015 09:58:58
Als je een bak neemt van een '92 glt.
daar zitten geharde tanden En assen in.

wat betekent dit precies Leon?

leons850

#14
Citaat van: V70geRwin op 04-05-2015 10:07:26
Citaat van: leons850 op 04-05-2015 09:58:58
Als je een bak neemt van een '92 glt.
daar zitten geharde tanden En assen in.

wat betekent dit precies Leon?

Dat die bakken nog meer kunnen hebben dan de bak die bijv in mijn auto zit.
zit meer koolstof in het metaal daarom harder.

Edit: dit geld voor de handbakken realiseer ik me net.
Voor de AT's weet ik het niet.
Heb ik zelf ook niet. :angel:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein