Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: Hendrix op 04-11-2015 11:48:38
Aha... ik vermoedde al zoiets, heb ook nog lang niet alles gelezen (net als de handleiding). het is net als een nieuwe telefoon, je begint gewoon en als je het niet meer kan vinden...dan de handleiding pakken  ;D

Haha, hoe herkenbaar.
Maar op een gegeven moment is het toch altijd weer gewoon RTFM (Read The Fucking Manual)  ::) ;D

Hendrix

Update, de resultaten met VolvoDIAG:

een bin van 32K i.p.v. 64K met motronic suite

en de volgende resultaten bij eerst: "connect ECU", dan "read DTC", dan "read VIN" en dan als laatste "Test"

Resultaat:

En de bin.. voor de geïnteresseerde:
https://drive.google.com/file/d/0BxbBl-YkxJoGVm5VR0pGUTh1X2M/view?usp=sharing

ik heb um nog niet zelf bekeken, ben wat spuitwerk aan het doen (vrouw wil de buitenlamp dit jaar zwart i.p.v. rood  :eusa_wall:)

maartendeb

Hmm, that can't be right :eusa_think:

Hendrix

Citaat van: maartendeb op 04-11-2015 14:15:59
Hmm, that can't be right :eusa_think:

Ik zal het nog een keer doen, eens kijken of er iets verandert. zal ook motronic suite het nog een keer laten doen. dit is wel de superchips "chip" en niet een standaard dus....

EDIT: Ik doe nu een poging met de option settings 27C512 (aangezien de normale EEPROM ook zo groot is)

Het kan ook zo zijn dat de inhoud van deze chip al is beschadigd, ik heb immers geprobeerd de ECU te flashen met de bin van maarten, hij bleef hierbij hangen op erase EEPROM error time out... misschien dat er toch iets weg is... :-[

Maar... even wachten nog... ik kreeg net bij de 3de poging een frame dropped melding dus even opnieuw

EDIT: helaas krijg ik nu bij elke poging na een minuut of 2 een "error : frame dropped" melding... ik laat hem nu maar gewoon doorlopen... eens zien of er nog iets zinnigs uitkomt.

Hendrix

Ik heb nu met volvo diag eindelijk een 64k file gecreëerd,  of die iets zinnigs in zich heeft weet ik niet, ik heb de setting 27C512 gebruikt en dat resulteerde in een 64K file.

https://drive.google.com/file/d/0BxbBl-YkxJoGa2d1Vl9nSnN3NEU/view?usp=sharing

Deze ging na 2 x proberen eindelijk wel goed zonder een error frame dropped melding.. :P

Vanavond maar eens kijken of ik deze bin kan disassembelen....

Piet

Al geprobeerd je auto er op te starten?

Hendrix

Citaat van: Piet op 04-11-2015 16:43:59
Al geprobeerd je auto er op te starten?

Nee  :-[

Buitenlamp (vrouw) vroeg wat meer tijd dan gepland. Ook andere vrouw gerelateerde zaken gooide roet in het eten (auto gedoe volgens haar) grr  >:(

Nou jah het zullen de hormonen wel zijn zeg ik dan maar  ;D

Morgen weer een dag, vanavond de bin bekijken, ik heb via de link naar de microcontroller wel al wat meer begrip over assembly gekregen, veel dingen die ik dacht te herkennen zijn ook zoals ik dacht:

LJMP = goto in Basic (lang) SJMP, kort AJMP bepaalde range
RET = return naar punt na een LCALL = "gosub" verwijzing etc... erg informatief en begrijpelijk door de verwijzing/vergelijking naar de basic commando's..

Ach.. s'avonds heb ik tijd om te lezen als de koters in bed liggen  ;D

Starten probeer ik morgen wel even.... is het raadzaam de accu los te gooien of kan ik de ECU er gewoon uit trekken?

Piet

Accu hoeft niet los, maar contact moet wel afstaan !!

Piet

Heb nog ff naar je bin gekeken, maar die is er goed uitgekomen.

Piet

Als je nu de XDF van Maarten als landkaart in tunerpro gebruikt kun je de maps en daarmee het gebruikelijk gefreubel van de standaard chipbaktuner in die bin aanschouwen  ;D
Blijkbaar hebben ze de 549 bin als basis gebruikt, wat een handige keuze is van ze, omdat daar de overboostfunctie van de T-5R  niet in zit en ook de immobilizer van de 850R niet.

Het is overigens een bin voor standaard injectoren en standaard maf.
In principe moet je auto daar op kunnen lopen dus.
Echter wel enige voorzichtigheid geboden met eventueel onder WOT gaan, de ingnition table staat best wel redelijk scherp afgesteld.
En de load request bij WOT is dusdanig hoog dat een standaard turbo als bv een 15G daar feitelijk vol uit zal gaan.
Wat op zich geen problemen hoeft te geven, maar zonder loggingsmogelijkheden een beetje een gok.

maartendeb

Citaat van: Piet op 04-11-2015 18:46:50
Echter wel enige voorzichtigheid geboden met eventueel onder WOT gaan, de ignition table staat best wel redelijk scherp afgesteld.

Exact dezelfde ontstekingstabellen als RICA zo te zien (M4.3).

Piet

Zal wel zo'n "franchizer", of hoe je het ook noemen mag van RICA zijn dan.

Hendrix

Citaat van: Piet op 04-11-2015 19:33:23
Zal wel zo'n "franchizer", of hoe je het ook noemen mag van RICA zijn dan.

ze hebben een eigen website, en ik moet zeggen dat de chip constructie met het extra printje en de chip aan de onderzijde mij vreemd doet voorkomen, ik bedoel.. een geprogrammeerde 28F512 of 27C256/ 27C512 is toch voldoende?

Nou ja,... dat de ontstekings tabellen krap staan, komt waarschijnlijk omdat ie voor 98e is geschreven, moet hem dus zeker niet WOT gebruiken met 95, geheid dat je dan knocking krijgt...

Morgen effe switchen... en ik ga zo eens kijken met, zoals Piet zei, de "landkaart" van Maarten in tuner pro..

Thanks zover weer heren...

PS mijne heeft alles standaard.. dus ben benieuwd.. (bij welk toerental komt de turbo erin? dan neem ik effe gas terug want ik wil niet meteen al mijn spijkers uit mijn spijkerbanden kwijt  ;D ;D)

Piet

Die constructie met de extra chip aan de onderzijde zijn we wel vaker tegengekomen.
Zal me niet verbazen als er een levendige handel in die chips tussen verschillende tuners onderling bestaat.

maartendeb

good artists copy, great artists steal ;D