"Probleem" na chippen Rica

Gestart door JeroenP, 20-11-2015 18:52:46

Vorige topic - Volgende topic

JeroenP

Ik ben sinds kort eigenaar van mijn handgeschakelde C70 2.3 t5 uit 2000 (wel met een gaskabel, voor zover dit verschil maakt voor mijn verhaal, was waarschijnlijk een overjarig model). De auto heeft laatst een grote beurt gehad waar een hele hoop gedaan is (bougies, olie, filters, distributie, waterpomp, intercooler slangen etc etc). Daarna is mijn computertje opgestuurd naar Rica en is hij gechipt.

Nu echter het "probleem", na het chippen merk ik zo goed als geen verschil. Hij trekt precies even snel op (heel af en toe 1 haper bij het gas vol intrappen, maar dat is dan ook echt het enige verschil met voor het chippen). Turbodruk meter gaat in versnelling 2 t/m 5 bij vol gas vlot naar de 0.5 bar net als voor de chip. Ik zelf heb het gevoel dat er niks gebeurd is en dat ik hem niet gechipt terug heb gehad, Rica zegt dat ze hem wel gechipt hebben (dat klopt hoogst waarschijnlijk ook en het moet dus iets anders zijn?).

Vervolgens de wastegate afgesteld volgens het "halve maan" principe waar je veel over leest op het forum en daarnaast de sensor achter het luchtfilter waar de 3 vacuümslangen naartoe gaan gesmeerd en getest. Ook is er zo een rooktest gedaan op het vacuüm systeem, hij lekt niet.

De auto reed helemaal goed en rijdt eigenlijk nog steeds helemaal goed, het probleem is dat er geen verschil is voor en na de chip. Wie o wie kan mij helpen met wat ik zelf kan testen en wat ik moet laten testen?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Jurijn R

Dynorun doen, en met de uitslagen naar Rica gaan. Al da niet met goeie/minder resultaten.

Vulk

Misschien was hij al gechipped?

JeroenP

Dank voor jullie reacties!

Citaat van: Jurijn R op 20-11-2015 19:10:14
Dynorun doen, en met de uitslagen naar Rica gaan. Al da niet met goeie/minder resultaten.
Dus je suggereert dat Rica niks gedaan heeft? Ik had er meer bij gezet dat het lijkt alsof er niks gedaan is, omdat ik het gevoel heb dat de auto exact hetzelfde rijdt (en de meter ook exact hetzelfde aangeeft). Niet omdat ik een gerenommeerde chipper niet geloof :)

Citaat van: Vulk op 20-11-2015 19:20:27
Misschien was hij al gechipped?
Volgens Rica was hij niet gechipt en is die nu wel gechipt. Ook zat het breekboutje er nog in bij mij wat meestal zou moeten betekenen dat die computer er nog niet uit geweest is? Daarnaast zou standaard turbodruk voor mijn wagen rond de 0.5 bar moeten zijn en gechipt richting de 0.9 á 1 bar?

Boeijke

Gewoon er naar toe gaan zou ik zeggen. Aan hun dan het bewijs dat er iets aan gedaan is.
Hun hebben gewoon hun standaard software pakketje er op losgelaten waarschijnlijk en niet gekeken of er al iets gedaan is of wat dan ook.

Lunadust

Waar heb je je tcv (sensortje met 3 slangen) mee gesmeerd?
Die hoor je niet te smeren.
Die is goed of kapot,  maar mag echt niet gesmeerd worden.
Techneut, geen dichter.

JeroenP

Dank voor jullie reacties!

Citaat van: Boeijke op 20-11-2015 19:36:05
Gewoon er naar toe gaan zou ik zeggen. Aan hun dan het bewijs dat er iets aan gedaan is.
Hun hebben gewoon hun standaard software pakketje er op losgelaten waarschijnlijk en niet gekeken of er al iets gedaan is of wat dan ook.

Ik was eigenlijk meer in de veronderstelling dat er iets mis was met mijn auto, dit wilde ik eerst uitsluiten voor ik bij hun aanklop.

Citaat van: Lunadust op 20-11-2015 19:52:01
Waar heb je je tcv (sensortje met 3 slangen) mee gesmeerd?
Die hoor je niet te smeren.
Die is goed of kapot,  maar mag echt niet gesmeerd worden.

Inderdaad die sensor met 3 slangen, TCV. Heb alle slangen er één voor één af gehaald en er wd 40 in gespoten, op aanraden van de Volvo dealer, vervolgens heel kort stroom erop en als die tikt (zoals die bij mij deed) is die nog goed (heb ik me laten vertellen).

Lunadust

Wd 40 is een glijmiddel.
Het heeft geen smerende werking, spuit maar eens wat op je vingetop en wrijf maar een een paar keer heen en weer, gaat een paar keer soepel en daarna stroef.

Kun je vergelijken met een standaard t5?
Techneut, geen dichter.

JeroenP

Citaat van: Lunadust op 20-11-2015 20:02:08
Wd 40 is een glijmiddel.
Het heeft geen smerende werking, spuit maar eens wat op je vingetop en wrijf maar een een paar keer heen en weer, gaat een paar keer soepel en daarna stroef.

Kun je vergelijken met een standaard t5?

De auto rijdt als een standaard T5 (gewoon lekker vlot zoals ze horen te zijn) heeft iemand me vertelt die in een hele hoop van die dingen heeft gereden.  Heb alle spookverhalen op het forum gelezen van stukke turbo's, kapotte wastegate's, of gewoon sensoren die raar gaan doen pas nadat die getuned was. Alleen die hadden allemaal net iets andere problemen als ik nu heb. Ben zelf wel een beetje handig maar zeker geen expert.

razorx

Ik zou gewoon even naar Rica teruggaan en vertellen hoe ver het wijzertje komt. ;)

elianmars

Zet er eens (tijdelijk) een andere tcv op. Ik weet niet of smeren zo'n sensor goed doet. Ik heb er eigenlijk nog niet eerder van gehoord.

elianmars

Wordt de wagen trouwens niet getest door/bij Rica? Lijkt me dat ze zelf ook wel weten hoe een gechipte T5 hoort te rijden en zeker hoe hoog de  turbodruk moet zijn (heb je een aparte meter?) .

cornelis-b

Hij moet een aparte meter hebben want in een C70 zit geen meter. Ben wel benieuwd waar de meter is afgetakt. Een gechipte C70 moet ook zonder probleem rond de 0.9 bar draaien
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

rappendaf

Citaat van: elianmars op 20-11-2015 22:23:57
Wordt de wagen trouwens niet getest door/bij Rica? Lijkt me dat ze zelf ook wel weten hoe een gechipte T5 hoort te rijden en zeker hoe hoog de  turbodruk moet zijn (heb je een aparte meter?) .
hij heeft zijn computer naar hun gestuurt volgens wat ik LEES Kan best een sensor zijn maar daarom word er ook aangeraden om de auto een stage 0 te geven voor het chippen .Mijn rvaring is dat je met een defecte map sensor ook 0.6 bar turbo druk krijgt maar 0.5 een ori t5 hoort toch min 0.7 te hebben .MVG RAF
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

JeroenP

Wederom bedankt voor het meedenken!

Citaat van: elianmars op 20-11-2015 22:19:43
Zet er eens (tijdelijk) een andere tcv op. Ik weet niet of smeren zo'n sensor goed doet. Ik heb er eigenlijk nog niet eerder van gehoord.

Zal ik proberen.

Wordt de wagen trouwens niet getest door/bij Rica? Lijkt me dat ze zelf ook wel weten hoe een gechipte T5 hoort te rijden en zeker hoe hoog de  turbodruk moet zijn (heb je een aparte meter?) .

Alleen de computer opgestuurd en gechipt terug gekregen. Heb daarnaast een aparte turbodruk meter.

Citaat van: cornelis-b op 20-11-2015 22:25:59
Hij moet een aparte meter hebben want in een C70 zit geen meter. Ben wel benieuwd waar de meter is afgetakt. Een gechipte C70 moet ook zonder probleem rond de 0.9 bar draaien

Van wat ik gelezen heb en van andere gehoord is idd dat een gechipte c70 makkelijk 0.9 bar moet draaien, de mijne houd op bij 0.5 bar precies (op mijn waarschijnlijk niet perfecte meter, maar hij zal ook niet zover afwijken). Vlak naast/voor waar de gaskabel bij het blok uitkomt zit een blokje met 5 aansluitpunten, ik heb er 1 van gepakt om daar mn drukmeter op aan te sluiten.

Citaat van: rappendaf op 20-11-2015 22:33:24
hij heeft zijn computer naar hun gestuurt volgens wat ik LEES Kan best een sensor zijn maar daarom word er ook aangeraden om de auto een stage 0 te geven voor het chippen .Mijn rvaring is dat je met een defecte map sensor ook 0.6 bar turbo druk krijgt maar 0.5 een ori t5 hoort toch min 0.7 te hebben .MVG RAF

Stage 0 heb ik over gelezen, daarom heeft de auto eerst een grote beurt gehad waar alles wat enigszins aan vervanging toe was is vervangen. De rest kon er nog prima mee door voor het moment. Nu blijkt alleen dus na de chip dat er iets toch niet helemaal goed is waarschijnlijk ;) Ik meen gelezen te hebben en heb me ook laten vertellen dat mijn type geen echte map sensor heeft, wel een soortgelijke sensor met een andere naam op de inlaatbuis? Die is gecheckt na aankoop en zou goed moeten zijn (zelf weinig verstand van, dit is me verteld)?

Ik bedenk me wel dat ik vergeten ben om te vertellen dat ik een externe dumpvalve van forge op mijn auto heb zitten. Zou het kunnen zijn dat hier een te zwakke veer in zit waardoor die boven de 0.5 bar de overige druk loost en dus blijft hangen? Of dat de wastegate actuator misschien stuk is?