T-5R wil niet starten na stilstand

Gestart door Ties, 28-05-2015 09:18:17

Vorige topic - Volgende topic

Ties

Goedemorgen!
Weer terug van weg geweest, maar nooit afscheid genomen van de CY. 3,5 jaar geleden een auto van de zaak gekregen en sindsdien de 850 binnen gestald en eigenlijk niet meer naar omgekeken (voelt zich schuldig).
Nu was de tijd aangebroken om de auto weer te reanimeren en hem weer rijdbaar te maken. Dus gisteren begonnen aan de klus;
nieuwe olie met filter, interieurfilter, luchtfilter, bougies, brandstoffilter, benzine afzuigen en 10l verse 98 erin, remmen gereinigd en het wintersetje er maar even onder. Ohja.. en ook een nieuwe accu natuurlijk  :)
Eerst een keer rond laten gaan met de bougiedoppen eraf. En dan... fingers crossed.... Karma is a bitch, auto wilde niet starten.

Het lijkt alsof de motor geen brandstof krijgt. Met startpilot geprobeerd en toen sloeg hij aan, maar ook direct weer af na het laatste pufje startpilot. Relais 103 verwisseld met de C70 van m'n broertje, geen resultaat. Bleek de zekering van de brandstofpomp doorgebrand. Nieuwe 15A zekering erin, maar nog niet starten. Nou verdenk ik die pomp dus, wellicht droog gedraaid?? Wat denken jullie? Is het slimste om nu de pomp te testen, en zo ja hoe doe ik dat? Of gelijk maar een nieuwe pomp monteren?
Help me deze slapende schoonheid weer wakker maken  ;D ;D

Died850

Pomp zou je moeten horen zoemen bij contact aan meen ik. Hoor je niks dan zou de pomp wel kapot zijn.

thom-b

Aan het uiteinde van de brandstof rails zit ook een ventieltje, als je die  indrukt met een klein plaalt schroevendraaiertje ( kijk uit het kan eruit spuiten) kan je zien of er druk op het brandstofsysteem staat, als het druppelig eruit loopt weet je genoeg ;)

Spin!

Citaat van: thom-b op 28-05-2015 09:52:22
Aan het uiteinde van de brandstof rails zit ook een ventieltje, als je die  indrukt met een klein plaalt schroevendraaiertje ( kijk uit het kan eruit spuiten) kan je zien of er druk op het brandstofsysteem staat, als het druppelig eruit loopt weet je genoeg ;)

Dan is de pomp kapot. Voor mijn nieuwsgierigheid, brandt het lambdalampje als je de sleutel op stand 2 zet voor het starten?

www.vm-parts.nl

Sweij

[off-topic modus aan]

Mooie wagen! :eusa_clap:

[off-topic modus uit]

V70geRwin

Benzine wordt aardig gummi na verloop van tijd.
Denk dat je je injectoren even moet laten reinigen, kan zowieso geen kwaad.

Pomp moet natuurlijk wel druk leveren  ;)

Ties

Citaat van: Spin! op 28-05-2015 09:53:34
Aan het uiteinde van de brandstof rails zit ook een ventieltje, als je die  indrukt met een klein plaalt schroevendraaiertje ( kijk uit het kan eruit spuiten) kan je zien of er druk op het brandstofsysteem staat, als het druppelig eruit loopt weet je genoeg ;)

Dan is de pomp kapot. Voor mijn nieuwsgierigheid, brandt het lambdalampje als je de sleutel op stand 2 zet voor het starten?
Had ik inderdaad gedaan. Er kwam een klein pisstraaltje uit dat al snel over ging in gedruppel inderdaad. Daarna niks meer.

Citaat van: V70geRwin op 28-05-2015 10:10:58

Pomp moet natuurlijk wel druk leveren  ;)

Heb de benzine uit de tank gezogen en daarna 10l nieuwe RON98 erin gegoten. Ook het brandstoffilter vernieuwd. Moet zeggen dat de benzine er nog wel goed uit zag. Niet meer troebel of dikker dan anders eigenlijk.

Denk dat ik er maar een nieuwe pomp in ga zetten. Heb nog wel een tweedehandsje, maar die ligt er ook al 5 jaar. Zal ik gaan voor een Walbro of gewoon die complete unit van ET? Hij is uitgerust met een vialle G3 installatie en ook MTE software.

