Advies 4-kanaals versterker

Gestart door llinssen, 26-09-2015 01:18:48

Vorige topic - Volgende topic

llinssen

In mijn nieuwe aanwinst (een v70) zit een wat oudere radio (+dvd-speler): Pioneer AVH-P500DVD.
Ziet eruit als een mooi apparaat, maar dat blijft gokken. De vorige eigenaar had er een dure versterker in liggen, die hij bij de verkoop uit de auto heeft gehaald.
De kabels heeft hij laten liggen.
Nu kan ik alle kabels opnieuw aan de radio proberen te verbinden, maar ik kan er ook een nieuwe (of tweedehands) versterken in zetten. Volgens de verkoper zou dan alles weer moeten werken.

Omdat de v70 tenminste vier luidsprekers heeft, ga ik er maar van uit dat ik ook een vierweg versterker nodig heb?

Als je eisen niet te hoog zijn, wat voor versterkers komen dan in aanmerking?
Merken als JBL, JVC. Magnat, Kenwood, Pioneer zeggen me wat, maar
-MTX
-Signat
-Autotek
-Crunch
-Rainbow
zeggen mij niets. Is dit minder/ beter dan merken die bekend zijn?
Waar op te letten bij dit soort producten?

Niet echt een te koop gevraagd topic: maar iemand toevallig nog iets liggen??

Alvast bedankt voor de hulp!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

NinaPaul

Eerst kijken/vragen wat voor speakers er in zitten. Hoeveel watt rms?
Formaat, wat is mogelijk?

Een zware speaker aansturen met een lichte versterker geeft geen mooi geluid.
Andersom is het zonde van je geld.

Zijn de speakers rond de 50watt rms dan is een jbl versterker rond de 140 euro (JBL GX-A604) (daar zou ik geen tweedehands voor aanschaffen)
Zijn de speaker rond de 100 watt rms dan is een matchende versterker al een stuk duurder prijzen rond de 400-500 euro (bv Rockford Fosgate T400X4ad)
Zijn de speakers nog zwaarder dan dat, dan zit je met een versterker richting de 700 euro (bijvoorbeeld de Ground Zero GZNA4330XII)
(Maar het is dan goedkoper en zuiniger om mono blocks te plaatsen per speaker ~ 140 euro per versterker)

Over de merken, pioneer zou ik links laten liggen. Zeker low end materiaal is gewoon slecht en overdrijven vaak 3 a 4 keer met het vermogen.
Ikzelf heb een sterke voorkeur voor MTX, Rockford Fosgate, Groundzero en JBL, deze merken bouwde ik vroeger in en zijn bewezen goed.

Signat, autotek, boschmann en meer van dat soort merken zijn meer voor herrie, niet voor muziek.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

llinssen

Weer wat geleerd. Bij thuis hifi is er toch niet zo'n heel directe link tussen watt van de speakers en je versterker. Alleen dat je niet veel sterkere versterker wilt hebben voor kleine speakers, omdat je dan gaat oversturen .

Dank voor je reactie. Ik zal eens vragen bij de verkoper, maar moet er wel bij zegeen dat als er heel zware boxen inliggen,  i niet dat geld aan een versterker ga uitgeven. 100-150 is ongeveer het budget.

Hoe is trouwens Magnat? Dat stond voor boxen wdl redelijk aangeschreven, maar ik ken ze niet van versterkers.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

V70geRwin

Je versterker kan nooit te "zwaar" zijn en is dan ook zeker niet zonde van het geld.
Een zware versterker houd de speakers beter onder controle met beter geluid als gevolg.
Zowel voor thuis als in de auto  ;)

Een te lichte versterker heeft onvoldoende controle en kan zelfs je tweeters beschadigen door het afvlakken van de toppen van de sinussen als er vermogen wordt gevraagd, wat neerkomt op gelijkstroom.

Ik zou eens in de 2dehands markt kijken, bijna elke fatsoenlijke versterker is beter dan welke radio met ingebouwde versterker.

Hier komen ook regelmatig versterkers voorbij, Volvo versterkers werden gemaakt door Alpine, prima spul.

Eric850R

Heb je de vorige eigenaar (die de hele setup misschien had bedacht en doordacht) al gevraagd welke versterker hij er dan in had? Misschien is die tweedehands prima te krijgen en zit je in één keer goed. Zeker als hij er al over had nagedacht, of die versterker goed zou passen bij de luidsprekers.

llinssen

Dank voor de tips!
Ik zal de vorige eigenaar eens mailen wat hij had /en adviseert.

llinssen

Antwoord van de vorige eigenaar. Dit is wat hij geïnstalleerd had:
- JBL GTO301.1 + bijpassende subwoofer
- Infinity 475A
- Dietz power cap van 1.000.000 uF

- In de voorportieren: compo-set Infinity Kappa (filters zitten ook in de portieren weggewerkt)
- In de achterportieren: 2-weg coax's Infinity Kappa.

Geen idee wat een power cap is....
Klinkt als een flinke installatie, wat mij betreft hoeft het alleen te werken... Zoals gezegd 100-150 is het budget.

Kan iemand me de juiste kant opsturen?

glenfiddich1983

Citaat van: NinaPaul op 26-09-2015 10:19:29

Een zware speaker aansturen met een lichte versterker geeft geen mooi geluid.
Andersom is het zonde van je geld.

Sterker nog: een zware speaker aansturen met een lichte versterker is dé manier om je speakers vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Ook je versterker wordt daardoor zwaarder belast, en dat bekort ook de levensduur.

Mijn advies: zorg altijd voor een versterker die zwaarder is dan de speakers die je wilt aansturen. Een versterker die grofweg gezegd 10x zo veel vermogen kan leveren dan de speakers vragen is natuurlijk onzin en zonde van het geld, maar je mag best een 4x100W versterker gebruiken voor 50W luidsprekers. Let er daarbij op dat je speakers gebruikt met een impedantie die matcht met de versterker want anders kan je de wattages niet met elkaar vergelijken.

Dat is veel veiliger voor je luidsprekers, en ook beter voor de versterker. Klinkt tegenstijdig, maar een te zware versterker zal niet clippen en dát is het schadelijkst voor je luidsprekers.

Een zware versterker houdt inderdaad de luidsprekers beter onder controle, zoals V70geRwin opmerkt.

En wie denkt dat je met een te zware versterker je luidsprekers opblaast: je zet de boel vanzelf wel zachter als je de versterker te ver open zet, want het klinkt al beroerd ruim vóórdat het schadelijk is.

Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

NinaPaul

Mijn statement is juist kort en krachtig, je kan overal dieper op ingaan, maar daar heeft TS niets aan.

Power cap is niets anders dan een grote condensator, in dit geval met 1 farad capaciteit (= 1.000.000 uF)
De speaker zullen rond de 75 watt rms zijn.

Coax als "rear vuller" is meer voor herrie dan voor geluidskwaliteit, niet mijn ding.

Binnen het budget een versterker vinden zal moeilijk worden, je zal dan in de "low-budget" klasse moeten gaan zoeken.

Binnen budget vallen dan bv.
Crunch GTI4150
Rainbow Dream 4
Renegade REN1100S MK3

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

glenfiddich1983

Citaat van: NinaPaul op 28-09-2015 10:07:13
Mijn statement is juist kort en krachtig, je kan overal dieper op ingaan, maar daar heeft TS niets aan.

Ik wil niet de diepte in gaan, maar wat ik wel met name kort en krachtig kwijt wil is dat een zware speaker aansturen met een te lichte versterker niet slechts een kwestie van "geen mooi geluid" is, maar dat het schadelijk is en wel met name voor de luidsprekers, en dat daarom een zwaardere versterker niet zonde van het geld is.

llinssen

Weer bedankt voor alle reacties!
Ik had nog nooit van een powercap gehoord, maar met Google erbij al wat wijzer geworden. Ik heb mijn gehoor lief, dus zo heel hard zal ik niet gaan spelen dat de lichten dimmen. Of begrijp ik het dan niet goed?

Omdat ik er niet zoveel verstand van heb, vraag ik me af of tweedehands via marktplaats wel verstandig voor mij is. Een kapot ding ziet er in de doos echt hetzelfde uit. Misschien de verkoper vragen om het bij mij aan te sluiten? Of gaan dit soort versterkers (bijvoorbeeld van Fosgate of JBL) niet zo snel kapot?

Zou dit wat zijn: JBL GTO 1004 4 : nieuw voor 159 euro, 4x100W @ 4Ohm?

knip

ik zou gaan voor de oude modellen van rockford fosgate.
de hamburger modellen,vaak te vinden op ebay en af en toe op marktplaats.
de oude lijn is nog altijd de beste en veel stabieler als de nieuwere.
je kunt ze stereo op 1-ohm belasten en gebrugd op 2-ohm..(mits je een stabiele voeding hebt)

voorbeeld;

succes.

llinssen

Welke modellen gaat het dan om? Heb je daar typenummers van?

En nog maar even herhalen:
Omdat ik er niet zoveel verstand van heb, vraag ik me af of tweedehands via marktplaats wel verstandig voor mij is. Een kapot ding ziet er in de doos echt hetzelfde uit. Misschien de verkoper vragen om het bij mij aan te sluiten? Of gaan dit soort versterkers (bijvoorbeeld van Fosgate of JBL) niet zo snel kapot?

glenfiddich1983

Citaat van: llinssen op 28-09-2015 11:27:51
Welke modellen gaat het dan om? Heb je daar typenummers van?

En nog maar even herhalen:

Ik ben niet zo bekend met audio-installaties in auto's maar het zal in feite natuurlijk niet anders zijn dan spul kopen voor in huis. Ik heb zelf wel vaker tweedehands audio-spul gekocht, maar nooit zonder het van te voren te kunnen testen. En dan bij versterkers bij voorkeur als het apparaat helemaal koud is en even een paar nummers spelen totdat hij warm is. Waar moet je dan in ieder geval op letten: kanaalongelijkheid (klinkt links even hard als rechts), krakerigheid, ruis, goede balans tussen lage- midden en hoge tonen, dat soort dingen.

Bij voorkeur test je het met muziek die je goed kent.