De 850 als trekauto. Ervaringen en tips.

Gestart door Klepper, 16-06-2015 12:19:46

Vorige topic - Volgende topic

Klepper

Zijn er mensen die de 850 inzetten als trekauto? Zijn er specifieke problemen, mede gezien de leeftijd?
Tips ten aanzien van benzinekeuze, toerental e.d. zijn zeer welkom.
Ik ga er zelf mee naar Spanje met een flinke sleurhut erachter. (2.5 20v)

Vr.gr,

Ruud

Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Klepper

Ex 850 20V, ex V70 t-5, nu V70n.

)()()sT

Gewoon toeren blijven maken... Op vlakke stukken is met ca. 95-100 de 5 wel te gebruiken, maar schakel zodra het nodig is wel gelijk terug, op hellingen vast en zeker wel naar 3 en soms 2 :)
Er zijn nog genoeg 850's en *70's die als caravantrekker gebruikt worden. Ik zelf ben er wel op gericht dat het koelsysteem in orde is qua radiateur, slangen etc.

NinaPaul

Inderdaad zoals hierboven al beschreven, toeren maken (ook 5000 rpm voor langere tijd is geen enkel probleem). 
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

katuut

Chronisch last van detaildiarree

NinaPaul

Tdi is net als een 10V, veel te traag  :eusa_boohoo:
-Gottfried Leibniz

SB T-5R

UserID25761

Citaat van: NinaPaul op 19-06-2015 16:52:01
Tdi is net als een 10V, veel te traag  :eusa_boohoo:

ONZIN  :eusa_wall:

Edit: waar op wikipedia staat dat dan  :eusa_whistle:

rpakuypers

Citaat van: NickGR op 19-06-2015 17:32:21
Citaat van: NinaPaul op 19-06-2015 16:52:01
Tdi is net als een 10V, veel te traag  :eusa_boohoo:

ONZIN  :eusa_wall:

mee eens

Mijn 10V trekt de Tabbert Comtesse prima, zelfs met de automaat. Op onze wegen goed te doen en zelfs in het heuvelachtige Ardennengebied kom ik daar waar ik wezen moet. En ach, als je op vakantie gaat moet je geen haast hebben ;)

Groet,
Roger

NinaPaul

Met een passat 1.6 C uit '85 gaat dat ook prima.... Maar het blijft traag, hoe je het ook wendt of keert.
En met een 2CV kom je ook waar je wezen moet....

Waar het mij eigenlijk om ging is de onzinnigheid om een Tdi aan te halen (immers verander je voor een vakantie niet even de 20V voor een Tdi) en de onzinnigheid van "diesel is betere trekauto". Zowel de 10V als Tdi hebben gewoon slechtere prestaties dan de 20V!

-Gottfried Leibniz

750

Citaat van: NinaPaul op 19-06-2015 20:01:36
Met een passat 1.6 C uit '85 gaat dat ook prima.... Maar het blijft traag, hoe je het ook wendt of keert.

Waar het mij eigenlijk om ging is de onzinnigheid om een Tdi aan te halen (immers verander je voor een vakantie niet even de 20V voor een Tdi) en de onzinnigheid van "diesel is betere trekauto". Zowel de 10V als Tdi hebben gewoon slechtere prestaties dan de 20V!

En waarom zijn praktisch alle voertuigen die zwaar werk verrichten uitgerust met een dieselmotor.
Omdat ze bij lage toerentallen een hoog koppel en rendement hebben

Man ga aardappels schillen ofzo.

groen V70

ook de 10 klepper komt waar je wezen wil,  ik ben jaren met een knaus (1200kg) er achter op pad geweest, en wat al eerder gezegd is terug schakelen als het nodig is ofwel niet onder de 3000 toeren zakken.

nu met de V70 R automaat is het natuurlijk allemaal een stuk rapper maar ook deze combi rij ik met ong. 90 95 km/h  alleen nu ook berg op.

dus  gewoon doen en niet te hard willen rijden goed aanvoelen wat de combi doet.

veel vakantie plezier alvast.  ;D ;D
I have my Dream

UserID25761

Citaat van: 750 op 19-06-2015 20:11:36

Bitterballetje frituren mag ook  ;)

V70 classic

Citaat van: 750 op 19-06-2015 20:11:36
Citaat van: NinaPaul op 19-06-2015 20:01:36

En waarom zijn praktisch alle voertuigen die zwaar werk verrichten uitgerust met een dieselmotor.
Omdat ze bij lage toerentallen een hoog koppel en rendement hebben

T zal om het rendement gaan he, dat je voor een diesel kiest.
Dit is al zoveel aangehaald hier.

Pak alvast maar een biertje en wat chips.
Uiteindelijk draait t enkel om brute kracht , vermogen dus.
Of je dat vermogen nu hebt bij 2000 toeren of bij 17000 t maakt allemaal niet uit.
In het laatste geval heb je weinig koppel en zul je gedurende de rit een gespierde rechter arm ontwikkelen met het vele schakelen.
Een diesel heeft veel koppel rijd rustiger.
Een 10 of 20 klappert zul je meer moeten werken.
Laat hem in de klim gewoon toeren draaien anders krijgen ze het warm.
Niets aan t handje.
Dieseltje is ong. 140 PeeKaa.
Met elke platform met dezelfde massa en diezelfde 140 PK ga je uiteindelijk even hard omhoog.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.