Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

Hendrix

Citaat van: Piet op 04-11-2015 19:45:29
Die constructie met de extra chip aan de onderzijde zijn we wel vaker tegengekomen.
Zal me niet verbazen als er een levendige handel in die chips tussen verschillende tuners onderling bestaat.

Het verbaast mij eigenlijk dat er sowieso nog een handel in die chips bestaat, ik bedoel die bin die ik nu heb, kan ik toch gewoon terug schrijven naar een ECU en dan is ie "gechipt" toch... geen chip meer voor nodig...of vergeet ik nu iets?

En ook als ik een EPROM zou kopen met een goeie remap erin voor een standaard T5, kan ik die toch zeer eenvoudig in een andere EPROM schieten en door verkopen (is niet mijn doel maar vraag het me gewoon af waarom niet iedereen dit al doet?)

Citaat van: maartendeb op 04-11-2015 19:49:30
good artists copy, great artists steal ;D

Dat bedoel ik  ;D ;D

Piet

Citaat van: Hendrix op 04-11-2015 19:53:41
En ook als ik een EPROM zou kopen met een goeie remap erin voor een standaard T5, kan ik die toch zeer eenvoudig in een andere EPROM schieten en door verkopen (is niet mijn doel maar vraag het me gewoon af waarom niet iedereen dit al doet?)

Tja, dat is inderdaad vrij eenvoudig maar dan verlaat je wel duidelijk het legale pad..............

Maar weet je... je hebt het dan sowieso al niet meer over een goede tune, een goede tune is custom gemaakt voor jouw auto en jouw setup

Maarten-t5

Tja, maar welbeschouwd is het niet moeilijk die remap zelf veel beter te maken.
Voor 98 staat die tabel nog steeds vrij scherp.
De adaptive knock control lost t wel op, dus t zal er niet van stuk gaan, maar optimaal is t niet.

Over het algemeen is er ook maar weinig verandert qua maps bij een "universele" tune en zijn ze eigenlijk allemaal vergelijkbaar qua methodiek.
Die bestaat uit de load request ophogen (soms meer dan dat je kunt meten met de std maf) en dan de WOT ignition en ve tabellen een beetje aanpassen tot ie redelijk draait. Verder zijn er wat limiters op maximaal gezet.
Verder gaat het vaak niet.
Dat werkt op zich prima voor een stage 1, maar zelf krijg je het met een beetje research al een stuk beter.

Injectoren worden in de ve map ingeregeld ipv met de injector parameters en de tcv duty cycle tabel blijft vaak onaangeroerd om maar wat te noemen.

Ik maakte een denkfout trouwens, het is natuurlijk de 072 automaat t5 bin en niet de 549.
Als je mijn 072 bin laad kun je de verschillen tussen de 2 bins bekijken.

Hendrix

Citaat van: Maarten-t5 op 04-11-2015 20:31:06
Tja, maar welbeschouwd is het niet moeilijk die remap zelf veel beter te maken.

En voor mijn toepassing is ie toch niet geschikt, remappen naar e85 met standaard injectoren  :P

Voor 98 staat die tabel nog steeds vrij scherp.
De adaptive knock control lost t wel op, dus t zal er niet van stuk gaan, maar optimaal is t niet.

Over het algemeen is er ook maar weinig verandert qua maps bij een "universele" tune en zijn ze eigenlijk allemaal vergelijkbaar qua methodiek.
Die bestaat uit de load request ophogen (soms meer dan dat je kunt meten met de std maf) en dan de WOT ignition en ve tabellen een beetje aanpassen tot ie redelijk draait. Verder zijn er wat limiters op maximaal gezet.
Verder gaat het vaak niet.
Dat werkt op zich prima voor een stage 1, maar zelf krijg je het met een beetje research al een stuk beter.

En daarvoor ben ik hier op het forum  ;)

Injectoren worden in de ve map ingeregeld ipv met de injector parameters en de tcv duty cycle tabel blijft vaak onaangeroerd om maar wat te noemen.

Ik maakte een denkfout trouwens, het is natuurlijk de 072 automaat t5 bin en niet de 549.
Als je mijn 072 bin laad kun je de verschillen tussen de 2 bins bekijken.

Hoe zit dat dan met de automaat communicatie functies van de ECU? Worden er dan geen DTC's gemeld m.b.t. de automaat, of heeft mijn MT daar sowieso geen last van?

Maarten-t5

Ik denk dat hij wellicht een dtc zal geven ivb het missen van de communicatielijn met de automaat ecu.
Heeft verder niet direct invloed op het functioneren.
Je kan m gewoon s proberen, stukje rijden en kijken met wat voor dtc's hij komt, if at all.

Piet

Normaal zou hij zeker DTC's geven (2 stuks :))zoals ik een paar posts eerder ook al heb uitgelegd.
Dit heeft totaal geen invloed op het functioneren verder.
Maar het kan heel goed zijn dat de "tuner" deze diagnosefuncties er heeft uitgeschreven, er zullen dan geen DTC's worden gezet.

Hendrix

Citaat van: Piet op 04-11-2015 21:02:42
Normaal zou hij zeker DTC's geven (2 stuks :))zoals ik een paar posts eerder ook al heb uitgelegd.
Dit heeft totaal geen invloed op het functioneren verder.
Maar het kan heel goed zijn dat de "tuner" deze diagnosefuncties er heeft uitgeschreven, er zullen dan geen DTC's worden gezet.

Bedankt Piet en Maarten, (ik vraag iets liever 2 keer dan dat ik een stommiteit bega  ;) )

Morgen effe om pluggen om te kijken of ie het doet, en dan maar wachten op mijn EEPROMS uit china... in die tussentijd veel lezen!!

Hendrix

Update,

Ik heb de ECU verwisseld en hij startte, even benzine gaan tanken en merkte niet bijzonder veel verschil bij accelereren, wel een duidelijker punt waar de turbo ineens gaat werken (iets later dan normaal) en in z'n 1 dan ook meteen wielspin dus ik denk dat ik een paar spijkers kwijt ben nu  :P

Verder viel me op dat het stationair wel erg laag is (ik schat op zo'n 700rpm) en verder viel het op dat de airco niks doet, (maar de buiten temp is hier nu +2 dus dat kan ook daar aan liggen  :eusa_wall:)

Nu de orginele ECU aan het uitlezen (dump eprom met volvodiag) het is overigens een 0261 200 501 (549)

Zo meteen als ie klaar is even openmaken om te kijken wat erin zit. zal ik deze post even updaten en de gedownloade bin zal ik ook even posten.. voor de geïnteresseerden.

Damn waarom zat die originele flash niet in die andere... kon ik alvast beginnen met rommelen in de maps  ;D...

Deze originele ECU blijft ongewijzigd op de plank liggen... just in case.. ;)

EDIT:  Orginele bin: https://drive.google.com/file/d/0BxbBl-YkxJoGU0VtS0xGM2dzVG8/view?usp=sharing

Piet

Kreeg je nog een lambda?

Hendrix

Citaat van: Piet op 05-11-2015 17:29:11
Kreeg je nog een lambda?

Nog niet.... misschien bij de volgende keer starten.. :P

Foto originele ECU

Piet

Hou je toch die getunede ecu als backup en flash je je originele ecu :)
Afterall tuning is not for the fainthearted.....

Hendrix

Citaat van: Piet op 05-11-2015 18:46:27
Hou je toch die getunede ecu als backup en flash je je originele ecu :)
Afterall tuning is not for the fainthearted.....

Nee inderdaad, maar.. ik lees overal (ook op de wiki) commentaar van jullie allemaal om een reserve te bewaren, en ...de nieuwe hoef ik niet te modificeren voor logging (die weerstand) en die heeft een voetje voor andere (E)EPROMS, dus dan wordt eventueel wisselen van EEPROMS en EPROMS mogelijk... (of EPROM simulator zoals ostrich)

Ook biedt de harware voor de AT misschien nog extra mogelijkheden m.b.t. extra sensors o.i.d. ;)

Mijn opa zij altijd: geduld is een schone zaak (en biedt het mensdom veel vermaak... maar ik weet niet of dit op zijn hobby's buiten of binnen de slaapkamer sloeg  :eusa_silenced:  ;D ;D)

Piet

Citaat van: Hendrix op 05-11-2015 19:52:54
Nee inderdaad, maar.. ik lees overal (ook op de wiki) commentaar van jullie allemaal om een reserve te bewaren, en ...de nieuwe hoef ik niet te modificeren voor logging (die weerstand) en die heeft een voetje voor andere (E)EPROMS, dus dan wordt eventueel wisselen van EEPROMS en EPROMS mogelijk... (of EPROM simulator zoals ostrich)

Sure ..I was just kidding of course

Citeer
Ook biedt de harware voor de AT misschien nog extra mogelijkheden m.b.t. extra sensors o.i.d. ;)

Nope

Citeer
Mijn opa zij altijd: geduld is een schone zaak (en biedt het mensdom veel vermaak... maar ik weet niet of dit op zijn hobby's buiten of binnen de slaapkamer sloeg  :eusa_silenced:  ;D ;D)

Een wijs man...

;D ;D

Hendrix

Update:

Vandaag de andere ECU nog even getest, turbo meter de hoek in (i.p.v. halverwege het witte vlak) en een trap in je rug waar je U tegen zegt, maar geen lambda lampje... denk dat het met die foutcodes wel losloopt..morgen (na 3 keer rijden) nog even uitlezen (met de hand  :P).

De mapping werkt dus van die chip...

Heb de tracking informatie gekregen van mijn AM28F512-PC120 chips.. ik hoop dat die goed genoeg zijn voor de ECU (AP is geloof ik "military grade" en de AM is dat niet.. iets met temperatuurbereik garantie... :eusa_eh:

Ik denk voor het tunen op e85, ik het beste eerst kan gaan uitrekenen wat de AFR moet zijn bij elke cel bij gebruik van alcohol t.o.v. de waarde voor benzine nu, dan heb ik een aardig startpunt lijkt me.

Ontsteking kan (bij vollast) vroeger dan nu door de hogere octaan waarde van E85 maar voor het begin maar even ongemoeid laten.
Voor het mengsel (AFR), bij vollast hoeft deze relatief gezien minder rijk door de betere koel eigenschappen van E85, maar ook dit is voor later dus.
Koude start wordt misschien een probleem.. die moet rijker in relatieve verhouding tot benzine.

Verder lezen voorlopig dus.. ;)

MrCain

Niet in afr denken maar in lambda => lambda 1 is bij elk soort brandstof lambda 1 dan hoef je nooit om te rekenen  zoals bij dat rare afr ;) ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!