Probleem Automaat 850R

Gestart door kevinwalter, 06-12-2015 16:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Origineel was een Nissens bij sommige modellen en andere hadden idd een Valeo als origineel.  Volvo is daarin niet echt consequent geweest helaas.

kevinwalter

Zit nu een Nissens in. het valt met op dat bij de Nissens er ook kleine filtertjes bij de twee oliekoelers zitten. (als je in de gaten kijkt) Dat kan nooit kwaad.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

In de 850R zit geen adaptieve automaat, dus inleren hoeft niet (de bak leert je rijstijl niet). Je voelt deze automaten altijd wel iets doen tijdens het schakelen.

Als ik die foto zo zie, vermoed ik dat je inderdaad koelvloeistof in je automaat hebt gehad. Het vervelende van koelvloeistof in je automaat is dat het de frictieplaten aantast waardoor je automaat uiteindelijk niet meer in de versnelling kan komen. Ik kan niet beoordelen hoeveel schade de koelvloeistof heeft gedaan in jouw bak, maar bij mij begon het met een bonk in achteruit en 2 dagen later deed de bak niets meer in D of R.

Misschien is dit iets om dit in je achterhoofd te houden, mocht je in de toekomst problemen met je bak krijgen.

kevinwalter

Ja, Bonk in achteruit doet hij wel. Enkel als hij warm is. Voor de rest schakelt hij wel veel beter als voorheen. Ik heb mijn oude bak ook nog liggen. Die dan toch maar (laten?) reviseren?
Ik heb altijd gewoon vol kracht en enkel het overschakelen voel je als hij warm is. Volgens mij valt het nog reuze mee. (Iemand zin in een ritje? :-) )

Als hij koud is schakelt hij het soepelste.

Ik heb voor de rest geen problemen met het in de versnelling komen. Altijd direct in de versnelling zonder vertragingen.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

Ik kan niet zeggen of er al schade is in je bak, dus ik wil niet aandringen op vervanging/revisie. Het is een stukje eigen ervaring: Lees vanaf hier mijn WDB maar eens door.

De korte optelsom is dat het bij mij binnen ongeveer 100 kilometer en anderhalve dag echt game over was voor de bak. Maar als je nog geen slip in de bak voelt/waarneemt, ben je met een beetje geluk op tijd geweest.

kevinwalter

#50
Een update:

Nou, ik had iets te veel automaatbakolie er in zitten. Daardoor knalde hij hard in zijn R. Hij begon ook wat te zingen in zijn 3. Dat is nu veel minder na dat ik de olie er uit gehaald hebt. Nu zit hij als hij heet is op het hoogste streepje van HOT.

Dat zou goed moeten zijn. Echter is het schakelgedrag er niet beter op geworden. Ik verdenk nu mijn ontsteking er van. Aangezien hij de ontsteking aanpast als hij overschakelt. (Tevens gelezen op een aantal fora's dat dit ook soms lijkt op een kapotte bak. Aangezien ik de bak al vervangen heb kan het daar niet aan liggen.)

Alles is nieuw, behalve de bobine. Deze is onderhand wit/grijzig uitgeslagen en het koper, van de kabels, is groen. :/ Daarnaast is van het rode kabeltje de isolatie gebroken. Daar zie je dus koper lopen net als de kabel uit dat blokje komt.
Ik heb een nieuwe besteld bij de dealer. Ik heb wel nog geïnformeerd bij de Renault dealer. Aangezien in de Renault Safrane 2.5 20v de zelfde bobine zit. Daar was ik 10 euro duurder uit! :P Daar was ik wel verbaasd over.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Sbv

Renault delen zijn duurder. Zelf met mijn personeelskorting zijn ze vrij prijzig voor Volvo delen

StefanCJ

Tja ... Bij Renault liggen die onderdelen wat langer op de plank en er is niet zoveel vraag naar.

vincen tdi

Renault koopt ze gewoon voor inkoopsprijs bij volvo en dan moet er nog een renault doosje omheen  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

pcpg.janssen

Tipje: je bak kijkt ook naar de stand van de gasklep. Als de gasklepsensor niet meer goed is, gaat je bak ook grover schakelen. De originele Bosch (0 280 122 001) sensor kost iets van 20-25 euro als je even zoekt.

kevinwalter

Klopt, die heb ik laatst al vervangen. Die is dus goed. :)

Ja, het blijkt. En iedereen maar zeggen dat Volvo duur is.... :-)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

850R DGP

Citaat van: pcpg.janssen op 20-06-2016 21:54:01
Tipje: je bak kijkt ook naar de stand van de gasklep. Als de gasklepsensor niet meer goed is, gaat je bak ook grover schakelen. De originele Bosch (0 280 122 001) sensor kost iets van 20-25 euro als je even zoekt.
Dit is een interessante!
Had een bakwissel kunnen besparen met dit weetje....
Heb verder nooit geen foutmeldingen gehad maar af en toe hard schakelen en bij lastwisselingen wil nog wel eens heftig zijn.
Dus ook dan kan het lonend zijn om te vervangen? Ook zonder foutmeldingen dus?
850R '96, ex 850 GLT '93

UserID6342

Ja !  Bak gaat merkbaar iets soepeler / beter schakelen, althans dat was hier een feit bij 3 of 4 auto's. Dit zonder stallspeed test overigens.

kevinwalter

Is er iemand met kennis over deze automaatbakken die mij kan helpen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.... Heel veel al vervangen. Nog steeds beroerd schakelen.

Omg. Leusden
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

remeeus

Je mag wel even in Nijkerk langs komen