Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

pcpg.janssen

20 December - 413970 KM - De oude automaat, een AWD bumper en wat sloopwerk

De kerstvakantie is begonnen en daarmee wordt het tijd om weer wat nieuwe projectjes te starten en wat oude af te ronden. Zo had ik de oude automaat nog liggen (die 13K geleden de geest had gegeven) en was ik benieuwd naar de schade aan de binnenkant. Zie hier, de mayonaise rondom het kleppenhuis:

Verder heb ik een tijdje terug bij forumlid Mario850 een AWD bumper opgehaald. Die bumper was LBP en ik heb een NBP auto, dus dat was schuren geblazen. Ook nog wat oude schades gevonden:

Er mag nog wel wat geschuurd en geplamuurd worden, voordat hier een nieuwe laklaag op kan. Dus dat is nog work in progress. Ook ligt er nog een spoiler in de verkeerde kleur, dus die wordt ook geschuurd en binnenkort aangeboden bij een spuiter.

Tot slot stond de oude, zilveren V70 diesel nog altijd te wachten op de voltrekking van het doodvonnis. Nadat alle bruikbare zaken eruit waren gehaald op een nette manier, spreken de volgende foto's voor zich:

Nu leverbaar met Targa dak:

De V70 Concept Cabrio:

De neus eraf en in 2 stukken geslepen:

De presentatie van de V70 Short Wheelbase:

Vanaf achter ziet het er nu zo uit:

Een hoop oud ijzer:

De dieselmotor met de M56 versnellingsbak (mocht je interesse hebben: hij is er nog):

De voorruit is nog in onberispelijke toestand en die wil ik daarom in mijn auto plaatsen.

In mijn ruit zit namelijk nu een flinke scheur. Echter, ik heb nog nooit een voorruit geplaatst.
Is er iemand die me zou kunnen helpen met het plaatsen van de voorruit (uiteraard tegen een vergoeding)?

Edit: wat extra formatering aangebracht in de laatste posts, om de leesbaarheid goed te houden.

razorx

Heerlijk leesvoer weer. Dank je.

henry classic v70

De AWD achterbumper lijkt een gewone achterbumper te zijn met een extra uitsparing.
Ik heb dat de afgelopen tijd eens in de gaten gehouden of ik een andere bumper kon vinden onder bijv. een R of iets dergelijks waar de achterkant wel "klopt"..... niet gevonden
Op dit plaatje kun je zien wat ik bedoel

Dit hebben dus alle achterbumpers van een S/V70 maakt niet uit of het een R of AWD is (is niet symmetrisch)
De XC bumper heeft dit niet en is wel symmetrisch, deze "klopt" dus wel (in mijn ogen hahahaha)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Hiker

Citaat van: pcpg.janssen op 03-01-2016 15:42:43

Tot slot stond de oude, zilveren V70 diesel nog altijd te wachten op de voltrekking van het doodvonnis. Nadat alle bruikbare zaken eruit waren gehaald op een nette manier, spreken de volgende foto's voor zich:

Nu leverbaar met Targa dak:

De V70 Concept Cabrio:

De neus eraf en in 2 stukken geslepen:

De presentatie van de V70 Short Wheelbase:

Vanaf achter ziet het er nu zo uit:

Een hoop oud ijzer:

Dit ziet er wel bizar uit: ik rij nog dagelijks heerlijk in mijn zilvergrijze V70 D 'R', afgelopen jaar weer 43000 probleemloze kilometers gereden. Jullie flexen 'dezelfde' auto tot schroot........

Wat was het bouwjaar en km-stand?
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

EricL

Wat ben je met dat subframe van plan?

pcpg.janssen

Citaat van: Hiker op 04-01-2016 21:41:34
Dit ziet er wel bizar uit: ik rij nog dagelijks heerlijk in mijn zilvergrijze V70 D 'R', afgelopen jaar weer 43000 probleemloze kilometers gereden. Jullie flexen 'dezelfde' auto tot schroot........

