Probleem Automaat 850R

Gestart door kevinwalter, 06-12-2015 16:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MartijnGLT

Normaal gesproken als de automaatbak klapt komt dit vaak door de solenoid die blijft hangen en dan heb je meer druk opbouw en door de hogere druk
klapt hij dan in de versnelling.

kevinwalter

Ik heb wel eens gelezen dat dit een probleem kan zijn met de capacitors in de TCM. Deze willen wel eens uitdrogen waardoor de controle over de solenoids niet meer goed is.
Als eerste ga ik een andere TCM proberen.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Als iemand nog meer tips heeft hoor ik ze graag. :)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

V70geRwin

Citaat van: kevinwalter op 07-12-2015 09:31:55
Ik heb wel eens gelezen dat dit een probleem kan zijn met de capacitors in de TCM. Deze willen wel eens uitdrogen waardoor de controle over de solenoids niet meer goed is.
Als eerste ga ik een andere TCM proberen.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Als iemand nog meer tips heeft hoor ik ze graag. :)

Misschien kan je even een goede lenen en die proberen?

Maar dat de olie al zo snel weer zwart is wel opmerkelijk.
Is bij het spoelen vorige keer ook de koeler/warmtewisselaar meegenomen?

RoelNL

Is er tijdens het flushen ook met automaat geswitched tussen alle verzetten? Dat moest ik met mijn automaat namelijk wel doen toen ik de deze liet flushen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

kevinwalter

Jep, een paar keer van P naar L met pauzes van 3 seconden.
Ook de koeler is meegenomen.

Hij is nu nog wel een beetje rood. Ik heb gisterenavond nog gekeken met een zaklamp. De vorige bak was echt helemaal zwart. Misschien nog een overblijfsel van de oude bak?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

V70geRwin

Citaat van: kevinwalter op 07-12-2015 10:20:39
Jep, een paar keer van P naar L met pauzes van 3 seconden.
Ook de koeler is meegenomen.

Hij is nu nog wel een beetje rood. Ik heb gisterenavond nog gekeken met een zaklamp. De vorige bak was echt helemaal zwart. Misschien nog een overblijfsel van de oude bak?

Als het goed is zie je tijdens het spoelen de olie steeds "schoner" eruit komen.
Maar het kan ook zijn dat je 2de bak nog veel vuil in zich had welke nu voor de zwarte kleuring zorgt.

Als ik zag wat voor drap er uit de mijne kwam dan ben je verbaast dat het nog werkte zoals het deed.

Ik zou eerst een goede computer proberen en als dat niets op levert toch deze bak nog een keer spoelen.
Schone olie kan een wereld van verschil opleveren (als de bak voor de rest goed is).

RoelNL

Ik had bij het spoelen en olie verversen van de automaat de motor aan.
Vervolgens ging het spoel middel erin en werd tegelijkertijd olie afgetapt, daarna heb ik 20 min tot een half uur iedere keer met tussen pozes van 10 sec de bak heen en weer gehaald. Als laatst nieuwe olie erin kijken of het op peil was daarna een testrit en opnieuw peilen. Alles bij elkaar waren we er een uur mee zoet. Tot nu toe nog steeds een goed schakelende bak gelukkig.
Binnenkort gaat er weer een spoel beurt komen omdat de olie er weer bijna 100dkm inzit.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Citaat van: RoelNL op 07-12-2015 10:38:22
Ik had bij het spoelen en olie verversen van de automaat de motor aan.
Vervolgens ging het spoel middel erin en werd tegelijkertijd olie afgetapt, daarna heb ik 20 min tot een half uur iedere keer met tussen pozes van 10 sec de bak heen en weer gehaald. Als laatst nieuwe olie erin kijken of het op peil was daarna een testrit en opnieuw peilen. Alles bij elkaar waren we er een uur mee zoet. Tot nu toe nog steeds een goed schakelende bak gelukkig.
Binnenkort gaat er weer een spoel beurt komen omdat de olie er weer bijna 100dkm inzit.

Hoeveel liter olie heb je er wel niet doorgespoeld in die 20 minuten?

RoelNL

Heb ik geen idee van helaas. Ik zat in de auto en moest alleen mijn voeten op de rem houden en de handrem aan trekken en schakelen. De vloeistoffen hielden de andere mensen in de gaten het enige wat ik gezien heb was dat er aan einde een van de spoel beurt een +- 4 of 5 ltr kan gevuld was met afgewerkte olie die pikzwart was en ook nog een behoorlijke hoeveelheid spoelmiddel om alles intern te reinigen. Ze zeiden dat ze nog nooit zulke zwarte automaat olie hadden gezien. Dat verklaarde ook het bonken tijdens vooral het terug schakelen, bij opschakelen ging het eigenlijk nog best goed.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

kevinwalter

#24
Terug schakelen heb ik geen problemen. Puur met het opschakelen. En vooral opschakelen (Meer dan 20% gas er op is minder soepel schakelen. Wat nog minder wordt na mate ik het gaspedaal verder indruk. Ook als ik vol gas ga schiet hij in eens terug van 6000 RPM naar 3000 RPM.) met wat kracht op de bak.
Ook vooral problemen als de bak op temperatuur is. Dan bonkt hij ook in zijn R. Terwijl dat tijdens het spoelen niet was.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

V70geRwin

Citaat van: RoelNL op 07-12-2015 11:03:18
Heb ik geen idee van helaas. Ik zat in de auto en moest alleen mijn voeten op de rem houden en de handrem aan trekken en schakelen. De vloeistoffen hielden de andere mensen in de gaten het enige wat ik gezien heb was dat er aan einde een van de spoel beurt een +- 4 of 5 ltr kan gevuld was met afgewerkte olie die pikzwart was en ook nog een behoorlijke hoeveelheid spoelmiddel om alles intern te reinigen. Ze zeiden dat ze nog nooit zulke zwarte automaat olie hadden gezien. Dat verklaarde ook het bonken tijdens vooral het terug schakelen, bij opschakelen ging het eigenlijk nog best goed.

Het spoelen zal dan met je oude olie met reiniger zijn geweest.
Met draaiende motor pomp je in enkele seconden je bak leeg namelijk.

4 a 5 liter zwarte drap is gewoon de inhoud van je bak.

Maar hoe dan ook, het resultaat telt en dat is goed zo te lezen.

MartijnGLT

Ik heb eventueel wel meerdere automaat ecu's liggen onderandere ook 1 van een R

kevinwalter

Citaat van: MartijnGLT op 07-12-2015 12:17:38
Ik heb eventueel wel meerdere automaat ecu's liggen onderandere ook 1 van een R

Thanks, zie alleen dat je uit Friesland komt. Net iets te ver. :(
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

kevinwalter

#28
Probleem waarschijnlijk gevonden!!!
"The automatic transmission controller ECU in my Volvo gave hard shifts due to bad capacitors."
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=42460&sid=fd115759a7c074fc98454b32814d58af

Vanavond het 1 en ander controleren/doormeten.

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

MartijnGLT

Okee!
Ik ben benieuwd naar je metingen!