10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Heren (en dames),

mijn T-5R verbruikt best wat olie.
Verbruik voor de klepsteelrubbers vervangen waren: +- 1 op 1.000km. Klepsteelrubbers zijn vervangen, verbruik is nu +- 1 op 1.500.

- Rookt niet
- 280.000km
- 16T turbo van +- 3 jaar oud
- Nieuwe klepsteelrubbers
- Lpi
- Carterventilatie is 10.000km geleden vervangen.
- Castrol Magnatec 5W40. Het laatste jaar al 3x ververst. Voor elke oliewissel 200km op voorhand 100cc ATF toegevoegd. De olie bleef de laatste beurt +- 3.000km helder, voorheen werd die vrij snel zwart.
- Geen externe lekkages.

Ik vul telkens bij tot de helft van de peilstok. Echter is er bij onze peilstokken niet echt een peil op te trekken vind ik. Omwille van lekkages zit ik nu aan mijn 3de peilstok & buis op een jaar tijd. Telkens besteld op chassisnummer en als 'set' gekocht. Vorige week heb ik het peil even onder het minimum laten gaan, maar het peil zakt even snel.

De motor loopt verder heel goed en heeft vermogen zat. Gezien de weinige kilometers die ik draai ben ik niet van plan om vrij snel de motor open te gooien. Ook is de distributie en alles er rond net gedaan. Maar mocht het verbruik kunnen verminderen (of mocht ik de oorzaak vinden), dan zou dat toch wel fijn zijn.

Waar ik over nadenk:
- Motor nog eens flushen, maar dan b.v. met Forte. Vraag is of dat ook maar iets gaat uitmaken. Is dit sowieso geen risico voor de nieuwe klepsteelrubbers?

- Overschakelen op 10W40? Eventueel in combinatie met een flush. Alleen is de viscositeit van 10W40 bij warme motor gelijk aan die van 5W40, toch? Ik heb de laatste tijd vooral lange stukken gereden. (genre 2x 200km/dag) en het verbruik is identiek gebleven. Ik wil best geloven dat er een verschil is bij koude olie, maar niet bij warme. Akkoord dat 10W40 de aanbevolen olie is, maar ik denk niet dat 5W40 in 1994 al bestond of courant gebruikt werd?

- Misschien vul ik toch op de één of andere manier te hoog bij? Misschien kan ik tijdelijk een originele peilbuis + peilstok testen van iemand die nog een volledige originele turbo heeft uit 1994?

Meest aannemelijke is dat er iets mis is met het onderblok denk ik. De enige optie voor mij is dan revisie of een nieuw blok. Een tweedehands blok er in lepelen is ook duur en veel werk en is geen oplossing vind ik. Oud spul vervangen door ander oud spul...

gero

Ik gebruik zelf Mobil 1  0W40(voor een 10-klepper) en op de site van Mobil adviseren ze voor de turbo modellen  10 W40

het kan geen kwaad om over te stappen op een ander merk olie (volsynthetisch), maar je hebt toch niks te verliezen .

Vulk

Citaat van: gero op 21-06-2015 10:46:36
Ik gebruik zelf Mobil 1  0W40(voor een 10-klepper) en op de site van Mobil adviseren ze voor de turbo modellen  10 W40

het kan geen kwaad om over te stappen op een ander merk olie (volsynthetisch), maar je hebt toch niks te verliezen .

Waarom zou ik overschakelen naar een ander merk 5W40? Er zullen best nog goede oliëen zijn, maar de Castrol zit al bij de betere geloof ik?

thom-b

Flushen met forte of iets dergelijks helpt niet voor olie verbruik.
Wel zou ik er 100% zeker direct 10w40 in doen, heb meerdere malen gezien dat mensen olie verbruik hebben door iets te dunne olie. (Het is niet erg maar wel vervelend)
Wel vind ik het zo appart dat hij niet rookt, de olie moet tog ergens heen...
Ik had ook erge last van oleiverbruik maar dat kwam voor de PTC in de inlaat (net voor de turbo), volgends mij had je mijn topic daarover al gelezen ;)

Vulk

Citaat van: thom-b op 21-06-2015 10:49:21
Flushen met forte of iets dergelijks helpt niet voor olie verbruik.
Wel zou ik er 100% zeker direct 10w40 in doen, heb meerdere malen gezien dat mensen olie verbruik hebben door iets te dunne olie. (Het is niet erg maar wel vervelend)
Wel vind ik het zo appart dat hij niet rookt, de olie moet tog ergens heen...
Ik had ook erge last van roken maar dat kwam voor de PTC in de inlaat (net voor de turbo), volgends mij had je mijn topic daarover al gelezen ;)

De bougies zijn overigens ook niet te donker ofzo.
Maar is 10W40 dikker dan 5W40 bij warme motor, neen toch?

