Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StefanCJ

Mooi gedocumenteerd weer, chapeau!

V70geRwin

Nette Howto en goed werk, die howto mag wel gekopieerd en sticky vast boven aan komen wat mij betreft  :eusa_clap:

volvobug

Net werk, kun je tevreden over zijn als je zo'n klus zelf geklaard hebt  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

#153
Na de grote klus van 2 weken geleden, afgelopen weekend wat kleins gedaan:

11 juni 2016 - Volvo V70 432600KM - Nieuwe olie en een filtertje
Geen foto's: zo bijzonder was het niet.

11 juni 2016 - Mercedes SLK 209500KM - Nieuwe olie en een verstopte ruitenwisser sproeier
Van de kleine beurt wederom geen foto's gemaakt, want dat is inmiddels wel een beetje routine. Wat geen routine was, maar wel vervelend is dat 1 van de ruitensproeiers niet verder kwam dan de onderste 5cm van de voorruit. Helaas heeft Mercedes die ruitensproeiers in de paravan gezet, dus het is even wat meer werk dan bij de Volvo. Zeker als je daarbij bedenkt dat men aluminium ruitenwisserarmen gebruikt op een stalen kogel (die zitten dus muurvast).

Gelukkig had ik een handig stukje gereedschap voor dit klusje en dan is het makkelijk: Dop 13 pakken, moer eruit draaien en een trekkertje op de ruitenwisser zetten. Zet de trekker op spanning en geef een tikje op de ruitenwisserarm. Dan springt-ie vaak al los.



Vervolgens de dader verwijderd en een nachtje in de azijn gelegd.


Gelukkig werkte een 24u weken in azijn en aansluitend goed doorsteken en doorspoelen. En deze ruitensproeiers zijn elektrisch verwarmd en daardoor behoorlijk prijzig (60 euro per stuk). Dus dat is gelukkig niet nodig.

Komend weekend en komende week weer even verder met de Volvo: homokineet rechtsvoor begint te ratelen (hoes lijkt niet goed te zijn, want het is een aardig vette bende in de wielkuip en daar omheen) en de nieuwe airco condensor komt zaterdag binnen. Ook de veerpootrubbers voor vervangen voor een setje verse exemplaren en de auto goed uit laten lijnen. Dan zou het weer helemaal in orde moeten zijn  :)

Dionvr

Mooi gedocumenteerd, je oude achteras hangt ondertussen te glimmen onder mijn auto  ;D!


pcpg.janssen

21 juni 2016 - Volvo V70 434000KM - Homokineten en bak keerringen
Afgelopen week in een paar vrije dagen wat onderhoud en reparatiewerk gedaan. Dinsdag om 9u voor een slordige 90 euro aan o-ringen en 2 keerringen opgehaald bij de dealer en de drie dwaze dagen konden beginnen. Er lag al een set homokineten van SKF klaar en die stonden op de planning voor de 21e.

Na het bezoekje aan de dealer ben ik rustig richting Amsterdag gereden voor een dagje in de Heining Hobby hal. Prima garage en als je eens tegen moeilijkheden aan loopt is er altijd wel iemand bereid je even te helpen.

Daar aangekomen de wagen op een brug gezet en rustig begonnen met de voorwielen verwijderen, de wiellagers en stabilisatiestokjes los te maken. Ik heb dit gedaan op het punt waar de veerpoten aan de wiellager zit, omdat je dan de remmen lekker kunt laten zitten. Wel de lager ondersteunen, anders hangt het geheel aan je remslang en dat kan niet goed zijn.


Ik heb het nieuwere type aandrijfas, dus het een bout welke je makkelijk los krijgt met een dop 12 of 13.


Dat maakt het wat makkelijker dan de grote moer op de oudere modellen. De as kun je aan de wielzijde los tikken door een bescheiden tik te geven op de bout, welke de as in de wiellager vasthoud.
Aan de bakzijde zou je hem er met een korte, ferme ruk uit moeten kunnen krijgen, maar dat ging minder soepel dan ik had gehoopt. Ik heb een kleine wig tussen de bak en de as geduwd zodat de as loskwam. Hier zie je de korte aandrijfas met de oude homokineet:


Eerst wat vet weggeveegd en vervolgens heb ik de aandrijfas in de bankschroef gezet. Het borgveertje kon ik niet vinden, maar volgens de handleiding van SKF kon je de homokineet er ook af slaan met een hamer en een bijtel(tje). Dus zo geschreven, zo gedaan:


De nieuwe homokineet uitgepakt en gevuld met homokineetvet (er zaten 2 zakjes vet bij de homokineet):


Ashoes over de as getrokken, borgringetje op de as gezet en de as in de homokineet geduwd. Tweede zakje vet op de homokineet gedrappeert en het hele zaakje is weer klaar om de hoes weer dicht te maken.