Wat was het bouwjaar en km-stand?
Het was een 98 met ruim 400.000km op de teller. Het vervelende van dit soort auto's met die kilometerstanden is dat ze in onderdelen domweg meer opleveren dan als complete auto. En daar kwam bij dat de bak nog wel eens goed lomp uit de 1e versnelling schoot en dat geeft niet het gevoel van degelijkheid wat je in een dergelijke auto graag wilt. Blok is verder nog wel erg netjes (kurk droog) en ook de turbo voelt nog goed (geen speling, voor zover dat met de hand is vast te stellen).

Citaat van: EricL op 04-01-2016 21:49:48
Wat ben je met dat subframe van plan?
Dat mag weg voor 2 kratjes Heineken (of die doosjes van 24x0,33). Ik PM je er even over.

pcpg.janssen

Vandaag weer een lekker klein klusje gedaan: de gasveren van de kofferbak vervangen. De oude waren nog origineel en waren niet meer in staat om de kofferbak omhoog te houden. Dit heeft er inmiddels een paar keer toe geleid dat ik de kofferbakdeksel in m'n nek heb gekregen, tijdens het inladen van de boodschappen. Dat is niet alleen pijnlijk maar ook ronduit gênant. Daarnaast de Action ruitenwisser vervangen door een echte.

En als je dan toch in de kofferbak bezig bent: even de vanger van het kofferbakslot iets naar achteren gezet, zodat het niet meer klinkt alsof er een kudde muizen in de kofferbak leeft. Heerlijk die stilte achteruit, maar nu hoor ik weer wat kraken in het dashboard (rechts onder ergens). Zo blijf je wel lekker bezig.

Dus vandaag de oude gasveren (stabilus 3956IK/Volvo 9187315) eruit gehaald:

En deze (stabilus 3958IA) zijn erin gegaan.

Ik krijg bijna zin om boodschappen te gaan doen. De rest van de middag heb ik echter gevuld met wassen, waxen en het interieur schoon krijgen. In dat proces ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat m'n voorruit lekt, want er ligt (weer) een laag water onder de pedalen.

Is er iemand die me kan helpen met het inzetten van een nieuwe voorruit? Dan heb ik weer droge voeten en een goed uitzicht  ;D

pcpg.janssen

16 Januari 2016 - 202700KM - Ontsteking van de SLK vervangen

In het weekend van 28 en 29 november heb ik het een en ander gedaan aan de Mercedes van m'n vriendin. En omdat het Volvo850forum toch een stuk leuker (en informatiever) is dan de meeste Mercedes fora, kegel ik het vervolg ook hier neer.

Vorige week woensdag (6 januari) kwam ik thuis en m'n vriendin zij dat de auto raar klonk. Ding gestart en hij liep op drie cylinders. Klinkt wel goed, trouwens. Eerst de oude bougies teruggezet in de hoop dat er 1 kapot zou zijn. Helaas niet. Vervolgens de bobines gewisseld en het probleem verhuisde met de bobine mee. Dus dat was duidelijk: penbobine stuk. Ze waren nog origineel, dus na 200.000km was het over met de pret.

Gisteren kwam eindelijk de postbode met de goodies:

Rustig begonnen met het verwijderen van de bobines en bougiekabels.

Vreemd genoeg gebruikt Mercedes een systeem met 2 penbobines en 2 bougiekabels. Geen idee wat de reden daarvan is, maar het werkt. De bougiekabel vanuit de bobine op cylinder 1 gaat naar de vierde cylinder. De bobine op cylinder 2 zorgt ook voor de vonk op cylinder 3.

Hierna de motorkamp dichtgegooid, het meisje geroepen en een proefrit gemaakt. De motor loopt stationair een stuk rustiger en na een paar korte stukjes rijden liep hij steeds beter. Na een slordige 100 km leek alles weer als vanouds.

Na 29 november leek alles goed, totdat ik anderhalve week geleden ineens het lampje van de koelvloeistof zag branden. Motorkap open, kijken wat er aan de hand is en alles zat onder de koelvloeistof. Zelfs de isolatieplaat die tegen de motorkap aan zit. Na wat zoekwerk, bleek dat de gloednieuw Behr thermostaat te lekken. De reden: een slecht afgewerkt randje, waardoor de rubber ring niet goed aansluit:

Links de Behr thermostaat (met een vreemd, gekarteld randje) en rechts een Wahler thermostaat. Mercedes gebruikt Wahler als origineel en het niveau van afwerking is echt een verschil. Nu zit de oude (van 1997) weer even in de auto, maar die gaat morgen gewisseld worden met de nieuw Wahler.

elianmars

classicT5

Zon bobine systeem zie je dacht ik ook bij Fiat/Alfa ed.

Op motorfietsen ook trouwens. Vroeger had ik een 4 cilinder motorfiets met 2 bobines, werkt ook zo.

razorx

Scheelt toch weer in de kosten met die twee bobines. Walchelijk van die Behr thermostaat overigens.

hilko73

Citaat van: elianmars op 16-01-2016 22:46:42
Wat apart met die bobines.
Wasted spark systeem is dat toch? Kom je wel vaker tegen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

leons850

Citaat van: classicT5 op 17-01-2016 13:55:44
Zon bobine systeem zie je dacht ik ook bij Fiat/Alfa ed.

Op motorfietsen ook trouwens. Vroeger had ik een 4 cilinder motorfiets met 2 bobines, werkt ook zo.

Een 1998 Volvo S40 T4 heeft ook zo'n systeem.
2 penbobines en 2 bougiekabels.
Blijft het er raar uit vinden zien, maar goed het werkt.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

hilko73

Tijd genomen om het hele topic door te lezen. Goed bezig en mooi om te zien dat je de auto zo goed bijhoudt. Daarnaast blij met de foto's van de gedemonteerde carterventilatie. Ik mag binnenkort ook ;D
Hoe bevalt het Leonardo LPG systeem, afgezien van de problemen die je beschreven hebt? Ik zoek een vervanger voor mijn Vialle AMS en volgens mij werkt de Leonardo ook met een ringmixer? Dat zou heel veel verbouwen (en kosten) schelen...

Ga door, ik blijf het volgen!  :eusa_clap:
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

pcpg.janssen

Citaat van: hilko73 op 18-01-2016 09:57:12
Tijd genomen om het hele topic door te lezen. Goed bezig en mooi om te zien dat je de auto zo goed bijhoudt. Daarnaast blij met de foto's van de gedemonteerde carterventilatie. Ik mag binnenkort ook ;D
Carterventilatie is erg goed te doen. Gewoon zorgen dat je alle onderdelen hebt, een setje handschoenen, wat remmenreiniger en een poetsdoek. En daarna gestructureerd werken. Het past allemaal maar op 1 manier en het zit (gelukkig) niet muurvast zoals diverse delen in je ophanging gaan doen over tijd. Neem er je tijd voor en zorg dat je het forum binnen handbereik hebt  ;)

Citaat van: hilko73 op 18-01-2016 09:57:12Hoe bevalt het Leonardo LPG systeem, afgezien van de problemen die je beschreven hebt? Ik zoek een vervanger voor mijn Vialle AMS en volgens mij werkt de Leonardo ook met een ringmixer? Dat zou heel veel verbouwen (en kosten) schelen...
De Leonardo is een heel simpel systeem en dat heeft voor en nadelen.
Voordelen:
Onderhoud kun je makkelijk zelf
Onderdelen zijn redelijk betaalbaar
Instellen van parameters kan met een goedkope RS232 naar TTL converter en gratis software (tunen en tweaken doe je dus gewoon thuis)

Nadelen:
Verbruik is met 1 op 8 niet bijzonder goed
Performance is minder dan op benzine (Hoewel ik 0 naar 100 in 11,4 seconden sowieso geen performance wil noemen  :eusa_silenced: )

Voor een 10 klepper (en eventueel ook 20 klepper zonder turbo) is het een goed werkend en goedkoop systeem. Voor een turbo zou ik toch echt voor LPI of een soortgelijk systeem gaan. Er is wel een verdamper die tot 300PK zou kunnen gaan, maar gezien het performance verlies dat ik nu al ervaar, zou ik het niet in een R stoppen. En daar komt bij dat je met een LPI systeem een wat beter verbruik kan halen (ik hoor mensen met een V70R die 1 op 9 doen gemiddeld, zonder verlies van vermogen).

Ik ben rustig aan het inlezen op een motorswap naar een T5 en dan zou er ook een ander LPG systeem ingaan, als het aan mij ligt. Maar eerst even sparen, want die Benz kost op het moment goed geld  :eusa_silenced: