Sterkste koppelomvormer

Gestart door de Boeing, 21-07-2015 00:09:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

de Boeing

Het hangt er natuurlijk van af waar je het laat doen, maar dit is toch wel de prijs (helaas) als je het laat doen bij een gerenommeerd revisiebedrijf. Automaat wordt helemaal uit elkaar gehaald, opgebouwd met nieuwe delen, nieuw kleppengedeelte, koppelomvormer wordt opgemaakt, lagers vervangen en opnieuw gebalanceerd... Het kan vast goedkoper maar ik denk niet dat ze dan alles doen (en bij deze bedrijven krijg je geen jaar garantie als ze enkel het kleppenblok vervangen bv...)

Neemt niet weg dat dit soms wel de oplossing kan zijn, ik ga mss eens het kleppenblok van de 5 bak uit mijn V70 zelf openmaken/bekijken omdat deze bij warme olie wat slechter schakelde van 1-2...

kevinwalter

Klopt, mijn ouders rijden ook in een V70n met 5 bak. Die schakelde ineens in zijn neutraal bij 2-3. "nieuw" kleppenblok er in en alles is opgelost.

Mijn 850R schakelt opzich goed als hij koud is. Als hij warm is voel je dat hij schakelt. (Olie wordt volgende week geflushed en ruikt ook niet goed meer...)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

V70 classic

Bij de AT is onderhoud de sleutel tot sk6.
Ik ververs regelmatig de at olie.
Ik wacht de onderhouds termijn niet af.

Ook bekeken rijden zal de bak sparen.
Je kunt bv vanaf 0 vol op t gas gaan.
Of je laat eerst ff rustig de koppelomvormer in lock-up komen voordat je plankt.
T is dan wel zaak dat je de kick-down niet meer inschakeld.
Je olie en mechaniek krijgt dan wat minder te verduren.

De at is gewoon zwak.
Ook de 6 kan naar de kloten.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

kevinwalter

Klopt, al heb ik een gevoel dat mijn automaat geen kickdown heeft. (Heeft i wel maar schakelt niet in). Als ik gas geef dan gaat hij 1 versnelling terug. De V70 gaat 2 versnellingen terug en veel hoger in de toeren. (Nou is mijn gaskabel ook niet helemaal lekker)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

H_Rovers

Vertel eens, wat kost dat voor een aut5? :-)

kevinwalter

#35
Volgens mij was dat rond de ---- ex BTW en ex uit/inbouwen.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

H_Rovers

Weet je nog waar dat was?

kevinwalter

#37
(Ik kan het fout hebben hoor. Ik dacht dat het ---- was maar het kan meer zijn...)

Hier brengt de dealer hier in de buurt ook zijn automaatbakken heen:
http://www.automatenrevisie.nl/
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

de Boeing

Citaat van: kevinwalter op 15-09-2015 12:30:10
Klopt, al heb ik een gevoel dat mijn automaat geen kickdown heeft. (Heeft i wel maar schakelt niet in). Als ik gas geef dan gaat hij 1 versnelling terug. De V70 gaat 2 versnellingen terug en veel hoger in de toeren. (Nou is mijn gaskabel ook niet helemaal lekker)

Een 850R moet wel degelijk een kick-down hebben, bij die van mij is alles onder de pakweg 80-90 km/u + kickdown -> 2 :  :eusa_dance: :evil:
geef je voorzichtig gas dan gaat ie geleidelijk doortrekken, geeft je wat meer gas dan gaat deze 1 trap terugschakelen...
(klinkt als fout in je kick-down schakelaar, al heb ik dat eigenlijk nog nooit eerder gehoord)

ok, automatenrevisie.nl kende ik niet en is duidelijk wat goedkoper (maar spectaculair goedkoper vind ik het niet)

de Boeing

inmiddels mijn gereviseerd 1208-890 opgehaald bij Autrans






ziet er (bijna) zo goed als nieuw uit   8)

De baas zelf rijdt er overigens een mooie classic R awd, altijd een goed teken  ;D (vond het al frappant dat deze man tijdens mijn eerste telefoontje gelijk alle info over mijn bak kon opsommen  ...)

Was trouwens ook redelijk onder de indruk van hun werkplaats. Toen ik mijn bak ging ophalen/betalen vroeg ik even wat er precies mee gebeurd was en prompt werd er de man bijgehaald die mijn bak had gereviseerd. Ik kreeg gelijk een mini rondleiding in de werkplaats waarna er in het magazijn werd getoond wat men allemaal vervangt en vernieuwt (gaat verder dan een pakking en wat kleppen!). Ook nog wat extra uitleg gekregen over de werking van de koppelomvormer. Kijk daar kan ik als nerd/ingenieur gelukkig van worden!

Overigens huisvest die koppelomvormer revisiekamer zowat elk toestel waar je als hobbykneus alleen maar kan van dromen; straalmachines, uitlekbakken, high pressure washers, balanceerapparaat, lasrobot, spuitcabines, allemaal mooi op chronologische volgorde (later als ik groot ben...)

)()()sT


V70geRwin

Mooi hoor, wat zal weer lekker soepel door de versnellingen gaan straks  :eusa_clap:

arjenT5R

ArjenT5R meld zich  ;D

Heb toen die bak laten versterken onder no cure no pay.... een keer 1200 betaald ofzo.
Laatste rekeningen nooit betaald. Spul heeft nooit fatsoenlijk gewerkt.
Spijt als haren op m'n hoofd maar je bent jong en je wilt wat he  ;D

Heb er zo vaak mee stil gestaan zonder aandrijving, slippende bak, geen achteruit meer etc.
Dat ik er helemaal kriegel van werd.
Heb toen wel een Koppel omvormer gehad uit een nieuwe type V70R kreeg er gelijk een nekbrace bij.
Ding schakelde zo lomp dat bij ieder schakelmoment het dashboard los kwam van t chassis.
Ook geen success dus.....

Hele verhaal is natuurlijk vreselijk jammer, want t rijdt nou eenmaal konings een 850R of T-5 oid met die good old 4 bak at. Maat van me rijdt een originele T-5 AT ex marc onrust... dat gaat gewoon allemaal prima.

Ik zeg altijd maar t is net als met de brommers.... opvoeren is kapot  ;D
Maar t is veel te lekker  :eusa_angel:
Tijdje 940 Enzo gereden, was t toch ook allemaal niet echt. Dus nu weer terug met een 850 T-5 wel handbak dit keer.
Software is al in de maak  :eusa_whistle:

Leren zal ik t nooit  ;D

Bakje ziet er puik uit! Hoop dat je er meer plezier van hebt dan ik.  ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

konniekip

Ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met slippende lockup bij hoge turbodruk.
Heb nu bij 2 bakken hetzelfde euvel bij ingeschakelde lockup, lage toeren en 3/4 gas schakelt de bak niet terug maar accelereert hard. Heb nu al n aantal keer meegemaakt dat tussen 1.2 en 1.3 bar er slip in de lockup plaatsvindt.
Wat ik teruglees is dat sommige omvormers dus maar een aantal nm koppel aankunnen.
Verder lees ik op fora dat bij lage rmp er minder oliedruk is om de lockup voldoende te bekrachtigen.

konniekip

#44
Citaat van: -D©©©L- op 31-03-2016 06:26:53
Citaat van: konniekip op 30-03-2016 23:25:24
Ben benieuwd of er hier ervaringen zijn met slippende lockup bij hoge turbodruk.
Heb nu bij 2 bakken hetzelfde euvel bij ingeschakelde lockup, lage toeren en 3/4 gas schakelt de bak niet terug maar accelereert hard. Heb nu al n aantal keer meegemaakt dat tussen 1.2 en 1.3 bar er slip in de lockup plaatsvindt.
Wat ik teruglees is dat sommige omvormers dus maar een aantal nm koppel aankunnen.
Verder lees ik op fora dat bij lage rmp er minder oliedruk is om de lockup voldoende te bekrachtigen.


Wat noem jij "lage toeren" ?
Gasklepsensor op de bak ingeleerd ?

lage toeren: 2500-2800 rpm.
IK weet niet of de gasklepsensor ingeleerd is, wel dat bij beide bakken het zelfde euvel zich voordoet in mijn auto: een lockup die gaat slippen bij 1.3 bar.
Ik ga de TCU nog uitwisselen maar vermoed en daar hoor ik ook graag jullie ervaringen op dat de vaste koppeling in de automaat niet bestand is tegen een te groot koppel (NM) (bij lage toeren)

Het uitschakelen van de lockup is dan een beveiligingsmechanisme van de TCU om slijtage van het frictiemateriaal te voorkomen. Ik lees ook dat er een soort van grens is van hoeveel slip de lockup mag maken. (bv niet meer dan 100 rpm).

3-2-3 - Waargenomen verschil van minimaal 100 omwentelingen per minuut tussen de bak en de motor.