Ook aan de bakzijde had ik een lekkende homokineethoes. Klem bleek niet goed aangetrokken te zijn, dus dat is makkelijk te repareren. Het gedeelte dat in de bak hoort te zitten, is op deze foto gevuld met lagervet van de Brezan (oude vet eruit, uiteraard alles even schoonmaken).


En dan ziet het resultaat er zo uit:


Eenmaal as die klaar is om terug te zetten. De as kun je gewoon weer terugduwen op dezelfde manier waarop je hem eruit gehaald hebt. Zet alle bouten weer goed vast en het ziet er zo uit:


Omdat de assen er nu toch uitwaren en de rechter keerring van de bak lekte, heb ik de geledenheid genomen om beide keerringen te vervangen. Volgens Vida kun je ze eruit halen met een klein breekijzer. Een platte schroevendraaier werkt in dat geval ook. Hier zie je de oude keerring zitten:


De nieuwe keerringen en het Volvo tooltje (dat ik wederom mocht lenen van Volvo dealer Reede in Amerongen):


Met voorzichtig tikken kwamen beide keerringen er goed uit. De rechter keerring was makkelijk, de linker lekte wat ATF dus daar moest ik meer opschieten dan ik had gedacht. De keerring zet je op het Volvo tooltje en vervolgens tik je hem er voorzichtig en met beleid met een hamer in:


En dan is dit je uitzicht: een mooie verse keerring.

pcpg.janssen

22 juni 2016 - Volvo V70 434000KM - Airco prepareren
Gisteren dus een stapel keerringen opgehaald voor de airco. Die zat er welk ooit in maar is al zeker 3 jaar niet gebruikt, dus de staat van diverse onderdelen is onbekend. De pomp was al vervangen voor een gebruikt exemplaar en de verdamper in het interieur had ik ook al gedaan. Vandaag is het tijd voor alle o-ringen (origineel natuurlijk), orifice en een nieuwe condensor:


Met  deze how-to van forumlid Razorx in de buurt ben ik begonnen met het vervangen voor de condensor. Ik heb ook m'n rechter koplamp verwijderd om de leiding waar de orifice in zat makkelijker te kunnen verwijderen.

De oude is er nu uit:


En na een uurtje zat de nieuwe weer mooi op z'n plek. Uiteraard met verse o-ringen:


Ook alvast een nieuwe droger erin gelegd. Deze wordt komende week aangesloten bij het vullen van het systeem.

pcpg.janssen

#158
23 juni 2016 - Volvo V70 434200KM - Mistlampen voor en uitlijnen
Na twee dagen hard werken, moest er toch nog even een klein dingetje gebeuren voor de APK. Ik had een tijdje geleden mistlichten gescoord en die had ik in al m'n enthousiastme al in de bumper gezet. Echter had ik het relais niet meegenomen. Dus naar de sloop om relais 201 en 213 te scoren.
Niet veel later lag ik in een onmogelijke positie onder het dashboard om relais 201 en 213 erin te prutsen. En op dat moment kom ik er achter dat er geen voetje op plek 213 zit...
Gelukkig bleek dat ik relais 213 niet nodig heb :)


Na het aan de gang helpen van de mistlichten had ik een afspraak bij Karelsen in Soest om de Volvo uit te laten lijnen.


Komende week nog "even" de airco laten vullen en hopen dat er niets geks wordt gevonden bij de APK (kan het me haast niet voorstellen). Dan kan de Volvo er weer even goed tegen aan.

pcpg.janssen

Afgelopen dagen rustig wat tijd besteed om alles voor de APK klaar te krijgen: afstelling van de gasinstallatie opnieuw gedaan (en dit keer ook de regelklep aangesloten en niet de manuele stelknop, zoals het al jaren zit), alle vloeistoffen gecontroleerd en de auto schoon gemaakt. Want de keurmeester mag best zien dat er een hoop werk in is gegaan het afgelopen jaar.

En dat werd beloond: Zonder opmerkingen door de APK. We mogen weer een jaartje  :eusa_dance:



Helaas nog geen airco, daar was vandaag te weinig tijd voor, maar die komt (hopelijk) volgende week. En dan werkt volgens mij alles in de V70 voor het eerst sinds ik hem heb gekocht :D

StefanCJ

Bekende uitlijner, kom je daar vaker?

pcpg.janssen

Nope, eerste keer. Ik heb ook geen idee of het beter zou kunnen, eerlijk gezegd. Maar m'n stuur staat voor het eerst rechts sinds ik de auto heb en de auto rijd rechtdoor als ik het stuur los laat, dus ik ben er blij mee  ;)

StefanCJ

Klinkt bekend  ;). Wie heeft hem uitgelijnd? Marius (Poolse man) toevallig?

pcpg.janssen

Zo, na een hele tijd geen update meer te hebben gedaan is het weer tijd geworden om de onderhoudshistorie weer een beetje bij te werken.

14 juli 2016 - Volvo V70 437200KM - Nieuwe banden
Ik zat al een tijdje te kijken naar nieuwe banden. De oude hadden nog een milimeter of 3 aan profiel, maar in de regen was de grip erg matig en er zat een trilling in de achterwielen en het laten balanceren van een set bijna versleten banden vond ik geen goede besteding van m'n zakgeld. Dus een setje nieuwe Hankook Ventus Prime 3 K125 besteld en laten omleggen. En dat rijdt weer heel erg lekker.

Stapeltje nieuwe banden


De velgen goed schoonmaken


Mooie, glimmende velg met een verse plak rubber, naast de oude



23 juli 2016 - Volvo V70 438400KM - Nieuwe LPG slang en AWD bumper
Na het ophalen van de tweede AWD bumper bij Mario in Herwijnen, dit keer in de juiste kleur, kon hij er vrij makkelijk onder. De parkeersensoren moesten worden overgezet en een nieuwe gasslang was nog nodig om de gasaansluiting op de juiste plek te krijgen (er zat al een aansluiting op de bumper).

Je kunt de gasleiding gewoon losschroeven. Er zal wat gas uitlopen (wat er op dat moment in de slang zit), maar niet veel door de terugslagklep op de tank. Wat wel handig is om te weten dat het gas zwaarder is dan lucht en dus naar beneden zakt. Zorg dat het gas weg kan uit het laagste punt waar het gas heen kan, in mijn geval de ruimte waar het reserve wiel ooit heeft gewoond.

De nieuwe gasleiding:



6 augustus 2016 - Volvo V70 439300KM - Noodreparatie uitlaat
Een paar dagen terug kwam m'n vriendin thuis en zei dat de Volvo meer geluid maakte dan normaal. Even starten en jawel: extra herrie onder de auto. De uitlaat is gescheurd bij de koppeling tussen de cat en de middendemper.


Snel proberen te fixen met gungum en wat alutape:




En dan snel de nieuwe uitlaat bestellen.


20 augustus 2016 - Volvo V70 441700KM - Nieuwe uitlaat
Hoewel het een paar dagen na de noodreparatie alweer feest was, duurde het wat langer voordat de uitlaat binnen was. Vooral de montageset duurde lang, dus de montage heeft een week op zich laten wachten.

Rustig begonnen met de uitlaat doorslijpen bij de koppeling tussen de cat en middendemper en het achterste stuk eruit gehaald.


Uitlaat eronderuit:


En de nieuwe uitlaat eronder


Deze uitlaat is iets minder stil dan het origineel, maar voor 95 euro met 3 jaar garantie kun je niet alles hebben. Het past prima en ik ben er blij mee. Vreemd genoeg zit ook deze uitlaat iets scheef, net als de originele.

pcpg.janssen

#164
24 augustus 2016 - Volvo V70 442500KM - Airco perikelen
Op 24 augustus heb ik de Volvo voor een dag achtergelaten bij een garage in de buurt om de airco te laten vullen. Inmiddels zijn beide radiatoren vervangen, de orifice vernieuwd, de leidingen schoon gemaakt en de pomp is vervangen voor een gebruikt exemplaar. Ik had de nieuwe droger dus in de auto gelegd en de monteur daar zou de zaak wel even vastzetten en vullen. Aan het einde van de dag haal ik de auto op, maar helaas: hij kreeg de leiding van de droger niet vast. De quick lock koppeling sprong iedere keer los, zei hij.