V70geRwin

Citaat van: Ties op 28-05-2015 12:09:37

Had ik inderdaad gedaan. Er kwam een klein pisstraaltje uit dat al snel over ging in gedruppel inderdaad. Daarna niks meer.

Heb de benzine uit de tank gezogen en daarna 10l nieuwe RON98 erin gegoten. Ook het brandstoffilter vernieuwd. Moet zeggen dat de benzine er nog wel goed uit zag. Niet meer troebel of dikker dan anders eigenlijk.

Maar heb je het hele systeem leeggezogen voordat je hem hebt weggezet?
Anders heeft de bezine al die tijd in de injectoren gezeten en dan wordt het aardig gummie.

Je kan dit controleren door de rail te demonteren en de 5 injectoren in 5 jampotjes te laten spuiten.
Heb je een beetje idee of en hoe er nog wat uitkomt.

Ties

Citaat van: V70geRwin op 28-05-2015 12:13:41
Citaat van: Ties op 28-05-2015 12:09:37

Maar heb je het hele systeem leeggezogen voordat je hem hebt weggezet?
Anders heeft de bezine al die tijd in de injectoren gezeten en dan wordt het aardig gummie.

Je kan dit controleren door de rail te demonteren en de 5 injectoren in 5 jampotjes te laten spuiten.
Heb je een beetje idee of en hoe er nog wat uitkomt.

Oke, dat is inderdaad de moeite waard.
Maar ik kan de pomp sowieso controleren door te luisteren of hij zoemt wanneer ik het contact inschakel, begrijp ik?

V70R^2

Ja, zodra je de sleutel erin doet en op contact 2 zet hoor je de pomp 2-3 seconde zoemen om druk op het systeem te zetten.

Hoor je dit niet is die stuk (of de aansturing er naartoe).

855T5+

Aan het uiteinde van de brandstof rails zit ook een ventieltje, als je die  indrukt met een klein plaalt schroevendraaiertje ( kijk uit het kan eruit spuiten) kan je zien of er druk op het brandstofsysteem staat, als het druppelig eruit loopt weet je genoeg ;)

Met draaiende motor of uit ;D ;D

Beetje catch twenty two dus: bij niet draaiende motor en een paar minuten wachten, komt er bij mij ook niets noemenswaardigs uit behalve druppelen, maar met mijn auto is niets mis (T-5) met starten of benzinedruk.
Benzinedrukgelaar op de distributierail regelt tot 3 bar, die wil ook wel eens kapot zijn....en het klinkt als het hoofdrelais dat kennelijk ook wel eens kapot gaan (niet die 103). Dirk weet wel waar die zit (ik meen in de buurt van de radiator vooraan, maar kan me vergissen, de mijne is nog nooit kapot gegaan, dus heb hem nog niet in mn handen gehad...).
M.a.w. Ik durf de conclusie dat t brandstofpomp is nog niet te trekken, zoek eerst nog even een ruilobject voor de genoemde onderdelen, dan pas veel pecunia voor een pomp spenderen?
Volvo: Mutatis Mutandis

jeroen74

Gewoon effe paar seconden op contact zetten, en dan dat ventieltje indrukken... how hard can it be? ;)

Voordat je van alles op de bonnefooi gaat vervangen, meet gewoon wat dingetjes na. Krijg de pomp wel spanning bijvoorbeeld?

The Volvoboy

Idd, stekkerverbindingen kun je ook eens controleren op oxidatie. :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

peteRRR

Zijn we de ouderwetse kleun op de tank vergeten of een ferme tik op de benzinepomp.
Gaan we nu voor elke kriebel nieuwe spullen op onze nostalgie kopen. :P

Groet.

ps:als de pomp weer gaat draaien 1 of 2 reinigers/cleaners in een halve tank,wordt de boel ook weer fris van.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

leons850

Auto op contact en kijken of er een flink straaltje uit dat ventiel komt, 3bar is best veel. ;)
Zo niet dan kun je beginnen met zoeken in de brandstofpomp mechanisch of aansturing. Anders auto door iemand op contact laten zetten en zelf met je oor boven de pomp, vervolgens de bedrading proberen door te meten.
je zou inderdaad het grijze aansturing relais boven op de ventilator in de motorruimte even kunnen wisselen. Relais 103 is al uitgesloten. Wanneer je wel brandstof druk hebt injectoren of drukregelaar proberen. Misschien was een beetje olie op de zuigers laten lopen ook een optie ivm echt droge cilinders.
succes
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein