Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Als je Motronic suite van Dilemma download, vind je heel veel originele bin's onder de installatie map. Al zou ik eerder starten met de schone bin van Maarten.
Als het je om M4.3 gaat. TunerPro werkt aanmerkelijk fijner dan Motronic suite.
Voor M4.4 is Motronic suite alleen bruikbaar als referentie naar misschien bruikbare informatie die nog niet in de definitie files van TunerPro verwerkt is.

Dilemma is net als rkam een behoorlijke pionier. Alle respect, dus ik kraak Motronic suite niet af. Het pakket en de kennis zijn echter ingehaald door de tijd.
Gunnar is hier (nog?) actief. Dilemma was dat.

Ik zou de rest van die oude zaken zeker in het begin lekker laten liggen. De huidige middelen zijn zo veel verder ontwikkeld.

Piet

Yep helemaal mee eens
Dat flashen kun je trouwens vanuit tunerpro doen met behulp van een plugin, de M4.x flasher, hier te downloaden https://www.dropbox.com/s/ylz2b5f09w9loiy/tunerprofiles.rar?dl=0
De bin is niet meer dan een programma voor de microcontroller, een 8051 type de SAB83C517A,  geschreven in assembly.
Lekker basaal dus.
Om een ander te begrijpen zul je dus eerst in de instructie set van deze microcontroller moeten duiken, ofwel zijn datasheet moeten bestuderen.

Tja, het verschil tussen de verschillende versies... Bosch/Volvo heeft zo af en toe wat veranderingen/ verbeteringen in de software aangebracht met daarmee een ander versienummer. Over het algemeen zijn de verschillen tussen de verschillende versies niet schokkend groot.

Hendrix

Citaat van: Piet op 29-10-2015 22:16:02
Yep helemaal mee eens
Dat flashen kun je trouwens vanuit tunerpro doen met behulp van een plugin, de M4.x flasher, hier te downloaden https://www.dropbox.com/s/ylz2b5f09w9loiy/tunerprofiles.rar?dl=0
De bin is niet meer dan een programma voor de microcontroller, een 8051 type de SAB83C517A,  geschreven in assembly.
Lekker basaal dus.
Om een ander te begrijpen zul je dus eerst in de instructie set van deze microcontroller moeten duiken, ofwel zijn datasheet moeten bestuderen.

Tja, het verschil tussen de verschillende versies... Bosch/Volvo heeft zo af en toe wat veranderingen/ verbeteringen in de software aangebracht met daarmee een ander versienummer. Over het algemeen zijn de verschillen tussen de verschillende versies niet schokkend groot.

Piet en razorx bedankt voor de info, de tunerpro heb ik geloof ik al gedownload (motronic.msi) en de M4xflash Util.msi heb ik ook al, bedankt voor het dropbox linkje heb meteen de zip even gedownload (met M4tunerpro.exe)

Heb zo te zien dus alle benodigde software, nu de hardware nog.... (zie vorige posts)

De bin begrijp ik, in zoverre dat het de ruwe data is die je naar de EEPROM schrijft, dat dit data is die begrepen wordt / instructies heeft voor de Microcontroller snap ik, helaas ben ik niet bekend met assembly, ik ben nooit verder gegaan dan MSquickbasic en vond het toen(20 jaar terug) teveel werk om me daar in te verdiepen... ben toen maar de mechanische kant op gegaan en die van de Electronica hardware..

En inderdaad als ik de precieze werking van de ECU wil "lezen" zal ik er toch aan moeten geloven om thuis te geraken in assembly, alhoewel dit voor het tunen niet noodzakelijk is aangezien jullie dit allemaal al hebben gedaan  ;D  :eusa_clap:

Maar ik ga zeker eens de data sheet van de controller bekijken.. ;)

Over de ECU gesproken, deze blijft altijd onder spanning staan om het RAM geheugen niet te laten "vergeten" zodat de ECU dus niet "dement" is en elke dag nieuwe vrienden maakt  ;D
Hoeveel stroom trekt dat ding in rust / standby / slaapstand ?

Nog een andere vraag, hoe meet / weet de ECU de turbo duty cycle, daar zit toch geen sensor aan? of wordt dit berekend aan de hand van de opgebouwde druk, welke sensor wordt daar voor gebruikt? of wordt deze gewoon aangenomen door de ECU aan de hand van toerental en HO2S sensor en de mapping tabel(len) en de throttle position sensor.

En zo heb ik nog Veeeeel meer vragen  ;D

Maar ik lees meer dus elke dag begrijp ik ook weer meer...Ik heb net de spijker banden er weer onder gedaan dus vermogen heb ik voorlopig niet nodig, eerst maar eens de "verkeerde" ECU werkend krijgen.  8) enne de kleine komt in januari dus....heb nog even tijd  ;D

EDIT:
PS de volvospeed forum site is nu helemaal leeg, ik krijg een interne server fout en een lege pagina...iemand anders ook dit probleem? Alleen het forum is weg dus...de rest schijnt normaal te werken...

Piet

Om te kunnen tunen heb je inderdaad totaal geen kennis nodig van hoe de software werkt of hoe de ecu precies in elkaar zit.
Het enige wat je maar hoeft te weten is waar de mappen zitten en hoe die te veranderen en dat is dus eigenlijk vrij simpel.

Weet niet precies wat de ecu in rust trekt, maar dat is maar vrij weinig, enkele mA denk ik.
Actief trekt ie nog zo'n 0.3 tot 0.4 Amp.

De ecu meet niet de TCV duty cycle ( en kan dit ook niet), maar bepaalt gewoonweg wat de duty cycle is.
De motronic 4.x is een load gebaseerd systeem. Hij wil altijd een bepaalde load halen zoals in de load tabel gerequest wordt. Om die load te halen veranderd hij de tcv duty cycle net zolang totdat hij die gevraagde load waarmaakt.
De momentane load bepaalt de ECU aan de hand van de MAF sensor, dat is zijn input daarvoor.
Load is gedefinieerds als (air mass)/ injectorconstante* nog wat correctieve constanten en wordt uitgedrukt in ms (gerelateerd aan injector openingstijd)

Forum  volvospeed is down. Niet zolang geleden is er een half mislukte upgrade geweest. Misschien proberen ze er nu nog wat van te maken :)

Hendrix

Bedankt voor de info weer Piet, het is jammer dat het forum down is want ik heb met veel interessen de "tinkerings" gelezen en wilde eigenlijk een beginnetje gaan maken met de SD-kaart logging, deze was wel erg interessant, zeker met het doel van dit topic in gedachten..

Weet iemand hier een "how to" voor te vinden? Heeft geen haast, kom ik voorlopig toch niet aan toe hoor ik net, moet voor de kids pompoenen gaan uitsnijden....

Tot later allemaal...

Oh nog 1 vraagje over de bin van maarten, wat is de "change log" om het maar zo te noemen t.o.v. de originele bin. Ik heb gelezen dat de egr en de 2de O2 sensor uitgeschakeld zijn of hergebruikt voor iets anders...wat iets anders?? Neee hoor, ben niet nieuwsgierig  ;D

voor later....stof to nadenken...: ;)
Wat denken jullie: is er voldoende ruimte in de flash voor extra maps en om bijvoorbeeld de analoge ingang van de 2de O2 sensor te hergebruiken voor een Ethanol sensor, dan wordt het een echte flex fuel auto  8)
Niet eenvoudig maar wel cool als het lukt..

razorx

Ghe ghe Lees maar in Piet zijn weblog:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html

Ik rijd al geruime tijd met een door Piet en Maarten gemodificeerde bin.
-Widebandregeling
-Automatische andere mapping op LPG
-Turbodruk geactiveerde load control i.p.v. gaspedaalpositiegestuurd.

Piet zijn wagen is al zwaar aan de Crystal Meth ;) Piet gelukkig niet.

Piet

I wouldn't be to sure of that .... snuif toch de methruitenwisservloeistofdampen  mee op.....

Citaat van: Hendrix op 30-10-2015 18:16:40
Wat denken jullie: is er voldoende ruimte in de flash voor extra maps en om bijvoorbeeld de analoge ingang van de 2de O2 sensor te hergebruiken voor een Ethanol sensor, dan wordt het een echte flex fuel auto  8)
Niet eenvoudig maar wel cool als het lukt..

l

Ruimte zat in de M44 flash, je moet het wel even weten te vinden  dmv uitschakelen van allerlei nutteloze functies gerelateerd aan SAS, EGR etc.

Achterste lambdasensor ingang voor een ethanol sensor is zeker mogelijk.

Hendrix

Citaat van: Piet op 30-10-2015 18:45:45

Ruimte zat in de M44 flash, je moet het wel even weten te vinden  dmv uitschakelen van allerlei nutteloze functies gerelateerd aan SAS, EGR etc.

Achterste lambdasensor ingang voor een ethanol sensor is zeker mogelijk.

Mooi! dus dat wordt het project doel uiteindelijk, maar eerst eens de M4.3. doorgronden en zien wat ik kan bereiken met de stock configuratie. Ik bedoel de "learning curve" is hier ook belangrijk.. ;)

Helaas geen mogelijkheid gehad om alvast een "OBDII" female stekkertje te halen, alles was hier gesloten gisteren, (all Saints day).

dus dat schuift naar ergens volgende week, nu maar wachten op de VAG kabel, en dan met wat draadjes de ECU op het bureau Flashen en daarna uitwisselen met mijn orgineel in de T5 en kijken of ie het doet!

Update volgt zodra ik begin!

PS Gunnar had een reactie geplaatst op een parallel topic dat ik geopend heb op chiptuners.org, heb de link naar dit topic in een post geplakt... in de hoop dat hij ook geïnteresseerd raakt / suggesties heeft..

Dan kan dit (hoop ik) als alles lukt, een mooie thread worden voor het forum..zodat anderen hetzelfde kunnen doen en onze volvo's echte flexfuel auto's worden in ieder land (ze verkopen hier geen LPG meer).

Even voor de hersen gymnastiek m.b.t. het uiteindelijke doel, ik denk dat het mooiste zou zijn om voor de E85, een dynamische mapping te maken, die de input van de alcohol sensor gebruikt voor het dynamisch berekenen van het ontstekings tijdstip en injector duty-cycle correctie. In dat geval zijn de maps alleen een basis waarde, ook bij WOT , ik hoop dat de M44 daar snel genoeg voor is (of doet die dat zowieso al?)

Maar over hoe dat precies werkt en de invulling daarvan...moet ik eerst nog het nodige leren  ;)

Ik had bedacht dat het voor het tunen op E85 het beste begin is om de onstekings map even te laten voor wat het is en eerst te focussen op injector duty-cycle (moet immers ±30% meer brandstof worden in gespoten voor dezelfde verbranding).

Het voordeel van de alcohol is dat deze beter koelt en er dus bijvoorbeeld bij WOT minder "extra" brandstof nodig is voor koeling dus hier het mengsel armer kan worden t.o.v. benzine. (ook kan de ontsteking vroeger bij WOT door de hogere octaan waarde van E85)

Bij een koude start waarschijnlijk het tegenovergestelde..

Maar dat is voor later... eerst de VAG kabel!... (het tune virus begint al de kop op te steken..  8) )

Jurijn R

Eens Turbobricks, Volvospeed en Matthewsvolvosite doorzoeken. Kom je soms eens wat tegen over tunen met E85.

Piet

Citaat van: Hendrix op 01-11-2015 09:37:11
Even voor de hersen gymnastiek m.b.t. het uiteindelijke doel, ik denk dat het mooiste zou zijn om voor de E85, een dynamische mapping te maken, die de input van de alcohol sensor gebruikt voor het dynamisch berekenen van het ontstekings tijdstip en injector duty-cycle correctie. In dat geval zijn de maps alleen een basis waarde, ook bij WOT , ik hoop dat de M44 daar snel genoeg voor is (of doet die dat zowieso al?)

Maar over hoe dat precies werkt en de invulling daarvan...moet ik eerst nog het nodige leren  ;)

Ik had bedacht dat het voor het tunen op E85 het beste begin is om de onstekings map even te laten voor wat het is en eerst te focussen op injector duty-cycle (moet immers ±30% meer brandstof worden in gespoten voor dezelfde verbranding).

Het voordeel van de alcohol is dat deze beter koelt en er dus bijvoorbeeld bij WOT minder "extra" brandstof nodig is voor koeling dus hier het mengsel armer kan worden t.o.v. benzine. (ook kan de ontsteking vroeger bij WOT door de hogere octaan waarde van E85)

Bij een koude start waarschijnlijk het tegenovergestelde..

Maar dat is voor later... eerst de VAG kabel!... (het tune virus begint al de kop op te steken..  8) )

Open eerst maar eens een bin in een assembler en ga daar voolopig eerst, na van de eerste schrik bekomen te zijn, in de spelonken van die bin ronddolen en dat proberen te overleven :) :)  ;D

Hendrix

Citaat van: Piet op 01-11-2015 12:13:13

Open eerst maar eens een bin in een assembler en ga daar voolopig eerst, na van de eerste schrik bekomen te zijn, in de spelonken van die bin ronddolen en dat proberen te overleven :) :)  ;D

Grin... ik weet wat je bedoelt, toch zou ik graag de Bin van maarten eens bekijken in een assembler en dan de originele ernaast leggen  ;)

PS iemand een linkje naar een download van een assembler voor dit doel?

Iets anders, ik heb net de OBD2 stekker van een volvo T5 eruit gesloopt (van een sloper...nog veel meer elektra onderdeeltjes eruit gevist  ;) o.a. hele klokkenwinkel en alle relais..), helaas was de motor er al uit en een automaat, dus niet alles was geschikt voor de mijne  :(

Dus:

Stap 3 ..verloop kabeltje Vag -> ECU maken

Hendrix

En daar is het kabeltje... de ground maar 1x want die is volgens de wiki overal intern doorverbonden,
voor mijn eigen referentie
Ground = paars/wit gedraaid (brede stekker)
+13,8V   = geel/grijs geel/bruin geel/wit en paars/wit (recht) met smalle stekkertjes
K line = geel/rood
Voeding:
Blauw = ground
Grijs = +13,8V

(kleuren zijn een beetje  :eusa_wall: ..maar dat krijg je als je oude draadjes met stekkertjes hergebruikt, wel lekker goedkoop  ;) )

nu maar wachten tot de VAG kabel arriveert, ..

Kan nog wel effe duren want de postbodes hier hebben het idee in hun hoofd gehaald om deze week maar eens te gaan staken..  :eusa_wall: :eusa_wall:  grrrrrr

nou ja..

Stap 3 kabel maken compleet:

voor flashen:

voor lezen:

enne de voeding natuurlijk via de witte kabel  :P

Hendrix

Yess.. vandaag de VAG kabel binnen,

Alles aangesloten

Vag programma getest en ziet de poort en Interface, maar bij OBD2 compatibiliteit test geeft ie een "incorrect sync byte $F0" weer....
hm. wat moet ik daar nou weer van denken.

Ok alles los en weer vast, voeding erop, VAG kabel erin, usb erin, tunerpro RT opstarten met de plug-in (denk ik goed geïnstalleerd), ...

geen hardware gevonden, damn...

Dan maar in de logging mode aansluiten.... weer geen hardware gevonden...

Dan maar eens de ECU open maken...

Zie foto, is dit de reden dat het ding niet communiceert?

in detail de voorkant:

en de achterkant:

Dus ik denk dat ik een leeg ICtje ergens vandaan moet halen... (jammer dat deze niet is uit te lezen door mij...voorlopig  ;D)

Maarten-t5

De bin uitlezen moet hij altijd kunnen, dit gaat namelijk door de microcontroller.
In normal mode moet je dus in motronic suite altijd kunnen connecten.
Zou dit niet kunnen, zou dit betekenen dat de microcontroller niet bij de data kan en kan de ecu dus ook nooit werken in een auto.

In TunerPro RT kun je zonder te flashen niet loggen uiteraard, aangezien de aangepaste bin hiervoor nodig is.
Ook moet de motor draaien, voordat de ecu zn frames gaat spugen en moet ook hier de goede comport voor ingesteld zijn.

Hij zou wel met flashen moeten beginnen. Waarschijnlijk zal hij dan vastlopen op "erasing flash" omdat de chip die er nu op zit waarschijnlijk niet beschrijfbaar is.
Als ie de hardware niet kan vinden zal waarschijnlijk de com port niet goed staan oid.

Het Vag programma is verder voor vag (zoals de naam al aangeeft), dus vrij nutteloos voor volvo.
Met brickdiag of vol-fcr moet je wel verbinding kunnen maken.

Hendrix

Citaat van: Maarten-t5 op 03-11-2015 14:53:06
De bin uitlezen moet hij altijd kunnen, dit gaat namelijk door de microcontroller.
In normal mode moet je dus in motronic suite altijd kunnen connecten.
Zou dit niet kunnen, zou dit betekenen dat de microcontroller niet bij de data kan en kan de ecu dus ook nooit werken in een auto.

In TunerPro RT kun je zonder te flashen niet loggen uiteraard, aangezien de aangepaste bin hiervoor nodig is.
Ook moet de motor draaien, voordat de ecu zn frames gaat spugen en moet ook hier de goede comport voor ingesteld zijn.

Hij zou wel met flashen moeten beginnen. Waarschijnlijk zal hij dan vastlopen op "erasing flash" omdat de chip die er nu op zit waarschijnlijk niet beschrijfbaar is.
Als ie de hardware niet kan vinden zal waarschijnlijk de com port niet goed staan oid.

Het Vag programma is verder voor vag (zoals de naam al aangeeft), dus vrij nutteloos voor volvo.
Met brickdiag of vol-fcr moet je wel verbinding kunnen maken.

Ik krijg tuner pro niet connected, maar met M4xflash.exe begint ie wel en loopt ie vast op het eraring flash, hij komt met een Flash timeout error.

Tuner pro krijg ik om een of andere manier niet connected i.i.g., hij blijft zeggen geen hardware aangesloten.

Moet nog eens alles overnieuw doen, Maar eerst maar eens een 28F512 ergens vandaan zien te halen...
iemand van jullie nog wat liggen in een vergeet hoekje dat in een envelop past ?? ;D

Heb ze online gevonden AM28F512-120PC, ik denk dat die het ook wel doet.. maar die moeten uit amerika komen... damn.. weer wachten  :eusa_wall: :eusa_wall: om gek van te worden... ;)

Nou ja dan maar even andere software gaan installeren om te kijken of er zowieso wat communicatie is... iemand nog een download linkje voor brickdiag of vol-fcr? (zal wel effe duckduckgo-en  ;)

EDIT: Heb motronic suite geïnstalleerd en ben nu op 5% van de bin lezen.. verbinden was geen probleem...ging meteen.. op 128000 bit/s