Moeilijk start warme motor

Gestart door crta23, 23-06-2015 22:37:48

Vorige topic - Volgende topic

crta23

Af en toe ging mijn volvo moeilijk starten als de motor warm was. Nu wordt het steeds moeilijker. Koud start hij perfect. En hij rijdt perfect.
Ik heb gelezen ook op dit forum dat het een bekende probleem is.
Eerst heb ik relais 103 vervangen (met een originele 2de hands via internet gekocht), geen succes
Daarna heb ik de nokkenassensor met een nieuwe vervangen, geen verschil. Zelfs slechter?!
De huizing is schoon geweest, ik heb het niet apart geschoond. En ik heb de blok rondom de huizing ook niet schoon gemaakt. Zit er dan meer in, daan puur sensor vervangen?

Bij het starten, begint ie te draaien, maakt af en toe een poging, een pas na een poosje start de motor. Soms moet ik het een paar keer proberen.
Als ik de nokkenassensor uit zet, dan draait de motor bij het starten, maakt dezelfde geluid als met de sensor aan, maar start nooit. Daarom dacht ik dat het aan de sensor lag: alles hetzelfde, maar zonder starten.

Ik heb de nieuwe bougies inmiddels ook besteld, maar ik twijfel of het verschil zal maken.

Wat zou het nog kunnen zijn? En hoe kan ik dat dan testen?

classicT5

Heb je wel brandstofdruk op dat moment? Drukaccumulator die defect is geeft ook dit soort problemen.

crta23

Citaat van: classicT5 op 24-06-2015 07:42:11
Heb je wel brandstofdruk op dat moment? Drukaccumulator die defect is geeft ook dit soort problemen.

brandstofdruk heb ik niet gemeten. ik heb ook geen apparatuur om het zelf te doen. ik zal naar de garage moeten.
ik kan de Drukaccumulator als onderdeel online niet vinden. Ik heb dit gevonden: BOSCH Brandstofdrukregelaar (0 280 160 746)
Bedoelde je dat?

crta23

brandstoffilter is ook aan vervanging toe. zou de vuile filter de oorzaak kunnen zijn? bv de pomp heeft meer krach nodig om de benzine door de vuile filter te pompen.

classicT5

Yep, brandstofdrukregelaar. Je kunt dat ook testen door het ventiel wat op de brandstofrail zit even in te drukken om te zien of er druk is. Bij warme motor op contact zetten (hoor je dan de pomp draaien?) en dan even die nippel indrukken. Als de brandstof er dan onder druk uitkomt is het goed, druppelt het, zit het in je brandstoftoevoer.

crta23

ik zal het proberen.

Citaat van: classicT5 op 24-06-2015 08:57:52
(hoor je dan de pomp draaien?)

de benzinepomp bij de tank? of iets onder de motorkap?

yannickdv

Bij de tank. Zit als je in de achterbak kijkt helemaal rechts achter tegen de bank aan.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

cornelis-b

Citaat van: crta23 op 24-06-2015 09:13:56
ik zal het proberen.

Citaat van: classicT5 op 24-06-2015 08:57:52
(hoor je dan de pomp draaien?)

de benzinepomp bij de tank? of iets onder de motorkap?

Luister in de kofferbak en laat iemand de auto op contact zetten je zou dan de brandstofpomp moeten horen, een zoemend geluid.
Onder de motorkap op de injectorrail zit een ventiel, lijkt wat op een banden ventiel die druk je in en dan moet als de wagen op contact staat de brandstof er zoals al eerder gezegd onder druk uit komen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

crta23

nog geen reden ontdekt. ik heb de volgende gedaan:
1. test relais 103
- start met 103 in - moeilijk start
- start zonder zonder 103 - (natuurlijk) geen start
- start zonder 103 maar omgezeild met een paperclip - moeilijk start
het ligt dus niet aan de 103 of aan de signaal dat ie ontvangt (of niet ontvangt), omdat ook indien omgezeild (altijd aan) hetzelfde probleem voorkomt. correct?
2. brandstofdruk test
- contact nog niet aan, brandstof spuit eruit onder druk, daarna komt er geen brandstof meer uit.
- contact aan, weer proberen, brandstof spuit eruit onder druk, daarna komt er geen brandstof meer uit.
- contact uit, contact weer aan, brandstof spuit eruit onder druk, daarna komt er geen brandstof meer uit.
ik kon niet goed horen of de pomp zoemt, maar ik ga er vanuit dat de brandstofdruk test wijst dat er genoeg brandstoftoevoer is. en dat de pomp geen oorzaak is. of zou de brandstof continu moeten er uitspuiten?

crta23

ik heb net gelezen dat een slechtwerkende kvs sensor (koelmiddeltemperatuursensor) ook de oorzaak kan zijn. bv. geeft door dat de motor koud is, waardoor de motor verzuipt indien warm. weet iemand er meer over?

classicT5

Als die eenmaal loopt, loopt die dan wel goed? Vol vermogen ed?

crta23

Citaat van: classicT5 op 24-06-2015 14:18:06
Als die eenmaal loopt, loopt die dan wel goed? Vol vermogen ed?
ja, hij rijdt prima. net als altijd. ook stationair loopt ie goed.

classicT5

Stinkt die erg naar benzine bij het starten? Dan zou die KVS sensor een mogelijkheid zijn.

Maar er zijn hier nog veel betere experts dan mij, weet niet waar je woont maar Dirk342 is een goed adres om het op te laten lossen.

crta23

ik heb een paar video's gemaakt. wellicht helpt dat. ik hoor het graag.

koude start: https://youtu.be/kSeD9Xdf4Tc
warm start met succes: https://youtu.be/MfHOGJzP9P4
warm start zonder succes: https://youtu.be/PtTlmowEhs8

RoelNL

En als je dan een beetje gas bijgeeft als he dat nog niet gedaan hebt?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023