Dat van de PTC in de inlaat heb ik gelezen en is zaterdag nagekeken. :)

gero

Net zoals ik zeg ,je heb toch niks te verliezen, en ja Castrol is ook een van de betere merken.


thom-b

Ja 5w50 is bij een warme motor bijna zo dun als water, kan overal langs. Het is geen wereld van verschil in dikte maar mischien net genoeg

Vulk

Dan is het uiteraard te proberen. Laatste oliewissel is nu 3.000km geleden en ik heb nog 5l 5W40 die ik kan bijvullen.
Ik rij voorlopig nog even door en ga dan misschien toch 10W40 proberen. Heeft flushen voor de wissel nog zin?

widebody

Thomas, ik weet niet of je een volsyntheet of een halfsyntheet gebruikt. Afgezien van het feit dat Castrol hydrocrack verkoopt als volsyntheet. Dat kan uitmaken en wat hiervoor al werd aangehaald, de ene olie is de andere niet.
Kan best zijn dat je met merk X 1:1500 verbruikt en met merk Y 1:2500 verbruikt.

Ik ben zelf kort geleden overgestapt naar Petronas 5W30. Olie verbruiken deed de D5 niet of nauwelijks maar hij is wel stiller/rustiger gaan lopen. Dus overstappen naar een ander merk in dezelfde gradatie kan al schelen. En ik denk dat dat nog steeds goedkoper is dan een swap oid.

Succes en veel wijsheid gewenst bij deze uitdaging.

widebody

Citaat van: thom-b op 21-06-2015 10:52:10
Ja 5w50 is bij een warme motor bijna zo dun als water, kan overal langs. Het is geen wereld van verschil in dikte maar mischien net genoeg

In mijn getunede Subaru zat ook 5W50, puur voor de smering(bij 1,8bar). Soms is dat beter(nodig)

thom-b

Flushen kan je altijd doen als je wilt, dan zit er tenminste minder aangekoekte olie in de motor. ;)
Maar als je afgelopen jaar al 3x je olie hebt ververst met een flush dan denk ik dat die ondertussen wel schoon genoeg is.

V70R^2

Olieverbruik heeft een oorzaak, andere olie zal daar niets aan veranderen, je kan er dikkere olie in stoppen, maar ook dat heeft natuurlijk maar zeer beperkt effect. Zal eerder kwaad doen dan echt helpen.

5w-50 bij sportief gebruik in de zomer kan nog net, maar verder zal het niet echt iets bijdragen aan je verbruik..

Compressie meten/nieuwe zuigerveren nodig? Turbo controleren? Nieuw klepseals kunnen nog steeds resulteren in olieverbuik via de geleiders als daar overmatige speling aanwezig is..

Beter iets grondiger te werk gaan en niet naar je olie viscositeit kijken, als er na het verversen 5,5-6 liter in is gegaan zit je prima, en of er nu 0w-40. 5w-40, 10w-40 of 5w-50 in gaat maakt geen moer uit. Een goed blok hoeft niet bijgevult te worden tussen de beurtjes.

Vulk

Citaat van: V70R^2 op 21-06-2015 11:13:26
Olieverbruik heeft een oorzaak, andere olie zal daar niets aan veranderen, je kan er dikkere olie in stoppen, maar ook dat heeft natuurlijk maar zeer beperkt effect. Zal eerder kwaad doen dan echt helpen.

5w-50 bij sportief gebruik in de zomer kan nog net, maar verder zal het niet echt iets bijdragen aan je verbruik..

Compressie meten/nieuwe zuigerveren nodig? Turbo controleren? Nieuw klepseals kunnen nog steeds resulteren in olieverbuik via de geleiders als daar overmatige speling aanwezig is..

Beter iets grondiger te werk gaan en niet naar je olie viscositeit kijken, als er na het verversen 5,5-6 liter in is gegaan zit je prima, en of er nu 0w-40. 5w-40, 10w-40 of 5w-50 in gaat maakt geen moer uit. Een goed blok hoeft niet bijgevult te worden tussen de beurtjes.

Ik ben akkoord dat we hier over symptoombestrijding spreken, maar haal maar eens een 850turbo uit met het originele blok die GEEN olie verbruikt. :)

Schnappi

heb motor ook laten flushen met Forte en naar 5W30 elf overgegaan, olieverbruik is nu 3 liter op 15000.

motor ongeveer 286000km gelopen.


Vulk

Citaat van: Schnappi op 21-06-2015 11:21:15
heb motor ook laten flushen met Forte en naar 5W30 elf overgegaan, olieverbruik is nu 3 liter op 15000.

motor ongeveer 286000km gelopen.



En wat was het verbruik voorheen? En welke olie had je voorheen?