27 augustus 2016 - Volvo V70 442600KM - Airco perikelen deel 2
Nadat de vorige monteur de Airco niet in elkaar kreeg heb ik zelf de betreffende leiding er wel op gekregen met behulp van wat WD40 en een beetje overtuiging. Dus vol goede moed had ik een afspraak gemaakt bij de Kwikfit om de airco daar te laten vullen. What could possibly go wrong? Ik zet de wagen netjes neer bij de Kwikfit in Wageningen en in de wetenschap dat het een ruim uur gaat duren loop ik de stad in. Ik wilde toch nog naar de kapper voor m'n vakantie. Na anderhalf uur kom ik terug: het systeem lekt. Volgens de monteur was de hoge druk leiding niet goed. Ik had geen gereedschap bij me, dus ik rij naar huis en ga op zoek naar een airco specialist. Het maakt me niet meer uit waar die zit, als er maar airco in die auto komt. De 28e moet ik met 5 personen in de auto zitten voor meer dan een uur en dan heb ik geen zin om me een ongeluk te zweten.

Dezelfde avond kon ik terecht bij Airco Service Rotterdam. Ik had de beste man gebeld met de vraag tot hoe laat ik terecht kon bij hem en nadat ik had afgesproken dat we er rond 18.00u zouden zijn, kon ik er zo heen. En dat op een zaterdagavond. Voor 50 euro zou hij de airco vullen en het zou allemaal goed komen. Rond 18.15u waren we er eindelijk (beetje file gehad) en kon de Volvo meteen naar binnen. Hier bleek inderdaad ook dat de airco lekte. Echter niet op de metalen leiding met de Quick Lock koppeling, maar op de dikke slang die op de droger moet worden geschroeft. Die was helemaal niet vast gedraaid door de monteur die er op de 24e aan heeft lopen klooien! Dus ik ben samen met die kerel onder de moterkap gedoken, hebben samen alles nagekeken en toen we de derde poging waagden om het systeem te vacumeren, bleek het systeem eindelijk lekvrij! Toen heeft hij het systeem gevuld en tevens voorzien van detectievloeistof. En dan komt het moment van de waarheid: doet-ie het. Auto gestart, airco ingeschakeld en..... YES! Eindelijk koude lucht in de Volvo.

Blij als een kind in de snoepwinkel heb ik me minstens 5 keer verontschuldigd voor het gepruts van z'n voorgangers en met 20 euro fooi heb ik afscheid genomen. Die had hij dik verdient. Ik kan deze vent wat dat betreft aanraden: erg flexibel en naar mijn idee kundig.


27 augustus 2016 - Mercedes SLK 214000KM - Nieuwe lambda sonde
Omdat voor mij de vakantie eindelijk is begonnen en er een flinke reis met de Mercedes in de planning staat in deze vakantie, wilde ik een paar dingen preventief gaan doen. Een simpel klusje was de lambda sonde. Tenminste, mits je een speciale dop besteld, want dat ding zit op een onmogelijke rotplek: achter de motor, bovenop de uitlaat:


Maar met die dop is het een koud kunstje om de sensor eruit te draaien. Hier liggen de oude (wit uitgeslagen) en nieuwe sensor gezellig naast elkaar.


Makkelijk klusje, maar het betaald zich vanzelf terug. De originele Bosch sensor kost ongeveer 90 euro en m'n brandstof verbruik is inmiddels best een stukje beter geworden. Voorheen 9.33l op 100KM met Euro 98, de afgelopen 5000KM inclusief wat sportief rijden in de Alpen zit ik op 8.60 met Euro 95 (ze hadden in Italiƫ niet veel anders).


28 augustus 2016 - Mysteryland
Niet echt een update, maar wel een goed begin van de vakantie :-)
En een goede reden om te zorgen dat je airco werkt, want het was heerlijk festival weer  :eusa_dance: