"Probleem" na chippen Rica

Gestart door JeroenP, 20-11-2015 18:52:46

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Externe dumpvalves zijn eigenlijk nergens goed voor, behalve voor problemen. Zou heel goed kunnen dat het hier aan ligt.
Geen toegenomen vermogen na een tune is bijna altijd het gevolg van een hardware probleem.
En dat kan echt van alles zijn.
Alhoewel ik alleen maar een softwareaandpassing  zonder het effect op de auto te meten/te loggen eigenlijk ook niet echt tunen zou willen noemen. Ik wist niet dat Rica dit uberhaupt zo op deze manier deed.

)()()sT

Over de tcv gesproken... Zit ie wel goed aangesloten?

Jurijn R

Bij een te slappe veer in een externe dumpvalve, gaat ie gewoon tijdens volgas opengaan, waardoor je prachtige turbodruk gewoon verdwijnt.

JeroenP

Citaat van: )()()sT op 21-11-2015 09:08:37
Over de tcv gesproken... Zit ie wel goed aangesloten?

Net nogmaals gecheckt en hij zit aangesloten zoals op dit plaatje:

Citaat van: Jurijn R op 21-11-2015 12:51:35
Bij een te slappe veer in een externe dumpvalve, gaat ie gewoon tijdens volgas opengaan, waardoor je prachtige turbodruk gewoon verdwijnt.

Mn dumpvalve heeft een kleine en een grote gele veer erin. Als ik de site van forge goed begrijp is dat 15-23 psi ook wel 1.03-1.59 bar: http://www.forgemotorsport.co.uk/Valve_Spring_Tuning_Kit--product--826.html

Daarnaast geeft de kleine veer een toename van 50%? Dus de 1.03-1.59 zou ik beide kunnen vermenigvuldigen met 1.5? Dat wordt dan 1.55-2.38 bar. http://www.forgemotorsport.co.uk/Uprated_Small_Spring_Single--product--833.html

Mijn dumpvalve is dus uitgesloten...

Nog even een extra vraag, ik verdenk mijn actuator. Als je hem vanaf de vacuüm kant test moet die bij 30 psi open gaan? http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45727.0.html

Maar als ik hem vanaf de andere kant test aan het pennetje trek, met een nm meter/spring balance bij hoeveel nm moet die dan helemaal open gaan?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Jurijn R

Probeer eerst eens een andere TCV.
Ik rijd met de IPD TCV, omdat mijn originele geen zin meer had in spelen.

razorx

Citaat van: Piet op 20-11-2015 23:41:34
Externe dumpvalves zijn eigenlijk nergens goed voor, behalve voor problemen. Zou heel goed kunnen dat het hier aan ligt.
Geen toegenomen vermogen na een tune is bijna altijd het gevolg van een hardware probleem.
Alhoewel ik alleen maar een softwareaandpassing  zonder het effect op de auto te meten/te loggen eigenlijk ook niet echt tunen zou willen noemen. Ik wist niet dat Rica dit uberhaupt zo op deze manier deed.
Precies!

JeroenP

Citaat van: Jurijn R op 21-11-2015 20:39:38
Probeer eerst eens een andere TCV.
Ik rijd met de IPD TCV, omdat mijn originele geen zin meer had in spelen.

Zaterdag kan ik die van mij met een ander uitwisselen om het helemaal uit te sluiten.

Citaat van: razorx op 21-11-2015 22:52:18
Citaat van: Piet op 20-11-2015 23:41:34
Alhoewel ik alleen maar een softwareaandpassing  zonder het effect op de auto te meten/te loggen eigenlijk ook niet echt tunen zou willen noemen. Ik wist niet dat Rica dit uberhaupt zo op deze manier deed.
Precies!

Zaterdag wordt m'n chip tevens gecheckt :)

rappendaf

En heb je geen boost leak ?Zit het slangetje als je voor de auto staat uiterst links op je spruitstuk niet los .Is moeilijk te zien maar deze durven wel eens los gaan .Is je lampje van motorstoring aan ? MVG RAF
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Martijn_B

Ondanks dat slangetje bouw je normaliter toch wel meer druk op. Ik zou even goed je turbodruk meten, en altijd een vermogenstest doen na het chippen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

JeroenP

Citaat van: rappendaf op 22-11-2015 10:32:34
En heb je geen boost leak ?Zit het slangetje als je voor de auto staat uiterst links op je spruitstuk niet los .Is moeilijk te zien maar deze durven wel eens los gaan .Is je lampje van motorstoring aan ? MVG RAF

Die zit goed, branden geen storingslampjes.

Citaat van: Martijn_B op 22-11-2015 12:40:27
Ondanks dat slangetje bouw je normaliter toch wel meer druk op. Ik zou even goed je turbodruk meten, en altijd een vermogenstest doen na het chippen.

Met turbodruk goed meten bedoel je meten met een andere/betere meter?

Boeijke

Snap er eigenlijk geen bal van.
Je hebt een "normaal" rijdende auto. Trekt je ecu eruit. Die wordt gechipt, stopt ecu terug en auto rijd hetzelfde.
Dan is er toch eigenlijk maar 1 conclusie. De Ecu klopt niet.
Of hij is niet gechipt of ze hebben gedacht dat ze een 2.5T ecu hadden (of zoiets), die "behandelt" met als resultaat zo ongeveer een T5.
Als er ergens slangetjes los liggen gaat de auto minder mooi lopen. Nu loopt ie volgens dat ik begrijp gewoon goed, alleen zonder vermogens toename. Gewoon naar rica met dat ding en laat hun het oplossen zou ik zeggen.

Johann

Citaat van: Boeijke op 27-11-2015 22:50:00
Snap er eigenlijk geen bal van.

Hoe kun je dan zeggen dat het aan de ECU ligt?

Als de auto verder standaard is, zonder BOV dus, zal het aan dat chippie niet liggen. Die heeft half getuned Nederland vanaf 1997 al blij gemaakt. Is iets anders aan de hand.

JeroenP

ECU is niet het probleem die is goed (vandaag gecontroleerd). De tcv, dat sensording, is ook goed.

Waarschijnlijk is de veer in m'n actuator lam of stuk of iets, die ga ik van de week of komende week vervangen en kijken of het dan weg is.

cornelis-b

Ik ben wel benieuwd hoe je de ECU hebt gecontroleerd?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

JeroenP

Citaat van: cornelis-b op 28-11-2015 16:24:56
Ik ben wel benieuwd hoe je de ECU hebt gecontroleerd?

Mijn ECU in een andere C70, zelfde type zelfde motor etc. (ook gechipt), rijd zelfde met mijn chip als met eigen chip. En die ECU in de mijne gehad (die is dus 100% goed) en exact hetzelfde als met mijn eigen ECU erin.